رژیم و تغذیه

۷ خوراکی که برای تقویت حافظه که نباید از آن‌ها غافل شد! 

حافظه چیست!

بیشتر ما به حافظه، به عنوان فضایی برای بایگانی خاطرات نگاه می‌کنیم ولی در حقیقت حافظه نوعی فعالیت ذهنی است که می‌تواند در دریافت احساسات، تمایلات، دردها، لذت‌ها، اندیشه‌ها و قضاوت‌ها باشد. با وجود حافظه، انسان می‌تواند به گذشته مراجعه کند و عوامل مختلف را بازشناسی کند. در حالت عمومی مغز همه انسان‌ها طوری طراحی شده است تا تنها انباری از داده‌های ضروری باشد، در ادامه قصد داریم تا 7 مورد از خوراکی های مفید برای افزایش و تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را معرفی کنیم.

خوراکی های مفید برای تقویت حافظه

قبل از این که به معرفی خوراکی های مفید برای افزایش حافظه بپردازیم، لازم است تا خوراکی‌های مضر را معرفی کنیم. کاهش مصرف این خوراکی‌ها در کنار افزایش مصرف خوراکی‌های مفید، می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر تقویت عملکرد حافظه شما داشته باشد.

خوراکی های مضر برای حافظه

 

شکر سفید و قهوه‌ای

شکر نوعی قند مصنوعی است که می‌تواند بر روی عملکرد مغز و قدرت پردازش اطلاعات تاثیرگذار باشد. جایگزین کردن نوشیدنی‌های محرک مغز می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای کاهش خطر ابتلا به نقصان حافظه یا حتی آلزایمر باشد.

برنج سفید

برنج می‌تواند نرخ افسردگی را بالا ببرند و به خاطر گلوکز زیادی که دارد می‌تواند در کاهش عملکرد مغز و فعالیت‌های ذهنی تاثیرگذار باشد.

فست‌فود

افرادی که بیشتر از دوبار در هفته فست‌فود میل می‌کنند، در اغلب اوقات عصبانی هستند. بروز چاقی و کاهش علاقه به تحرک، باعث از کار افتادن حسگرهای قشر مغزی و اختلال در حافظه خواهد شد. در ادامه متن به معرفی خوراکی های مفید برای تقویت حافظه پرداخته شده است.

تقویت حافظه

خوراکی های موثر در تقویت حافظه

زنجبیل و زردچوبه

تحقیقات بالینی زیادی بر روی این دو ماده انجام شده است. مصرف ادویه‌های زنجبیل و زردچوبه می‌تواند سرعت عکس‌العمل قشر پس سری و پیشانی مغز را افزایش دهد. این خوراکی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و از بروز آلزایمر و فراموشی جلوگیری می‌کنند.

تاثیر قهوه بر حافظه

کافئین موجود در قهوه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در قدرت حافظه و عملکرد کلی مغز داشته باشد، مصرف روزانه قهوه می‌تواند در افزایش تمرکز و دقت شما نیز تاثیر داشته باشد. این نوشیدنی پرخاصیت به خاطر داشتن مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند در برابر بیماری‌هایی مثل پارکینسون آلزایمر و یا سکته مغزی از شما محافظت کند. توجه کنید که امروزه قهوه‌ها در تنوع بی‌نظیری تولید می‌شوند. بنابراین دیگر بهانه‌ای برای تلخ بودن و یا شیرین بودن این نوشیدنی نخواهید داشت.

تاثیر کلم بروکلی بر حافظه

این خوراکی یکی از مفیدترین و مغذی‌ترین خوراکی‌‌ها برای تقویت قدرت حافظه می‌باشد. ویتامین K موجود در کلم بروکلی می‌تواند در حفظ شادابی و هوشیاری شما در طول روز تاثیر بگذارد. مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین c در این خوراکی سبز یافت می‌شود.

تاثیر شکلات تلخ بر حافظه

شکلات‌های معمولی و پر از شکر برای سلامتی چندان مفید نیستند، ولی مصرف شکلات تلخ می‌تواند در بهبود گردش خون مغز نیز موثر باشد. در صورتی که نمی‌توانید شکلات را به صورت تلخ مصرف کنید، می‌توانید آن را در قهوه خود بریزید تا از خواص بی‌نظیر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در در شکلات و قهوه بهره مند شوید. به جرأت می‌توان گفت که ترکیب شکلات و قهوه می‌تواند یک نوشیدنی بسیار مفید برای تقویت حافظه باشد.

تاثیر زرده تخم‌مرغ بر حافظه

زرده تخم‌مرغ می‌تواند در شکستن پیوند‌های بتا موثر باشد. این ماده‌غذایی به‌خاطر داشتن مقادیر زیادی از کولین می‌تواند در ترشح و تولید هورمون‌های شادی آور موثر باشد. کاهش افسردگی و افزایش حس شادی، در عملکرد حافظه بسیار موثر است. توجه کنید که افرادی که کلسترول خون بالایی دارند لازم است در میزان مصرف زرده‌تخم‌مرغ دقت کنند.

تاثیر روغن زیتون بر حافظه

این ماده پرخاصیت به خاطر داشتن مقادیر بالایی از پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان می‌تواند از بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند. بهتر است از روغن‌های زیتون خام و فرا بکر استفاده کنید، البته در صورتی که قصد دارید برای پخت‌و‌پز از روغن زیتون استفاده کنید، لازم است تا روغن‌های زیتون تصفیه شده را خریداری کنید تا این روغن‌ها در دمای بالا اکسید نشوند.

گردو برای تقویت حافظه

تاثیر گردو بر ذهن و حافظه

گردو سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و می‌تواند به عملکرد مغز و حافظه کمک کند. به شکل گردو توجه کنید! شاید شباهت زیاد گردو با مغز در حقیقت نشانه‌ای از طرف طبیعت برای خواص بالای این میوه در تقویت عملکرد مغز می‌باشد.

کلام نهایی

حال که با خوراکی های مفید برای تقویت حافظه آشنا شدید، لازم است بدانید که نباید در مصرف هیچ‌یک از این موارد زیاده‌روی کنید. اگر علاقه‌مند به ساز و موسیقی هستید، می‌توانید با یادگرفتن نواختن یک ساز و یا خواندن کتاب‌های غیرداستانی و انجام بازی‌های فکری، روند تقویت حافظه را سرعت ببخشید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا