دانستنی‌ها

طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه قهوه ساز!

آموزش تهیه قهوه فرانسه، ترک و اسپرسو بدون دستگاه

آیا شما هم مانند اغلب افراد فکر می‌کنید که فرایند آماده‌سازی قهوه، بسیار سخت و پیچیده است؟ همراه ما باشید تا یاد بگیرید که چگونه بدون نیاز به دستگاه‌ های گران‌قیمت و حرفه‌ای، بهترین قهوه را در خانه تهیه و نوش جان کنید. در این مقاله قصد داریم تا ساده‌ترین طرز تهیه قهوه فرانسه، ترک و اسپرسو بدون دستگاه قهوه ساز را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در بین ایرانیان است. شما برای تهیه یک فنجان قهوه ترک عالی و ایده آل، به پودر قهوه ترک احتیاج دارید. با داشتن یک قهوه جوش، آب سرد و شکر (در صورت تمایل) می‌توانید یک فنجان قهوه ترک بسیار خوش‌طعم تهیه کنید.

برای تهیه قهوه ترک کافی است تا یک فنجان آب سرد را به داخل قهوه جوش یا همان جذوه بریزید، سپس قبل از اینکه آب به جوش بیاید، دو قاشق چای خوری (سر پر) قهوه ترک به آن اضافه کنید.

در این مرحله می‌توانید کمی شکر یا استویا به عنوان شیرین کننده به این ترکیب بیافزاید تا طعم نوشیدنی نهایی شیرین‌تر باشد. محلول به دست آمده را به هم بزنید تا شکر به صورت یکنواخت حل شود. قهوه جوش را تکان دهید و حرارت زیر آن را در حالت متوسط قرار دهید.

نکات حرفه‌ای در تهیه قهوه ترک

  • پس از گذاشتن قهوه جوش بر روی حرارت نباید محتویات آن را هم بزنید.
  • هرچه درجه حرارت پایین‌تر و زمان آماده شدن قهوه بیشتر باشد، طعم و عطر نوشیدنی نهایی بهتر است.
  • حتماً از آب سرد استفاده کنید، تا زمان آماده سازی قهوه ترک بیشتر شود.
  • پس از ریختن قهوه و هم زدن شکر حتماً قاشق را از قهوه جوش خارج کنید تا از ایجاد کف و حرکت قهوه به بالا جلوگیری نشود.
  • پس از تشکیل شدن لایه فوم، قهوه جوش را از روی حرارت برداشته و تا سه بار آن را بر روی حرارت ملایم بازگردانید.
  • قهوه شما نباید بیش از حد بجوشد و یا قل بزند، بنابراین پس از کسب رضایت از حجم فوم روی قهوه، سریعتر قهوه جوش را از روی حرارت بردارید.

جالب است بدانید که قهوه ترک یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در بین کشورهای عربی و ترکی است. شما می‌توانید این قهوه را به همراه شیرینی، یک لیوان آب سرد و یا به همراه چند تکه باقلوا سرو کنید. طرز آماده‌سازی قهوه ترک یکی از ساده‌ترین روش‌های آماده سازی قهوه است و شما می‌توانید برای گرفتن فال قهوه از این روش کمک بگیرید.

نحوه نوشیدن قهوه ترک در کشورهای مختلف

  • توجه کنید که کشورهای مختلف با رسم و رسومات متفاوت قهوه ترک را تهیه و میل می‌کنند. مثلا در ترکیه شما باید پس از دم کردن قهوه، فنجان را درون دست راست و قهوه جوش را در دست چپ بگیرید.
  • طبق آداب و رسوم قدیمی شما باید پای خود را کمی خم کرده و سپس فنجان را از قهوه پر کنید. این نشانه احترام معمولاً در هنگام سرو قهوه برای خانم‌ها انجام می‌شود.
  • مهمانان معمولاً فنجان را با دست راست خود از شخص توزیع کننده دریافت می‌کنند، در واقع دریافت فنجان قهوه با دست چپ، نشانه بی‌احترامی به آداب و رسوم است.
  • مهمان‌های ترک معمولاً چندبار (حداقل تا سه فنجان) قهوه میل می‌کنند، پس حتماً بارها قهوه را به آن‌ها تعارف کنید.

نکته: برای تمیز کردن قهوه جوش مخصوص قهوه ترک می‌توانید از عصاره آبلیموی تازه یا صنعتی به همراه نمک استفاده کنید. با ریختن آبلیمو در قهوه جوش و صبر کردن (در حدود نیم ساعت) شما می‌توانید به همراه اسفنج رد قهوه‌ای به جا مانده از قهوه را پاک کنید.

طرز تهیه قهوه ترک
طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه قهوه ساز

امروزه تجهیزات بسیار متنوعی برای تهیه انواع قهوه اسپرسو به وجود آمده است، از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اسپرسو ساز و موکاپات اشاره کرد. اگر شما دوست دارید تا قهوه اسپرسو با کیفیتی تهیه کنید، ولی قدرت پرداخت هزینه برای خرید دستگاه.های گران قیمت اسپرسوساز را نداریدط پیشنهاد می کنیم که با خرید پودر قهوه اسپرسو  در خانه و به کمک یک موکاپات، قهوه حرفه‌ای مخصوص خودتان را تهیه و میل کنید.

برای تهیه قهوه اسپرسو شما به موکاپات، آب جوش، قهوه آسیاب شده اسپرسو و شکر (در صورت تمایل) نیاز دارید.

توجه کنید که آسیاب قهوه شما باید با درجه متوسط انجام شده باشد تا قهوه‌ها از فیلتر موکاپات عبور نکنند.

نکته: قهوه‌های اسپرسو ممکن است از ترکیب قهوه‌ های عربیکا و روبوستا تهیه شده باشند. برای درک تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا به مقاله انواع مختلف قهوه مراجعه کنید تا بتوانید بهترین قهوه‌ها را برای تهیه یک فنجان اسپرسو باکیفیت خریداری کنید.

تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

برای درست کردن اسپرسو با موکاپات، کافی است تا آب را در مخزن پایینی بریزید و تا رسیدن آب به زیر سوپاپ فرایند آب ریختن را ادامه دهید. پیشنهاد می‌کنیم که در این مرحله از آب جوش استفاده کنید.

چرا که جوشاندن آب در این مخزن کوچک زمان‌بر است و باعث رسوب گیری قسمت‌های مختلف دیواره دستگاه خواهد شد. در مرحله بعدی شما باید فیلتر قهوه را بر روی مخزن گذاشته و پودر را درون مخزن قیف مانند بریزید.

توجه کنید که در هنگام تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات، نباید پودر قهوه آسیاب شده را به درون فیلتر فشار دهید. فشرده کردن قهوه و ریختن قهوه بیشتر باعث می‌شود تا به مرور واشر موکاپات دچار خوردگی شود. پس از ریختن قهوه و صاف کردن آن با سطح قاشق، می‌توانید پارچ موکاپات را بر روی آن محکم کنید.

در ادامه شما باید موکاپات را بر روی شعله گاز (ترجیحاً به همراه شعله پخش کن) بگذارید و منتظر بمانید تا ترکیب جذاب قهوه اسپرسو که حاصل از فشرده شدن عصاره قهوه درون مخزن می‌باشد، از قسمت پارچی شکلِ دستگاه خارج شود.

با شروع این فرآیند صدایی سوت مانند از دستگاه موکاپات خارج می‌شود. پس از شنیدن این صدا باید هرچه سریع‌تر شعله را کم کنید. پس از پایان آب مخزن و توقف خروج قهوه از لوله پارچ، شعله را خاموش کنید تا قهوه شما دچار بوی سوختگی نشود. در صورت تمایل می.توانید شکر را به قهوه اضافه کنید. شما می‌توانید قهوه فوم دار و جذاب به دست آمده را در یک فنجان ریخته و نوش جان کنید.

اگر به قهوه لاته علاقه دارید، می‌توانید همین حالا قهوه اسپرسویی که تهیه کرده‌اید را با مقداری شیر گرم شده ترکیب کنید.

مزایای استفاده از موکاپات

  • قیمت مقرون به صرفه و ارزان
  • عدم وابستگی به حضور برق
  • قابلیت حمل و نقل برای تهیه قهوه در طبیعت
  • ارائه نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو با کیفیت قابل قبول
طرز تهیه اسپرسو با موکاپات
طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

قهوه فرانسه آسیاب درشت‌تری در مقایسه با اسپرسو با قهوه ترک دارد و برای تهیه‌ی آن معمولاً از قهوه‌های عربیکا و روبوستای برزیلی استفاده می‌شود. اگر قصد دارید که قهوه فرانسه را به کمک فرنچ پرس تهیه کنید، حتماً به سراغ برندهایی مثل بن مانو بروید، چرا که محصولات این برند با استانداردهای بالایی تهیه شده‌اند و برای استفاده در فرنچ پرس بسیار مناسب هستند. برای تهیه قهوه فرانسه به پودر قهوه، فرنچ پرس، شیر، آب جوش و شکر (در صورت تمایل) احتیاج دارید.

فراموش نکنید که به ازای اضافه کردن هر قاشق غذاخوری قهوه، به نصف فنجان آب جوش نیاز دارید. شما باید این مقدار را با توجه به غلظت مورد نظر خودتان تغییر دهید. سعی کنید در ابتدا اهرم فرنچ پرس را از درپوش بردارید و قهوه را درون مخزن شیشه‌ای دستگاه بریزید. آب جوش را به صورت دورانی و طوری که تمامی دانه‌های قهوه خیس بخورند و کف کنند، اضافه کنید و پس از گذشت ۳۰ ثانیه هم زدن را شروع کنید. چیزی در حدود ۴۰ ثانیه فرایند هم زدن را ادامه دهید و سپس درپوش و اهرم فرنچ را در جای خود قرار دهید و به مدت ۴ دقیقه صبر کنید تا قهوه شما آماده شود. حال می توانید اهرم را به پایین فشار داده و قهوه را در فنجان بریزید. برای اضافه کردن شیر و شکر باید در همین مرحله اقدام کنید. در نظر داشته باشید که علاوه بر دستگاه فرنچ پرس می‌توانید از قهوه ساز نیز برای تهیه قهوه فرانسه کمک بگیرید. اگر به روش‌های تخصصی‌تر تهیه قهوه با دستگاه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه‌ اسپرسوساز مراجعه کنید.

مزایای استفاده از فرنچ پرس

  • قابلیت حمل و نقل آسان
  • کار کردن راحت بدون نیاز به آموزش
  • قیمت پایین‌تر در مقایسه با سایر تجهیزات تهیه قهوه
  • امکان کنترل حجم و غلظت قهوه به صورت دستی
 طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس
طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

بهترین ابزار برای تهیه قهوه بدون دستگاه

علاوه بر قهوه جوش، موکاپات و فرنچ پرس، وسایل دیگری هم هستند که قیمت پایینی دارند. البته کیفیت قهوه‌ای که این دستگاه‌ها ارائه می‌دهند واقعا بالاست. از مهم‌ترین تجهیزات تهیه قهوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قهوه ساز کمکس

این ابزار زیبا و دوست داشتنی، یکی از بهترین ابزارهای دم آوری قهوه به صورت دستی است. شما با اندکی تمرین می‌توانید به راحتی با این دستگاه کار کنید. جالب است بدانید که شیشه مقاوم در برابر حرارت این دستگاه به شکل ساعت شنی ساخته شده است تا فیلترهای کاغذی به راحتی بر روی لبه خارجی آن قراربگیرند.

طراحی خاص کمکس باعث می‌شود که بیشتر روغن موجود در نوشیدنی قهوه جذب کاغذ شود. فراموش نکنید که طعم قهوه‌ای که با کمکس آماده شده باشد، در مقایسه با سایر قهوه‌های دمی تفاوت‌هایی دارد.

طرز تهیه قهوه با  قهوه ساز کمکس
  1. یک لیتر آب را بجوشانید و سپس به کمک فیلتر کاغذی، دهانه خارجی کمکس را پوشش دهید.
  2. برای خیس شدن فیلتر کاغذی کمی آب جوش بر روی آن بریزید. پس از گذشت چند ثانیه آب فیلتر شده را از قسمت شیشه‌ای خارج کنید.
  3. پودر قهوه درشت و آسیاب شده را بر روی فیلتر کاغذی بریزید و سپس آب جوش را آهسته و به صورت دایره‌ای بر روی این دانه‌ها بریزید تا قسمت بالایی کمکس پر شود.
  4. صبر داشته باشید و اجازه دهید که آب جوش از فیلتر عبور کند. سپس فیلتر کاغذی را جدا کنید و قهوه را به داخل فنجان انتقال دهید.
  5. طرز تهیه قهوه با استفاده از کمکس بسیار جذاب است. اگر شما هم یک بار طعم قهوه تهیه شده به این روش بچشید، قطعاً به جمع علاقه‌مندان به کمکس خواهید پیوست.
طرز تهیه قهوه با کمکس
طرز تهیه قهوه با کمکس

قهوه ساز V60

با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و روش‌های مختلفی برای تهیه انواع قهوه به وجود آمده است. قهوه ساز V60 یکی از محبوب‌ترین ابزارهاست. شما برای تهیه قهوه با استفاده از این دستگاه نیاز به آب جوش، فیلتر کاغذی و قهوه آسیاب شده دارید. توجه کنید که قهوه به دست آمده توسط این دستگاه نوعی قهوه دمی محسوب می‌شود، پس اگر به طعم قهوه‌های دمی علاقه‌ای ندارید، خرید این دستگاه را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

برای تهیه قهوه با این دستگاه، کافی است تا فیلتر کاغذی آن را بر روی فنجان یا ماگ قرار دهید و مقداری آب جوش بر روی فیلتر کاغذی بریزید تا فیلتر خیس شود. با این فرآیند شما به از بین رفتن بوی کاغذ و گرم شدن ظرف نیز کمک می‌کنید. پس از ۳۰ ثانیه آب درون لیوان را خالی کنید و پودر قهوه آسیاب شده را درون فیلتر بریزید.

سپس آب جوشیده شده را به صورت دورانی و با اندکی صبر، بر روی قهوه بریزید و پس از گذشت چند دقیقه، از قهوه آماده شده در ماگ لذت ببرید. با خارج کردن فیلتر کاغذی می‌توانید از طعم جذاب این قهوه لذت ببرید.

اسپرسو ساز دستی مینی پرسو

مینی پرسو یا همان اسپرسو ساز همراه، یک دستگاه کوچک و پرقدرت برای تهیه اسپرسو است و نیاز به شعله ندارد. شما باید آب جوش و قهوه را درون مخزن مخصوص دستگاه بریزید و شروع به پمپ کردن بکنید. قهوه مورد نیاز برای این دستگاه باید با آسیاب بسیار پرقدرتی ریز شده باشد و مانند پودر قهوه ترک، نرم شود.

توجه کنید که پس از اتمام کار با مینی پرسو، باید دستگاه را تمیز کنید. لیوان و مخزن قهوه را با آب معمولی شستشو داده و با کمک یک دستمال تمیز آنها را به صورت کامل خشک کنید. استفاده از ماشین ظرفشویی برای شستشوی مینی پرسو پیشنهاد نمی‌شود. اگر همواره در سفر هستید و دوست دارید که از طعم یک از اسپرسو جذاب، لذت ببرید و انرژی روزانه‌تان را تجدبد کنید، مینی اسپرسو بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه برای شماست.

نکته: نسل جدید مینی پرسو دستگاه نانو پرسو است که با الهام گرفتن از پیشنهادات مشتریان به بازار ارائه شده است. امکانات بیشتر این دستگاه در مقایسه با مینی پرسو باعث افزایش محبوبیت آن در سال‌های اخیر شده است. شما می‌توانید این دستگاه را به صورت کامل به قطعات مختلف تبدیل کرده و با فرچه آن‌ها را تمیز کنید. برای تهیه قهوه با نانو پرسو لازم است تا آب جوش را داخل دستگاه بریزید و به وسیله پمپ کوچکی که بر روی دستگاه قرار دارد، حداقل ۵ بار دستگاه را پمپ کنید. پس از هر بار عملیات پمپاژ ۳۰ ثانیه صبر کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که عصاره قهوه کاملا خارج شود. اکنون قهوه اسپرسو شما آماده است.

طرز تهیه اسپرسو با نانو پرسو
طرز تهیه اسپرسو با نانو پرسو
جمع‌بندی

با پیشرفت تکنولوژی، دیگر تفاوتی بین کیفیت قهوه‌های فوری و قهوه‌های معمولی وجود ندارد. در صورتی که زمان کافی برای آماده سازی انواع قهوه را ندارید و یا دوست دارید تا بدون قهوه ساز یک نوشیدنی جذاب و خوشمزه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از قهوه‌های فوری کمک بگیرید. فروشگاه اینترنتی بیزما یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه قهوه و قهوه فوری فعالیت می‌کند. شما می‌توانید محصولات معتبر شرکت‌های خارجی و داخلی را در همین فروشگاه مشاهده و خریداری کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان بدون دستگاه اسپرسوساز، قهوه باکیفیتی تهیه کرد؟

بله. شما می‌توانید بدون حضور دستگاه اسپرسو ساز، قهوه‌های ترک، فرانسه و اسپرسو را با کیفیت قابل قبول و عطر بی‌نظیر در خانه تهیه کنید. برای اطلاع از جزئیات و روش‌های آماده‌سازی قهوه بدون دستگاه وارد مقاله شوید.

آیا می‌توان بدون دستگاه اسپرسو ساز قهوه فوم دار تهیه کرد؟

بله شما می توانید با کمک موکاپات و قهوه جوش قهوه های اسپرسو و ترک را با فوم غلیظ در خانه تهیه کنید. شما با داشتن مینی پرسو و فرنچ پرس نیز می‌توانید به قهوه‌هایی خوش عطر و غلیظ دست پیدا کنید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا