سلامت بدن

علائم سرطان معده در جوانان؛ از پیشگیری تا درمان

علائم سرطان معده در جوانان و نوجوانان چیست؟ مراحل پیشرفت سرطان معده و هزینه درمان و روش های کنترل سرطان معده. خوراکی های مفید برای جوانان مبتلا به سرطان معده

علائم سرطان معده در جوانان

گاهی اوقات به دلیل شرایط نامساعدِ درون سلولی، سلول‌های معده با سرعت نامتعارف به رشد خود ادامه می‌دهند. در این شرایط سرطان معده ایجاد می‌شود. از آنجا که معده در ناحیه بالایی شکم قرار گرفته و وظیفه دریافت غذاها را بر عهده دارد، ابتلا به سرطان معده می‌تواند بسیاری از فرایندهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است شما هم با علائم سرطان معده در جوانان و نوجوانان آشنا شوید تا در صورت مشاهده این علائم در نزدیکانتان بتوانید آن‌ها را آگاه کنید. بدون نگرانی تا انتهای مقاله همراه ما باشید چرا که امروزه روش‌های متفاوتی برای درمان این بیماری کشف شده است.

علائم سرطان معده در جوانان دختر و پسر

قبل از هرچیز لازم است بدانید که به دلیل همپوشانی‌ علائم سرطان معده و زخم معده، ببیماران اغلب نگران شده و به پزشک معالج مراجعه می‌کنند. با این حال بسیاری از مبتلایان به سرطان با گزارش علامات زیر به پزشک مراجعه کرده‌اند.

  • استفراغ
  • درد شکمی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • حالت تهوع و سوزش معده
  • احساس تورم و دشواری در بلع
  • احساس سیری پس از خوردن چند قاشق غذا

چنانچه علائم اولیه سرطان معده را دارید، نگران نباشید. معمولاً بسیاری از افرادی که با این علائم به پزشک مراجعه می‌کنند به بیماری‌های عفونی ویروسی و یا زخم معده مبتلا شده‌اند. در نظر داشته باشید که بروز هرگونه اختلال در عملکرد معده می‌تواند به منزله بیماری‌های مثل ورم معده، رفلاکس و زخم معده باشد. بدون نگرانی به پزشک مراجعه کنید و استراتژی‌های درمانی مناسب را پیگیری کنید، تا هر چه سریع‌تر سلامت خود را بازیابید.

علائم سرطان معده پیشرفته در جوانان و نوجوانان

با پیشرفت بیماری سرطان، کم کم نشانه‌های زیر در افراد مبتلا نمایان می‌شوند.

  • کاهش شدید اشتها
  • حضور خون در مدفوع
  • خستگی شدید در طول روز
  • مشاهده مدفوع سیاه و خونی
  • کم خونی شدید بدون تجربه خونریزی
  • از دست دادن وزن (بدون تغییر در رژیم غذایی)
علائم سرطان معده در جوانان
علائم سرطان معده در جوانان

دلایل ابتلا به سرطان معده در جوانان

DNA  سلول، تحت تاثیر عوامل بسیار پیچیده و نامرتبطی دچار جهش می‌شود. تومورهای ایجاد شده در معده با وجود عواملی مثل چاقی، رژیم غذایی کم میوه و سبزی رشد می‌کنند. سبک زندگی ناسالم و پرخطر (سیگار کشیدن، عدم درمان عفونت باکتریایی در طولانی مدت و داشتن رژیم غذایی پرنمک) می‌تواند در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد.

  • رشد بیش از حد سلول‌ها و هیپرتروفی شدید در چین‌های معده
  • مصرف زیاد خامه چرب و نوشیدنی‌های داغ (از جمله چای و قهوه)
  • تحلیل رفتن جدار داخلی معده (به خاطر بیماری گاستریت آتروفیک)
  • برداشتن قسمت انتهایی معده یا آسیب‌های بافتی در اثر زخم معده درمان نشده
  • کاهش اسیدیته معده به خاطر مصرف طولانی مدت نیترات در غذاهای خشک و نمکی
  • انجام جراحی برای کاهش وزن و کمتر شدن حجم معده (راهکارهای تهاجمی برای کاهش وزن و لاغری سریع)

از دیگر فاکتورهای ریسکی که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند، می‌توان به التهاب معده طولانی مدت و حضور تاریخچه خانوادگی مرتبط با سرطان معده اشاره کرد.

رژیم لاغری و علائم سرطان معده در زنان جوان

با گسترش فضای اینترنت و همه‌گیر شدن دسترسی به اینستاگرام و گوگل بسیاری از نویسندگان وب و اینفلوئنسرها بدون داشتن علم کافی، رژیم‌های غذایی بسیار پر خطری را به زنان و دختران جوانی که در آرزوی داشتن اندامی متناسب هستند، پیشنهاد می‌کنند. بهتر است به جای جستجو کردن عباراتی مثل رژیم لاغری سریع نی نی سایت، با یک پزشک متخصص تغذیه (رژیم درمانگر) ارتباط بگیرید و به صورت پله‌ای، اضافه وزن خود را درمان کنید تا بتوانید در کنار کاهش وزن، کاهش سایز را نیز تجربه کنید.

چربی سوزی باید به گونه‌ای انجام شود که عضله سوزی رخ ندهد.

پیروی از رژیم‌های غذایی عجیب و غریب که مصرف کربوهیدرات یا پروتئین را منع می‌‌کنند، نمی‌تواند هیچ کمکی به کاهش وزن کند. پیروی از این رژیم‌ها می تواند آثار زیان‌باری برای شما داشته باشد. اگر به دنبال راهی منطقی و معقول برای کاهش وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که ورزش کنید و بر روی عبارت نوشیدنی‌های چربی سوز و لاغر کننده کلیک کنید تا با لیستی جالب از نوشیدنی‌های چربی سوز برای افزایش متابولیسم خود آشنا شوید.

علائم سرطان معده بدنسازان

به خاطر مصرف مکرر استروئیدهای آنابولیک، برخی از آقایان و بدنسازان، هورمون‌های مردانه مصنوعی را وارد گردش خون خود می‌کنند. این ترکیباتِ شبه کورتیزون، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. پس بهتر است در خرید و انتخاب مکمل‌های ورزشی و نحوه مصرف آن‌ها احتیاط کنید، چرا که این استروئیدها می‌توانند آثار بسیار مخربی بر سیستم گوارش شما داشته باشند.

پیشگیری از بروز علائم سرطان معده در جوانان

چنانچه علائم سرطان معده بروز کنند، دیگر راهی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم که با بهره‌گیری از راهکارهای زیر، شانس ابتلای خود را کاهش دهید.

  • حفظ وزن سالم و مشاوره دائمی با پزشکان تغذیه برای درمان چاقی مفرط
  • پیروی از سبک زندگی سالم (ترک سیگار، استعمال قلیان و نوشیدنی‌های الکلی)
  • کاهش مصرف غذاهای دودی و پر نمک و محافظت از معده با مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه
علائم سرطان معده در جوانان
علائم سرطان معده در جوانان سرطان

آیا سرطان معده درد دارد؟

به راستی که درد سرطان معده چگونه است؟ آیا دل درد معمولی می‌تواند یکی از علائم سرطان معده باشد؟ علائم این سرطان شباهت بسیاری به رفلاکس و زخم معده دارند. با طولانی شدن و حضور سایر علائم، لازم است که شما به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا با آزمایش‌های تصویربرداری، حضور سلول‌های سرطانی تایید یا تکذیب شود.

تشخیص سرطان معده

پزشکان با معاینه و تهیه گزارشی از سبک زندگی شما می‌توانند به خوبی احتمال بروز سرطان را پیش‌بینی کنند. البته رادیوگرافی، آندوسکوپی و نمونه برداری نیز به کمک پزشک می‌آیند تا طول دوره تشخیصی کاهش یابد.

از دیگر روش‌های تشخیص سرطان معده می‌توان به اسکن فراصوت و آزمایش پرتو ایکس اشاره کرد. لاپاراسکوپی نیز می‌تواند در تشخیص میزان رشد بیماری تاثیر گذار باشد. گاهی اوقات پزشک به حضور سلول‌های سرطانی در قسمت‌هایی مثل کبد و استخوان شک می‌کند. در این شرایط است که از پت اسکن و اسکن فراصوت کبدی، برای تایید یا تکذیب تشخیص پزشک کمک گرفته می‌شود.

انواع سرطان معده

پس از رشد طبیعی سلول‌های سرطانی بر روی پوشش داخلی معده، تغییرات متفاوتی در افراد مشاهده می‌شود. از آنجا که علائم و پیامدهای این بیماری در بدن‌های مختلف به صورت‌های متفاوتی بروز می‌کند، علم سرطان شناسی، انواع سرطان را در دسته‌های زیر قرار داده‌ است:

  • لنفوم
  • آدنوکارسینوم
  • تومور کارسینوئید
  • تومور گوارشی استرومال

پزشکان ایرانی با توجه به عمق نفوذ سلول‌های سرطانی و تعداد غدد لنفاوی آلوده شده، سرطان را مرحله بندی می‌کنند. فراموش نکنید که این سرطان می‌تواند در قسمت‌های دیگر بدن انتشار پیدا کند، بنابراین غفلت نکنید و پس از مشاهده علامات اولیه، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مراحل پیشرفت سرطان معده

پزشکان معمولاً در مرحله بندی سرطان معده به اجزای تشکیل دهنده و شدت تجمع سلول‌های سرطانی در معده اشاره می‌کنند. به طور کلی سلول‌های سرطانی ممکن است در قسمت دهانه تا قسمت اصلی آنتروم و حتی دریچه پیلور مشاهده شوند. در شرایطی که پزشک حضور سلول‌های سرطانی را در کبد، خون یا استخوان‌ها تایید کند، احتمالا سرطان معده در مرحله پیشرفته‌تری قرار گرفته است. گاهی اوقات این سلول‌ها می‌توانند در روده بزرگ، کبد، طحال و پانکراس نیز به صورت غیر طبیعی رشد کنند و تقسیم شوند.

هزینه و روش‌ درمان سرطان معده در جوانان

به طور کلی هزینه درمان سرطان معده به روش پیشنهادی پزشکی شما بستگی دارد. سرطان معده یکی از مرگ‌بارترین سرطان‌ها در ایران است و طول دوره درمان طولانی دارد. جراحی و برداشتن تمام یا قسمت‌هایی از معده که دچار سرطان شده‌اند، از اصلی‌ترین روش‌های درمان این بیماری هستند.

زمان تشخیص و میزان پاسخ دهی بدن بیمار به نوع درمان و علم پزشک (استراتژی.های چیده شده توسط معالج) نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و طول دوره درمانی تاثیر گذار باشد.

جدیدترین روش درمان سرطان معده در جوانان

از دیگر روش‌های درمانی جدید می‌توان به پرتو درمانی پیش از جراحی و پرتو درمانی کمکی پس از جراحی برای برطرف کردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در اطراف معده اشاره کرد.

نکته: شیمی درمانی به ندرت می‌تواند باعث بهبودی بیماران (در مراحل پیشرفته) شود. در این بیماری ۸۰ درصد از مبتلایان ظرف دو الی پنج سال پس از ابتلا فوت می‌کنند. بهتر است با اصلاح سبک زندگی، پرهیز از عوامل خطر زا وریشه کن کردن عفونت‌های گوارشی در بدنتان، از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

علائم سرطان معده در جوانان
علائم سرطان معده در جوانان

خوراکی های مفید برای سرطان معده

شاید با خود فکر کنید که بیماران مبتلا به سرطان معده چه باید بخورند؟ این افراد باید رژیم غذایی متعادل و بسیار کنترل شده‌ای را در پیش بگیرند. چرا که معمولاً قسمت‌هایی از معده برداشته می‌شوند. بیماران با متعادل نگه داشتن وزن و کمک گرفتن از متخصص تغذیه می‌توانند حمایت‌های مراقبتی سرطان معده را پیش بگیرید.

از چربی‌های مفید استفاده کنید. سعی کنید که از غلات کاملی که منبع تامین کربوهیدرات و فیبر هستند، کمک بگیرید. از مهم‌ترین ترکیبات غذایی مفید برای سرطان معده می‌توان به نان‌های سبوس‌دار برنج قهوه‌ای و سبوس چند غله دکتر بیز اشاره کرد. شما با اضافه کردن سبوس برنج به خورشت‌، می‌توانید قدرت سیستم گوارشی بدنتان را افزایش دهید و به تقویت پوست و مو بپردازید.

غذاهای پر پروتئین (لوبیا، سویا، تخم‌ مرغ، گوشتِ ماهی و بوقلمون تازه، ماست و پنیر کم چرب) می‌توانند در افزایش مقاومت بدن در مقابله با این سلول‌ها تاثیر گذار باشند‌. از آنجا که  معمولاً بدن پس از جراحی تحمل و توان هضم لبنیات را ندارد بهتر است بیماران از سوپ‌های پر خامه، بستنی کم شکر، پنیر یا ماده غذایی کم چرب استفاده کنند تا با مشاهده واکنش بدنشان به برنامه غذایی، برنامه درستی را در پیش بگیرند.

نتیجه گیری

شباهت بیش از حد علائم سرطان معده با بیماری‌های دیگر، باعث می‌شود تا بسیاری از افراد با تجربه یک دل درد یا مشاهده مدفوع خونی نگران شوند. امیدواریم که شما هم آگاهی کافی کسب کرده باشید و با در نظر گرفتن شرایط زندگی و پیروی از رژیم‌های غذایی سالم، از بروز این بیماری جلوگیری کنید. سرطان معده امروزه توسط روش‌های متفاوتی (مثلا جراحی) درمان می‌شود، پس با مشاهده علائم اولیه سرطان معده جوانان بهتر است به پزشک مراجعه کنید و بدون نگرانی روند درمان را پیگیری کنید.

سوالات متداول

مهمترین علائم سرطان معده در نوجوانان و جوانان کدامند؟

استفراغ، کاهش اشتها، مشاهده مدفوع سیاه و خونین، خستگی مفرط، احساس به دام افتادن باد در شکم، سوزش معده اختلال و دشواری در بلع از علائم اولیه سرطان معده در جوانان هستند. در اغلب موارد هم‌پوشانی علائم این بیماری با رفلاکس و زخم معده باعث نگرانی بسیاری از بیماران می‌شود.

آیا می توان از سرطان معده پیشگیری کرد؟

بله شما می‌توانید با مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، کاهش مصرف غذاهای دودی و پرنمک، ترک سیگار و قلیان و دوری از اشعه‌های تحریک کننده جهش سلولی، از بروز این سرطان پیشگیری کنید. البته شانس حضور سابقه خانوادگی، ابتلا به بیماری‌های عفونی یا زخم معده را نیز باید در نظر بگیرید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا