دانستنی‌ها

انواع قهوه از نظر نژاد؛ عربیکا، روبوستا و لیبریکا

طرز تهیه انواع قهوه

شناخت انواع قهوه و مدل‌های مختلف طرز تهیه آن‌ها همواره برای بسیاری از ما ناممکن بوده است. در این مقاله قصد داریم تا بهترین انواع قهوه از نظر نژاد را به شما ما معرفی کنیم که بتوانید هنگام رفتن به کافی شاپ و یا خرید قهوه، به صورت کاملا تخصصی و آگاهانه اقدام کنید. اگر دوست دارید که بدانید قهوه موردعلاقه‌تان چگونه تهیه می‌شود، همراه ما باشید.

آشنایی با انواع قهوه از نظر نژاد

اگر بخواهیم انواع قهوه را از نظر نژاد و از لحاظ ژنتیکی بررسی کنیم، باید قهوه‌های روبوستا، عربیکا و لیبریکا را معرفی کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله مربوط به هر یک از این نوع قهوه‌ها مراجعه کنید.

قهوه لیبریکا

این قهوه کمتر شناخته شده، بومیِ مناطق مرکزی و غربی آفریقای جنوبی است، ولی در سال‌های اخیر در آمریکا و آسیا نیز کشت می‌شود. در واقع در قرن نوزدهم که درخت‌های عربیکای کشور اندونزی دچار بیماری شدند، مردم با کاشت دانه‌های لیبریکا و جایگزین کردن آن‌ها در بازار توانستند تا نیاز به قهوه را در جهان تامین کنند. امروزه فیلیپین یکی از بزرگترین تولید کنندگان قهوه لیبریکا می‌باشد.

جالب است بدانید که عطر و طعم این قهوه‌ها با روبیکا و عربیکا متفاوت است و دانه‌های آن پس از عملیات بو داده شدن، رایحه اسموکی و نیمه دودی دارند. سطح کافئین این قهوه نیز چیزی بین قهوه عربیکا و روبوستا می‌باشد. با این حال این قهوه به خاطر کشت کمتر معمولاً قیمت بالاتری دارد، ولی کیفیت طعم آن از قهوه عربیکا پایین‌تر است.

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا بیشترین میزان تولید قهوه را به خود اختصاص داده است و طعم بسیار جذاب و قیمت نسبتاً بالایی دارد. درختان عربیکا در ارتفاع بالای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متری کاشته شده و مراحل نگهداری نسبت از سختی دارند. این قهوه گونه بومیِ ارتفاعات سودان، اتیوپی و یمن است. با این حال بیشترین تولید آن امروزه مربوط به کشورهایی مثل جامائیکا، برزیل و کلمبیا می‌باشد.

به طور کلی از بین انواع مختلف قهوه‌های عربیکا، قهوه‌های تولید شده در کشور کلمبیا و مکزیک، بیشترین کیفیت طعمی را دارند. جالب است بدانید که در بین برندهای تولید کننده این قهوه در سراسر جهان، قهوه عربیکای برند ایلی محبوبیت بیشتری را به خود اختصاص داده است.

اگر بخواهیم در رابطه با درصد کافئین قهوه عربیکا سخن بگوییم و آن را با درصد کافئین قهوه روبوستا مقایسه کنیم، باید قند، چربی و ترشی بیشترین قهوه‌ها را نیز در نظر بگیریم. دانه.های قهوه عربیکا چیزی در حدود یک و نیم درصد کافئین دارند. در نهایت فراموش نکنید که طعم دلنشین‌تر، قند و چربی بالاتر و کافئین متوسط این قهوه جذاب توانسته است تا توقعات بسیاری از قهوه‌خورهای حرفه‌ای را برآورده سازد.

انواع قهوه / عربیکا
انواع قهوه / عربیکا

قهوه روبوستا

قهوه‌ روبوستا در ارتفاعی در حدود ۸۰۰ متری دریا کاشته می‌شوند و مقاومت بیشتری در مقایسه با درخت‌های عربیکا دارند. این درختان ارتفاع بلندتر و حساسیت کمتری در برابر آفات، کم آبی و خشکسالی دوره‌ای دارند. جالب است بدانید که امروزه قهوه‌های روبوستا در اغلب کشورها مثل ویتنام، برزیل، اندونزی و هند کاشته می‌شوند کافئین بالا و طعم تلخ این قهوه مناسب افرادی است که طعم سنگین اسپرسو را به جان می‌خرند. به طور کلی معمولاً از فوم شیرین کننده و خامه برای تهیه قهوه روبوستا استفاده می‌شود.

دانه‌های قهوه روبوستای تولید شده در جاوا و اندونزی جز بهترین کافی‌های روبوستا در سراسر جهان هستند و طرفداران بسیار زیادی دارند. در نظر داشته باشید که ترتیب کردن قهوه روبوستا و عربیکا قهوه‌ای با کافئین متوسط و طعم بی نظیر به شما ارائه می‌دهد، پس حتماً یک بار هم که شده از نسبت ۳ به ۷ قهوه‌های روبوستا و عربیکا برای تولید اسپرسو استفاده کنید تا طعم بی نظیر این نوشیدنی شما را مسخ کند.

انواع قهوه / روبوستا

انواع قهوه بر اساس طرز تهیه

کافی است تا همین حالا به یک فروشگاه قهوه و کافی شاپ بروید و با سیل عظیمی از نام‌های مختلف مواجه شوید. اصطلاحاتی مثل قهوه اسپرسو، فرانسه، آمریکانو و ترک، امروزه در جامعه بسیار استفاده می‌شوند. برای ابهام زدایی و شناساندن تفاوت این قهوه‌ها قصد داریم تا در ادامه به بررسی انواع قهوه از نظر نژاد و روش‌های درست کردن قهوه بپردازیم.

قهوه اسپرسو

بسیاری از نوشیدنی‌هایی که با نام قهوه به فروش می‌رسند، بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند. البته نوشیدن یک شات خالص اسپرسوی تلخ کار هرکسی نیست. در واقع تهیه کردن قهوه به روش اسپرسو، اولین بار در ایتالیا به کار گرفته شد. در این روش مقدار کمی آب داغ با فشار از بین دانه‌های آسیاب شده عبور می‌کند تا نوشیدنی با طعم بسیار سنگینی بوجود بیاید.

امروزه از دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای تولید قهوه استفاده می‌شود. اگر به دنبال قهوه خالص تلخ و بسیار سنگین هستید، پیشنهاد می‌کنیم که قهوه خود را با دستگاه‌های اسپرسو ساز تهیه کنید. با توجه به نوع قهوه خریداری شده (عربیکا، روبوستا، لیبریکا و یا ترکیبی از آن‌ها) لازم است تا فشار دستگاه را بر روی درجات مختلفی تنظیم کنیدو فراموش نکنید که قهوه‌های آسیاب شده و پودر شده باید ذرات بسیار کوچکی داشته باشد تا پس از اضافه کردن آب، حالتی توده‌ای شکل پیدا کنند.

اگر قهوه خور حرفه‌ای نیستید، بهتر است به سراغ اسپرسو نروید و با طعم‌های ملایم‌تری مثل موکا، آمریکانو یا لاته شروع کنید. این ترکیبات از مخلوط کردن یک شات اسپرسو با آب جوش، شیر یا خامه با غلظت کمتر تهیه می‌شوند و شیرینی بیشتری دارند.

قهوه فرانسه

اگر برای تهیه قهوه از دستگاه فرنچ پرس استفاده کنید، قهوه به دست آمده با نام قهوه فرانسه شناخته می‌شود. جالب است بدانید که درجه بو داده شدن قهوه‌های فرانسه در رده دارک قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن نوع دستگاه شما می‌توانید درجه آسیاب کردن را نیز تغییر دهید. جالب است بدانید که هر چه دانه‌های تهیه شده بیشتر آسیاب شوند، در طی همجواری آب و دم کشیدن در فرنچ پرس، قهوه غلیظ‌تری نصیب شما خواهد شد.

قهوه ترک

طعم و نحوه سرو قهوه ترک با سایر قهوه‌ها متفاوت است. معمولاً برای تهیه این نوع قهوه، از قهوه جوش‌های مسی کوچک و فنجان‌های زیبا کمک گرفته می‌شود. معمولاً برای تهیه قهوه ترک، دانه‌های قهوه باید به صورت ملایم تفت داده شوند و به صورت بسیار ریز آسیاب شوند.

پودر قهوه ترک چیزی مثل آرد است و لطافت بسیار زیادی دارد. در نظر بگیرید که برای تهیه قهوه ترک برای هر نفر، یک قاشق مرباخوری قهوه و یک فنجان آب سرد کفایت می‌کند.

جالب است بدانید که در بین انواع مختلف قهوه، تنها قهوه‌های ترک هستند که قابلیت صاف شدن را ندارند. برای اینکه مزه شنی و بافت ماستی شکل قهوه ترک را در زیر زبان خود حس نکنید، بهتر است صبر کنید تا قهوه کمی در ظرف مخصوص ته نشین شود.

قهوه ترک
قهوه ترک

قهوه عربی

این قهوه، بیشتر در کشورهای عرب زبان و شهرهای جنوبی ایران مصرف می‌شود. وسیله‌ای که این قهوه در آن آماده می‌شود دله نام دارد. توجه کنید که علاوه بر قهوه‌های روبوستا و عربیکا یا لیبریکا لازم است تا ادویه‌های خاصی به این قهوه اضافه کنید

در نظر داشته باشید که در هنگام تهیه قهوه عربی نباید آن را به هم بزنید و یا اجازه دهید قهوه به جوش بیاید. اغلب افراد عرب و قهوه خورهای حرفه‌ای، این قهوه را بدون شیرین کننده و افزودن شیر و خامه‌ میل می‌کنمد با این حال میزان کافئین بالای این قهوه می‌تواند باعث بروز حساسیت در برخی از مردان و زنان شود.

جمع‌ بندی

با مطالعه این مقاله به این نتیجه رسیدید که انواع قهوه از نظر نژاد را می‌توان در دسته بندی‌های گوناگون جای داد. از رایج‌ترین دسته بندی‌های انواع قهوه می‌توان به دستی بندی بر اساس نژاد و طبقه بندی قهوه بر اساس طرز تهیه اشاره کرد. جالب است بدانید که شما می‌توانید انواع قهوه و قهوه فوری، و سایر محصولات را با رقابتی‌ترین قیمت‌ها از فروشگاه اینترنتی بیزما تهیه کنید. این فروشگاهِ همواره تخفیف به شما کمک می‌کند تا قهوه‌های با کیفیت را با قیمت کمتر تهیه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با پشتیبانی فروش در ارتباط باشید.

سوالات متداول
[saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”h5″ question-0=”انواع مختلف قهوه کدام است؟” answer-0=”قهوه‌ها را می‌توان بر اساس نژاد در ۳ دسته روبوستا و عربیکا و لیبریکا جای داد. اگر بخواهیم قهوه‌ها را بر اساس طرز تهیه دسته بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در ۴ دسته کلی اسپرسو، ترک، فرانسه و عرب قرار دهیم.” image-0=”” count=”1″ html=”true”] [saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”h5″ question-0=”کدام یک از قهوه ها خوشمزه تر است؟” answer-0=”برخی از افراد تلخی اسپرسو و قهوه‌هایی با درصد روبوستای بیشتر را ترجیح می‌دهند، با این حال با توجه به نرخ عرضه و تقاضا می‌توان گفت قهوه‌ عربیکا به خاطر طعم جذاب و مقدار کافئین مناسبی که دارد، توانسته است تا به عنوان یکی از قهوه‌های خوشمزه در سراسر جهان شناخته شود.” image-0=”” count=”1″ html=”true”]

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا