مد و زیبایی

بهترین اسکراب خانگی روشن کننده و لایه بردار صورت

امروزه کرم‌ها و سرم‌ها و اسکراب‌های بسیار زیادی وجود دارند که شما می توانید برای استفاده روزانه و هفتگی از آن‌ها کمک بگیرید. اسکراب‌ها یکی از انواع لایه بردارهای فیزیکی هستند که به داشتن پوستی زیبا، سالم و شاداب کمک می‌کنند. همراه ما باشید تا با بهترین اسکراب خانگی پوست صورت و بدن آشنا شوید، همین حالا لایه برداری را شروع کنید تا از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

فواید استفاده از اسکراب خانگی

استفاده منظم از بهترین اسکراب خانگی و دست‌ ساز به افزایش کلاژن سازی، بسته شدن منافذ، کاهش لک‌ها و سرعت ملانین سازی کمک می‌کند.

در میان تمام محصولات آرایشی، اسکراب خانگی صورت و بدن جایگاه برجسته‌ای دارد، چراکه لایه برداری عمیق و سطحی که این محصولات انجام می‌دهند، به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. حضور ترکیبات ارگانیک و مقوی برای پوست می‌تواند یکی از کارسازترین راهکارها برای افزایش شفافیت و درخشندگی پوست شما باشد.

لایه برداری پوست با اسکراب خانگی مزایای زیادی دارد، از جوان‌سازی پوست گرفته تا رفع چربی اضافی موجود در منافذ و جلوگیری از جوش زدن.

استفاده از اسکراب‌ خانگی روشن کننده و لایه بردار، به افزایش شادابی و از بین رفتن سلول‌های مرده پوست منجر شود. از مهمترین فواید مصرف اسکراب صورت و بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔ ایجاد تعادل در میزان فعالیت غدد چربی ساز و متعادل کردن ph پوست

✔ پاکسازی کامل و عمقی منافذ روی بینی و گونه پیشانی و چانه

✔ کمرنگ شدن جای جوش و اسکار ناشی از جوش‌های قدیمی و ملتهب

✔ کمک به ایجاد ظاهری صاف و یکدست

✔ افزایش نفوذ پذیری مواد و محصولات موجود در روتین پوستی از جمله ضد آفتاب روشن کننده و ضد لک

✔ کنترل سرعت ملانین سازی افزایش فعالیت سلول‌های کلاژن ساز برای مقابله و پیش‌گیری از بروز چین و چروک و لک

فرق اسکراب خانگی و ماسک خانگی چیست؟

به دلیل تعدد محصولات پوستی و مراقبتی، انتخاب یک محصول واحد برای لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده، کار دشواری شده است. امروزه ماسک‌ها و اسکراب‌های زیادی وجود دارند که به کاهش مشکلات پوستی از جمله رفع سلول‌های مرده بستن منافذ و کاهش لک‌ها کمک می‌کنند.

اسکراب‌ها و ماسک‌ها جز محصولات بسیار پرطرفدار هستند که ترکیبات متفاوتی در آن‌ها وجود دارد. ماسک های طبیعی،اغلب از خاک رس، زغال یا میوه‌های موجود در خانه تهیه می‌شوند.

اگر لایه بردارهای طبیعی در ترکیبات ماسک شما وجود دارند، محصول نهایی به احتمال زیاد یک اسکراب صورت خانگی است. محققین تولید کننده اسکراب‌های کارخانه‌ای و فرموله شده معمولاً از دانه‌های طبیعی یا مصنوعی مثل پلی اتیلن، اکسید آلومینیوم هسته زردآلو یا پودر پوسته طبیعی نارگیل برای ایجاد بافت شنی و دانه‌های زبر و خشن کمک می‌گیرند.

طرز تهیه بهترین اسکراب‌ خانگی

اسکراب‌های خانگی، با توجه به دستور استفاده یا مواد اولیه می‌توان در بسته بندی‌های مختلف قرار داد. امروزه دستور ساخت اسکراب‌های خانگی روشن کننده، اسکراب خانگی برای درمان منافذ باز، اسکراب خانگی برای درمان سلولیت و تیرگی بدن در اینترنت مشاهده می‌شود.

در نظر داشته باشید که لایه بردارهای فیزیکی از فرآیندهای غیر تهاجمی برای درمان مشکلات پوستی کمک گرفته و برای مشاهده اثرات بهبودی لازم است تا به صورت منظم آن‌ها را در روتین پوستی خود جای دهید. در ادامه به معرفی برخی از اسکراب‌های صورت و بدن خانگی پرداخته‌ایم.

اسکراب خانگی با شکر

برای تهیه این لایه بردار می‌توانید یک قاشق چای خوری شکر، چند قطره اسانس روغنی /پرتقال، درخت چای، اسطوخودوس/ کمی روغن نارگیل یا کرچک را مخلوط کرده و در کاسه‌ای کوچک و تمیز نگهداری کنید.

در نظر داشته باشید که برای مصرف این اسکراب، باید نوک انگشتان تمیز را وارد کاسه کرده و مقداری از مخلوط را بر روی پوست تمیز به آرامی ماساژ دهید. مراقب باشید که ترکیبات موجود در این اسکراب با پوست دور چشم تماس پیدا نکنند.

پس از لایه‌برداری و زدودن سلول‌های شاخی و مرده، به کمک یک حوله نمدار، پوست خود را تمیز کرده و از کمی مرطوب کننده برای ایجاد سد محافظتی روی پوست کمک بگیرید.

اسکراب‌ خانگی حاوی شکر، بسیار متنوع هستند هستند. از دیگر اسکراب‌ های خانگی که با شکر میتوان تهیه کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکر و روغن نارگیل
  • شکر و شکلات
  • شکر و بادام
  • شکر و ماست و عسل
  • شکر و آبلیمو
  • شکر و موز
  • شکر روغن هسته انگور و قهوه
  • دال عدس، شکر، گلاب و عسل

اسکراب خانگی با شکر و روغن نارگیل

افرادی که پوست خشک و حساس دارند، بهتر است از این اسکراب برای لایه برداری پوست گردن و صورت خود استفاده کنند. شما می‌توانید طبق دستورالعملی آسان، یک لایه برداری فیزیکی برای خودتان تهیه کنید و آن را در تمامی قسمت‌های بدن از جمله صورت، دست، گردن، ران و باسن استفاده کنید.

مصرف و ماساژ درست این اسکراب به صورت هفتگی و قبل از استحمام، به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

اسکراب خانگی با شکر و شکلات

اگر به دنبال یک اسکراب خوش‌بو و خانگی هستید، پیشنهاد ما انتخاب اسکراب خانگی شکلاتی می‌باشد. برای تهیه این اسکراب کافی است تا کمی عصاره وانیل، یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو یک هشتم فنجان روغن زیتون را با کمی شکر قهوه‌ای یا سفید مخلوط کنید.

۶۰ ثانیه تمام قسمت‌های صورت را با این اسکراب ماساژ دهید. در صورت تمایل ۱۰دقیقه ترکیب را بر روی پوست خود رها کنید تا نرمی و لطافت را پس از شست و شوی پوست صورت تجربه کنید.

اسکراب خانگی شکر و بادام

برای تهیه اسکراب خانگی لایه بردار می‌توانید از روغن بادام که سرشار از توکوفرول و ویتامین e می‌باشد، کمک بگیرید. این اسکراب به افزایش نشاط و جوان‌سازی هرچه بیشتر پوست شما کمک می‌کند.

شما می‌توانید از پودر بادام روغن بادام و شکر برای رسیدن به بافت یک‌دست استفاده کنید. اسکراب کردن پوست بدن مخصوصا نواحی دارای سلولیت، منجر به افزایش کلاژن سازی و رفع چین و چروک های پوستی در قسمت‌های متفاوت بدن خواهد شد.

اسکراب خانگی صورت با شکر و آبلیمو

حضور مقادیر بالای ویتامین سی و ترکیبات ضد باکتریال و آنتی اکسیدانی در آبلیمو می‌تواند به کند شدن روند پیری و افزایش کلاژن سازی درخشندگی و شفافیت پوست منجر شود.

با این حال استفاده نادرست و نابجا از مقادیر بالای آبلیمو می‌تواند باعث از بین رفتن تعادل ph پوست و بروز مشکلاتی مثل خشکی بیش از حد یا جوش‌های التهابی در پوست صورت شود.

بنابراین بهتر است نصف لیمو ترش تازه را با ۵ قاشق غذاخوری شکر ترکیب کرده و در ظرفی مناسب نگهدارید، هنگام مصرف کمی روغن زیتون و عسل به ترکیبات قبلی بیافزایید تا به ترکیبی روان و یک‌دست برسید.

تمامی بخش‌های پوست به جز دور چشم را با اسکراب خانگی شکر و آبلیمو بپوشانید. از این اسکراب خانگی برای لایه برداری صورت  ازقسمت بالایی پیشانی تا قسمت پایینی چانه برای لطافت و حفظ رطوبت پوست کمک بگیرید‌.

اسکراب خانگی با شکر و موز

موز و شکر به خاطر لایه برداری عمیقی که انجام می‌دهند، به کاهش لک‌ها و مهار آنزیم ملانین ساز برای رفع تیرگی‌های پوست در نواحی مختلف بدن موثر هستند.

شما هم می‌توانید از اسکراب صورت موز و شکر در خانه برای روشن سازی پوست خود کمک بگیرید. برای تهیه اسکراب خانگی مخصوص پوست خشک کافی است تا موز کوچک و شکر را در ظرف مناسب بریزید.

برای یک‌دست شدن بافت اسکراب از چنگال کمک بگیرید‌. برای دریافت بهترین نتایج بهتر است پس از ماساژ این اسکراب مغذی، ترکیبات را چیزی در حدود ۱۰ دقیقه بر روی پوست خود رها کنید تا پاکسازی و لایه برداری به صورت عمقی انجام شود.

طرز تهیه اسکراب خانگی لایه بردار
طرز تهیه اسکراب خانگی لایه بردار

اسکراب خانگی با شکر روغن هسته انگور و قهوه

ترکیبات بسیار مفیدی در روغن هسته انگور وجود دارند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدهای موجود در روغن هسته انگور در کنار کافئین موجود در قهوه می‌تواند به حفظ شادابی و سلامت پوست شما کمک کند اگر دور چشم تیره و پوست ملتهبی دارید، پیشنهاد ما اسکراب خانگی قهوه و شکر است. این اسکراب را می‌توانید تا دو بار در هفته به پوست صورت و بدن خود بمالید.

اسکراب خانگی دال عدس، شکر، گلاب و عسل

اگر دوست دارید صورتی نرم، صاف و جذاب داشته باشید، بهتر است علاوه بر شکر، از گلاب اصل و پودر دال عدس آسیاب شده استفاده کنید. حضور ماست یا زردچوبه در ترکیب این اسکراب می‌تواند به افزایش جریان خون در زیر پوست کمک کند.

جالب است بدانید که با تندتر شدن روند اکسیژن رسانی و کلاژن سازی بسیاری از مشکلات پوستی رفع می‌شوند. در صورت حساسیت به لبنیات در پوست‌های مستعد جوش، بهتر است ماست را از فرمولاسیون این اسکراب حذف کنید و از روغن زیتون کمک بگیرید.

اسکراب خانگی برای بدن با جو پرک، عسل و ماست

جو پرک به خاطر داشتن ترکیبات تسکین دهنده و ضد التهابی به داشتن پوستی شاداب، روشن و جذاب کمک می‌کند. این ماسک خانگی اسکراب مانند، پوست را تمیز کرده و با کاهش تولید سبوم، به کنترل چربی‌های اضافی در افراد با پوست‌های چرب کمک می‌کند.

شما می‌توانید از عسل و ترکیبات موجود در این اسکراب برای هیدراته نگه داشتن پوست و جذب رطوبت کمک بگیرید. استفاده از این اسکراب در نواحی مثل دور لب، دور چشم، گردن و سایر قسمت‌های بدن مجاز است.

برای پخش شدن راحت‌تر مواد، بهتر است انگشتانتان را مرطوب کرده و ۳ الی ۴ دقیقه به شکل دورانی ترکیبات موجود در اسکراب را بر روی پوست بدن با صورت خود مالش دهید.

اسکراب خانگی ماست و عسل

اگر بخواهیم یک اسکراب را به عنوان بهترین اسکراب صورت خانگی برای پوست چرب معرفی کنیم، باید به این ترکیب جذاب خانگی اشاره کنیم. ماساژ دادن اسکراب ماست و عسل خانگی می‌تواند به افزایش شادابی و طراوت پوست شما کمک کند.

نکته: برای کنترل چربی ترشح شده از غدد سباسه می‌توانید از جودوسر پودر شده یا ماست چکیده برای تهیه اسکراب کمک بگیرید. ماست به خاطر حضور باکتری‌های لاکتوباسیلوس می‌تواند به بهبود لطافت و تغذیه پوست شما کمک کند.

اسکراب خانگی برنج و جوش شیرین

برنج یک لایه بردار ملایم است و با حذف سلول‌های مرده، به کاهش سایز منافذ پوستی کمک می‌کند. وجود جوش شیرین در ترکیبات این اسکراب خانگی سفید کننده میتواند به افزایش شادابی و روشن شدن پوست شما کمک کند.

در هنگام ماساژ این اسکراب بهتر است فشار دست را کنترل کنید، چرا که تیز بودن زوایای مختلف دانه.های برنج می‌تواند باعث آسیب دیدن پوست شما شود.

اسکراب خانگی نمک دریایی و آبلیمو برای بدن

نمک دریایی با کاهش لکه‌های قهوه‌ای در قسمت‌های قوزک پا، زانو و آرنج می‌تواند به عنوان یک لایه بردار و اسکراب بسیار جذاب شناخته شود. با ترکیب نمک و آبلیمو باید به بافتی خمیری شکل برسید.

این مواد را ۲ تا ۳ دقیقه بر روی پوست بدن خود ماساژ دهید حضور مقادیر بالای ویتامین c فعال در آب لیمو می‌تواند باعث حساسیت پوست صورت شود، بنابراین این اسکراب فاقد چربی را برای پوست‌های خشک و حساس استفاده نکنید.

نکته: با اضافه کردن یک عدد سفیده تخم مرغ می‌توانید فرمولاسیون این اسکراب را از حالت تهاجمی خارج کرده و آنرا برای پوست‌های غیر چرب نیز استفاده کنید.

اسکراب خانگی آرد نخودچی، نمک و ماست

این اسکراب خانگی برای پاک‌سازی آلودگی‌های پوستی یک گزینه بسیار مقرون به صرفه است. پس از مصرف این اسکراب خانگی، صورت یا بدن خود را با آب ولرم بشویید، بدون اینکه نگران سوزش یا آسیب‌های فیزیکی باشید.

اگر به آرد نخودچی دسترسی ندارید، می‌توانید از پودر پوست پرتقال یا پودر دال عدس کمک بگیرید.

انواع اسکراب خانگی پوست بر اساس مواد اولیه

امروزه محصولات بسیار متنوعی برای انواع پوست وجود دارد. با این حال بهتر است به جای سردرگمی‌، به دنبال نیاز پوست خود باشید. به جای تلف کردن زمان ارزشمند خود برای تهیه و نگهداری اسکراب خانگی و دریافت نتایج سریع‌تر وبهتر، پیشنهاد می‌کنیم که از محصولات تخصصی فرموله شده کمک بگیرید.

این محصولات به خاطر داشتن میکرومولکول‌های مغذی وph  متعادل، بدون کمترین صدمه، پوست صورت و بدن شما را لایه برداری می‌کنند.

چگونه اسکراب لب خانگی درست کنیم؟

پوست لب خشک شده، به صورتی کاملاً مشهود در کاهش زیبایی و جذابیت صورت شما تاثیر می‌گذارد. با مرطوب کردن پوست لب، استفاده منظم از اسکراب‌ها و لایه بردار‌های خانگی می‌توانید لب‌هایی باطراوت داشته باشید. برای تهیه اسکراب لب خانگی می‌توانید یکی از رسپی‌های زیر را تهیه و مصرف کنید.

✔ اسکراب خانگی برای لب، با نمک دریا و عسل
✔ اسکراب لب خانگی با شکر، دارچین و عسل
✔ تهیه اسکراب لب خانگی با خاک رس، جوش شیرین و روغن زیتون

اسکراب لب خانگی آبرسان و حجم دهنده

حضور ترکیباتی مثل فلفل قرمز، دارچین و زنجبیل در بالم لب و اسکراب خانگی لب می‌تواند به حجم دهی موقت لب‌ها  به خاطر افزایش گردش خون کمک کند.

پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از بروز حساسیت ابتدا مقداری از ترکیبات موجود در اسکراب لب حجم دهنده را بر روی پوست دست خود امتحان کرده تا از غیر آلرژی‌زا بودن این ترکیبات مطمئن شوید.

اسکراب خانگی پوست برای رفع ترک پا

بسته به شدت ترک‌ها و آسیب دیدگی پوست پا می‌توانید از ترکیبات مختلفی کمک بگیرید‌. برای مثال شما می‌توانید از شکر، عسل و روغن کرچک برای رفع خشکی کف پا و لایه برداری سلول‌های مرده در این قسمت استفاده کنید.

فراموش نکنید که اسکراب کردن باید به صورت منظم و ادامه دار باشد تا مشکل پوستی در این منطقه برای همیشه رفع شود. استفاده از محصولات مکمل، مثل کرم نرم کننده گاتیو می‌تواند به کاهش طول دوره درمان کمک کند.

در نظر داشته باشید که اعمال کردن این اسکراب قوی بر روی پوست بدن می‌تواند باعث ایجاد خشکی و حساسیت شود. بهتر است در قسمت‌هایی مثل پشت گوش یا روی دست مقداری از این اسکراب را اعمال کرده و با انجام تست حساسیت، از آلرژی زا نبودن این ترکیب اطمینان حاصل کنید‌.

اسکراب دست ساز و خانگی
اسکراب دست ساز و خانگی

اسکراب خانگی برای پف و تیرگی دور چشم

پوست صورت در نواحی مختلف ضخامت متفاوتی دارد، بنابراین بهتر است در نواحی مثل دور چشم و دور لب از اسکراب های اسیدی یا قلیایی استفاده نکنید. کمک گرفتن از اسکراب‌های روشن کننده دانه ریز حاوی کافئین و چای سبز می‌تواند بهترین گزینه برای اسکراب کردن دور چشم باشد. شما می‌توانید از اسکراب خانگی خاک رس و نمک دریا برای ماساژ دادن پوست دور چشم کمک بگیرید.

با این حال پیشنهاد می‌کنیم که برای نواحی حساس در صورت، از محصولات فرموله شده و تخصصی مثل اسکراب لاکچری کوین یا پچ دور چشم استفاده کنید تا بتوانید بسیاری از مشکلات پوستی مثل پف، تیرگی، چین و چروک‌های ریز و موارد این‌چنینی را رفع کنید.

اسکراب خانگی ضد جوش برای پوست چرب دهیدراته

با مسدود شدن منافذ و رشد باکتری‌های بی‌هوازی در کنار فولیکول مو، تعداد جوش‌های فعال در پوست صورت افراد بیشتر می‌شود. برای کنترل ph و خارج کردن اسیدیته پوست از حالت بهینه برای کنترل رشد باکتری‌ها لازم است تا از محصولات تخصصی استفاده کنید.

فراموش نکنید که اسکراب کردن پوست جوش دار و ملتهب باعث پخش شدن انگل دمودکس و باکتری‌ها شده و به تشدید جوش‌ها منجر خواهد شد. در این شرایط پیشنهاد ما، تهیه اسکراب‌های تخصصی حاوی سالیسیلیک اسید است. بهتر است افرادی که جوش‌های سفید و قرمز التهابی و آکنه درگیر هستند، از ماساژ و اسکراب کردن پوست خود خودداری کنند.

نکته: رفع جوش‌های زیر پوستی غیر التهابی و کومدون‌های سرسیاه موجود در بینی به کمک ماساژ دادن کار دشواری است. بهتر است از اسکراب‌ها به درستی استفاده کنید و انتظارات واقعی از آن‌ها داشته باشید.

اسکراب‌ها لایه بردارهای فیزیکی هستند که قدرت محدودی برای از بین بردن جای جوش، لک و خارج کردن چربی.های اکسید شده موجود در جوش‌های سرسیاه دارند. با این حال بهتر است از اسکراب‌های ضد جوش خانگی برای کنترل مشکلات پوستی خود کمک بگیرید.

اسکراب خانگی برای پوست سر شوره دار

تجمع چربی و پوسته‌های شوره مانند بر روی اسکالپ و پوست سر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل انواع ریزش مو باشد. بهتر است برای حداقل یک بار در هفته پوست سر خود را اسکراب کنید تا علاوه بر افزایش خون‌رسانی و تحریک فولیکول‌ها به کاهش طول دوره تلوژن نیز کمک کنید.

برای تهیه اسکراب خانگی برای پوست کف سر می‌توانید مقداری پودر قهوه دم شده را با کمی شکر و روغن آرگان مخلوط کنید. مواد را در پوست کف سر ماساژ دهید و پس از گذشت ۳ الی ۴ دقیقه با ملایمت شستشو دهید. استفاده از ترکیباتی مثل تخم مرغ می‌تواند به مغذی‌تر شدن اسکراب خانگی کف سر کمک کند.

توجه: اگر از شامپو فری سولفات استفاده می‌کنید، لازم است تا گاهی برای شست و شو چربی‌های جمع شده بر روی کف سر، از شامپوهای معمولی کمک بگیرید که قدرت شویندگی بیشتری دارند. اسکراب کف سر خانگی یکی از جدید‌ترین راه‌ها برای افزایش رشد مو و تقویت فولیکول مو سر است.

اسکراب خانگی مخصوص پوست دست

پوست دست ما همانند پوست صورت نیازمند توجه و رسیدگی است. برای داشتن پوستی نرم با تعداد لک‌های کمتر می‌توانید از اسکراب خانگی مخصوص پوست استفاده کنید.

برای تهیه این اسکراب می‌توانید از روغن نارگیل، روغن زیتون، شکر، عسل، شیر و خامه کمک بگیرید. هفته‌ای ۲ الی ۳ بار از ترکیب ذکر شده استفاده کنید تا بسیاری از مشکلات پوستی خود را رفع کنید. حضور آلفا هیدروکسی اسید در شیر و ترکیبات لبنی می‌تواند باعث روشن‌تر شدن لک‌ها و از بین رفتن جای جوش قدیمی در پوست صورت و پوست دست شود.

طرز تهیه اسکراب خانگی قبل از شیو

اگر شما هم با مشکلاتی مثل پوست پرتقالی یا موهای زیر پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است از اسکراب ساق پای خانگی قبل از شیو  کمک بگیرید. اسکراب کردن ران، ساق پا ، بازو و ساعد می تواند به رشد کمتر موهای زیر پوستی و افزایش خون‌رسانی به پوست کمک کند.

شیو کردن مداوم پوست بدون اسکراب می‌تواند باعث ایجاد پوستی زمخت، خشن و زبر شود. اگر پوست بدن شما هم پس از استفاده از ژیلت، خشک و زبر شده است، استفاده از اسکراب خانگی قبل از شیو را به روتین داخل حمام خود اضافه کنید تا از نتایج شگفت انگیز ان برای از بین بردن مشکلات پوستی خود کمک بگیرید.

اسکراب خانگی سفید و روشن کننده پوست صورت

تجمع لایه‌های مرده پوستی در اپیدرم و لایه‌های شاخی، باعث ایجاد تیرگی، زردی و کدری پوست صورت خواهد شد. بهتر است از اسکراب‌های خانگی روشن کننده و سفید کننده حاوی آرد نخودچی، ماست، شکر، نمک دریایی، روغن جوجوبا و شیر برای پوست صورت خود کمک بگیرید.

اسکراب کردن پوست صورت بیشتر از دوبار در هفته مجاز نیست، چرا که سرعت تولید مثل سلول‌ها در لایه بازال، طوری طراحی شده است تا لایه‌های پوستی هر ۲۸ روز جایگزین شوند. بهتر است از اسکراب بیش از حد پوست صورت با ترکیبات زبر و زمخت خودداری کنید، چرا که حضور ترکیبات اسیدی مثل آب‌لیمو یا شیر ترش می‌تواند باعث برون ریزی یا خشکی بیش از حد پوست شما شوند.

اسکراب خانگی برای تیرگی زیر بغل

تیره شدن پوست در نواحی مثل کشاله ران، زیر بغل و بیکینی امری طبیعی است. با این حال شما می‌توانید به کمک لایه‌برداری و زدودن سلول‌های مرده و افزایش جریان خون در این نواحی، به روشن‌تر شدن پوست در لایه‌های اپیدرم کمک کنید.

اگر بخواهیم یک اسکراب خانگی برای روشن شدن بیکینی و زیربغل معرفی کنیم، باید به اسکراب جو دوسر، خاک رس، نمک دریا، آبلیمو و جوش شیرین اشاره کنیم.

اسکراب پوست خانگی برای درمان مشکلات پوست
اسکراب پوست خانگی برای درمان مشکلات پوست

عوارض اسکراب خانگی برای صورت و بدن

لایه برداری بیش از حد و استفاده از اسکراب‌هایی با ph نامناسب، بدون در نظر گرفتن جنس پوست می‌تواند باعث بروز پیامدهای منفی و عوارضی مثل بروز جوش، زخم شدن پوست یا به وجود آمدن لکه های پوستی شود.

از دیگر عوارض استفاده نادرست و بیش از حد اسکراب کردن پوست با ترکیبات خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

💣 سوزش و التهاب ناشی از طولانی اسکراب کردن یا سازگاری نداشتن مواد موجود در اسکراب
💣 تشدید جوش به خاطر ماساژ نادرست و استفاده از اسکراب‌هایی با فرمولاسیون تهاجمی
💣 خشکی بیش از حد و پوسته پوسته شدن اپیدرم به خاطر قوی بودن اسکراب و عدم استفاده از آبرسان مخصوص پوست

حال که با عوارض اسکراب خانگی آشنا شدید لازم است بدانید که برخی از افراد نباید به هیچ عنوان از این اسکراب‌ها استفاده کنند. برای مثال تمامی افرادی که دارای اگزما، روزاسه، زگیل تناسلی، تبخال و آکنه‌های التهابی هستند، به منظور جلوگیری از گسترش باکتری‌ها و قارچ‌های به وجود آورنده آسیب پوستی، نباید از هیچ اسکراب و ماسک مالشی بر روی پوست استفاده کنند.

افرادی که به تازگی پوستشان را لیزر یا اپیلاسیون کرده‌اند، نمی‌توانند از لایه‌برداری برای تقویت پوست و افزایش کلاژن سازی  کمک بگیرند. در اثر انجام این کارها، اپیدرم نازک و تحریک پذیر می‌شود. بهتر است از اسکراب‌های خانگی تا سه روز پس از انجام لیزر موهای زائد و اپیلاسیون استفاده نکنید.

افرادی که آسم یا حساسیت‌های فصلی دارند ممکن است به ترکیبات موجود در اسکراب‌های خانگی واکنش نشان دهند. برای کنترل آلرژی و جلوگیری از بروز مشکلات جدی، این افراد بهتر است از ترکیبات تخصصی مخصوص پوست حساس استفاده کنند.

راهکارهایی برای کاهش عوارض اسکراب خانگی پوست

✅ شناسایی دقیق نوع پوست
✅ اسکراب کردن ملایم با ماساژ اصولی و درست
✅ خودداری از مصرف بیش از حد اسکراب خانگی برای دریافت نتایج بهتر و بیشتر
✅ به کارگیری از محصولات مراقبتی حاوی آبرسان ضد آفتاب مرطوب کننده برای ایجاد لایه محافظتی
✅ خودداری از مصرف اسکراب‌های خانگی مخصوص بدن بر روی نواحی حساس مثل صورت و پوست دور چشم

روش درست اسکراب کردن پوست با لایه بردارهای خانگی

قبل از هر چیز لازم است از آلرژی زا نبودن ترکیبات موجود در اسکراب دست ساز و خانگی اطمینان حاصل کنید.
پس از انجام تست حساسیت و اطمینان از ایمنی بودن ترکیب می توانید محلول را به کمک انگشتان خیس بر روی پوست صورت یا بدن پخش کنیم.

با کمک ماساژ منظم و حرکات دایره ای اطمینان حاصل کنید که تمامی پوست پوشش داده شده است بعد از گذشت چند دقیقه می توانید پوست صورت یا بدن را شستشو داده و به کمک آبرسان ها برای جلوگیری از خشکی مرطوب کنید اسکراب و لایه برداری پوست می تواند یک راه عالی برای مراقبت از اپیدرم و تشدید سرعت کلاژن سازی در پوست صورت شود.

نکاتی برای افزایش اثربخشی اسکراب خانگی

✅ صورت خود را قبل از استفاده از اسکراب بشویید.
✅ پس از مصرف اسکراب خانگی پوست از ترکیبات مغذی و ماسک های ورقه ای استفاده کنید.
✅ ضد آفتاب مرطوب کننده و کرم دور چشم را در روتین خود بگنجانید‌.

کلام نهایی

لایه برداری از پوست خواص بسیار شگفت انگیزی را به همراه دارد. استفاده منظم و درست از لایه بردار‌های فیزیکی و اسکراب‌ها می تواند به کاهش کومدون‌های سرسیاه، کنترل چربی و روشن شدن پوست و کمرنگ شدن جای جوش و لکه‌های قدیمی کمک کند. با این حال بهتر است با توجه به نوع پوست و ترکیباتی که در منزل دارید، از اسکراب‌های مخصوص پوست صورت و بدن که در قسمت‌های قبل معرفی شده‌اند، برای درمان مشکلات پوستی خود کمک بگیرید. حد مجاز مصرف اسکراب خانگی در حدود سه بار در هفته است

اسکراب‌های خانگی توسط محققین و فرمولاتورها تهیه نشده و فرمولاسیون نیمه تهاجمی دارند. حضور ترکیبات اسیدی یا به شدت قلیایی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل برون ریزی و جوش، قرمزی و خارش، خشکی پوست و یا تحریک بیش از حد به واسطه مالش و ماساژ نادرست پوست شود. بهتر است اسکراب‌های بیشتر از یک دقیقه روی پوست ماساژ ندهید. در صورت مشاهده زخم و خراش یا پوسته پوسته شدن بهتر است مصرف اسکراب خانگی را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

فراموش نکنید که اسکراب کردن صورت در نواحی مثل دور لب و نزدیکی چشم می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیش از حد و ترکیدگی موقت مویرگ‌ها شود. برای جلوگیری از بروز موارد ذکر شده بهتر است از بهترین اسکراب‌ و لایه بردار برندهای محبوب برای صورت و بدن خود کمک بگیرید. این اسکراب‌ها به خاطر فرمولاسیون تخصصی و میکرو مولکول‌هایی که درون خود دارند می‌توانند به کاهش لکه‌ها، بسته شدن منافذ و بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا