رژیم و تغذیه

عوارض مصرف بی رویه خرما که نمی‌دانید!

مصرف خرما در کنار تمام خواصی که دارد، می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی در بدن شود. در واقع مقدار مجاز مصرف خرما تنها دو الی سه عدد در روز می‌باشد. در حالتی که مصرف خرما از این حالت خارج‌ شود و شما در کنار هر لیوان چای، چند عدد خرما نوش جان کنید، بدن شما با عوارض مصرف بی رویه خرما مواجه خواهد.

عوارض بی رویه مصرف خرما

با شنیدن عبارت عوارض مصرف خرما ممکن است دچار ابهاماتی شوید. در واقع هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد ولی مضر بودن خرما کمی عجیب است. ولی نباید تعجب کنید، حتی این میوه خوشمزه نیز می‌تواند مشکل ساز شود. در واقع خرما به خودی خود نمی‌تواند باعث بروز مشکلات شود، بلکه مصرف خرماهای بی‌کیفیت و یا مصرف بیش از حد خرما می‌تواند باعث بروز این مشکلات شود.

مشکلات شکمی از عوارض خطرناک خرما

از آنجا که از ترکیب سولفات برای از بین بردن باکتری‌های خرما و نگهداری بیشتر این محصول استفاده می‌شود، مصرف خرما می‌تواند منجر به دردهای شکمی و نفخ خواهد شد. تعجب نکنید ولی خرما منبع بسیار غنی از فیبر است و برای همین با خوردن تعداد زیادی خرما ممکن است فیبر در بدن شما افزایش پیدا کند.

این نفخ به خاطر فعالیت بیش از حد باکتری‌های معده برای شما اتفاق می‌افتد. بر اساس گزارشات ممکن است مصرف زیاد خرما عوارضی مثل یبوست یا اسهال را به همراه داشته باشد.

تحریک و خارش پوست بدن مصرف زیاد خرما

عوارض زیاد خرمایِ دارای سولفات و بی‌کیفیت می‌تواند باعث بروز جوش‌های پوستی شود. از آنجا که کپک‌ها در برخی موارد بر روی پوستِ خشک خرما مشاهده نمی‌شوند. مصرف خرمای بی‌کیفیت و حاوی نگهدارنده می‌تواند باعث تحریک شدید پوست، بروز جوش‌های التهابی و فعال در صورت یا بدن مخصوصا کمر و بازوها شود.

عوارض خرما در تنگی نفس و حملات آسم

خرما می‌تواند باعث بروز حساسیت و تنگی نفس شود. در واقع ۸۰ درصد از کسانی که به آسم مبتلا هستند، نمی‌توانند میوه‌های خشکی مثل خرما را میل کنند، بدون اینکه دچار تنگی نفس و حملات آسمی شوند.

افزایش سطح پتاسیم در خون

از آنجا که میزان ایده‌آل پتاسیم در خون چیزی در حدود ۳ تا ۵ میلی گرم در هر لیتر می‌باشد، مصرف غیر مجاز خرما می‌تواند باعث بروز بیماری تجمع پتاسیم در بافت شود. در واقع هایپرکالمی شرایطی است که در آن پتاسیم خون از حالت عادی بیشتر می‌شود. توجه کنید که با افزایش پتاسیم خون لازم است تا داروهای خاصی را مصرف کنید.

روکش مومی خرما و مشکلات شدید گوارشی

یکی دیگر از عوارض مصرف بی رویه خرما به وجود آمدن مشکلات گوارشی شدید در طولانی مدت است. از آنجا که پوشش مومی و رویی خرما که باعث جذابیت و درخشندگی خرما شده است، غالباً از نفت یا اسپری‌های شیمیایی تهیه شده است، می‌تواند در آسیب زدن به بدن شما موثر باشد. این روکش‌ها باید بتوانند زمان نگهداری خرما را افزایش دهند، با این حال باعث بروز نفخ و مشکلات شدید گوارشی می‌شوند.

مضرات مصرف خرما با چای

عوارض مصرف خرما با چای

در رابطه با عواقب مصرف خرما با چای لازم است به این نکته توجه کنید که قند موجود در خرما غذای باکتری‌های روده می‌باشد. این قند از نوع فروکتوز است و می‌تواند در بدن انسان جذب شود. البته اگر باکتری‌های روده در معرض مقادیر بالایی از فروکتوز قرار بگیرند، شروع به تولید گاز می‌کنند و همین امر باعث بروز مشکلات گوارشی و نفخ شدید خواهد شد.

دردهای شکمی پس از مصرف خرما می‌توانند نشان دهنده این باشند که فرد تحمل مصرف فروکتوز را ندارد و بدن وی به ترکیبات موجود در خرما و واکنش نشان می‌دهد.

آسیب دندان با مصرف بی رویه خرما

جالب است بدانید که مصرف خرما می‌تواند باعث افزایش پوسیدگی و بیماری‌های لثه شود. در واقع تحقیقات محکمی وجود دارند که می‌توانند تاثیرات منفی مصرف بیش از حد خرما بر روی سلامت دندان را به اثبات برساند. همواره سعی کنید تا پس از مصرف خرما دندان‌های خود را مسواک بزنید تا قند طبیعی موجود در خرما نتواند پوشش خارجی دندان‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش قند خون با مصرف خرما یا رطب

با اینکه خرما حاوی قند طبیعی است، ولی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد این میوه به خاطر طعم شیرین و میزان کربوهیدرات قندی موجود در خرما می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. توجه کنید که مصرف استاندارد خرما می‌تواند در درمان دیابت موثر باشد، البته در صورتی که شما خرما را جایگزین قند کنید، ولی مصرف بیش از حد خرما نمی‌تواند باعث کاهش قند خون و درمان دیابت شود.

مقدار مجاز مصرف خرما چقدر است؟

اگر شما هم به دنبال پاسخی برای سوال مصرف چند عدد خرما در روز لازم است؟ هستید، لازم است بدانید که خرماها انواع مختلفی دارند. در واقع پس از آشنایی با انواع مختلف خرما شناخت میزان قند و کالری هر یک از این میوه‌ها می‌توانید با توجه به شرایط بدنی،قند خون و وزنتان در رابطه مقدار درست مصرف خرما تصمیم بگیرید.

در حالت کلی روزی ۲ الی ۳ عدد خرما برای خانم‌ها و روزی ۳ تا ۵ عدد خرما برای آقایان توصیه شده است. البته با توجه به نوع خرما ممکن است این مقدار به خاطر تفاوت در میزان فیبر در خرماهای مختلف، تغییر کند.

مضرات مصرف خرما

با خوردن روزانه 3 عدد خرما چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

خرما تقویت کننده خوبی برای انرژی است و می‌تواند گوارش را تا حدودی بهبود ببخشد، زیرا حاوی فیبرهای محلول در آبی است که وظیفه جذب آب را برعهده دارند. با مصرف درست خرما می‌توانیم مشکلات پوست و مو را درمان کنیم و از یبوست و هموروئید جلوگیری کنیم.

با مصرف به اندازه خرما می‌توانیم در ارتقای سلامت روده بزرگ گامی بزرگ برداریم و خطر ابتلا به سرطان کولون و سایر بیماری‌های گوارشی را کاهش دهیم، زیرا با مصرف روزانه خرما، سرعت حرکات روده منظم‌تر می‌شود. به طور کلی خواص بی‌نظیر خرما را نمی‌توان در یک مقاله گنجاند ولی شما می‌توانید در بیزما مگ سایر مقالاتی که در رابطه با سلامت بدن نوشته شده‌ است را نیز مطالعه کنید. به طور کلی خواص خرما عبارت‌اند از:

  • درمان هموروئید
  • کمک به درمان فشار خون بالا
  • جلوگیری از اسهال
  • کمک به کاهش وزن
  • راحت‌تر شدن زایمان
  • پیشگیری و درمان کم خونی
  • پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی
  • سلامت قلب و کاهش احتمال سکته‌های قلبی

حالا که با خواص بی‌نظیر خرما آشنا شده‌اید، لازم است بدانید که مصرف بیش از اندازه خرما باعث می‌شود تا بدن شما مضرات خوردن خرما نیز تجربه کند. بهتر است تعادلی در مصرف خرما ایجاد کنید و تنها در مقدار این میوه خاص و شیرین را مصرف کنید.

جمع‌ بندی

حال که عوارض جانبی مصرف خرما را شناختید، لازم است بدانید که نباید بیشتر از ۳ خرما در طول روز بخورید. همواره سعی کنید تا مصرف خرما را تحت کنترل داشته باشید و از میوه‌های دیگر نیز استفاده کنید.

از آنجا که خرما حاوی ارزش غذایی بالایی است و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های زیادی دارد مصرف ان در تعداد مجاز می‌تواند در بهبود سلامت جسمی شما تاثیر گذار باشد. تمام ویتامین‌های گروه B, ویتامین A، ویتامین D ویتامین C منیزیم، پتاسیم، روی و تمامی ریزمغذی‌های که بدن ما به آن احتیاج دارد، درون خرما یافت می‌شود. بهتر است با کنترل مصرف خرما از بروز عوارض مصرف بی رویه خرما جلوگیری کنیم.

 

 

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا