رژیم و تغذیه

افزایش وزن سریع در یک ماه؛ بایدها و نبایدهای رژیم چاقی

اغلب افراد درگیر اضافه وزن و چاقی هستند ولی در این میان شمار زیادی از افراد هم هستند که به دنبال راهی سالم برای چاق شدن و افزایش وزن سریع در یک ماه می‌گردند. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه مطالب علمی، بهترین روش‌ها و خوراکی‌های سالم و مفید برای افزایش وزن را معرفی کنیم، همراه ما باشید.

چه افرادی دچار کمبود وزن هستند؟

با استناد بر فرمول شاخص توده بدنی، افرادی که BMI آن‌ها زیر ۱۸.۵ باشد دچار کمبود وزن و لاغری هستند. برای بدست آوردن شاخص توده بدنی کافی است تا وزن خود را تقسیم بر قد به توان ۲ کنید و عدد به دست آمده را مشاهده کنید.

توجه کنید که قد باید به متر ذکر شود. در صورتی که عدد به دست آمده کمتر از ۱۸.۵ باشد، شما لاغر هستید. توجه کنید که کم بودن وزن به طور طبیعی ممکن است باعث بیماری نشود ولی افرادی که کاهش وزن بسیار شدیدی دارند، طبق آخرین مطالعات جهانی در معرض خطر مرگ زودرس هستند. لاغری مفرط می‌تواند ایمنی بدن را مختل کند و خطر احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف را افزایش دهد. افراد لاغر ممکن است به بیماری‌های ناباروری، پوکی استخوان و یا افسردگی نیز مبتلا شوند.

رژیم غذایی برای چاقی

بهترین روش افزایش وزن و چاق شدن اصولی

روش‌های زیادی برای افزایش وزن وجود دارد. کافی است تا همین حالا عباراتی مثل راه های افزایش وزن در یک هفته و راه های افزایش وزن نی نی سایت را در موتورهای جستجوگر سرچ کنید تا با نظرات غیرکارشناسی و غیرعلمی نویسندگان وب آشنا شوید. این افراد با ارائه رژیم‌های پر کربوهیدرات و کاملاً ناسالم تنها باعث افزایش توده چربی در قسمت‌های میانی بدن شما خواهند شد.

در صورتی که به دنبال راه‌های اصولی افزایش وزن سالم و عضله سازی هستید، لازم است بدانید که نمی‌توان در یک هفته، چند کیلو عضله به دست آورد. بنابراین با داشتن صبر و افزایش کالری دریافتی و انجام کارهایی که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، سعی کنید تا در مدت زمان ۲ الی ۴ ماهه، ۵ الی ۱۰ کیلو گرم به وزن خود اضافه کنید.

افزایش وزن سریع با مصرف کالری بیشتر

برای این که بدن شما بتواند توده چربی و عضلانی بیشتری را بسازد لازم است تا شما بیشتر از آنچه می‌سوزانید، کالری دریافت کنید تا آرام آرام وزن خود را افزایش دهید. سعی کنید در ابتدا در هر روز ۳۰۰ الی ۵۰۰ کالری بیشتر از کالری دریافتی معمولی، غذا بخوری تا بدن شما بتواند به صورت پراکنده در تمامی قسمت‌های بدن افزایش سایز داشته باشد.

در صورتی که شما اشتهای کافی برای خوردن غذاهای بیشتر ندارید می‌توانید از داروهای افزایش اشتها و یا پودرهای حاوی ویتامین و مواد معدنی دارای مجوز که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، استفاده کنید.

سهم پروتئین بیشتری در بشقاب خود بگذارید

توجه کنید که مصرف پروتئین بیشتر در روند افزایش وزن سالم به شما کمک خواهد کرد. البته توجه کنید که پروتئین ممکن است بسیار سیر کننده باشد و اشتهای شما را کاهش دهد ولی اگر تمایل دارید تا افزایش وزن اصولی را داشته باشید، لازم است تا حداقل ۱.۵ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن تان در طول شبانه روز دریافت کنید.

مصرف غذاهای پر کالری و سالم را افزایش دهید

شما با مصرف مواد غذایی مغذی و پرکالری می‌توانید کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهید. توجه کنید که فست فودها و غذاهای فرآوری شده  و نوشابه کالری بسیار بالایی دارند ولی مصرف طولانی مدت این غذاها می‌تواند باعث بروز بیماری‌ هایی مثل کبد چرب و دیابت شود. بنابراین با مصرف کربوهیدرات و چربی‌های سالم سعی کنید تا رژیم غذایی پر کالری و سالمی داشته باشید.

بدنسازی و افزایش وزن

انجام حرکت های ورزشی به همراه وزنه

برای اینکه مواد غذایی مصرف شده، تبدیل به چربی شکمی نشود لازم است تا شما در کنار افزایش مصرف مواد غذایی مفید حتماً تمرینات ورزشی مرتبی را انجام دهید. با بهبود قدرت جسمانی و استفاده از وزنه‌های سنگین و سبک سعی کنید تا عضله سازی را در قسمت‌های مورد نظر خود با سرعت بیشتری جلو ببرید. انجام حرکت‌های هدفمند به شما در افزایش سایز ماهیچه‌های سرینی، بازو و عضلات مورب شکمی کمک خواهد کرد.

9 راهکار موثر برای افزایش وزن سریع و سالم

  1. قبل از غذا آب ننوشید تا معده شما پر نشود و اشتهای شما کاهش پیدا نکند.
  2. قبل از خواب وعده‌های غذایی با کربوهیدرات نسبتاً بالا مصرف کنید. زیرا اغلب مواد غذایی که در این ساعت از شبانه روز به بدن وارد می‌شود به سرعت جذب شده و تبدیل به توده‌های چربی و عضلانی خواهند شد.
  3. بشقاب خود را بزرگ‌تر کنید تا از لحاظ روانشناسی مغز شما دیرتر دستور سیری را صادر کند.
  4. ابتدا پروتئین و در آخر سبزیجات را مصرف کنید، همیشه در ابتدا در بشقاب خود به سمت غذاهای پرکالری رفته و پس از مصرف پروتئین و کربوهیدرات، فیبرها و سایر مواد غذایی را بخورید.
  5. به قهوه خود خامه یا شیر اضافه کنید، اضافه کردن کارامل، شکر و یا فوم به قهوه می‌تواند کالری دریافتی شما را افزایش دهد.
  6. خواب با کیفیتی داشته باشید تا عضلات شما بتوانند زمان مناسبی برای استراحت و رشد کردن داشته باشند.
  7. مکمل‌های تایید شده وزن گیری را مصرف کنید، با مصرف هات چاکلت گانودرما و سایر مکمل‌های چاقی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو می‌توانید کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهید.
  8. از انجام ورزش‌های کالری سوزی مثل HIT و Cardio خودداری کنید. این ورزش‌ها باعث می‌شوند کالری دریافت شده اضافی، سوزانده شود و شما نتوانید افزایش وزن سالمی را تجربه کنید.
  9. مصرف صبحانه را فراموش نکنید. مصرف صبحانه با کالری متعادل به شما کمک خواهد کرد تا در ساعت پایانی شب، نیاز به دریافت کالری غیر سالم برای جبران کم خوری و کاهش اشتها نداشته باشید.

بهترین رژیم غذایی برای افزایش وزن

خوراکی‌ های مفید برای چاقی و افزایش وزن سریع

مصرف تخم مرغ، پنیر، چربی‌های سالمی مثل روغن زیتون، شکلات تلخ، آووکادو، میوه‌ های خشک، سیب زمینی، ماهی سالمون، آجیل‌ و اسموتی پروتئین خانگی می‌تواند در افزایش وزن سالم به شما کمک کند.

چاقی صورت بدون چاقی بدن

گول تبلیغات اینترنتی که با عنوان راه های چاق شدن سریع و افزایش وزن در یک ماه  صورت منتشر می‌شوند را نخورید هیچ راه طبیعی برای چاق شدن صورت بدون چاقی بدن وجود ندارد. تنها با استفاده از فیلرها و تزریق چربی به گونه‌ها و قسمت‌های دیگر از صورت است که می‌توان بدون افزایش وزن، صورتی چاق داشت.

خوردن ژله آلوئه ورا به صورت ناشتا، مصرف سیب زمینی آب پز و یا پودر شیر خشک راه‌حل‌های غیر واقعی هستند که ممکن است در بسیاری از وب سایت آن‌ها را مشاهده کرده باشید. فراموش نکنید که بدن ما آنقدرها نیست که بدون چاق شدن نقاطی مثل شکم، بازو و ران‌ها توده‌های چربی را فقط در قسمت صورت ذخیره کند.

جمع بندی

با اضافه کردن کالری دریافتی و رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید به راحتی  ۲ الی ۳ کیلوگرم افزایش وزن در یک ماه داشته باشید. توجه کنید که برای ثبات وزن ایده آلتان، باید کالری مصرف شده خود را متعادل کنید تا به چاقی مبتلا نشوید. مصرف میان وعده‌هایی سالم و پرخاصیت مثل هات چاکلت گانودرما (شکلات داغ) می‌تواند راه حلی مناسب برای افزایش وزن سالم باشد، زیرا قهوه باعث افزایش انرژی  و انگیزه شما برای انجام حرکات ورزشی در طول روز خواهد شد. کالری اضافه شده توسط شکر، شیر و خامه نیز به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید کالری دریافتی روزانه خود را افزایش دهید. برای خرید قهوه گانودرما دکتر بیز در طعم‌های مختلف می‌توانید از فروشگاه بیزما تهیه کنید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا