رژیم و تغذیه

تاثیر شکلات در چاقی، تا چه اندازه می‌توان شکلات خورد؟

تاثیر شکلات در چاقی

به طور کلی انواع مختلفی از شکلات‌ها در بازارهای داخلی موجود هستند. شکلات‌ های تلخ با درصدهای بالا بسیار مفید هستند و مشکلی برای هیچ‌کس در هیچ‌یک از گروه‌های سنی ایجاد نمی‌کنند. شکلات‌های مغزدار نیز خواص مربوط به خودشان را دارند، البته شکلات‌های شیرین‌تر می‌توانند در مواردی باعث چاقی و افزایش کلسترول خون افراد شوند. ولی سوال اصلی این است که تاثیر شکلات در چاقی چقدر است و تا چه اندازه می‌توان شکلات خورد؟

آیا تمامی شکلات‌ها و آب‌نبات‌ها می‌توانند در افزایش وزن شما تاثیر گذار باشند یا خیر؟

به طور کلی افرادی که به دنبال تثبیت و یا کاهش وزن خود هستند، باید در مصرف شکلات با دقت بیشتری عمل کنند . این افراد بهتر است همواره مشخصات و میزان کالری دریافتی از محصولات شکلاتی را مطالعه کنند. به طور کلی شکلات خواص بسیار زیادی دارد و مصرف آن در حد تعادل هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند. ولی مصرف بیش از حد شکلات شیرین و یا سفید (تمامی ترکیبات تولید شده از شکر و کره کاکائو) می‌تواند باعث افزایش توده چربی در قسمت‌های مرکزی بدن شوند.

چه شکلات‌ هایی چاق کننده نیستند؟

شکلات‌های تلخ با ۷۰ درصد و بیشتر هیچ تاثیری بر روی افزایش وزن ندارند. این شکلات‌ها خواص بسیار زیادی را به بدن شما می‌رسانند. در این بین برخی از نوشیدنی‌های حاوی کاکائو نیز در جهان تولید شده‌اند که این نوشیدنی‌ها این امکان را برای افراد فراهم می‌کنند تا بتوانند بدون نگرانی از افزایش وزن آن‌ها را مصرف کنند.

خواص کاکائو و شکلات

اگر با میزان تاثیر شکلات در چاقی و افزایش وزن آشنا شده‌اید، لازم است بدانید که کاکائو تاثیر بسیار زیادی در سلامت بدن دارد. به طور کلی شکلات‌ها به چند دسته کلی سفید، شیرین، تلخ تقسیم بندی می‌شوند.

  • شکلات‌های تلخ که بدون شیر و شکر تولید می‌شوند، معمولاً خواص بیشتری برای بدن دارند.
  • شکلات‌های سفید و شیری حاوی شیر و شکر هستند و تنها از چربی‌دانه‌های کاکائو برای تولید آن‌ها استفاده شده است.
  • شکلات‌های کاکائویی و تیره که به عنوان شکلات واقعی شناخته می‌شوند حاوی شکر و کره کاکائو با غلظت بالا هستند. این شکلات‌ها جزء پرطرفدارترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند.

بررسی خواص شکلات برای بدن

شکلات می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند و باعث کاهش احتمال از دست رفتن شدید حافظه در میانسالی شود. از دیگر خواص شکلات می‌توان به بهبود عملکرد سیستم گوارشی، قلب و عروق اشاره کرد. مصرف شکلات تلخ می‌تواند در تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد پانکراس نیز تاثیر بگذارد. فراموش نکنید که شکلات می‌تواند در تنظیم سرعت تولید سلول‌های خونی نیز تاثیرگذار باشد. حتی می‌توان دردهای دوران قاعدگی را با مصرف تکه‌هایی از شکلات درمان کرد.

مصرف شکلات تلخ می‌تواند با کنترل و کاهش میل به غذا باعث کاهش وزن در افراد شود.  شکلات حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که باعث بهبود خلق و خو می‌شود. شکلات تلخ به خاطر حضور مقادیر بالایی از منگنز، آهن، منیزیم، مس و آنتی‌اکسیدان می‌تواند در درمان کم خونی نیز تاثیر گذار باشد. اکسید نیتریک موجود در شکلات می‌تواند در تنظیم فشار خون شما موثر واقع شود، کافی است تا یک تکه شکلات میل کنید تا فشار خون شما به حالت متعادل در بیاید.

تاثیر شکلات در چاقی
تاثیر شکلات در چاقی

تاریخچه شکلات درجهان

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شکلات از قرن ۱۵ در نوشیدنی‌ها به کار گرفته می‌شده است. تا قرن ۱۷ شکلات ماده غذایی گران‌قیمتی بوده است که تنها ثروتمندان می‌توانستند از آن استفاده کنند. تلخی کاکائو معمولاً  با افزودن شکر گرفته می‌شده است. در سال ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها با مخلوط کردن شکلات با سایر ترکیبات مثل بادام زمینی و کارامل، میلک چاکلت را به بازار عرضه کردند.

با بهبود سرعت پیشرفت ماشین آلات تولید شکلات، قیمت شکلات کاهش پیدا کرد و مردم معمولی نیز توانستند تا طعم جذاب شکلات را زیر دندان‌هایشان حس کنند. توجه کنید که ایرانیان از قدیم برای تولید شیرینی‌های سنتی از پودر کاکائو استفاده می‌کرده‌اند ولی تولید و مصرف شکلات به صورت عمده تنها ۶۰ سال است که انجام شده است. قبل از آن فقط آبنبات‌ها و تافی‌ها بودند که تولید می‌شده‌اند.

آیا کاکائو به کاهش وزن کمک می‌کند؟

کاکائو مانند یک چاقوی دو لبه عمل می‌کند. اگر از کاکائو برای کنترل مصرف میان وعده‌های ناسالم استفاده کنید، پاسخ این سوال یک بــلــه بزرگ است. زیرا افراد چاق با حذف موارد مصرفی در رژیم‌های پرچربی و میان وعده‌های ناسالم می‌توانند به راحتی وزن کم کنند. از آنجا که مواد شیمیایی و ترکیبات موثر و فعال موجود در کاکائو می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی، زوال عقل، آرتروز و بیماری‌هایی مثل سرطان جلوگیری کند، لازم است تا همه ما به مقدار لازم مشکلات در طول روز یا هفته مصرف کنیم.

افرادی که با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند پس از انجام ورزش به عنوان پاداش، روزی یک فنجان نوشیدنی کاکائویی بخورند. بهترین نوشیدنی کاکائویی که می‌تواند در بهبود وزن و کنترل آن تأثیرگذار باشد هات چاکلت گانودرما می‌باشد. شکلات‌های کاکائویی می‌توانند در تقویت استخوان‌ها تاثیرگذار باشند و منابع بسیار عالی از انرژی هستند. بهتر است هرگز به فکر حذف کاکائو و شکلات نباشید، زیرا کاکائو می‌تواند در بهبود الاستیسیته و کلاژن سازی در پوست شما تاثیر گذار باشد و یک خوراکی ضد استرس و افسردگی است‌‌.

شکلات تلخ، چاق کننده یا لاغر کننده؟

شکلات تلخ بیش از ۵۰۰ سال است که از محبوب‌ترین مواد غذایی مورد مصرف بشر است زیرا دارای خواص معجزه‌آسایی بر سلامتی است. شکلات‌های تلخ حاوی مواد پر ارزشی از جمله فیبر، فسفر، روی، مس، منگنز سیلسیوم و آهن هستند و به خاطر در بر داشتن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌، می‌توانند در بهبود روند درمان بسیاری از بیماری‌ها و کنترل آن‌ها تاثیرگذار باشند. شکلات‌های تلخ در بازه‌های ۶۰ تا ۹۹ درصد قرار دارند و هر چه این درصد بالاتر برود، طعم مشکلات نیز تلخ‌تر خواهد شد.

شایعه های زیادی در رابطه با تاثیر شکلات در چاقی وجود دارد، ولی شکلات تلخ می‌تواند به صورت موثر در کاهش وزن بلند مدت شما تاثیر گذار باشد، زیرا می‌تواند متابولیسم بدن شما را بهبود ببخشد و سطح هورمون‌های ترشح شده در بدن را تنظیم کند. شکلات تلخ به خاطر داشتن چربی و کالری پایین می‌تواند باعث تقویت عضلات و بهبود تبدیل چربی به انرژی شود. توجه کنید که شکلات تلخ می‌تواند از طرفی باعث کاهش سطح اشتها و کالری دریافتی شما در طول روز شود.

تاثیر شکلات در چاقی
تاثیر شکلات در چاقی

بهترین زمان مصرف شکلات برای لاغری

توجه کنید که شما باید در وعده غذایی صبحانه از شکلات استفاده کنید، زیرا سایر وعده‌ها معمولاً کالری بیشتری دارند. خصوصاً وعده‌های شام و ناهار با در بر داشتن مقادیر بالایی از کربوهیدرات می‌توانند کالری دریافتی روزانه شما را افزایش دهند. با مصرف شکلات در وعده صبحانه و یا پس از ورزش می‌توانید در سوخت و ساز بدن نیز تاثیر گذار باشید. شکلات تلخ می‌تواند با بهبود و تقویت بازسازی تارهای عضلانی بدن در افزایش سرعت تولید عضله به بدن شما کمک کند.

بررسی تاثیر شکلات در چاقی

آیا می‌توان شکلات مصرف کرد ولی چاق نشد؟ پاسخ این سوال یک بله بزرگ است. انواع مختلفی از شکلات در ترکیب با مواد دیگر در بازارهای داخلی به فروش می‌رسند. شکلات‌های تلخ، شیرین، نیمه شیرین، شکلات‌های تیره شیرینی و شکلات‌های شیرین. این ترکیبات حاوی عسل، استویا و یا شکر هستند و توسط افراد مختلف و شرکت‌های متفاوت به فروش می‌رسند.

توجه کنید که مصرف شکلات خواص بسیار زیادی دارد، بنابراین بهتر است صرفاً به خاطر کاهش وزن اقدام به حذف این خوراکی نکنید. بهتر است با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با کالری تنظیم شده ،همیشه جایی برای یک دسر شکلاتی باقی بگذارید. کالری دریافتی از وعده‌های اصلی از جمله ناهار و شام را کاهش دهید تا بتوانید شکلات‌ها را در زندگی روزمره خود مصرف کنید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید. اگر بدنبال افزایش وزن هستید بهترین پیشنهاد خرید پک افزایش وزن و چاقی دکتر بیز است تا در 40 روز بین 2 تا 8 کیلو افزایش وزن را تجربه کنید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا