دانستنی‌ها

جلوگیری از بخار شیشه ماشین و 7 روش برای رفع آن

اگر اهل رانندگی در جاده باشید، قطعاً شما هم تجربه مه گرفتگی شیشه ماشین جلو را داشته‌اید. این شرایط دید ناکافی و نا آگاهی از شرایط ترافیکی می‌تواند باعث بروز اتفاقات ناگواری شود. در این شرایط احتمالاً از همراهان خود خواسته‌اید که به پاک کردن بخار شیشه جلویی ماشین از داخل خودرو کمک کنند.  این کار به صورت موقتی به رفع بخار شیشه خودرو کمک می‌کند، ولی شما برای جلوگیری از بخار شیشه ماشین باید از روش‌های مطمئن‌تر جلوگیری و راه‌حل‌های فوری کمک بگیرید.

از آنجا که در شب‌های بارانی فصول سرد، بخار کردن شیشه خودرو، از ادامه رانندگی جلوگیری می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا روش‌های از بین بردن بخار شیشه ماشین را بررسی کنیم. همراه بیزما مگ باشید تا با روش‌های جالب و خلاقانه رفع بخور شیشه خودرو آشنا شوید.

قبل از بررسی بهترین روش رفع بخار شیشه جلویی ماشین لازم است تا با علت بخار گرفتن شیشه ماشین آشنا شوید.

علت بخار کردن شیشه ماشین چیست؟

اگر بخواهیم یک علت اصلی را برای بخار گرفتگی شیشه ماشین بیان کنیم، باید به اختلاف دمای خارج و داخل خودرو در دو طرف شیشه ماشین اشاره کنیم.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در هوای سرد رطوبت داخلی ماشین بر روی سطح داخلی شیشه می‌نشیند. منشأ این رطوبت می‌تواند مقدار آب موجود در هوای بازدم سرنشینان خودرو و یا رطوبت موجود بر روی لباس‌ها و کفش‌های افراد داخل خودرو باشد.

در فصل تابستان نیز ممکن است شیشه جلویی ماشین دچار بخار شدید شود. تابش شدید نور آفتاب و بخار شدن مواد روی داشبورد و در نتیجه پخش شدن آن برو روی شیشه می‌تواند علت اصلی ایجاد بخار بر روی شیشه جلویی اتومبیل در فصول گرم باشد.

چگونه بخار بر روی شیشه اتومبیل ایجاد می‌شود؟

رطوبت موجود در هوای داخل ماشین، در دمایی خاص می‌تواند به شبنم یا قطرات یخ تبدیل شود. این فرایند با نام علمی چگالش توسط دانشمندان تایید شده است. در شرایط و دمایی مشخص رطوبت هوا به صورت متراکم و به شکل شبنم در می‌آید. بخار و شبنم ایجاد شده بر روی شیشه و پنجره می‌نشیند و باعث اختلال در دید راننده می‌شود.

در ادامه فرایند چگالش، شاهد میعان خواهیم بود. عوامل متعددی از جمله افزایش رطوبت و اختلاف دما می‌توانند باعث ایجاد مه و یا بخار بر روی دو طرف شیشه خودرو شوند.

رفع بخار شیشه ماشین

روش‌های متعددی برای جلوگیری و رفع بخار شیشه ماشین وجود دارد که در ادامه به بررسی رایج ترین آنها پرداخته‌ایم.

رفع بخار شیشه جلو خودرو با صابون یا کرم اصلاح

استفاده از کرم شیو و یا صابون بر روی پارچه نرم مرطوب شده، یک راهکار ساده برای رفع بخار شیشه است. سطوح مختلف شیشه را به کمک این پارچه نرم، آغشته به صابون یا کرم اصلاح بکنید.

فراموش نکنید که برای ضد بخار کردن شیشه خودرو با کرم اصلاح لازم است پس از چند دقیقه با یک دستمال خشک و تمیز سطح شیشه را پاک کنید.

ضد بخار کردن شیشه ماشین با قرص نفتالن

استفاده از قرص‌های ضد رطوبت موجود در بسته‌بندی وسایل الکترونیکی و پوشاک، امری رایج است. این بسته‌بندی‌های کوچک که معمولاً گلوله‌های قهوه‌ای یا سفید رنگی را داخل خود جای داده‌اند، حاوی دی اکسید سیلیکون یا همان ماده معدنی سیلیکا هستند.

شما می‌توانید از این ترکیبات رطوبت گیر و قرص نفتالن درون یک قوطی خشک در داخل خودرو خود نگهداری کنید.

در این شرایط هیچ رطوبتی نمی‌تواند باعث بخار کردن شیشه از قسمت داخلی خودرو شود. توجه کنید که شما باید قرص‌های ضد رطوبت را بر روی داشبورد پخش کنید تا از نشستن ذرات رطوبت بر روی شیشه جلو جلوگیری شود.

جلوگیری و رفع بخار کردن شیشه جلو ماشین
جلوگیری و رفع بخار کردن شیشه جلو ماشین

محلول ضد بخار شیشه ماشین دست ساز

در شرایطی که به محصولات ذکر شده دسترسی ندارید، می‌توانید از ترکیب مایع ظرفشویی، سرکه و آب‌ لیمو برای رفع بخار شیشه ماشین کمک بگیرید.

محلول تهیه شده را با غلظت ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد سرکه بر روی شیشه ماشین اسپری کنید. سپس از یک دستمال تمیز برای پاک کردن شیشه خودرو کمک بگیرید. این محلول ضد بخار شیشه اتومبیل یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه ماشین است.

نحوه جلوگیری از بخار شیشه خودرو با خاک گربه

شما می‌توانید مقداری خاک گربه را از داروخانه یا پت شاپ تهیه کنید. خاک گربه را در جوراب‌های ساق کوتاه یا لیوان‌های کوچک بریزید. پک آماده شده خاک گربه حاوی درصد زیادی سیلسیم است و این ماده یک جاذبه رطوبت بسیار قوی است.

شما می‌توانید خاک گربه را در قسمت‌های مختلفی از خودرو نگهداری کنید. توصیه ما این است که برای تاثیرگذاری بهتر، آن را نزدیک شیشه اتومبیل بر روی مثال روی شیشه داشبورد یا زیر شیشه عقب خودرو بگذارید.

جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو با سیب زمینی خام

شما می‌توانید از سیب زمینی‌های نرسیده و سبز شده برای رفع بخار شیشه جلویی ماشین خود کمک بگیرید. توجه کنید که برش‌های نازک سیب زمینی باید تمامی سطوح شیشه را پر کنند.

بهترین راه حل برای استفاده از سیب زمینی در جهت جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو، استفاده از آبِ سیب زمینیِ رنده شده و اسپری کردن آن است. سیب زمینی تازه را بریده و آب آن را از طریق رنده کردن بر روی شیشه داخلی اسپری کنید و بگذارید کاملا خشک شود. در طول فرایند خشک شدن، به شیشه دست نزنید چرا که جای دست شما رو شیشه خواهد ماند.

از بین بردن بخار شیشه ماشین با کولر

از بین بردن بخار شیشه اتومبیل با کولر و سیستم تهویه، یک راه حل موقت و بسیار رایج است. بهتر است درجه تهویه هوا را روی آخرین مقدار گذاشته و دکمه AC یا کولر را بزنید. باز گذاشتن شیشه‌های ماشین برای مدت زمان کوتاه، می‌تواند به کاهش شدت بخار شیشه کمک کند.

خرید شیشه پاک کن و ضد بخار نانو

شیشه شو نانوسان مشابه با شیشه پاک کن‌های موجود در بازار نیست و با حضور نانو ذرات، علاوه بر تمیز کنندگی قوی، شیشه را ضدعفونی و ضد بخار می‌کند. کافیست محصول ضد بخار نانو را از قسمت داخلی بر روی شیشه اسپری کنید و سپس به کمک یک دستمال نرم، ذرات آن را بر روی سطح شیشه پخش کنید.

از محکم کشیدن و فشار دادن دستمال بر روی شیشه خودداری کنید، چرا که ذرات نانو از روی سطح شیشه برداشته می‌شوند.

با استفاده از این اسپری، شیشه اتومبیل شما خاصیت ضد بخاری خود را تا چندین روز حفظ می‌کند. این ضدعفونی کننده سطوح، فاقد هرگونه خاصیت اسیدی و بازی است و شما می‌توانید بدون نگرانی از خورندگی، از خواص ضد بخار این شیشه پاک کن خاص کمک بگیرید.

جلوگیری و رفع بخار کردن شیشه جلو ماشین
رفع بخار شیشه جلو اتوموبیل

جلوگیری کردن از بخار گرفتن شیشه ماشین در زمستان و تابستان

بخار کردن شیشه ماشین در زمستان به خاطر سرد شدن هوا و اختلاف دمای داخل و خارج اتومبیل است. شما می‌توانید با کمک دکمه تعبیه شده در اتومبیل که منشا و جهت گردش هوای داخل اتومبیل را تغییر می‌دهد، به رفع اختلاف دما کمک کنید.

با تنظیم دریچه خنک کننده زیر شیشه جلوی ماشین نمی‌توانید به برطرف کردن بخار سایر شیشه‌های اتوموبیل کمک کنید.

پس برای رفع بخار در قسمت‌های دیگر لازم است مقداری هوای سرد از طریق پایین دادن شیشه‌ها به داخل سیستم گرمایشی و سرمایشی اتومبیل تزریق کنید.

روشن کردن فن و پایین آوردن درجه سیستم گرمایشی نیز می‌تواند به متعادل کردن مقدار اختلاف دمای فضای بیرونی و درونی اتومبیل کمک کند.

از آنجا که بخار کردن شیشه ماشین در تابستان به خاطر تبخیر مواد روی داشبورد و تابش نور آفتاب به داخل ماشین است، شما می‌توانید با پایین آوردن شیشه‌های اتومبیل و وارد شدن هوای گرم و کنترل اختلاف دمای خارج و داخل، از ایجاد مجدد بخار بر روی شیشه جلوگیری کنید.

البته افراد ساکن در مکان‌هایی با هوای شرجی لازم است برای از بین بردن بخار، سطح بیرونی شیشه خودروی خود، از برف پاک کن کمک بگیرند. تنظیم دریچه کولر به سمت شیشه‌ها و افزایش شدت باد، می‌تواند به رفع بخار شیشه ماشین در تابستان کمک کند. هوای خشک کولر رطوبت هوا را می‌گیرد و به کاهش اختلاف دمای دو طرف شیشه منجر می‌شود.

جلوگیری از بروز بخار بر روی شیشه با راهکارهای ساده

 

1. تعویض درست و تنظیم به موقع سیستم تهویه ماشین
بررسی مرتب سیستم تهویه سالم می‌تواند به جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه خودرو کمک کند.

2. جلوگیری از جیغ و داد و سر و صدا در ماشین
جیغ زدن، فریاد کشیدن و تنفس سریع می‌تواند باعث افزایش رطوبت ایجاد شده در ماشین و ایجاد بخار بر روی شیشه‌ها شود. بهتر است با پایین دادن شیشه و کاهش رطوبت از ایجاد شرایطی با دید ناکافی جلوگیری کنید.

3. کاهش عوامل رطوبت زا درون اتاقک اتومبیل
نگه داشتن فنجان چای، صحبت کردن بیش از حد، خیس بودن لباس‌ها یا کفی‌های ماشین می‌تواند باعث ایجاد بخار بر روی شیشه ماشین شود. با این توصیفات بهتر است کفش‌ها، لباس‌ها، چتر، کیف و یا هر شیئی که می‌تواند به افزایش رطوبت داخل ماشین کمک کند را خشک کنید تا رطوبت داخلی ماشین گرفته شود.

4. تمیز نگه داشتن شیشهها
وجود ذرات گرد و غبار، چربی، روغن و سایر آلاینده‌هایی که روی پنجره شما حضور دارند، باعث نگه داشتن طولانی‌تر بخار بر روی شیشه می‌شود. انجام یک پولیش دقیق می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بخار شیشه خودرو باشد. داشتن شیشه‌های تمیز به کاهش شانس ایجاد شبنم و بخار کمک می‌کند.

کلام پایانی

با توجه به روش‌های ذکر شده، شما می‌توانید از راهکارهای آسان و راحت برای رفع و جلوگیری از بخار کردن شیشه جلویی اتومبیل کمک بگیرید. البته اگر شیشه‌های خودروی شما به صورت مداوم دچار بخار گرفتگی می‌شوند، لازم است تا مشکل کمپرسور کولر و احتمال ترک یا نشتی در یکی از قسمت‌های خودرو را با یک مکانیک در میان بگذارید.

در صورتی که نتوانستید با روش‌ها و نکات ذکر شده، بخار را از بین ببرید، بهتر است خودرو را به یک مکانیک نشان دهید. تا به حال کدام یک از روش‌های بررسی شده را برای رفع و یا جلوگیری از بخار کردن شیشه استفاده کرده‌اید، نظرات خود را به اشتراک بگذارید تا سایر خوانندگان نیز بتوانند از تجربه‌های ارزشمند شما بهره‌مند شوند.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا