مد و زیبایی

کرم‌ ضد آفتاب چیست و چرا ضدآفتاب بزنیم؟

چرا از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اشعه های خروجی از جو زمین، با فرکانس‌های متفاوتی، وارد اتمسفر زمین می‌شوند. برخی از این اشعه ها از طریق لایه اوزون مهار می‌شوند، ولی برخی از اشعه ها از جمله اشعه uva و اشعه uvb از لایه محافظتی اوزون رد شده و به سطح زمین میرسند. این اشعه ها به طور موثری در پیری پوست، احتمال ابتلا به سرطان پوست و ایجاد لک تاثیر میگذارند. مصرف ضد آفتاب باعث می‌شود تا پوست در برابر اشعه‌های خروجی از خورشید حفظ شود. اگر بخواهیم تنها یک محصول مراقبت از پوست تهیه کنیم، باید بهترین کرم‌ ضد آفتاب خارجی و ایرانی مخصوص پوستمان را خریداری کنیم.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

مصرف کرم‌ ضد آفتاب شامل طیف خاصی از افراد نمی‌شود و برای تمامی پوست‌ها، لازم و ضروری است. همراه ما باشید تا با انواع مختلف ضد آفتاب و بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست حساس، خشک، جوش دار، لک دار و چرب آشنا شوید.

از دیگر ویژگی‌های مفید یک کرم‌ ضد آفتاب بی‌رنگ و خوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

☑ حضور ذرات ضد آب برای جلوگیری از پاک شدن ضد آفتاب با عرق صورت
☑ حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده برای آب‌رسانی عمقی سلول‌های اپیدرم پوست
☑ بافت نرم و رایحه خوش ضد آفتاب‌های بی‌رنگ.
طولانی بودن زمان مجاز مصرف به خاطر تاریخ انقضای دورتر در این محصولات باعث شده است تا بسیاری از افراد به فکر خرید کرم ضد آفتاب بی‌رنگ قوی بیفتند.

بیشتر بدانید

انواع کرم ضد آفتاب

کرم‌ ضد آفتاب ها را می‌توان بر اساس نوع ترکیبات، میزان غلظت و نوع بسته بندی در دسته بندی‌های متفاوتی جای داد. ضدآفتاب‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که علاوه بر حفاظت از پوست در برابر نور خورشید، به ایجاد پوستی شاداب و باطراوت کمک کنند. این محصولات با ایجاد لایه محافظتی از بروز لکه‌های جدید بر روی پوست جلوگیری می‌کنند.

کرم ضد آفتاب‌ گیاهی

در سال‌های اخیر انواع متفاوتی از ضدآفتاب‌ها وارد بازار شده‌اند، ضدآفتاب‌های گیاهی(وگن) طرفداران بسیار زیادی دارند. در فرمولاسیون این ضدآفتاب‌ها، از ترکیبات طبیعی (بدون هیچ‌گونه مواد اولیه حاصل از جانوران زنده) تغییر شده‌اند. این ضدآفتاب‌ها اغلب بدون انجام آزمایشات پیشرفته بر روی حیوانات تولید و بسته بندی می‌شوند.

کرم ضد آفتاب کمیکال یا شیمیایی

این ضد آفتا‌ب ها با در بر داشتن ترکیبات و فیلتر‌های شیمیایی، اشعه‌های uva و uvb را در طیف‌های گسترده به خود جذب می‌کنند. از مهم‌ترین مواد شیمیایی به کار گرفته شده در ضد آفتاب‌های کمیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

☑ آووبنزن
☑ اکتیلسالات
☑ اکتینوکسات
☑ اکسی بنزن

کرم‌ ضد آفتاب شیمیایی طوری طراحی شده‌ است که با پراکندگی و انحراف اشعه مضر خورشید از بروز مشکلات ثانویه جلوگیری کنند. برخی از فیلترهای شیمیایی موجود در این محصولات با تبدیل اشعه فرابنفش به گرما باعث غیر فعال شدن این امواج مضر می‌شوند.

اگر پوست حساس یا super sensitive دارید، بهتر است به دنبال فرمولاسیونی طبیعی و غیر کمیکال باشید، چرا که این نوع ضدآفتاب‌ها معمولاً فرمولاسیونی پیچیده داشته باعث بروز بیماری‌هایی نظیر آلرژی می‌شوند.

کرم ضد آفتاب فیزیکال

ضد آفتاب مینرال یا فیزیکال نوعی ضد آفتاب است که معمولا از ترکیب اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم تهیه می‌شود. این ترکیبات با منعکس کردن اشعه خورشید به جلوگیری از بروز لک در پوست کمک می‌کنند. امروزه ضدآفتاب‌های فیزیکال با فرمولاسیون پیشرفته‌تری تولید می‌شوند و مانند گذشته، یک لایه سفید رنگ بر روی پوست به‌جای نمی‌گذارند.

کرم ضد آفتاب رنگی

کمپانی‌های تولید کننده ضد آفتاب رنگی، معمولاً از رنگدانه‌های کپسولی (در اندازه نانو مولکول) در فرمولاسیون محصولات خود استفاده می‌کنند. کسانی که سفیدی ضد آفتاب‌های فیزیکی را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند که محصولاتی با پوشانندگی بالا تهیه کنند، بهتر است از کرم‌ ضد آفتاب رنگی برای پوشاندن لک‌ها و مشکلات پوستی کمک بگیرند.

البته به مقادیر مجاز مصرف ضدآفتاب توجه کنید. چراکه این کرم‌ها باید در مقدار درست مصرف شوند تا تاثیر لازم را داشته باشند.
نکته: تمدید درست ضد آفتاب رنگی پس از گذشت هر دو ساعت از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده برای مصرف کنندگان این محصولات است.

کرم‌ ضد آفتاب مخصوص پوست چرب

کسانی که پوست خیلی چرب و منافذ باز دارند؛ لازم است تا از ضد آفتاب‌های بدون چربی و به اصطلاح اویل فری (oil free) کمک بگیرند. این ضدآفتاب‌ها به خاطر کنترل چربی ترشح شده از اپیدرم و تنظیم ph پوست از بروز جوش‌های چرکی جلوگیری می‌کنند.

کرم ضد آفتاب مخصوص پوست خشک

ضد آفتاب پوست خشک برای پوست‌های حساس و خشک طراحی شده است و حاوی گویچه‌های کوچک چربی است. این فرمولاسیون نیمه چرب می‌تواند از نفوذ اشعه‌های uva و uvb جلوگیری کند. در تولید این کرم‌ها معمولاً از گلیسیرین و هیالورونیک اسید برای ایجاد خواص آب‌رسانی کمک گرفته می‌شود.

ضد آفتاب غلتکی

ضد آفتاب‌ غلتکی برای کودکان طراحی شده‌اند و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. ضد آفتاب‌های رولی یا غلتکی مخصوص بزرگسالان نیز در بازار موجود است. این محصولات برای پوست‌های مرطوب، خشک و نرمال طراحی و تولید شده‌اند. فراموش نکنید که بسته‌بندی جالب این محصولات باعث تسهیل فرآیند استفاده از ضدآفتاب شده‌ است.

ضد آفتاب اسپری شونده

این ضد آفتاب‌ها غلظت و بسته بندی متفاوتی در مقایسه با ضدآفتاب های تیوپی و کاسه‌ای دارند و برای سنین بالای ده سال استفاده می‌شوند. سهولت استفاده و حجم مناسب این محصولات باعث شده است که در سال‌های اخیر بسیاری از افراد، اسپری ضدآفتاب را جایگزین کرم‌های ضدآفتاب کنند. در استفاده از ضدآفتاب اسپری شونده  خسیس نباشید و تمامی قسمت‌های پوست را آغشته به فیلترهای فیزیکی و شیمیایی داخل محصول بکنید.

ضد آفتاب کرم پودری

ضد آفتاب‌های کرم پودری محصولاتی مشابه با ضد آفتاب‌های رنگی هستند که در طیف های متنوع تری ارائه شده‌اند. در واقع شما می‌توانید چندین طیف از رنگ‌های طبیعی، بژ و کاراملی را در بین کاتالوگ ضد آفتاب های کرم پودری مشاهده کنید.

این کرم پودرها فرمولاسیون معمولی داشته و spf آن‌ها چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۵ است؛ بنابراین استفاده از ضدآفتاب کرم پودری برای کسانی که در مناطق و فضای باز مشغول به فعالیت هستند و چندین ساعت از روز را به صورت مستقیم با اشعه‌های uv سروکار دارند، پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که spf پایین محصولات می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مثل لک و خشکی پوست شود.

نکته: ضد آفتاب‌های کرم پودری به خاطر داشتن هیالورونیک اسید و بافت سیلیکونی می‌توانند حسی ابریشمی برای پوست شما به ارمغان بیآورند. در نظر داشته باشید که برخی از این محصولات حاوی ویتامین E و توکوفرول‌های مرطوب کننده پوست هستند و می‌توانند اثرات رادیکال‌های آزاد را خنثی و مهار کنند.

اگر ضد آفتاب‌های کرم پودری شما spf بالای 25 دارند، احتمالا این محصولات با فیلترهای پیشرفته شیمیایی و فیزیکی فرمول شده‌اند و می‌توانند طیف وسیعی از اشعه‌های uva و uvb را خنثی کنند.

ضد آفتاب فلوئیدی

این ضد آفتاب بافت سبک‌تری دارد و برای پوست‌های چرب و جوش دار مناسب است. اگر شما هم با مصرف کرم‌های ضدآفتاب دچار جوش یا ترشح بیش از حد چربی می‌شوید؛ لازم است تا از محصولاتی با غلظت پایین‌تر کمک بگیرید‌. ضد آفتاب ژل و فلوئید از بهترین ضد آفتاب‌ها برای پوست‌های خیلی چرب هستند.
از دیگر انواع ضد آفتاب می‌توان به ضد آفتاب غیر کومدون زا،  ضد آفتاب حاوی سالیسیلیک اسید، ضد آفتاب حاوی هیالورونیک اسید، ضد آفتاب حاوی نیاسین آمید و ضد آفتاب ضد حساسیت اشاره کرد.

ضد آفتاب چی بخرم؟

با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های بررسی شده در قسمت‌های قبلی، چند ضد آفتاب محبوب و پر فروش را معرفی کرده‌ایم، تا بتوانید با آگاهی کامل، خریدی هوشمندانه را تجربه کنید. برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با هر محصول روی عبارات رنگ شده کلیک کنید.

کرم ضد آفتاب SPF50 ویتابلا

کرم ضد آفتاب spf30 ویتابلا 

فواید ضد آفتاب بی رنگ

آیا ضد آفتاب رنگی لک میاره؟ آیا ضد آفتاب رنگی ضرر داره؟ ضد آفتاب بی رنگ بهتره یا رنگی؟

این‌ عبارات نمونه‌هایی از سوالات رایج افراد هستند. قبل از پاسخ به این سوالات لازم است تا با فیلترهای فیزیکی و شیمیایی موجود در ضد آفتاب‌های مختلف آشنا شوید تا بدانید که مکانیسم عمل هر یک از آن‌ها چگونه است.

امروزه اغلب افراد به دنبال محصولاتی می‌گردند که خاصیت ضل لک، پوشانندگی بالا و آبرسانی قوی داشته باشد. در واقع یک محصول آرایشی نمی‌تواند علاوه بر محافظت از پوست با عملکردهای چندگانه به درمان مشکلات پوستی شما کمک کند، چرا که فرموله کردن ترکیبات شیمیایی محلول در چربی و محلول در آب نیازمند استفاده از نگهدارنده‌، هموژنایزر و ترکیبات اضافی دیگری است که می‌توانند باعث حساسیت یا کاهش اثر بخشی محصول شوند.

با این توصیفات به این نتیجه می‌رسیم که خرید ضد آفتاب رنگی می‌تواند دردسرساز شود، چرا که استفاده از این ضدآفتاب‌ها معمولاً در مقیاس نادرست ادامه پیدا می‌کند و در این شرایط هیچ فیلتر شیمیایی در مقیاس کم نمی‌تواند از نفوذ اشعه‌های uva و uvb به پوست جلوگیری کند.

اگر شما هم با مصرف نادرست ضدآفتاب‌های رنگی دچار لک در پوست صورت شده‌اید، باید در مقدار مصرف ضدآفتابی که تهیه کرده‌اید، تجدید نظر کنید. چرا که کم مصرف کردن ضدآفتاب و استفاده از آن به صورت کرم پودر (یک نخود) هیچ لایه محافظتی بر روی پوست شما ایجاد نخواهد کرد. برای مشاهده اثربخشی بهینه لازم است به مقدار درست مصرف توجه کنید.

بایدها و نبایدهای انتخاب کرم ضد آفتاب

مصرف کرم‌های ضد آفتاب با spf مناسب با دوز مصرفی درست، علاوه بر جنبه مراقبت و زیبایی، به جوان ماندن و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند. ضد آفتاب‌های رنگی معمولاً برای یکدست و صاف شدن پوست به کار گرفته می‌شوند در حالتی که این محصولات برای محافظت از اشعه های ماورا بنفش فرموله شده‌اند.

در زمان انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب باید به نوع محصول و نوع پوست خود توجه کنید. امروزه انواع متفاوتی از کرم‌های ضد آفتاب برای پوست‌های جوش‌دار، چرب، لک‌دار و خشک طراحی و فرموله شده است.

ضد آفتاب‌های حاوی هیالورونیک اسید و نیاسین آمید بهترین گزینه‌ها برای افراد با پوست‌های دهیدراته و خشک هستند. افرادی که لک دارند، می‌توانند از محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات روشن کننده کمک بگیرند‌. جالب است بدانید که ضد آفتاب‌های فیزیکی که بی‌رنگ باشند، به خاطر حضور ترکیباتی مثل تیتانیوم دی اکسید و زینک اکساید به بهبود شفافیت و ایجاد برق طبیعی پوست کمک می‌کنند.

ضد آفتاب وسیع الطیف چیست؟

ضدآفتاب‌ها باید بتوانند با طیف وسیعی از اشعه‌های uva و uvb مقابله کنند. جالب است بدانید که امروزه کرم‌های جدیدتری نیز طراحی شده‌اند که علاوه بر اشعه‌های مضر خورشید، از عبور نور مرعی نیز جلوگیری می‌کنند. این محصولات از آسیب‌های وارده از تابش مستقیم نور اسکرین کامپیوتر و گوشی جلوگیری می‌کنند.

آیا می‌توان ضد آفتاب رنگی را جایگزین کرم پودر کرد؟

بیوتی تراپیست‌ها و پزشکان استفاده از ضد آفتاب رنگی را برای جای‌گزین کردن کرم پودر اشتباه می‌دانند، چرا که تمدید به موقع و دوساعته ضد آفتاب رنگی برای همه امکان‌پذیر نیست. مصرف مداوم ضد آفتاب‌های رنگی در دوز نادرست باعث ایجاد خستگی و کدر شدن پوست خواهد شد.

اگر به دنبال ظاهری یکنواخت، با پوستی درخشان هستید؛ بهتر است از ضد آفتاب‌های بی‌رنگ استفاده کنید. جالب است بدانید که ضد آفتاب‌های کرم پودری تنوع بسیار زیادی دارند و به خاطر داشتن رنگ‌بندی کامل، طیف پوششی بسیار جذابی را ارائه می‌دهند.

این ضد آفتاب‌ها معمولاً بافت سیلیکونی و غیرچربی دارند؛ ولی به خاطر حضور گویچه‌های سیلیکونی برای پوست نازک دور چشم مناسب نیستند. تمدید سخت ضد آفتاب‌های رنگی و کرم پودری در آرایش‌های سنگین باعث شده است تا برخی از طرفداران این محصولات را به استفاده از ضد آفتاب‌های بی رنگ و قوی‌تر روی بیاورند. در نظر داشته باشید که استفاده از ضد آفتاب کرم پودری با spf می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در قسمت‌های مختلفی از جمله خط اندوه، خط خنده و دور چشم شود.

این ضدآفتاب‌ها گاها باعث تحریک ترشح سبوم و ایجاد جوش در صورت شست و شوی نادرست و تمدید نکردن ضدآفتاب می‌شوند. پیشنهاد ما استفاده از محصولی متناسب و سازگار با نوع پوستتان است. بهتر است قبل از خرید هر یک از محصولات معرفی شده در رابطه با ویژگی‌های آن‌ها تحقیق کنید.

ضد آفتاب را روی کرم پودر بزنم یا قبل از کرم پودر؟

پاسخ این سوال را می‌توان از جنبه‌های متفاوتی بررسی کرد. شما باید به نوع ضدآفتاب نیز توجه کنید. در صورتی که ضد آفتاب شما حاوی فیلترهای فیزیکی باشد، باید آن را در آخرین مرحله از آرایش استفاده کنید. در شرایطی که ضد آفتاب شما رنگی است و با فیلترهای شیمیایی محافظتی فرموله شده باشد، بهترین کار استفاده از ضدآفتاب قبل از مرطوب کننده و کرم پودر است.

بهترین کرم‌ ضد آفتاب خارجی و ایرانی برای پوست چرب و دهیدراته

نحوه صحیح پاک کردن ضد آفتاب بی رنگ و رنگی از روی پوست

در پایان روز و به محض رسیدن به خانه، کلیه مواد آرایشی و مراقبتی را از روی پوست‌تان پاک کنید تا فرصتی برای استراحت دوباره برای پوست اپیدرم ایجاد شود‌. برای پاک کردن درست کرم ضد آفتاب رنگی لازم است از شوینده‌های روغنی ملایم استفاده کنید. استفاده از میسلار واتر، شوینده (ژل یا فوم) و تونر باعث می‌شود تا هیچ‌ یک از فیلترهای فیزیکی و شیمیایی موجود در ضد آفتاب در پوست شما باقی نماند.

اگر پوست خشکی دارید، از ماساژ دادن سرم آب‌رسان یا مرطوب کننده بر روی پوست غافل نشوید. این کار باعث می‌شود تا تیرگی یا ترک خوردگی حاصل از خشکی پوست رفع شود. فراموش نکنید که انباشته شدن چربی حاصل از نشستن ضد آفتاب رنگی باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش‌های سرسیاه و سرسفید تاثیرگذار است.

آیا می‌توان لوازم آرایشی حاوی SPF را جایگزین ضد آفتاب کرد؟

افزودن فیلتر محافظت از یو وی به کرم پودر، پنکیک و کانسیلر، یک روش تبلیغاتی بسیار رایج است. در واقع محصولات آرایشی حاوی اس پی اف زیر 25 به اندازه کافی قوی نیستند و می‌توانند باعث ایجاد لک و مشکلات پوستی شوند. بهتر است این محصولات را به جای ضد آفتاب استفاده نکنید.

درصد SPF ضد آفتاب

چند محصول پوستی مختلف را در کنار لوازم آرایشی خود بگذارید و به اعداد نوشته شده در کنار واژه spf دقت کنید. برخی از پنکیک‌ها و کرم پودرها ممکن است چیزی بین ۵ تا ۳۰ اس پی اف داشته باشند. قبل از صحبت در رابطه با بهترین اس پی اف لازم است تا با مفهوم این واژه آشنا شوید.

Spf چیست؟

اس پی اف(SPF)  در واقع کوتاه شده عبارت sun protection factor است و به عنوان یک کمیت برای شناخت میزان توان محافظتی محصول در برابر اشعه‌های ماورای بنفش شناخته می‌شود. برای مثال اگر spf ضد آفتاب شما ۱۵ باشد و شما در شرایط عدم استفاده از ضد آفتاب، پس از ۱۰ دقیقه التهاب و سرخی را مشاهده کنید، این مدت با مصرف ضد آفتاب ۱۵ برابر شده و در صورت استفاده کافی از محصول، پوست شما پس از ۱۵۰ دقیقه قرمز خواهد شد. با این توصیفات به این نتیجه می‌رسیم که مصرف ضدآفتاب در کنترل و درمان لک‌ها و تیرگی‌های لایه اپیدرم تا چه حد موثر است.

ضد آفتاب چند درصد خوبه؟

‏ضد آفتاب‌هایی که spf  بین ۵۰ تا ۳۰ دارند، برای عموم مردم مناسب هستند. با این حال اگر شغل یا شرایط زندگیتان به صورتی است که هر روز چند ساعت، در معرض اشعه‌های ماورای بنفش قرار می‌گیرید، بهتر است از محصولات با اس پی اف ۴۰ تا ۵۰ کمک بگیرید.

چند بار در روز ضد آفتاب مصرف کنیم؟

شما باید با در نظر گرفتن مشکلات پوستی، سن، شغل و ترتیب مراحل روتین پوستی تان،  روزانه حداقل ۲ تا ۳ بار ضد آفتاب بزنید.
مصرف ضد آفتاب در خانه یک روش آسان و کم هزینه برای درمان و کمرنگ شدن لک های اپیدرمال است.

پیشنهاد می‌کنیم که حتی خانم‌های خانه‌دار هم در ساعات اولیه روز خصوصاً ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر که شدت تابش اشعه های uva و uvb در ماکزیمم حالت خود قرار دارد، از ضدآفتاب بی رنگ مخصوص پوست چرب یا خشک استفاده کنند تا بتوانند از ترکیبات روشن کننده‌ داخل ضد آفتاب، برای درمان مشکلات پوستی خود کمک بگیرند. تهیه ضد افتاب‌ هایی که خاصیت آب رسانی و صد جوش دارند، می‌تواند به کاهش تعداد محصولات موجود در روتین پوستی تان کمک کند.

چقدر کرم ضد آفتاب بزنم؟

(یک انگشت کامل، دو بند انگشت یا دو انگشت کامل)

تراپیست‌ها و متخصصین پوست و مو همواره مقادیر متفاوتی را به عنوان مقدار درست و مجاز مصرف ضد آفتاب پیشنهاد می‌کنند. با توجه به نظرات کارشناسی بیوتی تراپیست‌های آکادمی درماتولوژی آمریکا، برای پوشاندن کامل لاله گوش، کل صورت و گردن لازم است تا چیزی در حدود دو انگشت کامل، ضد آفتاب بزنید.

در نظر بگیرید که این مقدار با واحد اندازه گیری FTU یا همان finger tip unit ارائه می شود. مقدار درست ضد آفتاب برای پوست کل بدن در سواحل آزاد یا در هنگام آفتاب گرفتن چیزی در حدود یک اونس است. این مقدار مشابه با یک پیاله کامل ضد آفتاب است. برای آشنایی بیشتر با این واحد اندازه گیری به عکس ارائه شده در این قسمت توجه کنید.

چقدر ضد آفتاب بزنم؟
چقدر ضد آفتاب بزنم؟

نکات استفاده از کرم ضد آفتاب در طول روز

💣 تعرق و شستن صورت می‌تواند فیلترهای فیزیکی و شیمیایی موجود در ضد آفتاب را از روی پوست شما پاک کند.

💣 رعایت نکردن ترتیب درست روتین پوستی و استفاده از آبرسان در مرحله اشتباه به کم شدن خاصیت ضد لک در ضد آفتاب‌ها منجر می‌شود. مصرف ضدآفتاب را به آخرین مرحله روتین پوستی موکول کنید. مالش شدید کرم پودر و پنکیک بر روی ضد آفتاب‌های فیزیکی باعث از بین رفتن خاصیت آنتی یووی در این ترکیبات خواهد شد.

💣 مصرف سرم ویتامین c یا هر گونه از مشتقات ویتامین S از جمله رتینول و رتینیک اسید می‌تواند در افزایش حساسیت پوست و کاهش اثر گذاری ضد آفتاب موثر واقع شود.

💣 مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی که فلور طبیعی(میکروارگانیسم‌های مفید) پوست شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث تغییر حجم و سرعت تولید مثل میکروبیوم سلولی در لایه اپیدرم می‌شوند، قادر به تغییر میزان اثربخشی ضدآفتاب‌ها هستند.

💣 در صورتی که نور اتاق منزل یا محل کار شما در ساعات اولیه صبح به قدری است که شما می‌توانید بدون روشن کردن لامپ، کتاب مطالعه کنید‌، استفاده از ضد آفتاب اجباری است.

آیا کرم ضد آفتاب برای زیر چشم قابل استفاده است؟

محصولات بسیار متفاوتی در بازارهای داخلی و خارجی مشاهده می‌شود. با در نظر گرفتن نازکی پوست در این نواحی بهتر است برای پوشاندن این قسمت‌ها از محصولات مطمئن‌تری استفاده کنید. حضور مواد سیلیکونی یا فیلترهای شیمیایی قوی در فرمولاسیون برخی از ضد آفتاب‌ها باعث افزایش حساسیت پوست در نواحی نزدیک به چشم می‌شود؛ بنابراین قبل از خرید بهترین ضد آفتاب ایرانی یا خارجی به قابلیت استفاده از محصول نواحی دور چشم دقت کنید.

برخی از محصولات به صورت مستقیم به عدم استفاده از ضد آفتاب در قسمت چشم اشاره کرده اند، با خواندن نوشته‌های موجود بر روی محصولات و کسب آگاهی کامل، می‌توانید محصولی مطمئن و ایمن تهیه کنید که برای پوست اطراف چشم نیز مناسب باشد. خرید ماسک دور چشم و داشتن روتین پوستی مرتب به کاهش آسیب‌های وارده کمک می‌کند.

جالب است بدانید که استفاده از کلاه و عینک‌هایی با شیشه‌های بزرگ می‌تواند در کاهش آسیب‌های وارد شده به ناحیه پوست دور چشم تاثیر گذار باشد. استفاده از آبرسان‌ها و سرم‌های مناسب پوست دور چشم با spf بالای ۱۵ بهترین راه حل برای کاهش محصولات موجود در روتین پوستی است.

بهترین کرم‌ ضد آفتاب خارجی و ایرانی مخصوص بچه ها
بهترین ضد افتاب برای کودکان

کودکان از چه سنی ضد آفتاب بزنند؟

استفاده از کرم ضد آفتاب هیچ محدودیت سنی ندارد، با این حال بهتر است شما برای پوشاندن و محافظت از پوست کودکان زیر شش ماه، از ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی تیتانیوم دی اکساید و زینک اکساید کمک بگیرید. استفاده از عینک، کلاه و نقاب می‌تواند در کاهش صدمات وارد شده به پوست کودکان زیر ۶ ماه تاثیر بگذارد. در نظر داشته باشید که امروزه مارکت‌های داخلی و جهانی با محصولات متنوعی اشباع شده است؛ بنابراین با توجه به روتین پوستی‌تان می‌توانید از محصولات متنوع با خاصیت آبرسانی، کنترل جوش، درمان لک و موارد این چنینی کمک بگیرید.

نکته: استفاده از فلوئیدها یا اسپری‌های ضد آفتاب در سنین زیر ۱۰ سال پیشنهاد نمی‌شود.

اگر قصد دارید برای خردسالان و کودکان خود ضدآفتاب تهیه کنید، بهتر است به حضور اسانس‌ها و رایحه‌های غیر ارگانیک و فیلترهای شیمیایی توجه کنید‌. در اغلب موارد، موثرترین محصول حاوی کمترین اسانس و مواد اضافی است. اگر پوست کودک و نوجوان شما از نوع سوپر سنستیو است، از محصولات بدون اسانس استفاده کنید، چرا که حضور ترکیبات رنگی و معطر باعث بروز حساسیت اگزما، خارش، التهاب و قرمزی پوست در این نوع پوست‌ها می‌شود.

آیا پوست تیره نیاز به ضد آفتاب دارد؟

افرادی که پوست صورت آنها تیره تر است، معمولا مقادیر بیشتری از ملانین را در سلول‌های پوستی خود دارند. این افراد محافظت طبیعی در برابر آفتاب نداشته و باید به صورت مستمر از کرم های ضد آفتاب‌ با spf مناسب برای پیشگیری از ایجاد لک و غیر یکنواخت شدن رنگ پوست استفاده کنند.
استفاده نکردن از ترکیبات فیزیکی و شیمیایی در قالب ضد آفتاب باعث بروز  پیری زودرس و چروک در پوست‌های سبزه و گندمی خواهد شد.

هشدار: فراموش نکنید که ضد آفتاب مهم‌ترین محصول مراقبت از پوست است و می‌تواند در کاهش آسیب‌های وارده به پوست از جمله جهش سلولی و تحت تاثیر قرار گرفتن سرعت لگاریتمی تکثیر سلول‌ها در هنگام مواجهه با اشعه‌های uv موثر واقع شود.

این باور غلط که پوست سبز نیاز به ضد آفتاب ندارد، در دهه ۹۰ میلادی شکل گرفته است. در آن زمان علم فرمول شناسی اطلاعات دقیقی در رابطه با اهمیت ضد آفتاب برای کاهش لک ارائه نمی‌داد.

در آن زمان برداشت افراد به این صورت بود که ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و تیره شدن پوست استفاده می‌شود، در صورتی که ضد آفتاب یک محصول مراقبتی است و استفاده درست از آن فواید بسیار زیادی دارد.

ضد آفتاب را در زمستان و پاییز هم استفاده کنیم یا فقط در تابستان؟

ضد آفتاب‌ها علاوه بر تاثیرات ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی که دارندژ می‌توانند در کاهش پیری پوست نیز موثر باشند. بنابراین مصرف ضد آفتاب در مقادیر مجاز منجر به کاهش خشکی و زبری پوست خواهد شد. البته استفاده از ضد آفتاب در تابستان اهمیت بیشتری دارد، چرا که در این فصل زاویه تابش اشعه‌های مضر خورشید متفاوت است. این اشعه‌ها با قدرت تخریب بیشتر وارد اپیدرم پوست شده وبه ایجاد لک یا جهش سلولی منجر کمک می‌کنند.

آیا با مصرف ضد آفتاب ویتامین دی (D) جذب می‌کنیم؟

یکی از شایع‌ترین نگرانی‌ها در رابطه با مصرف ضد آفتاب، به بحث جذب ویتامین دی باز می‌گردد. حتی در صورت مصرف ضد آفتاب نیز پوست شما مقادیر کافی از آفتاب را برای تبدیل پیش ساز ویتامین D به ویتامین دریافت می‌کند. بنابراین نگران فقر شدید ویتامین دی نباشید.

هشدار: دریافت ویتامین دی به صورت مستقیم و محافظت نشده از طریق تماس با اشعه‌های ماورای بنفش، یک کار بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث افزایش شانس جهش سلولی و ابتلا به سرطان پوست شود. بهتر است پس از انجام آزمایشات خونی مربوطه از مکمل های خوراکی یا تزریقی ویتامین دی استفاده کنید‌. جالب است بدانید که استفاده از برخی از داروها می‌تواند جذب این ویتامین را کاهش دهد.

فارغ از اینکه شما چقدر ضد آفتاب (به صورت روزانه و در هر چهار فصل) استفاده می‌کنید  بازهم مقداری از تابش‌های یووی وارد پوست می‌شود و به تولید ویتامین دی کمک می‌کند؛  بنابراین بدون نگرانی ضد آفتاب مخصوص پوست خودتان را مصرف کنید؛ چرا که استفاده نکردن از spf عوارض بسیار شدید‌تری را به همراه خواهد داشت.

از مهم‌ترین منابع غذایی غنی ویتامین دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ ماهی سالمون
✅ ماهی خال خالی
✅ ماهی آزاد تن

جالب است بدانید که زرده تخم مرغ، روغن جگر ماهی، پنیر، شیر و آب پرتقال غنی شده با ویتامین D میز در افزایش سطح این ویتامین موثر هستند.

ژل ضد آفتاب خوبه یا کرم ضد آفتاب؟

ضد آفتاب‌ها علاوه بر حالت رایج کرمی، در انواع متفاوتی (ژل و اسپری) تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته‌اند. وظیفه تمامی این محصولات محافظت از پوست در برابر تابش‌های مضر خروجی از جو خورشید است. برخی از این ضدآفتاب‌ها می‌توانند از ورود لک‌های تیره و چین و چروک های سطحی جلوگیری کنند. ضدآفتاب‌های این‌چنینی به خاطر داشتن ترکیبات آبرسان به افزایش شادابی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند تا از پیری زودرس پوست جلوگیری شود.

تفاوت کرم و ژل ضد آفتاب در چیست؟

این محصولات با هدف مراقبتی و زیبایی طراحی و فرموله شده‌اند. در ادامه با مهمترین تفاوت‌های ژل و کرم ضد آفتاب آشنا می‌شوید:

  • بافت ضد آفتاب

اگر پوست شما منافذ درشتی داری، بهتر است از محصولات مخصوص پوست چرب کمک بگیرید. کرم ضد آفتاب طوری طراحی شده برای پوست‌های نرمال می‌توانند دلیلی برای بروز عرق و تشکیل گویچه‌های چربی در منافذ پوست چرب باشند‌.

استفاده از ژل‌هایی که بر پایه آب ساخته شده‌اند، برای افراد با پوست چرب بسیار مناسب است. افراد با پوست‌های خشک و مختلط بهتر است به دنبال خرید بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست‌های خشک و لکه‌دار باشند، چرا که پوشانندگی قوی کرم‌ ضدآفتاب ضدلک از بروز آسیب‌های شدید جلوگیری می‌کند.

  • اثربخشی

ژل ضد آفتاب حاوی ذرات ریزتری است. این ذرات ممکن است در معرض باد، سرما و عرق با سرعت بالا از بین بروند. کرم ضد آفتاب معمولاً تمام قسمت‌های صورت را پوشانده و به خوبی در لایه‌های مختلف نفوذ می‌کنند. ژل‌ها به خاطر بافت سبک‌تری که دارند، تاثیر کمتری داشته و نیاز به تمدید مجدد (هر ۹۰ دقیقه) دارند.

در این شرایط لازم است تا شما مقادیر بیشتری از محصول را بر روی صورت خود قرار دهید. اگر به فکر خرید ضد آفتاب خوب و قیمت مناسب هستید، پیشنهاد ما خرید کرم ضدآفتاب است. این محصولات بر خلاف ژل‌ها پایداری بیشتری بر روی پوست دارند.

  • خواص فیزیکی و شیمیایی

اخیرا محصولات متنوعی با فیلترهای شیمیایی و فیزیکی (در حالت ژل، اسپری و کرم) تولید شده‌اند. بنابراین فرقی نمی‌کند که ضدآفتاب شما از نوع کرم باشد یا ژل. چرا که ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی هر دو قابلیت جذب و انعکاس اشعه ماورا بنفش را دارند. ضد آفتاب‌های فیزیکی نور خورشید را منعکس کرده و ماندگاری بیشتری روی پوست دارند.

استفاده از ضد آفتاب فیزیکی (کرم یا ژل) برای پوست‌های حساس و خانم‌های باردار و کودکان زیر ۱۲ سال پیشنهاد می‌شود. البته تمدید به موقع ضدآفتاب نیز در افزایش بهره‌وری پوست موثر است. پاک نکردن اصولی و عدم تمدید به موقع ضدآفتاب، از مهم‌ترین دلایل بروز لک اپیدرمال می‌باشد.

بهترین کرم‌ ضد آفتاب خارجی و ایرانی برای انواع پوست
بهترین نوع ضد آفتاب برای انواع پوست

تفاوت اسپری ضد آفتاب با کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب‌های اسپری شونده، بافت سبک‌تری دارند و برای استفاده در قسمت‌های مختلف بدن طراحی شده‌اند. جالب است بدانید که این ضدآفتاب‌ها برخلاف کرم به راحتی بر روی پوست خشک شده و احساس سنگینی و چرب ایجاد نمی‌کنند. این محصولات تاثیر گذاری کمتری در مقایسه با کرم‌های ضد آفتاب دارند و برای تشکیل لایه محافظتی لازم است تا چندین بار بر روی یک قسمت از پوست اسپری کنید.

حساسیت زا و کومدون زا نبودن اسپری‌های ضد آفتاب باعث محبوبیت آن‌ها در سال‌های اخیر شده است. جذب سریع، بافت سبک و پخش شونده اسپری ضد آفتاب باعث شده است تا بسیاری از افراد به فکر خرید این محصولات بیفتند.

توجه کنید که روش مصرف این محصولات بسیار ساده است و شما می‌توانید بدون نیاز به مالش دست‌هایتان، از این ضدآفتاب‌ها استفاده کنید. تمدید راحت ضدآفتاب‌های اسپری شونده در مقایسه با کرم‌های ضدآفتاب از دیگر دلایل محبوبیت این محصولات مراقبتی در بازارهای جهانی است.

معایب استفاده از اسپری ضد آفتاب

✖ تاثیرگذاری محدود به خاطر استفاده نادرست و کم
✖ مقرون به صرفه نبودن به خاطر ایجاد لایه نازک و نیاز به تمدید سریع
✖ مشخص نبودن قسمت‌های پوشش داده شده به خاطر عدم مالش با کمک دست
✖ پاک شوندگی راحت به خاطر تعریق یا اصطکاک با سطوح متفاوتی مثل حوله یا شن ساحل
✖ قابلیت اشتعال در صورت حضور الکل در فرمولاسیون

تفاوت فلوئید و کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب فلوئید یک محصول نسبتا جدید است که بافت سبک‌تری از کرم‌های ضدآفتاب دارد. این مایعات بسیار رقیق هستند و به خاطر غلظت پایینی که دارند، به راحتی پخش و جذب پوست می‌شوند. افراد با پوست‌های چرب (منافذ باز) می‌توانند از خواص جالب و جذاب ضد آفتاب‌های فلوئیدی استفاده کنند. مصرف درست و به اندازه از این نوع ضدآفتاب در هوای گرم و مرطوب می‌تواند از بروز پیری زودرس جلوگیری کند.

فلوئید‌ها نیز مانند ضد آفتاب‌های کرمی، به تمدید نیاز دارند. این لوسیون‌ها بافت سبک و غیر چربی دارند و می‌توانند از بروز جوش و یا آکنه‌هایی که به خاطر تجمع چربی بر روی پوست ایجاد می‌شوند، جلوگیری کند.

فلوئید ضد آفتاب بهتره یا کرم ضد آفتاب؟

هیچ‌ یک از این دو محصول برتری به یکدیگر ندارند. شما باید با توجه به نوع پوستتان به سراغ کرم‌ یا فلوئید ضد آفتاب بروید. توجه کنید که در صورت استفاده از محصولات پوستی نادرست، ممکن است به جای ایجاد لایه محافظتی، به پوست خود آسیب‌های غیر قابل جبرانی برسانید.

یک ضد آفتاب خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

با حضور طیف گسترده‌ای از محصولات، چگونه می‌توان فهمید که بهترین ضدآفتاب کدام است؟ در ادامه بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب را معرفی کرده‌ایم.

برچسب روی ضد آفتاب را مطالعه کنید‌.

قبل از خرید محصولات آرایشی حاوی spf به ترکیبات آن نگاه کنید. حضور ترکیباتی مثل زینک اکساید و دی اکسید تیتانیوم نشان‌دهنده قدرت بالای محصول در انعکاس اشعه‌های یونیزه شده خروجی از جو خورشید است.

محصولی را انتخاب نکنید که بر روی هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد و حاوی نگهدارنده‌های سرطان‌زا (مثل پارابن) نباشد. از خرید محصولاتی حاوی اکسی بنزول و رتینیل پالمیتات خودداری کنید.

‏SPF منطقی برای خود انتخاب کنید.

هیچ شواهدی در رابطه با محافظت بهتر ضد آفتاب‌های با spf بالاتر از ۵۰ وجود ندارد. بهتر است به جای هزینه کردن بیشتر، ضدآفتاب خود را با spf بین ۳۰ تا ۵۰ انتخاب کنید. اگر قصد دارید برای مدت طولانی‌تری در فضای باز باشید، بهتر است spf ۵۰ را انتخاب کنید.

برای حل شدن فیتلرهای شیمیایی و بالاتر بردن spf از ۵۰ لازم است تا فرمولاسیون به طور کلی تغییر کند و حلال‌های شیمیایی جدیدی وارد فرمول محصول شوند. این محصولات ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله الرژیو قرمزی پوست شوند.

از محصولات با طیف گسترده محافظت کمک بگیرید.

بهتر است به دنبال خرید ضدآفتابی با ماندگاری بالا باشید که طیف گسترده‌ای از اشعه‌های uva و uvb را مهار کند. این ضدآفتاب‌ها با ایجاد یک لایه محافظتی از ورود و نفوذ اشعه‌های مضر (خارج شده از جو خورشید) جلوگیری خواهند کرد.

در نظر داشته باشید که همه کرم های ضدآفتاب‌های فیزیکی توسط لباس مالش با ماسه، حوله و لباس پاک می‌شوند. بهتر است در طول روز چندین بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

ضد آفتابی تهیه کنید که با پوست شما سازگار است.

استفاده از یک محصول مشابه که از طریق نقل قول و مشاهده تبلیغات خریداری شده است، نتایج یکسانی را برای همه افراد در پی نخواهد داشت. بهتر است با توجه به پیگمنت رنگ پوست، بیماری زمینه‌ای، تعداد لک‌ها، خشکی و چربی ترشح شده از پوست به دنبال محصولی با خواص آبرسان و کنترل کننده چربی باشید.

برای مثال اگر پوست شما مستعد جوش است، از ضد آفتاب های روان‌ (رقیق) و فلوئید کمک بگیرید تا از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کنید. این محصولات فرمولاسیون تخصصی‌تری داشته و با حفظمیزان ترشح چربی در سطح عادی، از رشد باکترهای مولد جوش و آکنه جلوگیری می‌کنند.

محصولی را تهیه کنید که حاوی فیلترهای شیمیایی و فیزیکی باشد.

فیلترهای فیزیکی معمولاً با عباراتی مثل titanium dioxide, zink oxide معرفی می‌شوند. در ادامه ترکیبات شیمیایی و فیلترهای غیر فیزیکی موثر در خنثی کردن اشعه‌های یووی را برایتان ارائه داده‌ایم تا بتوانید محصولی درست و متناسب با بودجه خود تهیه کنید.

فیلترهای شیمیایی جاذب UV-A و  UV-B

  • Benzophenone 1-12
  • Dioxybenzone
  • Drometrizole trisiloxane
  • Iscotrizinol
  • Octocrylene
  • Oxybenzone
  • Sulisobenzone
  • Bisoctrizole

فیلتر شیمیایی جاذب UV-A:

  • Avobenzone PARSOL 1789
  • Ecamsule MEXORYL-SX
  • Bisdisulizole disodium NEO HELIOPAN-AP
  • Diethylamino hydroxybenzoyl hexyl benzoate UVINUL A-PLUS
  • Methyl anthranilate

فیلتر شیمیایی جاذب  UV-B

  • PABA (4-Aminobenzoic acid)
  • Cinoxate
  • Ethylhexyl triazone
  • Homosalate
  • 4-Methylbenzylidene camphor
  • Octyl methoxycinnamate
  • Octyl salicylate
  • Padimate o
  • Phenylbenzimidazole sulfonic acid
  • Polysilicone-15
  • Trolamine salicylate
فیلترهای شیمیایی ضد آفتاب
فیلترهای شیمیایی ضد آفتاب

ترتیب زدن مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب

خانم‌های زیادی هستند که از روتین‌های پوستی چند مرحله‌ای برای حفظ شادابی و طراوت پوست خود کمک می‌گیرند. استفاده نادرست از محصولات می‌تواند باعث کاهش اثر بخشی ضدآفتاب و ایجاد آسیب‌های شدید به پوست شود. اگر به دنبال پوستی زیبا، شفاف و بدون لک هستید، با ترتیب درست مراحل مختلف استفاده از محصولات مراقبتی را پشت سر بگذارید.

ترتیب درست استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب

نتایج حاصل از این بحث ادامه‌دار بین پزشکان پوست، دغدغه بسیاری از خانم‌های جوان است. تداخل ترکیبات محصولات پوستی و کاهش اثربخشی ضدافتاب، از مهم‌ترین دلایل بحث در بین متخصصین پوست است.

به طور کلی برخی می‌گویند که استفاده از ضد آفتاب در قسمت بالایی پوست (پس از مرطوب کننده) باعث خواهد شد که فیلترهای ضد آفتاب به داخل مرطوب کننده نفوذ کرده و اثربخشی لازم را نداشته باشند. برخی پزشکان هم ادعا می‌کنند که مصرف مرطوب کننده بعد از ضد آفتاب، باعث ایجاد اختلال در عملکرد ضد آفتاب در نحوه تعامل با اشعه‌های مضر اختلال ایجاد خواهد شد.

هر دوی این نگرش‌ها تا حدودی درست هستند. در واقع مراحل درست روتین پوستی تاحد زیادی به نوع محصولات تهیه شده بستگی دارد. اگر ضد آفتاب شیمیایی استفاده می‌کنید، ضد آفتاب را قبل از کرم مرطوب کننده استعمال کنید. در صورت استفاده از ضد آفتاب های فیزیکی و مینرال، محصول را بعد از مرطوب کننده و در آخرین مرحله بر روی پوست خود قرار دهید.

آیا استفاده از آبرسان و مرطوب کننده قبل از ضد آفتاب ضروری است؟

استفاده کرم مرطوب کننده قبل از ضد آفتاب باعث می‌شود که علائم پیری دیرتر ظهور کرده و پوست شما طراوت و شادابی خود را حفظ کند. استفاده درست از مرطوب کننده بر روی پوست چرب می‌تواند از ترشح چربی بیشتر بر روی لایه محافظتی از تبخیر رطوبت کمک کند‌. استفاده از مرطوب کننده برای پوست‌های خشک بسیار واجب است، چرا که حضور ترکیبات جاذب الرطوبه می‌تواند باعث به تعویق افتادن بروز علائم پیری و چین و چروک در پوست شود.

پس از مصرف هر محصول چقدر صبر کنیم؟

پس از استفاده از ضد آفتاب و مرطوب کننده در شرایط مختلف، چیزی در حدود یک تا دو دقیقه صبر کنید تا هر محصول به خوبی جذب پوست شود.

ضد آفتاب را هر چند ساعت تمدید کنیم؟

سال‌هاست که تمدید درست ضد آفتاب به عنوان کلیدی‌ترین نکته استفاده از ضدآفتاب مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. اگر ضدافتاب شما از نوع بی‌رنگ و فیزیکی است،  بدون پاک کردن لایه قبلی، پس از گذشته هر دو الی سه ساعت، ضد آفتاب خود را تمدید کنید. در شرایطی که ضد آفتاب شما از نوع شیمیایی با فیلترهای رنگی است، برای تمدید، ضدآفتاب قبلی را به کمک میسلار و تونر پاک کنید و سپس برای اعمال لایه جدید اقدام کنید.
با توجه به مقدار نور موجود در محیط کار یا منزلتان پیشنهاد می‌کنیم که حداقل دو تا سه بار در طول روز، ضد افتاب خود را تمدید کنید تا شاهد اثرات معجزه آسای کاهش لک و کمرنگ شدن تیرگی‌های پوستی باشید.

در رابطه با تمدید ضد آفتاب، هیچ تنبلی قابل قبول نیست. بهتر است برای سلامت پوست خودتان هم که شده از شوینده‌های بدون نیاز به آبکشی کمک بگیرید و ضد آفتاب را تمدید کنید، چرا که پس از گذشت سه ساعت پوست شما هیچ لایه محافظتی در برابر اشعه‌های فرابنفش نخواهد داشت.

حساسیت به ضد آفتاب

کرم‌های ضدآفتاب بدون نسخه پزشک تهیه می‌شوند؛ بنابراین خرید از برند‌های ناشناخته  کار منطقی به نظر نمی‌رسد. بهتر است در هنگام خرید ضد آفتاب به مواد فعال و عدم حضور ترکیبات حساسیت‌زا توجه کنید، چرا که ضدآفتاب یک محصول زیبایی و مراقبتی است که فرمولی از عناصر متفاوت را در خود جای داده است. تعجب نکنید چرا که برخی از ترکیبات موجود در فیلترهای فیزیکی و شیمیایی ضد آفتاب، باعث ایجاد خارش تحریک یا قرمزی می‌شوند.

علائم حساسیت به کرم ضد آفتاب

❌ برآمدگی‌های ناحیه‌ای و نقطه‌ای
❌ برون ریزی بدون حضور علت زمینه‌ای
❌ خارش و قرمزی موقت

این علائم از رایج‌ ترین نشانه‌های حساسیت به کرم‌های ضد آفتاب هستند. این قرمزی‌ها معمولاً موقت بوده و پس از چند ساعت رفع می‌شوند. با این حال اگر مشکوک به آلرژی به کرم ضد آفتاب هستید، لازم است تا پوستتان را شست و شو داده و محصول را دور بیندازید، چرا که پوست در نواحی اطراف چشم و خط خنده بسیار حساس است.

نازک بودن پوست باعث می‌شود تا نفوذ مواد در اپیدرم پوست نازک این قسمت‌ها بیشتر باشد. مویرگ‌های خونی موجود در پوست اطراف چشم می‌تواند باعث التهاب و قرمزی در این نواحی شود. با مشاهده خارش، سوزش یا قرمزی در نواحی دور چشم در هنگام استعمال ضدآفتاب، مصرف را قطع کرده و صورت را با آب سرد بشویید.

انواع حساسیت به کرم ضد آفتاب

💣 آلرژی تماسی: در این شرایط فرد با قرار دادن ضد آفتاب بر روی پوست، علائم آلرژی را مشاهده می‌کند. عواملی مثل نور خورشید یا مقدار مصرف در ایجاد علائم این نوع حساسیت بی‌تاثیر هستند و آلرژی ایجاد شده به خاطر وجود ترکیبات شیمیایی موجود در کرم ضد آفتاب است.

💣 آلرژی نوری: حساسیت نوری، زمانی ایجاد می‌شود که فرد در معرض نور خورشید قرار بگیرد. در این شرایط اشعه ماورا بنفش خروجی از خورشید، با ماده شیمیایی موجود در کرم ضد آفتاب واکنش داده و باعث ایجاد علائم حساسیت می‌شود. بروز این حساسیت معمولا پس از استعمال ضدآفتاب‌های معطر دیده می‌شود. نواحی آسیب دیده معمولا دچار تورم، قرمزی و اگزما می‌شوند.

💣 آلرژی تحریک پذیری: افرادی که اسکار جوش، پسوریازیس و روزاسه را تجربه کرده‌اند، ممکن است با مصرف کرم ضد آفتاب دچار این نوع حساسیت شوند. اگر بیماری پوستی خاصی دارید، لازم است تا قبل از خرید بهترین کرم ضد آفتاب، از پزشک پوست خود مشورت بگیرید.

💣 سوزش چشم و خروج اشک: ورود هر نوع ضد آفتاب به داخل چشم، باعث درد و سوزش می‌شود. حساسیت موقت به نور و سوختگی خفیف از مهم‌ترین علائم حساسیت به کرم ضد آفتاب هستند. در صورت ورود ضد آفتاب به داخل چشم لازم است تا موضع آلوده شده را هرچه سریع‌تر با آب سرد شست و شو دهید. پیشنهاد می‌کنیم که در صورت ادامه پیدا کردن سوزش و قرمزی، به پزشک چشم مراجعه کنید.

💣 آلرژی نسبت به اس پی اف : این نوع نادر از حساسیت در کسانی که سابقه بیماری پوستی دارند، رخ می‌دهد. اگر عادت به استفاده از یک کرم خاص را دارید و پوست شما به اصطلاح به ترکیبات این کرم عادت کرده باشد، با تغییر spf یا مواد اکتیو موجود در کرم مصرفی جدید، پوست شما به صورت موقت دچار قرمزی و خارش خواهد شد.

بهترین مارک ضد آفتاب از نظر پزشکان پوست

خیلی از افراد معتقد هستند که برای داشتن پوست شفاف باید نوع خاصی از ضدآفتاب را تهیه و مصرف کنند. جالب است بدانید که استفاده از یک محصول خاص در بیماران مختلف (با مشکلات پوستی متفاوت) اثربخشی مشابهی را به همراه نخواهد داشت. بنابراین بهتر است گول تبلیغات معجزه باری که گاهاً در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند را نخورید و به دنبال محصولی متناسب با نوع پوست خود باشید.

انتخاب ضد آفتاب مناسب برای انواع پوست

💡 بررسی اس پی اف و میزان محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر uva و uvb
💡 مقاوم بودن در برابر آب
💡 مقاومت کافی در برابر تعریق و سایش
💡 ماندگاری بالا با قابلیت تمدید آسان
💡 شست و شوی آسان
💡 عدم حضور ترکیبات کمدون زا
💡 ارزش خرید در مقایسه با حجم و قیمت
💡 ایجاد ظاهر مات بدون تشدید میزان ترشح چربی پوست
💡 حاوی ترکیبات مرطوب کننده و آبرسان برای جلوگیری از ترک خوردن و خشکی پوست

نکات استفاده از ضد آفتاب قبل از خواب

همه ما در رابطه با ضرورت استفاده در خانه و در فصول سرد اطلاعات داریم، ولی آیا لازم است که در شب نیز از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟
نظر اکثریت پزشکان و بیوتی تراپیست‌ها این است که ما شب ها نیاز به ضد آفتاب نداریم چرا که استفاده از ضدآفتاب می‌تواند از اشعه ماورابنفش حاصل از صفحات تلویزیون، مانیتور و گوشی را خنثی کند. ولی حجم کلی این اشعه‌ها بسیار ناچیز است. از آنجا که پوست نیاز به استراحت دارد، بهتر از استفاده از کرم ضد آفتاب در طول شب را متوقف کرده و به منافذ پوست اجازه تنفس بدهید.

مصرف ضد آفتاب در باشگاه و قبل از تمرین

باشگاه رفتن می‌تواند به ایجادعادات درست و سبک زندگی سالم و بهبود مشکلات پوستی منجر شود. البته اگر عادت به دست زدن به صورت دارید، احتیاط کنید. پخش شدن باکتری‌های موجود روی دستگاه‌ها و بسته شدن منافذ با عرق، باعث بروز مشکلات پوستی خواهد شد. بسیاری از افراد در باشگاه‌های غیر خصوصی ورزش می‌کنند.

بخاطر حضور عرق در وسایل مشترک و ضدعفونی نشدن این وسایل در فواصل زمانی کوتاه، باکتری‌ها و میکروب‌ها روی این وسایل به راحتی تکثیر می‌شوند.با این توضیفات لازم است لایه محافظتی بر روی پوست صورت وجود داشته باشد، چرا که گاهی اوقات افراد درطول حرکات ورزشی پوست صورت خود را لمس می‌کنند.

استفاده از ضدآفتاب قبل از تمرین باعث  ایجاد سد و لایه محافظتی می‌شود. همیشه صورت‌تان را پس از تمرین بشوید و ضدآفتاب خود را با دستان تمیز تمدید کنید. آرایش نکردن قبل از باشگاه و استفاده از تونر پس از انجام حرکات ورزشی عرق زا، بهترین راهکارها برای خلاصی از شر آلودگی‌های موجود در باشگاه است.

اگر موهای بلندی داری بهتر است در طول تمرین آن‌ها را پشت سرتان جمع کنید تا در طول انجام حرکات ورزشی از سایش موها ضد آفتاب پاک نشود.

چگونه بفهمیم ضد آفتاب خراب شده؟

استفاده از لوازم آرایشی و مراقبتی تاریخ گذشته عوارض بسیار وحشتناک را برای پوست به همراه دارد. علاوه بر تاریخ انقضاء و طول دوره مجاز مصرف، لازم است تا به مواردی که در ادامه به آن اشاره شده است توجه کنید، چرا که گاهی اوقات محصولات زودتر از تاریخ انقضاء فاسد می‌شوند.

💣 ایجاد بوی غیر معمول
💣 دو فاز شدن کرم ضد آفتاب و تغییر در بافت
💣 بی‌ اثر شدن خاصیت ضد التهابی موجود در ضد آفتاب

برای راحت تر شدن فرایند تشخیص فاسد بودن ضد آفتاب لازم است در یک اتاق تاریک (به وسیله چراغ قوه گوشی) محصول را بررسی کنید. در صورت دو فاز شدن می‌توانید محتویات را داخل کرم مشاهده کنید. جدا شدن مواد پایه از فاز روغنی نشان دهنده فساد و بی اثر شدن ضد آفتاب است.

اگر ضد آفتاب شما هیچ تاثیری در آفتاب سوختگی و کاهش لک ندارد، لازم است استفاده از آن را متوقف کنید و به دنبال خرید محصولی مناسب بگردید. فراموش نکنید که تماس مستقیم پوست با محصولات تاریخ گذشته، عواقب بسیار بدی بر روی پوست دارد.

نحوه صحیح نگهداری از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از فساد زودرس

✅ خودداری از قرار دادن تیوپ یا کاسه ضد آفتاب در برابر نور مستقیم
✅ قرار دادن ضد آفتاب در جای خنک (غیر از یخچال)
✅ انتخاب یک محل خشک و بدون رطوبت

 عوارض استفاده از ضد آفتاب فاسد و تاریخ گذشته

❌ آلرژی و حساسیت پوست
❌ آفتاب سوختگی شدید و قرمزی موقت پوست
❌ پیری زودرس و بروز چین و چروک در نواحی حساس مثل دور چشم

جایگزین طبیعی ضد آفتاب

میل کردن جایگزین‌های خوراکی ضد آفتاب می‌تواند در افزایش سرعت ترمیم سلول‌های پوستی و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به وجود آمده در پوست تأثیر گذار باشد. برای مثال مصرف ژل آلو ورای خوراکی، آواکادو شکلات تلخ، ماهی سالمون، گریپ فروت، چای سبز، آب انار و سیب زمینی شیرین  باعث افزایش قدرت سلول‌ها در فرایند ترمیم پوست می‌شود.

هشدار: مصرف موضعی ضد آفتاب‌های کرمی و اسپری شونده است. چرا که این ترکیبات از تولید بیش از حد ملانوسیت در پوست شما محافظت می‌کنند ولی چندین هفته طول می‌کشد تا خاصیت این خوراکی‌ها تغییر را در سطح فعالیت سلولی ایجاد کند. بهتر است برای جایگزین کردن ضد آفتاب با مواد خوراکی یا ضدآفتاب و خانگی، به صورت آگاهانه و هوشمندانه تصمیم بگیرید، چرا که زمان بسیار زیادی را طول می‌کشد تا ذخایر مواد مغذی موجود در پوست شما به حدی برسد که ضد آفتاب تاثیر بگذارد.

پیشنهاد ما استفاده از محصولات معتبر و قیمت مناسب است. با مصرف درست ضد آفتاب شما می‌توانید در برابر سمیت سلولی ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد حاصل از تابش اشعه‌های یوبی اقدام کنید.

جایگزین کردن ضدافتاب های طبیعی
جایگزین کردن ضدافتاب های طبیعی

چگونه کرم ضد آفتاب درست کنیم؟

قبل از اینکه بخواهید ضد آفتاب خانگی و دست ساز تهیه کنید، میزان اثربخشی این ضدآفتاب‌ها  را نیز در نظر بگیرید، زیرا در شرایط معمول، تهیه کرم ضد آفتاب خانگی و مواد اولیه بیشتر آن گران‌تر از محصولات کارخانه‌ای (با بسته‌بندی اصلی) است. با توجه به نگرانی برخی از افراد از مواد به کار رفته در ضد آفتاب‌های تجاری بهترین راه‌حل، خرید از از برندهای شناخته شده‌ای مثل است.

با خرید محصولات مقرون به صرفه و مطمئن، می‌توانید بدون نگرانی از حضور اکسی بنزول، رتینیل پالمیتات و پارابن‌ها، محصولی مناسب و باکیفیت تهیه کنید. در ادامه دستورالعمل ساخت انواع ضد آفتاب‌های خانگی را برایتان شرح داده‌ایم.

نکته: ضد آفتاب‌های طبیعی معمولاً فاقد ترکیبات و فیلترهای شیمیایی هستند. برای تهیه ضدآفتاب خانگی معمولاً از مواد موثره گیاهی و فیلترهای فیزیکی غیر قابل جذب برای انعکاس اشعه یو وی استفاده می‌شود. این مواد برخلاف ضدآفتاب‌های شیمیایی، از مواد مینرال، مثل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم تهیه شده‌اند.

ضد آفتاب خانگی آلوئه ورا و روغن نارگیل

ژل آلوئه ورا برای پیشگیری از سوختگی پوست و درمان آفتاب سوختگی موثر است. این ژل به عنوان یک ماده فعال بسیار ارزان در بسیاری از ضدآفتاب‌های خانگی به کار گرفته می‌شود. برای تهیه این ضد آفتاب لازم است تا ژل خالص آلوئه ورا با پودر اکسید روی، شی باتر، روغن نارگیل و روغن گردو ترکیب کنید.

مراحل و طرز تهیه ضدآفتاب خانگی آلوورا و روغن نارگیل

همه مواد به جز ژل آلوورا و اکسید روی را در یک قابلمه روی حرارت بگذارید تا کره شی باتر و روغن‌ها با هم‌دیگر ترکیب شوند.
ترکیب را در جای خنک قرار دهید تا به دمای اتاق برسد. ژل آلوورا را به ترکیب اضافه کنید و برای ۵ دقیقه ترکیب تهیه شده را در یخچال بگذارید. سپس پودر اکسید روی را به مقدار ۲ قاشق غذاخوری وارد مواد ترکیبی کنید. اطمینان حاصل کنید که پودر اکسید روی به صورت یک‌نواخت ترکیب شود.
ترکیب نهایی را در ظرف شیشه‌ای ریخته و در جای خشک خنک و بدون نور نگهداری کنید.
برای تهیه اسپری ضد آفتاب خانگی می‌توانید مواد معرفی شده را باهم ترکیب کنید. بهتر است استفاده از شی باتر را کنار بگذارید و پس از خنک شدن از روغن بادام مایع کمک بگیرید. ترکیب نهایی را در بطری ربخته و در یخچال بگذارید.

اگر به دنبال ضد آفتاب خانگی برای پوست‌های چرب هستید، بهتر است روغن نارگیل را حذف و از روغن جوجوبا کمک بگیرید. این روغن از ترشح بیش از حد سبوم یا چربی جلوگیری می‌کند.

تهیه ضد افتاب خانگی بدون داشتن سواد شیمی و سابقه ترکیب دارویی، سخت است. محاسبه مقادیر درست اکسید روی یا اکسید تیتانیوم کار هرکسی نیست. بهتر است محصولات ضد آفتاب مورد تایید و بی‌خطر را تهیه کنید تا به یک محصول ایمن و موثر دسترسی پیدا کنید.

کلام نهایی

اهمیت و ضرورت استفاده از کرم‌ ضد آفتاب در بین همه ما جا افتاده است. شما باید از انواع مختلف ضد آفتاب در مدل‌ها و دسته بندی‌های مختلف استفاده کنید تا بتوانید بهترین کرم‌ ضد آفتاب خارجی و ایرانی را با خواص مرطوب رسان و محافظتی پیدا کنید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که چیزی که تاثیر ضد آفتاب را بیشتر میکند، نوع آن نیست بلکه تداوم در مصرف است.

اگر به درستی و در دوز مناسب از کرم‌ ضد آفتاب استفاده کنید، پوست شما از اثرات جوان ساز محصول بهره‌مند خواهد شد. تخفیفات هیجان انگیز فروشگاه بیزما را بررسی کنید و کرم‌ ضد آفتاب مخصوص پوست خودتان را با نزدیک‌ترین تاریخ تولید تهیه کنید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

یک دیدگاه

  1. واااای واقعا عالی بود خیلی استفاده کردم از مطالب مفیدتون .
    الان فهمیدم با این مقاله که چه ضدآفتابی باید تهیه کنم مناسب با پوستم . 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا