سبک زندگی

برنامه ریزی برای سال جدید و ۱۲ سوال سرنوشت ساز

12 سوال سرنوشت‌سازسی که قبل از شروع برنامه ریزی برای سال جدید باید از خود بپرسیم.

اگر قصد دارید تا قبل از پایان قرن، مسیر زندگی و برنامه ریزی برای سال جدید خود را مشخص کنید، این سوالات را از خود بپرسید. تقریباً همه افرادی که می‌شناسیم در حال تلاش برای رسیدن به اهداف‌شان هستند. برخی موفق می‌شوند و برخی دیگر در قسمتی از مسیر جا می‌زنند و انگیزه خود را از دست می‌دهند. در ادامه قصد داریم تا با بررسی پاسخ چند سوال بسیار مهم، به شما کمک کنیم تا بتوانید در مسیر روشن‌تری برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید و بینش واضح‌تری نسبت به رویاهای خود داشته باشید.

چرا نوشتن سوالات الزامی است؟

ریشه بسیاری از اضطراب‌ها، دردها و استرس‌ها، عدم آگاهی از هدف اصلی ما در زندگی است. در صورتی که بتوانید پاسخ‌های منطقی برای سوال‌هایی که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم، پیدا کنید. می‌توانید به راحتی برای برنامه ریزی برای سال جدید اقدام کنید.

حتما سعی کنید تا یک کاغذ دفتر یا خودکار در کنار خودتان داشته باشید تا این سوالات را بنویسید زیرا اگر به صورت سطحی آن‌ها را بخوانید نمی‌توانید عمیقاً به آنها فکر کنید. بهتر است این سوالات را بر روی vision board خود یادداشت کنید تا هر صبح که برمی‌خیزید با مشاهده و مرور این سوالات بتوانید چالش‌های جدید و پیش رو را با انرژی بالایی بگذرانید.

برنامه ریزی و هدف گذاری برای سال جدید 1401

سوال اول: شما دقیقاً از زندگی چه چیزی می‌خواهید؟

برای پاسخ به این سوال لازم است کمی بیشتر در رابطه با خود و اهداف‌تان کنجکاوی کنید. پاسخ‌های کلیشه‌ای را کنار بگذارید. بسیاری از افراد به دنبال اهدافی هستند که در جامعه پسندیده شناخته می‌شوند در صورتی که این اهداف اصلاً آرزوی قلبی آن‌ها نیستند.

بهتر است شما هم کمی واقع‌بین و صادق باشید. در صورتی که دوست دارید به تناسب اندام برسید و درآمد بیشتری داشته باشید و یا زندگی شادتری داشته باشید، لازم است تا قبل از هر چیز این اهداف را به عنوان هدف اصلی سال ۱۴۰۱ انتخاب کنید و فقط در راستای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

سوال دوم: برای رسیدن به هدف مشخص شده چه عادت هایی باید اضافه یا حذف شوند؟

اضافه کردن عادت‌های جدید به زندگی ممکن است در ابتدا کاری دشوار به نظر برسد. هیچ‌کس دوست ندارد تا صبح بسیار زود بلند شود. هر روز ورزش کند و همواره غذایی سالم بخورد. بنابراین در انتخابات عادت‌های جدید و حذف عادت‌های قدیمی واقع‌ بینانه عمل کنید.

لازم نیست تا یک شبه ساعت خواب خود را تنظیم کنید، در صورتی که شب‌ها ۳ یا ۴ بامداد به خواب می‌روید، شما می‌توانید هر شب، فقط ۱۵ دقیقه زودتر بخوابید تا پس از یک ماه تمرین و تکرار بتوانید ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

همواره به شدت و سنگینی برنامه ریزی برای سال جدید فکر کنید. برنامه‌های سنگینی که آرزوی کمال گرایی نوشته شوند، تنها باعث افزایش استرس و اهمال کاری می‌شوند. در صورتی که روحیه کمال گرایانه درون شماست، لازم است تا برای درمان این بیماری اقدام کنید تا بتوانید از دستاوردهای کوچک خود در طول زندگی لذت ببرید.

سوال سوم: برای رسیدن به اهدافتان از چه کسانی باید دوری کنید؟

در پاسخ به این سوال باید کمی هوشمندانه رفتار کنید. برای مثال اگر قصد دارید تا سیگار کشیدن را ترک کنید و یا کتاب‌های بیشتری بخوانید. لازم است از افرادی که سیگار می‌کشند یا کتاب خواندن شما را مورد تمسخر قرار می‌دهند، دوری کنید و سعی کنید تا لیستی از مزایا و معایب آدم‌های سمی اطرافتان بنویسید و با توجه به میزان اهمیت آن‌ها، از عمق و شدت صمیمیت خود با آن‌ها بکاهید.

توجه کنید که دوری از افراد خانواده ممکن است کار راحتی نباشد و در عمل غیرقابل اجرا باشد؛ بنابراین همواره سعی کنید تا به صورت کاملاً سریع نیازهای خود را بیان کنید تا افراد نتوانند اهداف و ارزش‌های درونی شما را مورد تمسخر قرار دهند.

سوال چهارم: چه کارهایی را دوست ندارید انجام دهید؟

پاسخ به این سوال به این درک خواهید رسید که چه کارهایی را دوست ندارید و انجام چه کارهایی باعث ناراحتی شما می‌شود. پاسخی منطقی و واقع‌بینانه‌ای داشته باشید. در صورتی که کارهایی که برای رسیدن به اهدافتان انجام می‌دهید را دوست ندارید، لازم است تا در انتخاب هدف بازبینی و تجدید نظر کنید.

برنامه ریزی برای سال جدید 1401

سوال پنجم: چه مواردی باعث ترس شما می‌شود؟

ترسیدن از شکست خوردن کاملاً طبیعی است. در حقیقت جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم همواره سعی دارد تا آسیب‌پذیربودن را به عنوان صفتی ضعیف و و ناکارآمد معرفی کند. واقع بین باشید! تمامی ما انسان‌هایی با نقض‌های مختلف هستیم. شما هم قطعاً نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارید. با ترس‌هایتان رو به‌ رو شوید و سعی کنید تا جای ممکن از آسیب پذیر بودن خود، برای رشد و شکوفایی کمک بگیرید.

سوال ششم: چه چیزهایی باعث خوشحالی شما می‌شود؟

تمامی افراد با نزدیک شدن به اهداف و آرزوهایشان احساس خوبی دارند. در این بین در طی این مسیر طولانی رسیدن به هدف، ممکن است روزهایی باشد که شما انگیزه کافی برای ادامه دادن نداشته باشید.

بهتر است در این روزها با خود کمی مهربان باشید و به انجام کارهایی بپردازید که عمیقاً از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برید. با شناخت کارهای مورد علاقه‌تان می‌توانید انگیزه و انرژی خود را بازیابی کنید تا هرچه سریع‌تر برای قرارگیری در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان بازگردید.

سوال هفتم: آیا به اندازه کافی خودتان را دوست دارید؟

شاید برایتان تلخ باشد اگر بدانید که نسخه ایده‌آل شما در حقیقت غیرقابل دستیابی است! در صورتی که رضایت شما وابسته به رسیدن به نسخه ایده‌آل‌تان باشد، باید بدانید که شما هیچگاه خوشحال نخواهید بود.

چون همواره اهداف و ویژگی‌های جدیدی را مد نظر خواهید داشت و برای رسیدن به آن‌ها تلاش خواهید کرد. این چرخه بی‌پایان باعث می‌شود تا شما نتوانید از مسیر زندگی به اندازه‌ای که باید، لذت ببرید. بنابراین سعی کنید تا با دوری از کمال‌گرایی، خودتان را دوست داشته باشید. در عین حال برای رسیدن به مَنی بهتر تلاش کنید.

سوال هشتم: آیا موفقیت‌های کوچک خود را جشن می‌گیرید؟

همه ما تقریباً طوری تربیت شده‌ایم که پس از تجربه موفقیت‌های کوچک یا بزرگ، فروتنی خود را حفظ کنیم. در صورتی که لازم است برای کوچک‌ترین موفقیت‌ها نیز جشن بگیرید و شاد باشید. در صورتی که قصد کاهش وزن دارید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ روز توانسته‌اید، یک الی دو کیلو به وزن ایده آل خود نزدیک‌تر شوید، لازم است این موفقیت را جشن بگیرید. فراموش نکنید که شما توانسته‌اید به اهداف خود نزدیک‌تر شوید، بنابراین لازم است تا از خودتان قدردانی کنید.

سوال نهم: آیا کار و زندگی شما تداخلی با هم دارد؟

فراموش نکنید که هدف از کار کردن تنها برآورده کردن مایحتاج زندگی و جنبه مالی آن نیست، شما باید از کاری که می‌کنید، لذت ببرید. در اینجا قصد نداریم تا شما را به انصراف دادن از کار و یا شروع کار مورد نظرتان تشویق کنیم.

در واقع قصد داریم تا به شما بگوییم که باید احساس خود را تغییر دهید. در صورتی که نمی‌توانید شغل خودتان را عوض کنید، بهتر است با استانداردهای جدیدی به این شغل بنگرید تا بتوانید از کاری که می‌کنید، لذت ببرید. سعی کنید تا در محیط کار خود تا حد امکان از آدم های سمی و رفتارهای سمی دوری کنید.

برنامه ریزی و هدف گذاری برای سال جدید

سوال دهم: در صورتی که ۵ سال دیگر برای زندگی فرصت داشته باشید، چه خواهید کرد؟

شاید اگر از شما پرسیده می‌شد، اگر یک ماه برای زندگی کردن فرصت داشته باشید، چه خواهید کرد؟ تنها به خوشگذرانی، خواندن کتاب، دیدن فیلم‌های مورد علاقه و گذراندن وقت با خانواده فکر می‌کردید. حال تصور کنید که شما پنج سال وقت دارید. زمانی در حدود ۵ سال یا ۶۰ ماه، زمان خیلی کم یا خیلی زیادی نیست؛ بنابراین شما باید برای پاسخ به این سوال هوشمندانه عمل کنید.‌

سوال یازدهم: در پنج سال اخیر چه چیزهایی باعث رنجش شما شده است؟

پاسخ به این سوال ممکن است انگیزه کلی و هدف‌های شما و برنامه ریزی برای سال جدید را تحت‌تاثیر قرار دهد. با توصیف ۵ سالِ گذشته زندگی خود، ممکن است به پاسخ‌های روشن‌تری برسید. بنابراین سعی کنید تا با این پاسخ‌ها بتوانید اولویت‌های زندگی خود را بچینید و از حسرت‌های زندگی بکاهید. فراموش نکنید که پشیمانی سودی ندارد، در حقیقت با پاسخ این سوال، تنها قصد دارید تا از انجام کارهای تکراری و اشتباه جلوگیری کنید.

سوال دوازدهم: برای تکمیل اهداف خود به چه منابعی نیاز دارید؟

با پاسخ دادن به این سوال شما می‌توانید در راه روشن‌تری برای رسیدن به هدف و خود قدم بردارید. توجه کنید که اهداف فوری و طولانی مدت لازم است تا به صورت جداگانه بررسی شوند. با تنظیم و نوشتن برنامه ریزی برای سال جدید و ترسیم vision board، شما به این نتیجه خواهید رسید که برای رسیدن به این اهداف به چه منابع مالی روحی و معنوی نیاز خواهید داشت.

در نهایت سعی کنید تا تجربیاتی که باعث اعتماد به نفس شما شده است را به یاد بیاورید و سعی کنید تا مواردی که آرزو دارید در آن‌ها بهتر عمل کنید و عملکرد قوی‌تری داشته باشید را نیز بنویسید. سعی کنید تا اهدافی کاملا تحریک‌کننده و در عین حال واقع‌بینانه برای خود تنظیم کنید و در نهایت با روشی درست و برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۱، قدم به قدم برای رسیدن به این اهداف تلاش کنید.

برنامه ریزی برای سال جدید 2022

جمع بندی

در حد توانتان برنامه ریزی کنید. شما یک انسان هستید و نیاز به خواب و استراحت و اوقات فراغت دارید. در هنگام برنامه ریزی برای سال جدید انعطاف‌پذیری را نیز رعایت کنید. سعی کنید تا برنامه‌ای تنظیم کنید که در صورت ایجاد وقفه، امکان پیگیری و ادامه دادن را داشته باشد. فراموش نکنید که طبق آخرین تحقیقات علمی و پژوهشی، انسان‌ها فقط می توانند دو هدف اصلی را در یک برهه زمانی مشخص پیش ببرند و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

در صورتی که قصد دارید بر روی کار خوب و پیشرفت مالی تمرکز کنید، ممکن است دیگر وقت کافی برای دنبال کردن ورزش حرفه‌ای یا گذراندن وقت با تمامی اعضای خانواده، دیدن تمام فیلم‌های به‌روز و یا خواندن کتاب‌های جدید نداشته باشید. همواره سعی کنید تا تعادلی میان جنبه‌های زندگی خود ایجاد کنید تا با بالاترین بهره‌وری و با انگیزه کافی برای اهداف خود تلاش کنید.

منبع: دکتر مجتبی شکوری

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا