سلامت بدن

درمان استرس و اضطراب شدید، مدیریت و راه‌های درمان

تقریباً همه ما در مدت زمان مشخصی (در یکی از دوره‌های مختلف زندگی) استرس و اضطراب را تجربه کرده‌ایم. منظور از اضطراب نوعی فشار عصبی است که می‌تواند باعث بروز احساس عجز و یا خشونت در افراد شود. منشأ اضطراب می‌تواند ترس، نگرانی و یا ناراحتی باشد. فراموش نکنید که استرس داشتن همیشه بد نیست، بلکه این حس می‌تواند در برخی موارد به ما کمک کند تا با افزایش انگیزه درونی، بر یک وضعیت یا چالش بزرگ (امتحان) غلبه کنیم. با این حال اگر اضطراب در زندگی روزانه ما اختلالی ایجاد کند، لازم است تا با این مسئله کمی جدی‌تر برخورد کنیم. در ادامه قصد داریم تا با عوارض و راه های درمان استرس و اضطراب شدید آشنا شویم.

عوامل استرس و اضطراب شدید

قبل از اینکه به راه های درمان استرس و اضطراب شدید بپردازیم، لازم است بدانید که این تنش روحی معمولاً پس از بروز تغییر با وقوع یک حادثه خاص در زندگی ما رخ می‌دهد. هرگونه تغییر (مثبت یا منفی) ممکن است منجر به بروز اضطراب شود.

برای مثال نقل مکان کردن، شروع یک مقطع تحصیلی یا کار جدید، ابتلا به یک بیماری، بیمار شدن دوست یا خانواده، مرگ اعضای خانواده یا دوستان، ازدواج، طلاق، تولد نوزاد و هرگونه تغییری که بتواند به صورت مثبت و یا منفی زندگی ما را تحت الشعاع قرار دهد.

تمامی این عوامل می‌توانند منشأ مهم برای بروز استرس و اضطراب در افراد مختلف باشند. لازم است بدانید که مصرف مواد مخدر و دارو نیز می‌تواند در تشدید اظطراب موثر باشد. همچنین داروهای تنظیم کننده هورمون‌های تیروئید، مصرف اسپری‌های آسم، قرص‌های لاغری، همه و همه می‌توانند در بروز اختلالات استرس زا موثر باشند.

اختلالات مرتبط با اضطراب و استرس شدید

در شرایطی ممکن است بدون وجود عوامل استرس زا، افراد به اختلالات استرسی دچار شوند که هیچ تناسبی با شرایط زندگی فرد ندارد، در حقیقت بروز اختلال اضطرابی ممکن است به صورت وسواس، ترس اجتماعی، اختلال اضطراب پس از سانحه، اختلال هراس و یا اضطراب فراگیر خود را بروز دهد.

با شناختن عوامل بروز استرس می‌توانید از راه های درمان استرس و اضطراب کنم بگیرید تا هرچه سریع‌تر این اختلالات را پشت سر بگذارید.عوامل استرس و اضطراب

 عوارض اضطراب و استرس طولانی مدت بر روی بدن

اگر در یافتن راه های درمان استرس و اضطراب تاخیر کنید، ممکن است با علائم شایعی مثل دل درد، تیک عصبی، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، تعریق زیاد، لرزش دست، تکرر ادرار، تغییرات روحی شدید و کوتاه‌ مدت، خشم غیرمنطقی، بی‌قراری، مشکلات تمرکز، عصبانیت، ترس یا حتی انتظار کشیدن بی‌دلیل مواجه شوید. تمامی این عوارض از نظر عصب شناسی تایید شده‌اند و در بسیاری از افراد مشاهده می‌شوند.

البته لازم است بدانید که رایج‌ ترین عوارض استرس و اضطراب عبارت‌اند از:

گزگز دست و پا

خواب رفتن دست و پا و احساس گزگز در نقاط مختلف بدن یکی از شایع‌ترین علامت‌ها پس از ترشح آدرنالین و تنفس سریع می‌باشد.

سرگیجه و سنگینی سر

اغلب افراد پس از مواجهه با اختلال استرس و اضطراب دچار سرگیجه و سنگینی سر می‌شوند و با احساس بی‌حسی در پاها مواجه می‌شوند. انواع مختلفی از سردردها از جمله سردردهای تنشی و میگرن‌های نبض‌دار نیز ممکن است به همراه چشم درد و سردرد به صورت همگانی در فرد بروز پیدا کنند.

خستگی و اختلال در حافظه

در اضطراب شدیدی که بی‌خوابی منجر شود، خستگی هم رخ می‌دهد. تحلیل احساسات، اختلال حافظه و کاهش عملکرد مغز نیز از جمله عوارض ابتلا به اضطراب حاد می‌باشد. در این شرایط هورمون استرس یا همان کورتیزول بیش از حد ترشح شده و تمامی عملکردهای مغز تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

بروز بیماری‌ های عصبی و خود ایمنی

افراد بسیار زیادی در سراسر جهان هستند که پس از ابتلا به اختلالات استرسی طولانی مدت دچار بیماری‌ های روانی مثل افسردگی، وسواس و کاهش عزت نفس می‌شوند. همچنین بروز بیماری‌ های پوستی، سکته مغزی، تومور مغزی و ام اس نیز در افرادی که برای مدت طولانی به استرس دچار شده‌اند مشاهده می‌شود.

درمان استرس و اضطراب شدید

در قدم اول لازم است تا اضطراب خود را تحت کنترل در آورید. از مهمترین راه های درمان استرس و اضطراب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبه (مدیتیشن)
  • فعالیت بدنی منظم
  • یادداشت روزانه احساسات
  • کمک گرفتن از مشاور و متخصص
  • تمرین برای تنفس عمیق (روزانه پنج دقیقه)
  • محدود کردن مصرف الکل، کافئین و سیگار
  • پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم و متعادل

توجه کنید که کنار آمدن با استرس و غلبه بر اضطراب کار راحتی نیست. بهتر است حتما با یک روانشناس مشورت کنید تا بتوانید این بیماری را کنترل و مهار کنید. توجه کنید که تغییر سبک زندگی شما می‌تواند تنش‌های روزانه را کمتر کند و همین امر باعث افزایش آرامش شما خواهد شد، البته این نکته را در نظر بگیرید که نباید دچار اختلال وسواس و اضطراب ناشی از پیروی عادت‌های غذایی و ورزشی شوید.

داشتن وسواس برای انجام تمرین‌های ورزشی به صورت منظم و یا حذف تمام مواد غذایی ناسالم، خود امری استرس زا و غیرقابل انجام است. با شناخت عواملی که باعث استرس شما می‌شوند، سعی کنید تا به صورت یک به یک با این عوامل روبه‌رو شوید تا درمان منطقی را پیش بگیرید.کاهش استرس و اضطراب

روش های درمان استرس و اضطراب شدید

اگر احساس می‌کنید که رفتار درمانی شناختی (با کمک پزشک) می‌تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند، لازم است تا این روش را امتحان کنید. در شرایطی ممکن است با تشخیص قطعی پزشک نیاز به دارو درمانی و یا حساسیت زدایی باشد. اغلب پزشکان در موارد حاد از داروهای ضد اضطرابی مثل دیازپام، لورازپام، کلونازپام و سایر داروها کمک می‌گیرند.

مصرف این داروها با تشخیص پزشک، روشی درست و اصولی برای کاهش اضطراب و حمله‌ های عصبی می‌باشد. بهتر است داروهای تجویز شده را با دوز مصرفی توصیه شده در زمان مشخص مصرف کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

جمع‌ بندی

هیچ کس نمی‌تواند مثل خود شما به عوامل استرس زا در شرایط زندگی شما پی ببرد؛ بنابراین لازم است تا با شناخت این عوامل و کمک گرفتن از مشاور و مصرف داروها و خوراکی‌ های ضد استرس، اضطراب خود را کنترل کنید. با داشتن یک برنامه‌ ریزی مشخص (در حد توان خودتان) می‌توانید استرس ها و اضطراب‌ های روزانه را کاهش دهید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا