مد و زیبایی

راهنمای خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو گیاهی ایرانی و خارجی

بهترین شامپو ضد ریزش در ایران

محصولات بسیار متعددی برای کنترل ریزش و تقویت و پر پشتی مو وارد مارکت‌های داخلی شده‌اند. این محصولات اغلب با ترکیبات ضد ریزش مو فرموله شده‌اند و برای کنترل ریزش موی ارثی، هورمونی و ریزش موی حاصل از استرس مزمن طراحی شده‌اند. همراه ما باشید تا با نحوه عملکرد این محصولات جالب و برخی از پرفروشترین و بهترین شامپو ضد ریزش مو آشنا شوید.

آیا شامپو ضد ریزش در جلوگیری از ریزش مو موثر است؟

خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو یکی از اولین گزینه‌ هایی است که افراد در هنگام مواجهه با ریزش مو به آن می‌اندیشند. امروزه اغلب خانم‌ها و آقایانی که با انواع مختلف ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنند، برای رهایی از ریزش موی شدید از شامپوهای مخصوص با فرمولاسیون خاص کمک می‌گیرند.

با این توصیفات ممکن است انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش مو از بین محصولات متنوع ضد ریزش و تقویت کننده کم سخت به نظر برسد. شما در هنگام انتخاب شامپو ضد ریزش باید علاوه بر ترکیبات موثر و سهولت استفاده، به عدم حضور موارد حساسیت زا نیز توجه کنید. نویسندگان مجله بیزما با مشورت پزشکان و بیوتی تراپیست‌ها فهرستی جذاب از محصولات ضد ریزش و تقویت کننده مو ارائه داده‌اند. همراه ما باشید، چراکه در انتهای مقاله به معرفی این محصولات متنوع پرداخته‌ایم.

راهنمای خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو

میزان طبیعی ریزش مو در طول روز چقدر است؟

داشتن موهای شاداب، پرپشت و سالم باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود.  ریزش مو یک امر طبیعی است، روزانه چیزی در روز ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو به صورت طبیعی از قسمت ریشه جدا می‌شوند. افرادی که موی بلند یا خیلی پرپشت دارند، به خاطر طول یا ضخامت بیشتر موها ممکن است احساس کنند که تعداد تارموی بیشتری را از دست می‌دهند. ریزش این تعداد تار مو در طول روز طبیعی است، چرا که هر فرد چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو بر روی سر خود دارد.

اگر ریزش موی شما به صورت پراکنده نیست و از نقطه‌ای خاص آغاز شده است، قبل از هرگونه اقدام در رابطه با انواع مختلف الگوهای ریزش موی زنانه و مردانه تحقیق کنید تا بتوانید بهترین شامپو ضد ریزش مو را برای کنترل ریزش مو (پراکنده یا متراکم) تقویت و پر پشتی تارهای مو تهیه کنید.

قبل از انتخاب شامپو ریزش مو این موارد را در نظر بگیرید.

با مشاهده برچسب‌های اغراق آمیز و بسیار جذاب بر روی شامپوهای ضد ریزش ایرانی و خارجی هیجان زده نشوید. در رابطه با هر شامپویی تحقیق کنید، چرا که بسیاری از ترکیبات نوشته شده بر روی محصولات مخلفت، در کنترل ریزش موی شما موثر نیستند. با مشاهده تبلیغات عجیب و غریب، معجزه آسا و دروغین را در شبکه‌های اجتماعی گول نخورید و علاوه بر ph شامپو، به مواد تشکیل دهنده و نحوه استفاده از محصولات مختلف توجه کنید تا بتوانید محصولی ایمن و در عین حال موثر تهیه کنید.

شناخت نوع مو و پوست کف سر اولین قدم است.

بدون شناخت پوست سر و نوع مو نمی‌توانید شامپوی مناسب با موهایتان را پیدا کنید. بهتر است از شامپوهای طراحی شده برای موهای چرب، خشک و یا معمولی کمک بگیرید. قدرت شوینده‌های داخل شامپو را با توجه به ضخامت تار مو، مقدار سبوم ترشح شده از پوست سر و تراکم کلی موها بسنجید. جالب است بدانید که برای انتخاب بهترین شامپو ضد ریزش مو، باید به تخلخل مو، توانایی تار مو در حفظ رطوبت و قابلیت ارتجاعی تارها (صاف یا فر بودن موها) نیز توجه کنید.

بهترین شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش

ترکیبات موثر در شامپوهای ضد ریزش مو را بشناسید.

تونیک‌ها و شامپوهای ضد ریزش باید فرمولاسیونی دقیق و موثر داشته باشند تا بتوانند حجم موهای از دست رفته را جبران و به تقویت موهای باقی مانده بپردازند. از موثرترین ترکیبات موجود در محصولات ضد ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیوتین
خانواده ویتامین‌های گروه B، محلول در آب هستند و به عنوان مکمل‌های موثر در فرآیند رشد مو، در بسیاری از شامپوهای ضد ریزش موی خارجی و ایرانی به کار گرفته می‌شوند. مصرف منظم مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه ب نیز می‌تواند در کنترل و درمان ریزش مو تاثیر گذار باشد. این ویتامین‌ها با کاهش شکنندگی تارها و افزایش پر پشتی مو در قسمت جلویی سر، به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات شامپوهای ضد شوره شناخته می‌شوند.

ماینوکسیدیل
سازمان تاییدیه غذا و داروی آمریکا حضور ماینوکسیدیل را در بسیاری از ترکیبات دارویی موثر در ریزش مو تایید کرده است. برخی از شامپوها این ماده ضد ریزش را در حدود ۵ درصد به عنوان یک ماده فعال در ترکیبات خود جای داده‌اند.

نیاسین
علاوه بر بیوتین، سایر ویتامین‌های گروه B نیز می‌توانند باعث تحریک فولیکول مو و کاهش طول دوره استراحت تارها شوند. مقادیر مجاز این ویتامین باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده و به کاهش ریزش مو منجر می‌شود.

کافئین
فیتوکافئین یکی از ترکیبات موثر در کاهش و مهار دی هیدروتستوسترون (هورمون موثر در ریزش مو) است‌. این ترکیب با مهار آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز، اثر مخرب تستسترون را در بدن مردان و زنان کاهش می‌دهد. مولکول کافئین در بسیاری از شامپوهای ضد ریزش موجود است.

از بهترین شامپو ضد ریزش مو حاوی کافئین گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیستیدین
هیستیدین یکی از پیش سازهای پروتئینی است که می تواند کلاژن سازی را در قسمت فولیکول مو افزایش دهد. این اسید آمینه با جذب مس و ترکیبات فلزی دیگر، از تارهای مو در برابر آسیب‌های وارد شده از اشعه uva و uvb محافظت می‌کند.

✅  آلوئه ورا
همه ما بارها و بارها مقاله‌‌های متعددی از خواص آلوئه ورا بر روی پوست و مو خوانده‌ایم. این گیاه حاوی آنزیم‌های بسیار قوی است که می‌توانند باعث تحریک رشد حداکثری موها شوند. قلیایی بودن ph ژل موجود در آلوئه‌ورا، به متعادل سازی اسیدیته پوست سر کمک می‌کند‌ حفظ ph طبیعی پوست سر، یکی از اساسی‌ترین راهکارهای مقابله با ریزش مو است. شامپوهای حاوی آلوئه‌ورا با خاصیت ضد التهابی قوی که دارند، برای کنترل ریزش پیشنهاد می‌شوند.

رزماری
گیاه رزماری آوازه بسیار خوشی در رابطه با مشکلات مربوط به مو دارد. سالیان سال است که از عصاره، روغن، جوشانده و دمنوش رزماری برای تقویت گردش خون در پوست سر استفاده می‌شود. رزماری دارای خواص ضد شوره و ضد ریزش است؛ بنابراین حضور آن در ترکیبات شامپو ضد ریزش و حجم دهنده بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

عصاره چای سبز
خواص سرکوب‌کنندگی و ضد التهابی چای سبز این گیاه را به یکی از مهم‌ترین عناصر در شامپوهای ضد ریزش و ضد شوره تبدیل کرده است. اگر به دنبال محصولی برای کاهش تحریک و سوزش پوست سر هستید و دوست دارید که خارش پوست سرتان را التیام ببخشید، به دنبال شامپوهایی با عصاره چای سبز باشید.

اسانس‌های روغنی
اسانس‌های روغنی موجود در شامپوهای ضد ریزش آقایان و خانم‌ها معمولاً علاوه بر افزایش ضخامت تارها و کاهش شکنندگی مو، به بهبود سلامت کلی و رفع وزی مو کمک می‌کنند. از مهم‌ترین اسانس‌های گیاهی و ارگانیک می‌توان به اسطوخودوس، آویشن، علف لیمو و نعنا فلفلی اشاره کرد این ترکیبات در شامپو تقویت کننده و ضد ریزش مو یافت می‌شوند.

جنسینگ
جینسینگ (یا همان جنسینگ) یک گیاه بسیار پرخاصیت است که با تغذیه مو به مواد مغذی مورد نیاز پوست سر، به افزایش جریان خون در قسمت ریشه کمک می‌کند. جالب است بدانید که جینسینگ آسیایی موثرتر از جینسینگ آمریکایی عمل می‌کند. شامپو ضد ریزش جینسینگ یکی از محبوب‌ترین شامپوها برای موهای کم پشت، شکننده و خشک است.
از دیگر ترکیبات موثر در شامپوهای ضد ریزش می‌توان به کتوکونازول و ترکیبات آبرسان درشت مولکول اشاره کرد.

ترکیبات ممنوعه و حساسیت زا در شامپو ها را بشناسید

در هنگام خرید بهترین شامپو ضد ریزش خارجی یا ایرانی، به عدم حضور سولفات‌ها، پارابن، رنگ‌های مصنوعی، وازلین و فرمالدهید دقت کنید.

  • پروپیلن گلایکول

پروپیلن گلایکول نوعی ماده شیمیایی رایج است که در فرمولاسیون بسیاری از محصولات شوینده مو به کار گرفته می‌شود. این ترکیب ممکن است باعث بروز حملات آلرژیک و کاهش تاثیر گذاری ترکیبات ضد ریزش در شامپو شود. این الکل به عنوان حلال نگهدارنده و ایجاد کننده رایحه خوش در بسیاری از شامپوها حضور دارد. سمیت پروپیلن گلایکول هنوز ثابت نشده است، با این حال، حضور این محلول برای موهای آسیب دیده و خشک مضر است و می‌تواند باعث ایجاد موخوره و ریزش مو از قسمت میانی در اواسط ساقه شود.

  • فرمالدهید

فرمالدهید و مشتقات آن در بسیاری از شامپو‌ها یافت می‌شوند. حضور مقادیر مجاز از این ماده، ضرری برای مو‌ها ندارد. با این حال اگر به دنبال شامپوهای ضد ریزش هستید، بهتر است از خرید شامپوهایی با فرمالدهید بالای ۲% خودداری کنید، چرا که این ترکیب می‌تواند باعث ایجاد سرطان و مشکلات التهابی مربوط به پوست کف سر شود.

  • سدیم کلرید

کلرید سدیم یا همان نمک خوراکی معمولاً به شامپوهای حاوی سولفات اضافه می‌شود. نمک با افزایش غلظت و میزان کف کنندگی شامپو، به افزایش قدرت تمیز کنندگی این محصولات کمک می‌کند. به طور کلی تمامی نمک‌های اسید چرب و ترکیبات صابونی، باعث خشکی و شکنندگی در قسمت ساقه مو می‌شوند. اگر هر روز حمام می‌کنید، از شامپوهای فری سولفات و بدون نمک استفاده کنید.

  • دی اتانول آمین و تری اتانول آمین

آمین‌ها از دسته نیترات‌ها هستند. حضور نیترات باعث خشکی و شکنندگی شدید موها می‌شود. استفاده از این دو ترکیب در فرمولاسیون شامپوهای ضد ریزش موی گیاهی ممنوع شده است. اگر به دنبال شامپو تقویت کننده و پرپشت کننده مو هستید و دوست دارید که با خشکی و شکنندگی موها خداحافظی کنید، شامپوهایی را تهیه کنید که این دو ماده شیمیایی را در خود ندارند.

  • پترولیوم

غلظت بالا و قوام پترولیوم باعث بسته شدن فولیکول‌های مو و ایجاد اختلال در لگاریتم طبیعی رشد سلول‌های زندن مو در قسمت ریشه می‌شود. نام دیگر پترولیوم وازلین است. حضور ترکیبات قوام دهنده‌‌ای که برپایه وازلین ساخته شده باشند، می‌تواند باعث تشدید ریزش و کاهش رطوبت رسانی به موها شود. امروز افزودن پترولیوم در شامپوها ممنوع شده و این ترکیب تنها در فرمولاسیون برخی از نرم کننده‌ها کمک گرفته می‌شود.

  • رنگ‌های مصنوعی

ترکیبات رایحه‌دار و رنگ‌های مصنوعی از افزودنی‌های غیر مجازی هستند که می‌توانند با مسدود کردن منافذ پوست و جذب شدن به داخل سلول‌ها، مشکلات ثانویه‌ای را برای مو ایجاد کنند. از خفیف‌ترین عوارض حضور رنگ‌های مصنوعی در شامپو می‌توان به تحریک واکنش‌های آلرژیک و ریزش سکه‌ای مو اشاره کرد.

  • پارابن

قطعا شما هم محصولات بدون پارابن و بدون سولفات را در شلف فروشگاه‌ها مشاهده کرده‌اید. پارابن‌ها در واقع خانواده‌ای از ترکیبات نگهدارنده هستند که باعث افزایش ایمنی محصول در برابر رشد باکتری و میکروب‌های بیماری‌زا می‌شوند. اگر به دنبال شامپوهایی با ماندگاری بالا هستید، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که با پارابن فرموله نشده‌اند. این محصولات سرطان زا نبوده و باعث ایجاد خشکی پوست سر نمی‌شوند.

  • سولفات

سدیم لوریل سولفات، سدیم اتر لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات و ترکیبات این‌چنینی از مواد رایج موجود در شامپوها هستند. این ترکیبات حاوی سولفات به افزایش غلظت و میزان کف کنندگی محصولات مربوط به شست و شوی مو کمک می‌کنند. از آنجا که شامپو های کف کننده محبوبیت بیشتری در بازار دارند و می‌توانند تمام آلودگی و کثیفی‌های پوست سر را بزدایند، این ترکیبات جزء موارد حذف نشدنی در فرمولاسیون شامپوهای معمولی هستند. با این حال امروزه شامپو ضد ریزش فری سولفات در آزمایشگاه‌های پیشرفته شرکت دکتر بیز تولید شده است. این شامپو‌ها قدرت پاک کنندگی ملایم‌تری داشته و باعث از بین رفتن لایه محافظتی روی کوتیکل نمی‌شوند. با حضور این لایه، موها می‌توانند به کراتین سازی ادامه دهند.

بهترین شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش

نحوه عملکرد شامپو ضد ریزش

بهترین شامپو ضد ریزش مو علاوه بر بهبود وضعیت پوست و سر، به آب‌رسانی عمقی پوست و اپیدرم کف سر، کاهش التهاب و خارش، کنترل آنزیم‌ها و هورمون‌های تحریک کننده ریزش و تغذیه فولیکول مو می‌پردازند.

از مهمترین تاثیرات مصرف بهترین شامپو ضد ریزش بر روی موهای خشک یا چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متعادل سازی اسیدیته و ph پوست کف سر

شامپوهای محرک رشد مو و تقویت پوست سر، معمولاً فرمولاسیون ملایمی دارند و حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی (برای مثال سولفات) نیستند. این محصولات بدون تحریک پوست سر به متعادل شدن ph طبیعی پوست کمک کرده باعث کنترل ریزش مو می‌شوند.

افزایش گردش خون

اسانس‌های روغنی و گیاهی موجود در شامپو‌های ضد ریزش و تقویت کننده مو می‌توانند به صورت موضعی و موقت، گردش خون را در پوست کف سر افزایش دهند. ماساژ درست موها در حین شامپو کردن، به افزایش سطح سلامت موها کمک می‌کند. فراموش نکنید که سلول‌های فولیکول مو به اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارند، افزایش گردش خون یکی از راه‌های تغذیه این سلول‌هاست.

مهار دی هیدرو تستوسترون

شامپوهای ضد شوره و پر پشت کننده مو با ترکیبات بسیار خاصی فرمول می‌شوند تا با حذف هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) به کاهش طول دوره استراحت و تحریک فولیکول برای ورود به فاز رشد تاثیر بگذارند. مسدود کننده.ها و مهار کننده‌های این هورمون، حین شست و شوی مو وارد فولیکول‌های باز شده می‌شوند و از تجمع مجدد این هورمون در قسمت ریشه جلوگیری می‌کنند.

طریقه مصرف درست از شامپو ضد ریزش

از مهم‌ترین ترفندهای جالب استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو می‌توان به استفاده در مقدار درست و ماساژ دادن ملایم در زیر دوش آب ولرم اشاره کرد. دوش گرفتن با آب بسیار داغ می‌تواند باعث بروز خشکی، التهاب و ریزش شدید موها شود. بهتر است پس از مالش کامل شامپو بر روی پوست سر، با نوک انگشتان این قسمت‌ها را ماساژ دهید تا از جذب حداکثری ترکیبات ضد ریزش اطمینان حاصل کنید. از دیگر فواید ماساژ پوست سر می‌توان به کاهش سطح استرس اکسیداتیو در فولیکول مو اشاره کرد.

شما می‌توانید از بهترین شامپو ضد ریزش ملایم برای شست و شوی روزانه مو کمک بگیرید. با حذف محصولات مراقبتی شیمیایی و شامپو حاوی سولفات، استفاده از تونیک ضد ریزش مو بیز، سلامتی موهایتان را بازیابید و به کابوس ریزش موی شدید پایان دهید.

هشدار:
از ترکیب شامپو های ضد ریزش با هرگونه ماده اضافی مثل وازلین، سرکه، آبلیمو یا ماسک‌های خانگی خودداری کنید. افزودن روغن نارگیل یا روغن زیتون به شامپو ضد ریزش باعث کاهش اثر بخشی آن خواهد شد. بهتر است برای دریافت نتایج بیشتر، موها را به صورت کامل خیس کرده و از شامپو خریداری شده، روی ریشه مو و ساقه‌ها استفاده کنید.

کف شامپو را چیزی در حدود ۳ دقیقه بر روی موها رها کنید. سپس با ملایمت و به خوبی تارهای مو را آبکشی کنید. باقیماندن ترکیبات شوینده موجود در شامپو ضد ریزش بر روی فولیکول و پوست سر (بر اثر درست نشستن مو)، باعث ایجاد خشکی یا ریزش از قسمت‌ های میانی ساقه خواهد شد.

عوارض شامپو ضد ریزش

مصرف درست و به موقع این شامپو ها در مقدار مجاز، هیچ عوارضی را به همراه نخواهد داشت. با این حال بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض حتماً تست آلرژی یا تست حساسیت را انجام دهید. امروزه محصولات متفاوتی در بازار وجود دارند؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز آلرژی لازم است مقداری از شامپو را بر روی پوست پشت دست یا پوست پشت گوش خود بمالید. اگر پس از جستجو تا چند ساعت علامتی از قرمزی خارش و سوزش مشاهده نکردید، شامپو را بر روی موها قرار دهید چرا که بدن شما حساسیتی به ترکیبات موجود در این محصول ندارد.

دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بطری و بسته‌ بندی شامپو را بخوانید و طبق توصیه سازنده محصول عمل کنید. از رها کردن شامپو بر روی موها در طول استحمام خودداری کنید. چرا که مصرف نادرست شامپوی ضد ریزش، منجر به تحریک فولیکول و تشدید عوامل موثر در ریزش مو می‌شود.

راهنمای خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو

توصیه‌های مفید و کاربردی برای کنترل ریزش و تقویت مو

از شانه زدن بیش از حد موها خودداری کنید. کافی است یک‌بار قبل از حمام و یک‌بار صبح (قبل از خارج شدن از منزل) موهایتان را به آرامی و با شانه چوبی شانه بزنید. شانه زدن بیش از حد  با شانه‌های فلزی و پلاستیکی می‌تواند باعث شل شدن فولیکول و کاهش طول دوره رشد موها شود.

از مدل‌های ملایم برای حالت دادن به موهای خود استفاده کنید.

بستن موها به حالت گوجه‌ای یا دم اسبی خیلی سفت باعث افزایش فشار وارد بر فولیکول و تحریک مو (برای ریزش) می‌شود. به جای آنکه از کلاه گیس، مو های اضافی یا استایل‌های آزار دهنده مو کمک بگیرید، موها را با حالت نرم غیر سفت ببافید و در طول شب، از روبالشی ساتن و ابریشمی برای کنترل آسیب‌های وارده به مو کمک بگیرید.

از کشیدن و شانه زدن موهای خیس خودداری کنید.

فشار وارد آمده بر موهای خیس باعث شکستن مو از نواحی نزدیک به ریشه می‌شود. با عقب رفتن خط رویش موها، ریزش و کاهش مو به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

از انجام بافت و اکستنشن موی اضافی با چسب یا گیره خودداری کنید.

اضافه کردن دسته‌های سنگین موی مصنوعی به موهای واقعی، منجر به آسیب دیدن موها خواهد شد. بهتر است به دنبال راهکارهای واقعی و غیر تهاجمی برای درمان کم پشتی موهایتان باشید.مصرف حالت دهنده‌های حرارتی را محدود کنید و به موهای خود استراحت دهید.

گرمای وارد شده به ساقه مو، باعث بروز خشکی، شکنندگی و موخوره شدید می‌شود. برای پیش‌گیری از مشکلات ذکر شده بهتر است از راهکارهای غیر حرارتی مثل بافتن مو برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید.

کلام نهایی

ریزش مو جنبه‌های مختلفی از زندگی را درگیر می‌کند. (جنبه‌های ظاهری و روانی) بهترین راه حل، شناخت دلیل اصلی ریزش مو است. با پیگیری عوامل موثر در ریزش مو و دقت در الگوی ریزش مو، می‌توانید ریزش مو را درمان و کنترل کنید. شامپو ضد ریزش مو از بهترین محصولات مراقبتی هستند که با تقویت شرایط پوست کف سر و تغذیه فولیکول مو به پایان کابوس ریزش مو کمک می‌کنند.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا