مد و زیبایی

درمان خشکی و زبری مو با ۱۸ روش خانگی!

بررسی تخصصی علت خشکی و زبری مو

خشکی و زبری مو چگونه درمان می‌شود؟

خشکی مو درجات متفاوتی دارد و در اغلب موارد نشانه کمبود رطوبت در تارهای مو است. با زبر شدن تارهای مو، سلامت موها تهدید می‌شود و تارها دیگر درخشندگی و انعطاف پذیری سابق را ندارند. اگر شما هم به دنبال شناخت علت و درمان خشکی و زبری مو در زنان و مردان هستید و در رابطه با راه‌های درمان خشکی مو کنجکاو شده‌اید، همراه ما باشید.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

علت زبری و خشکی مو چیست؟

خشکی مو در مردان، زنان نوجوانان و هر سن دیگری دیده می‌شود. البته با افزایش سن، احتمال زبر شدن موها در قسمت ساقه افزایش پیدا می‌کند. با کاهش رطوبت،تارهای مو شفافیت و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند و به راحتی دچار شکنندگی می‌شوند.
قبل از اینکه به علت خشکی مو و راهکارهای رفع زبری تارهای مو به پردازیم، کمی به آناتومی و لایه‌های ساختاری تارهای مو اشاره می‌کنیم.

ساختار شگفت انگیز مو را بشناسید.

تعجب نکنید ولی موها بخشی از پوستِ کف سر هستند و جزء ضمائم پوست سر شناخته می‌شوند. موها در کیسه‌های لوله مانندی به نام فولیکول در سراسر اپیدرم پخش شده‌اند. وظیفه اصلی موها حفاظت از سر و جمجمه است. از آنجا که موها فاقد هرگونه رشته عصبی هستند، با قیچی کردن موها دردی ایجاد نمی‌شود.
جالب است بدانید که هر تار مو از دو بخش کلی تشکیل شده است:

ساقه: بخشی از مو که از پوست خارج می‌شود.
ریشه: قسمت مهمی از مو که زیر سطح پوست کف سر باقی می‌ماند.

پیاز در واقع همان قسمت انتهایی اطراف برآمدگی پاپیلا است که به عنوان بخش زنده مو شناخته می‌شود. تقسیم شدن سلول‌های پیاز از سایر سلول‌های بدن سریع‌تر است، به‌ طوری‌ که سلول‌های پیاز مو، هر ۲۴ تا ۷۲ ساعت تقسیم می‌شوند.
علاوه بر ساقه، ریشه و پیاز، غدد سبابه و عضلات راست کننده نیز در آناتومی مو وجود دارند. این عضلات باعث ایستادگی مو می‌شوند. غدد چربی ساز وظیفه دارند که لیپید مورد نیاز برای نرمی طبیعی پوست سر و ساقه مو را تأمین کنند. هرگونه تغییر در میزان ترشحات سبوم یا چربی غدد سباسه، در میزان خشکی ریشه مو یا پوست کف سر تاثیر می‌گذارد.

درمان خشکی و زبری مو

سه لایه اصلی ساختار مو

قسمت داخلی موها که با نام مغز مو شناخته می‌شود، در استحکام موها نقش دارد. لایه میانی که کورتکس نامیده شده است، رنگدانه‌های ملانین و پروتئین‌های ساختاری را در خود جای داده است. قسمت خارجی موها که با نام کوتیکول از آن یاد می‌کنیم، پوششی نازک، بی‌رنگ و محافظتی است که همانند پولک‌های ماهی، بر روی موها قرار گرفته و از ساختارهای درونی‌تر در برابر عوامل مخرب محیطی محافظت می‌کند.
به طور کلی چیزی در حدود ۱۰۰ هزار تار مو بر روی سر هر انسان وجود دارد. البته این تعداد برای کسانی که موهای بسیار پرپشتی دارند تا ۱۵۰ هزار تار مو نیز می‌رسد. فراموش نکنید که سن، جنسیت، رنگ طبیعی مو و ژنتیک از مهم‌ترین دلایل تاثیر گذار در تعداد تارهای مو هستند.
حال که با لایه‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت موی سر آشنا شدید، می‌توانیم به بحث داغ و جالب شکنندگی و خشکی موها بازگردیم.

علت زبری پایین مو چیست؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حرارت دادن زیاد به موها و سیگار کشیدن و عدم انجام مراقبت روتین از مو از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث خشکی و شکنندگی موها در قسمت‌های انتهایی ساقه می‌شوند.
البته مصرف داروهای خاص، زندگی در آب و هوای خشک و گرم و استفاده بیش از حد از شامپو‌های حاوی سولفات نیز در افزایش خشکی موها موثر است.
از دیگر دلایل خشکی مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

❌ استفاده از محصولات دارای الکل در روتین مراقبت از مو
❌ آسیب‌های مکانیکی ناشی از دستکاری زیاد موها در طول روز
❌ صرف زمان زیاد در باد شدید یا آلودگی هوا
❌ شنا کردن در آب حاوی کلر
❌ رنگ و دکلره کردن دائمی موها بدون در نظر گرفتن زمان استراحت
❌ یائسگی و افزایش سن به خاطر تغییرات هورمونی شدید
❌کمبود ویتامین‌های گروه B و زینک در رژیم غذایی
❌سشوار کردن اشتباه و مکرر موها به صورت روزمره
❌استفاده بیش از حد از دستگاه‌های صاف کننده، بیگودی و فر کننده
❌قرار گرفتن طولانی مدت در آب‌ با سختی بالا
نکته: از آنجا که سختی آب با میزان و درصد کلسیم تعیین می‌شود، به آب‌هایی که کلسیم آن‌ها بالا باشد سخت می‌گوییم. کلسیم باعث جذب رطوبت، خشکی و سبک شدن موها خواهد شد. حضور مقادیر بالای کلسیم می‌تواند باعث بروز شوره، پوسته پوسته شدن و اگزما شود.

فراموش نکنید که کلسیم موجود در آب با رسوب کردن دهانه فولیکول، باعث خفه شدن کوتیکول و مرگ این منافذ خواهد شد. در این شرایط ریزش مو افزایش و خشکی موها دوچندان می‌شود.

چه بیماری‌هایی منجر به خشکی و ریزش مو می‌شوند؟

گاهی اوقات خشکی و زبری مو به دنبال یک بیمار ایجاد می‌شود. برخی از بیماری‌ها و داروهایی که برای درمان آن‌ها استفاده می‌شوند، در سطح رطوبت موها تاثیر می‌گذارند.

بی اشتهایی عصبی anorexia Nervosa : در این بیماری فرد به سوء تغذیه دچار می‌شود، چرا که با اختلالات و عوارض جدی در مصرف غذا مواجه شده‌ است. خشکی و شکنندگی موها به خاطر دریافت مقادیر کم پروتئین و ویتامین از مهم‌ترین عوارض این بیماری است.

سندروم منکس meneks syndrome : برخی افراد قدرت جذب کافی مس را ندارند. این بیماری ژنتیکی بسیار نادر است و بر روی سلامت موها تاثیر می‌گذارد و باعث خشکی پوست کف سر و زبری انتهای موها می‌شود.

کم کاری تیروئید:اگر شما هم به اختلالات مربوط به غده تیروئید مبتلا هستید و بدن شما هورمون‌های تیروئید را به مقدار متعادل تولید نمی‌کند، هر چه سریع‌تر درمان را شروع کنید، چرا که خشکی مو از علائم اولیه کم کاری تیروئید است. پزشکان با انجام یک آزمایش هورمونی ساده می‌توانند کم کار یا پرکار بودن غده تیروئید را تشخیص دهند. علاوه بر بیماری و اختلالات هورمونی، کمبود پروتئین فیبر و ویتامین کافی در رژیم غذایی نیز می‌تواند منجر به خشکی بیش از حد موها شود.

داروهای موثر در خشکی و زبری مو

  • آنتی بیوتیک‌ها
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای درمان افسردگی
  • داروهای ضد آکنه و جوش
  • داروهای فشار خون
  • داروهای شیمی درمانی
  • مکمل‌های مخصوص لاغری

تشخیص خشکی مو و راهکارهای رفع آن

برای تشخیص خشکی مو لازم است تا سوالاتی را از خود بپرسید. پس از پاسخ به این سوالات قادر هستید بهترین استراتژی درمانی را برای کاهش زبری موها پیش بگیرید.

☑ رژیم غذایی معمولی شما شامل چه غذاهایی است؟
☑برای آرایش مو از چه موادی استفاده می‌کنید؟
☑ شامپوهای بدون سولفات یا حاوی سولفات چه جایگاهی در بین روتین داخل حمام شما دارند؟
☑ به چه روشی موهایتان را خشک می‌کنید؟
☑ چه میزان استرس و اضطراب دارید؟
☑ تحرک بدنی شما در چه سطحی است؟
☑ چه مدت است که دچار خشکی مو شده‌اید؟
☑ هرچند وقت یکبار موهایتان را می‌شویید؟

با پاسخ به این سوالات و بررسی دقیق مو و پوست سرتان، خشکی و زبری مو را به راحتی در خانه درمان خواهید کرد. البته بهتر است قبل از شروع درمان، از آزمایش خون یا ادرار برای بررسی کم کاری تیروئید یا کم خونی ناشی از فقر آهن کمک بگیرید. در صورت بروز مشکلات داخلی و هورمونی، نگران نشوید چراکه استراتژی‌های درمانی مناسب توسط پزشک تجویز می‌شود.

چه تفاوتی بین مو خشک زبر و مو نازک وجود دارد؟

نازک شدن تارهای مو یکی از مشکلاتی است که خانم‌های یائسه با زنان جوان با افزایش سن آن را تجربه می‌کنند. در نظر داشته باشید که عقب‌نشینی موهای سر، نازک‌تر شدن دسته موها و تغییر الگوی ریزش مو، نشانه‌های نازک شدن مو هستند. البته برخی از نژادها از ابتدای جوانی تارهای موی نازکی دارند.
موهای خشک ظاهری کدر، متخلخل و گره خورده به خود می‌گیرند و اغلب دچار موخوره می‌شوند. برای بازیابی بافت سالم و درخشان موها در قدم اول باید مشکل موهایتان را بشناسید، پس از تشخیص درست از شامپوها و نرم کننده‌هایی استفاده کنید که برای مشکل موی شما طراحی و فرموله شده‌اند.

مهم‌ترین علائم زبری و خشکی مو در زنان و مردان

حضور موخوره و کدر شدن موها در قسمت ساقه از مهم‌ترین علائم دهیدراتگی و خشکی مو است. مدیریت و حالت دادن به موهای زبر و خشک، بسیار سخت‌تر از حالت دهی به موهای معمولی است و به کمک وسایل‌های حرارتی دهنده حرارتی انجام می‌شود. عواملی مثل آب و هوای خشک و گرم یا نور خورشید می‌تواند باعث افزایش این خشکی شود. این نشانه‌ها در تمامی سنین )در مردان و زنان( بروز پیدا می‌کنند.  از دیگر نشانه‌های خشک شدن مو:

❌ شوره خشک و بزرگ بر روی سر
❌ خارش پوست سر بدون تحریک اولیه
❌ پوسته پوسته شدن
❌ گره خوردن شدید تارهای مو
❌ روشن شدن رنگ موها از قهوه‌ای به سمت قرمز
❌ کاهش درخشش تارهای مو و درشت شدن بافت کوتیکول
❌ ایجاد شکاف‌های قابل مشاهده در انتها و اواسط ساقه موها (موخوره شدید)

عوارض ناشی از زبری و خشکی مو چیست؟

خشکی مو علاوه بر ایجاد ظاهر ناسالم و کاهش انعطاف پذیری، باعث ایجاد مو خوره و دهیدراتگی شدید می‌شود. در اغلب موارد می‌توان خشکی و زبری مو را با ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی درمان کرد. با این حال جدی نگرفتن خشکی و زبری مو می.تواند منجر به ریزش، ایجاد پوست سر چرب، شوره و مو خوره شدید شود.

آیا خشکی و زبری مو می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

اگر خشکی مو در حدی شدید باشد که آبرسانی به تارهای مو دچار مشکل شده باشد، انتهای تارهای مو شکننده خواهد شد. با این توصیفات موها از قسمت ساقه دچار ریزش و شکستگی می‌شوند. اگر هنگام شانه کردن موهای کوتاه و قطع شده را بر روی زمین مشاهده می‌کنید، لازم است که هر چه سریع‌تر با آب‌رسانی به حفظ رطوبت موجود در موها کمک کنید. با این کار، ریزش و تکه تکه شدن موهایتان قطع می‌شود.

آیا خشکی مو باعث موخوره می‌شود؟

ایجاد موخوره یکی از اصلی‌ترین علائم خشک شدن شدید و زبری موها در قسمت‌های انتهایی است. اگر پایین موهایتان دو یا سه شاخه شده است و آب‌رسانی درستی در قسمت ساقه مو انجام نمی‌شود، موهای شما از این حالت هم شکننده‌تر خواهد شد. در موارد شدیدتر مو خوره ناقص از قسمت ساقه ایجاد شده و رشد تمامی تارهای مو با اختلال مواجه خواهد شد.

بهترین روش درمان زبری و خشکی مو چیست؟

قبل از پیدا کردن روش درمانی بهتر است اهداف خود را از انجام کارهای مراقبتی پیدا کنید. با شناخت اولویت‌ها و تعیین هدف می‌توانید به راحتی مشکلات مو را برطرف کنید. اگر ریزش مو، خشکی، موخوره و موارد این چنینی را به صورت همزمان تجربه می‌کنید، الویت خود را بر روی درمان ریزش مو متمرکز کنید، چرا که انجام روغن تراپی برای کاهش خشکی مو می‌تواند در افزایش ریزش مو تاثیرگذار باشد.

۱۸ روش درمان زبری و خشکی موها در خانه

با تغییر سبک زندگی می‌توان خشکی مو را تا حدی برطرف کرد. روش‌هایی که در ادامه مطرح شده‌اند، جز بهترین راه حل‌ها برای درمان خشکی و زبری مو در خانه هستند.

  1. اجتناب از شستن مداوم و هر روزه موها با شامپوهای حاوی سولفات و فرمولاسیون تهاجمی
  2. استفاده نکردن از شامپوها و محصولات تاریخ مصرف گذشته‌ای که با پوست سر و نوع موی شما تناسبی ندارند.
  3. دوری از درمان‌های شیمیایی و مراجعه به افراد غیر متخصص برای انجام کراتین بوتاکس و پروتئین تراپی
  4. مصرف درست محصولات آرایشی و مراقبتی حاوی آبرسان و مرطوب کننده در حمام و خارج از حمام
  5. مراقبت کردن از موها در هنگام مواجهه با نور آفتاب و در طول شب
  6. استفاده از کلاه مخصوص در هنگام شنا و استفاده از استخر
  7. استفاده نکردن از صابون و شوینده‌های مخصوص بدن برای موی سر
  8. درمان مشکلات داخلی و انجام چکاپ‌های سالانه برای کاهش احتمال بروز بیماری‌های زمینه‌ای
  9. درمان خانگی زبری و خشکی مو
  10. مصرف بیوتین، آهن و ویتامین‌های محلول در چربی و آب
  11. مصرف غذاها و مکمل‌های حاوی آنتی اکسیدان و امگا ۳
  12. کوتاه کردن و نوک گیری مرتب موها
  13. استفاده کمتر از سشوار و وسایل حرارتی حالت دهنده مو
  14. استفاده از حوله‌های نرم و روبالشی‌های ساتن یا ابریشمی
  15. کمک گرفتن از کش‌های مو ساتن
  16. خرید محصولات مراقبت از مو متناسب با مشکلات مو
  17. استفاده از روغن آرگان، نارگیل و زیتون
  18. انجام دوش سرد و اجتناب از آب خیلی داغ در هنگام شستن و آبکشی موها در هنگام استحمام

‌جلوگیری و پیشگیری از زبری و خشکی مو در خانه

برای پیش‌گیری از وزی، خشکی و زبری موها روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. تغییر سبک مراقبت از مو و جای دادن چند محصول جدید در روتین مراقبتی مو، بهترین راهکار است.

خرید شامپوهای فری سولفات

امروزه شایعات بسیار زیادی در رابطه با سرطان زا بودن شامپو های حاوی سولفات می‌شنویم. فراموش نکنید که سولفات در بسیاری از محصولات مربوط به مو حضور دارد ولی هیچ یک از این مشتقات، سرطان زا نیستند و فقط باعث خشکی مو و پوست سر می‌شوند.

مهمترین مشتقات سولفات ها که در شامپو ها و شوینده های معمولی استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • میریستیل لوریل الکل سولفات
  • آمونیوم لوریل سولفات
  • سدیم لوریل سولفات
  • سدیم لوریل اتر سولفات
  • سدیم لورت سولفات
چرا کارخانه‌ ها از سولفات استفاده می‌کنند؟

بالا بردن قدرت شویندگی ارزان بودن و دسترسی راحت به سولفات باعث شده است تا این پاک کننده قوی، جای خود را در فرمولاسیون بسیاری از شامپو ها پیدا کند. شامپو های حاوی مشتقات سولفات ذاتاً خشن هستند و می‌توانند باعث تحریک خشکی پوست کف سر و تارهای مو شوند. برخی از کارخانه‌ها برای کاهش اثرات خشن سولفات از مهار کننده بتائین کمک گرفته‌اند.

چرا تبلیغات سولفات را رد می‌کند؟

تحریک کنندگی بالای سولفات باعث بروز بسیاری از مشکلات مربوط به مو شده است. امروزه شامپوهای بسیار زیادی با ph متعادل و پاک کنندگی ملایم تولید شده‌اند که برای مصارف روزمره هم مناسب هستند. این شامپوها در مقادیر کم مصرف می‌شوند و کف کنندگی مناسبی دارند. فرمولاسیون شامپوهای فری سولفات مورد تایید سازمان‌های ایمنی آرایشی و بهداشتی است. شما هم می‌توانید بدون نگرانی از حضور غلظت بالای سولفات در شامپوهای معمولی محصولات معرفی شده در ادامه مقاله را جایگزین کنید.

درمان موخوره موی سر با روغن تراپی

ویتامین e آنتی اکسیدان و امگا ۳ در رژیم غذایی بگنجانید.

ویتامین‌های بسیار زیادی هستند که برای رفع مشکلات مربوط به مو به صورت مکمل به فروش می‌رسند. برخی از این ویتامین‌ها برای بهبود سلامت پوست و ناخن نیز مناسب هستند. برای مثال ویتامین E، ویتامین c، بیوتین و سایر اعضای خانواده ویتامین‌های گروه B در کاهش خشکی و زبری مو تاثیر دارند. مصرف مکمل‌های حاوی پروتئین دریایی نیز می‌تواند در افزایش سطح سلامت موهایتان موثر واقع شود.
این پروتئین‌ها از نازک شدن و خشکی شدید موها جلوگیری کرده و می‌توانند به براقیت موها کمک کنند. ماهی آزاد، ماهی خال خالی، لوبیا قرمز، زغال‌اخته، کلم بروکلیرو تن ماهی  می‌تواند در افزایش سطح آنتی اکسیدان بدن برای مبارزه با استرس اکسیداتیو موثر واقع شود.

موهای خود را مرتب، نوک گیری و کوتاه کنید.

برای پیش‌گیری از خشک شدن موها باید زمانی را برای رسیدگی به موها اختصاص دهید. اگر موهای بلندی دارید، به موقع آن‌ها را نوک گیری و شانه کنید تا از بروز مو خوره و خشکی شدید جلوگیری شود. شما می‌توانید بدون نیاز به آرایشگر و در خانه به درمان موخوره بدون کوتاهی بپردازید.

از شستن هر روزه موها اجتناب کنید.

حتی ملایم ترین شامپوها نیز می‌توانند باعث کاهش قطر لایه محافظتی مو شوند‌ بهتر است حداکثر سه بار موهای خود را در هفته شست و شو دهید، چرا که غدد ترشح کننده سبوم باید بتوانند روغن طبیعی و محافظتی را برای حفظ انعطاف پذیری و براقیت موها تولید کنند.
پس از شست و شوی موها، آن‌ها را با حوله نرم بپوشانید.

استفاده کمتر از وسایل حرارتی و خشک کردن طبیعی موها یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش سطح رطوبت و مبارزه با موهای دهیدراته است. در صورتی که می‌خواهید با موهای خیس بخوابید، حتما از یک روبالشتی ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت موهای شما حفظ شود. در صورت استفاده از سشوار، دستگاه را ۱۵ سانتی متر دورتر از ساقه‌ها نگه دارید. سعی کنید که موها را از قسمت ریشه خشک کنید.

روش درست شست و شوی مو را بیاموزید.

از زدن مستقیم شامپو به قسمت انتهایی و ساقه موها خودداری کنید. قبل از اپلای کردن شامپو، محلول شوینده را بین دو دست مالش داده و کف حاصل را به مدت ۲۰ ثانیه بر روی ریشه و چند سانت اول موها قرار دهید. بعد از گذشت ۲۰ ثانیه موها را با آب ولرم آبکشی کنید و به کمک باقی‌مانده کف، موها را در قسمت ساقه چربی زدایی کنید تا از خشکی موها پس از استحمام جلوگیری شود.

از فواید دوش آب سرد غافل نشوید.

آب گرم باعث آسیب دیدن کوتیکول و باز شدن منافذ خروج کراتین خواهد شد. دوش گرفتن با آب سرد برای بدن شما مفید بوده و می‌تواند به تحریک رشد موها نیز کمک کند. سعی کنید در پایان آبکشی، موها را برای دو دقیقه هم که شده با آب سرد بشویید تا رشته‌های مو بازسازی شده و منافذ کوتیکول بسته شوند.

استفاده از روغن‌های ضروری در روغن تراپی را جدی بگیرید.

یکی از راحت ترین روش‌های پیش‌گیری و درمان زبری و خشکی مو، روغن تراپی است. شما می‌توانید از روغن‌های معروفی مثل آرگان، زیتون، کرچک و نارگیل برای جلوگیری از خشک شدن موها کمک بگیرید. استفاده از چند قطره روغن در قسمت انتهایی ساقه باعث افزایش انعطاف پذیری و نرم‌تر شدن موها می‌شود. ترکیب روغن نعنا و اسانس اسطوخودوس نیز باعث کاهش ریزش و جلوگیری از شکنندگی موها در قسمت ریشه می‌شود. روغن نارگیل گرم شده می‌تواند شکاف‌های موجود در رشته‌های مو را پر کند. نفوذ این روغن در الیاف مو، علاوه بر بهبود ظاهر موهای شما، در افزایش نرمی و انعطاف پذیری تارها نیز تاثیر دارد.

اسپری کردن روغن‌های ترکیبی بر روی مو می‌تواند در طولانی مدت باعث کاهش خشکی موها و بهبود درخشندگی تارها شود. معجزه روغن تراپی را دست کم نگیرید.

از آب کلر دار و اشعه یووی دوری کنید.

پرتوهای اشعه ماورا بنفش می‌توانند باعث آسیب دیدن موها شوند. از آنجا که هیچ ضد آفتابی مخصوص مو طراحی نشده است، شما باید با پوشاندن موها و استفاده از کلاه، چتر یا روسری، از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید. قرار گرفتن در معرض آب حاوی کلر یا نمک زیاد نیز می‌تواند تاثیرات مشابهی را بر روی خشکی، شکنندگی و زبری موها داشته باشد.

بهترین ماسک خانگی برای کاهش زبری و خشکی مو

ماسک‌های خانگی متفاوتی در دنیای اینترنت برای درمان خشکی و زبری مو معرفی می‌شوند. از آنجا که این ماسک‌ها اثربخشی محدود و روش آماده سازی زمان بری دارند، پیشنهاد می‌کنیم که از محصولات مراقبتی تخصصی‌تر کمک بگیرید.

مواد مغذی و نرم کننده در ماسک‌های خانگی به صورت درشت مولکول هستند و نمی‌توانند از منافذ ریز کوتیکول عبور کنند، در صورتی که محصولات تهیه شده در کارخانه، فرمولاسیون تخصصی‌تری دارند و ترکیبات مفید آن‌ها به صورت میکرو مولکول و نانو مولکول در آمده است تا با جذب حداکثری، بهترین نتایج را ارائه دهند.  در ادامه چند مورد از بهترین ماسک‌های خانگی موثر در رفع موقتی خشکی مو را معرفی کرده‌ایم.

✅ ماسک روغن نارگیل و عسل
✅ ماسک تخم مرغ، روغن زیتون و سس مایونز
✅ ماسک ماست و مایونز

در نظر داشته باشید که اپلای کردن این ماسک‌ها در قسمت ریشه، باعث چرب شدن پوست کف سر و افزایش شوره سر می‌شود. بهتر است ماسک ها را فقط روی ساقه و قسمت‌های انتهایی مو اپلای کنید و پس از ۲۰ دقیقه موهای خود را بشویید. به هیچ وجه با حوله یا نایلون سر را نپوشانید، چرا که گازهای خروجی از منافذ پوست سر می‌توانند با ترکیبات موجود در این ماسک‌ها واکنش دهند و ph پوست سر را از حالت متعادل خارج کنند.

بهترین شامپو برای موهای خشک و زبر کدام است؟

در ادامه لیستی کامل از بهترین شامپو برای مو خشک و زبر ارائه شده است.

  1. شامپو کافئین بیز
  2. شامپو تقویت کننده عصاره خاویار
  3. شامپو عصاره قارچ گانودرما
  4. شامپو روغن جوجوبا
  5. شامپو روغن کنجد
  6. شامپو کافئین و روغن هسته انگور
  7. شامپو روغن شتر مرغ
  8. شامپو سولفات فری مناسب موهای خشک و آسیب دیده
  9. شامپو کراتینه و پروتئین هیدرولیز شده ابریشم
  10. شامپو فری سولفات مناسب موهای کراتین شده
  11. شامپو نرم کننده موی سر گانودرما
  12. شامپو کافئین و عصاره جینسینگ
  13. شامپو ویتامینه و تقویت کننده انار

با استفاده درست از این شامپو ها متوجه اثرات مثبت و تمیز کنندگی ملایم این فرمولاسیون غنی خواهید شد. مصرف محصولات نرم کننده و آبرسان در روتین مو به مرطوب باقی ماندن موها کمک شایانی می‌کند. سورفاکتانت ها و مواد مغذی موجود در محصولات معرفی شده می‌توانند با جذب آب در ساختار مو، به رفع خشکی و زبری موها کمک کند. محصولاتی که در آنها از پروتئین هیدرولیز شده و کراتین استفاده شده است، بهترین گزینه برای افزایش درخشندگی، تقویت رویش و تغذیه موها هستند.

بهترین شامپو و محصولات مراقبت مو

محصولات مراقبت از مو برای موهای خشک

درمان پوست سر چرب و خشکی موها

بسیاری از افرادی که با خشکی ساقه مو دست و پنجه نرم می‌کنند، دارای پوست سر چرب و شوره چرب هستند. شست و شوی نامناسب از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل است. از آنجا که ساقه مو به راحتی رطوبت خود را از دست می‌دهد، استفاده مکرر از شامپو برای رفع چربی پوست سر چرب می‌تواند خشکی موها را تشدید کند.
با تقویت ساقه مو و بر طرف شدن مشکلات مربوط به پوست سر چرب می‌توانید به موهایی شاداب، پرپشت و سالم برسید. استفاده مستقیم از سرم‌های آبرسان بر روی ساقه مو و کمک گرفتن از شوینده‌های ملایم برای کاهش خشکی موها بهترین گزینه‌های درمانی هستند. اگر مشکلاتی مثل شوره سر یا چرب شدن بیش از حد کف سر به خاطر استرس باشد ولی درمان نشود، لازم است تا به انجام آزمایشات خون و هورمونی بیندیشید، چرا که بسیاری از مشکلات عادی مو با شست و شوی درست و اصولی و کمک گرفتن ازمحصولات مناسب درمان می‌شوند.

روش‌های مراقبت از موی خشک و پوست سر چرب

✔ شستن متعادل موها و کاهش تعداد دفعات استحمام در هفته
✔ کمک گرفتن از محصولات بدون الکل و فاقد سولفات
✔ استفاده درست از نرم کننده‌ها (تنها در قسمت ساقه در داخل حمام)
✔ ماساژ دادن و شانه کردن ساقه مو با روغن‌ های طبیعی مخصوص مو
✔ کوتاه کردن موهای وز و موخوره دار هر چند ماه یک‌بار

تخصصی بودن فرمولاسیون محصولات بهداشتی و مراقبت از مو باعث شده است تا افراد بتوانند با هر بودجه‌ای که دارند، شامپو های مخصوص موهای خودشان را تهیه کنند. استفاده از شامپو‌های استاندارد و تخصصی می‌تواند در بهبود خشکی و رفع زبری موهایتان تاثیر گذار باشد.

کمبود چه ویتامینی باعث خشکی مو می‌شود؟

کمبود ویتامین‌های گروه B، مخصوص ویتامین b۱۲ و ویتامین D می‌تواند در کاهش رطوبت موها تاثیر گذار باشد. شما می‌توانید بدون نیاز به پزشک هم ویتامین‌ها و مکمل‌های معرفی شده را )بدون نیاز به نسخه( از داروخانه تهیه کنید.

درمان خشکی و زبری مو در دوران یائسگی

استفاده از ترکیبات هورمونی برای تحریک مجدد غدد چربی ساز، یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان اختلالات یائسگی است. البته شما می‌توانید بدون نیاز به هورمون و تنها با افزایش مصرف ویتامین‌ها و رعایت رژیم غذایی مناسب، تا حدودی مشکل خشکی موهایتان را برطرف کنید. با استفاده از محصولات مراقبت از موی فری سولفات و داروهای ضدآندروژن خشکی موها در قسمت ساقه و انتهای مو رفع می‌شود.

قرص مناسب برای درمان خشکی و زبری مو

خشکی و زبری مو اغلب به خاطر استفاده از محصولات و شامپوهای نامناسب و سبک زندگی ناسالم ایجاد می‌شود. شما می‌توانید با مصرف مکمل‌های غیر آلرژی‌زا و ایمن، به درمان خشکی و مرطوب کردن موها بپردازید. از مهم‌ترین مکمل‌های مخصوص مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

💎 سیستین ب ۶
💎 هر تامین
💎 هر ویت
💎 بیوتین
💎 ب کمپلکس
💎 مولتی ویتامین

در نظر بگیرید که خشکی موها یا پوست کف سر ممکن است به خاطر عفونت‌های قارچی یا التهاب باشد. در این شرایط لازم است تا مکمل‌های درمانی و خاص تر را از طریق نسخه‌های پزشکی تهیه کنید. پس اگر با روش‌های معمولی و خانگی نتوانستید به رفع خشکی مو بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم که با متخصصان پوست، مو و زیبایی مشورت کنید.

درمان و پیش گیری از خشکی و زبری مو
قرص و مکمل مناسب برای درمان و پیش گیری از خشکی و زبری مو

خشکی مو در چه حالتی خطرناک است؟

اگر خشکی موهای شما شدید شود، موها دچار شکنندگی و موخوره خواهند شد. در این شرایط احتمال وجود بیماری‌هایی مثل اختلالات تیروئیدی و سندروم موهای گره خورده منکس، نظر پزشکان را به خود جلب خواهد کرد. بهتر است خشکی مو را جدی بگیرید و با مشاهده علائم اولیه، درمان را آغاز کنید.

چرا رنگ مو و دکلره باعث خشکی مو می‌شود؟

فرمولاسیون شیمیایی رنگ‌های مو و ترکیبات موجود در پودرهای دکلره می‌تواند به بسته شدن منافذ خروج غدد تولید کننده چربی و آسیب دیدن پولک‌های کوتیکول مو تاثیر گذار باشد. در این شرایط استفاده از نرم کننده و ماسک‌های آبرسان ضرورت دارد.
بهترین راه برای درمان خشکی مو بعد از دکلره کردن، استفاده از ماسک مو و محصولات تقویت کننده و مغذی است. شما می‌توانید ماسک‌های بدون نیاز به آبکشی را تهیه و پس از استحمام از این محصولات استفاده کنید. نوشیدن منظم آب و مصرف کافی ویتامین و پروتئین، در کاهش حالت شکنندگی و آدامسی شدن موها پس از دکلره شدن تاثیر می‌گذارد.

درمان خشکی مو بعد از کراتینه کردن موی سر

پس از کراتینه کردن موها صاف و به اصطلاح احیا می‌شوند. از آنجا که منافذ سطح کوتیکول با پروتئین‌های ساختاری پوشانده شده‌اند ترشح چربی از غدد سبابه، تحت تاثیر قرار گرفته است. در این شرایط چربی نمی‌تواند به راحتی بر روی موها بلغزد. بهتر است از روغن آرگان مخصوص موهای کراتین شده و سرم‌های تقویت کننده مو در قسمت ریشه استفاده کنید، تا ترشح چربی و قطر لایه محافظت از مو به حالت طبیعی باز گردد.

چگونه میتوان از خشکی مو جلوگیری کرد؟

به کمک یک نرم کننده مغذی، شامپو آبرسان فاقد سولفات و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، دوش گرفتن با آب خنک یا ولرم و کوتاه کردن مرتب مو، به درمان خشکی و زبری مو کمک میکند.

علت اصلی خشکی مو چیست؟

مراقبت نکردن درست از مو، مصرف دارو، ابتلا به بیماری‌های مختلف، تغییرات هورمونی، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض نور و آب و هوای خشک یا گرم، از مهمترین دلایل خشک و زبر شدن موها هستند.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا