سلامت بدن

علائم سرطان سینه در مردان؛ راه های تشخیص و درمان

علائم سرطان سینه در مردان

سرطان می‌تواند از بخش‌های مختلفی از سینه مردان آغاز شود. از مهمترین علائم سرطان سینه در مردان می‌توان به تورم، حفره حفره شدن پوست، تورفتگی نوک پستان و قرمزی بیش از حد یا احساس درد در ناحیه زیر بغل و کناره غدد لنفاوی اشاره کرد. به طور کلی این بیماری به خاطر رشد غیر طبیعی سلول‌ها در سینه اتفاق می‌افتد. دانستن اینکه پستان‌ مردانه در حالت عادی چگونه است، یکی از مهم‌ترین راه‌های اطمینان سلامت پستان‌هاست. قبل از جستجو کردن عباراتی مثل علائم سرطان سینه مردان بهتر است سینه های خود را  بازرسی کنید. در صورت وجود غدد یا سلول‌های سرطانی باید به پزشک مراجعه کرده و مراحل درمانی را در همان اولین روزهای تشخیص آغاز کنید‌.

انجام تست‌های غربالگری (مثلا سونوگرافی) بهترین راه‌های تشخیص سرطان سینه مردانه است. با این حال شناخت نشانه‌ها و علائم سرطان سینه مردان می‌تواند در بهبود روند درمان و کوتاه‌تر شدنش تاثیرگذار باشد.

علائم ظاهری سرطان سینه در مردان

یکی از شناخته‌شده‌ترین علائم سرطان سینه بدخیم، وجود توده‌های بزرگ در بافت سینه مردان است. البته شما باید علاوه بر این تغییرات به ظاهر پوست نوک پستان نیز توجه کنید، چرا که در اغلب موارد با بررسی این مورد شما می‌توانید وضعیت پیشرفت سرطان را با دقت بیشتری پیگیری کنید. از آنجا که اغلب سرطان‌ها قبل از احساس شدن (در مراحل اولیه) توسط غربالگری پزشکی تشخیص داده می‌شوند، بهتر است قبل از نگرانی و تفکر در رابطه با درمان سرطان سینه با تغذیه و خام گیاه‌ خواری به پزشک مراجعه کنید تا بافت درگیر شده توسط سرطان مشاهده شود. سایر علائم هشدار دهنده سرطان سینه مردانه عبارت‌اند از:

  • تغییر رنگ سینه
  • احساس گز گز در قسمت‌های مختلف پوست سینه‌
  • احساس تغییر در حین لمس قسمت رنگی در نوک سینه
  • احساس وجود گره یا توده در بافت داخلی و پستان یا زیر بغل (غدد لنفاوی)
  • تغییر در اندازه نوک یا قسمت‌های دیگر (یک یا هر دو سینه)
  • افزایش اندازه و شکل سینه در مدت زمان کوتاه و غیر معقول
  • پوسته پوسته شدن اپیدرم در نواحی مختلف پستان از جمله نوک سینه‌ها
  • قرمزی یا گود شدن پوست نوک پستان مانند پرتقال
  • وجود خارش و التهاب در قسمت‌های مختلف پوست پستان
  • وجود توده یا ضخیم شدن پوست در قسمتی از سینه مردان

علائم سرطان پستان متاستاتیک

برخی اوقات این بیماری ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد و در برخی از اندام‌های دیگر به پیشرفت خود ادامه دهد. به طور کلی علائم سرطان سینه متاستاتیک عبارت‌اند از:

  • مشکل تنفسی و درد در نواحی سینه به خاطر تشکیل تومورهای ثانویه در ریه آقایان
  • بروز حالت تهوع و خستگی شدید، افزایش سایز از ناحیه دور شکم و تورم دست‌ها به خاطر درگیر شدن سلول‌های کبد
  • بروز سرگیجه، سردرد، از دست دادن حافظه، تاری دید، مشکل در گفتار و حرکت (به خاطر بروز توده‌های سرطانی در مغز یا نخاع)

این علائم ممکن است به دلایلی به غیر از سرطان سینه نیز به وجود آمده باشد. برای مثال وجود عفونت یا بروز اگزما در قسمت نوک سینه باعث بروز علائم مشابه می‌شود. بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.

از دیگر علائم سرطان سینه در مردان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترشح مایعات بی رنگ
  • ضخیم شدن پوست سینه
  • قرمزی یا خارش شدید پوست نوک سینه
  • کمرنگ شدن یا لکه‌دار شدن پوست پستان
  • احساس بروز درد در هنگام لمس پستان‌ها

عوامل خطرناک سرطان سینه در مردان

مواردی که در ادامه معرفی شده‌اند، در افزایش و تشدید ریسک ابتلا به سرطان سینه مردانه تاثیر می‌گذارند.

قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزه و اشعه ماورا بنفش

مردانی که برای درمان سرطان‌های دیگر با شیوه پرتو درمانی، بیماری را پشت سر گذاشته‌اند، شانس بیشتری در ابتلا به سرطان سینه دارند. این افراد بهتر است با مصرف آنتی اکسیدان‌های خوراکی و داروهای خاص، ریسک ایجاد شده را کاهش دهند.

بالا بودن سطح استروژن در خون

مردان در مقایسه با زنان استروژن بسیار کمتری تولید می‌کنند. با این حال رشد و بزرگ شدن غیر عادی سینه در برخی از مردان به خاطر شرایط هورمونی پیچیده و مصرف داروهای خاص می‌تواند منجر به سرطان سینه مردانه شود. مبتلایان به سیروز کبدی به خاطر بالا رفتن سطح استروژن و میزان تولید آن در خون، از کاندیداهای مهم ابتلا به سرطان سینه مردانه هستند.

زمینه خانوادگی

اگر پدر یا سایر بستگان مذکر یا حتی مونث به سرطان سینه مبتلا شده‌اند احتمال ابتلای شما نیز افزایش پیدا می‌کند. اختلالات ژنتیکی می‌توانند در شروع جهش ژنتیکی سلول‌های پستان مردانه تاثیرگذار باشند.

علائم سرطان سینه مردانه
علائم سرطان سینه مردانه

روش‌های تشخیص سرطان پستان در مردان

معمولاً برای تشخیص سرطان پستان مردانه از نمونه برداری کمک گرفته می‌شود. بافت سینه مردان بسیار کوچک است؛ بنابراین تشخیص بافت سرطانی با لمس و معاینه خود فرد نیز امکان پذیر است. بافت برداری از پستان مردانه راحت‌تر از سینه زنان است.
در این نوع نمونه برداری، اغلب مقداری بافت پوستی با سوزنی کوچک از قسمت مشکوک برداشته می‌شود. پس از نمونه برداری، متخصصین آسیب شناسی به وسیله آزمایشات میکروسکوپی، بافت برداشته شده را آزمایش می‌کنند. برداشتن کامل حجم توده و آزمایش آن نیز از دیگر روش‌های تشخیصی سرطان سینه در مردان است.

درمان سرطان سینه در مردان

علاوه بر شیمی درمانی، پزشکان گاها از روش‌های دیگری مثل پرتو درمانی و درمان‌های هدفمند کمک می‌گیرند.

درمان سرطان سینه مردانه با شیمی درمانی و بدون شیمی درمانی

عدم تحرک و مصرف خوراکی هورمون‌ها و مکمل‌های ورزشی در بدنسازی، نوشیدن الکل و اضافه وزن، منجر به بروز سرطان پستان می‌شود. بهترین راهکار حفظ آرامش و پیگیری کردن مراحل درمان است. در اغلب موارد با جراحی‌های کوچک و بدون نیاز به عمل جراحی سنگین، می‌توان بافت‌های سرطانی را برای همیشه جدا کرد. امروزه روش‌های زیادی برای تشخیص علائم سرطان سینه در خانم‌ها وجود دارد. پس بهتر است در دوره شیردهی، بارداری یا نوجوانی استرس نگیرید و تنها با مراجعه به پزشک، صحت بروز این بیماری را بررسی کنید. علائم پوستی سرطان سینه ممکن است دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد، پس با گذر از فاز استرس و نگرانی بهتر است هرچه سریع‌تر برای اقدامات بعدی آماده شوید.

پرتو درمانی

پرتو درمانی خارجی توسط یک دستگاه در بیرون از بدن مرد اتفاق می‌افتد. در پرتودرمانی داخلی، معمولاً مواد رادیواکتیو بر روی سوزن‌ها و لوله‌های نازک قرار می‌گیرند و به صورت مستقیم به نزدیک سلول‌های سرطانی تزریق می‌شوند. تجویز انواع مختلف پرتو درمانی برای بهبود علائم سرطان سینه، به نوع و مرحله سرطان پستان مردانه بستگی دارد.

درمان هدفمند سرطان سینه در مردان

درمان‌های هدفمند معمولا به کمک گیرنده‌های پروتئینی در خارج از سلول‌های سرطانی ادامه پیدا می‌کنند. هورمون درمانی از مهم‌ترین مراحل درمان‌های هدفمند است. توجه کنید که درمان هدفمند یک روش جدید است و عوارض جانبی ناشناخته آن ممکن است در سال‌های آینده کشف شود‌. در حال حاضر بهترین راه درمان سرطان سینه مردانه، جراحی و برداشت سلول‌های سرطانی از قسمت زیر بغل و بالای ماهیچه قفسه سینه است. شیمی درمانی بعد از جراحی نیز می‌تواند از تکثیر مجدد سلول‌ها جلوگیری کند.

علائم سرطان سینه مردانه
علائم سرطان سینه مردانه

برای پیشگیری از سرطان پستان مردانه چه بخوریم؟

قبل از اینکه به برنامه غذایی سالم و خوراکی‌های موثر در پیشگیری از سرطان بپردازیم، لازم است بدانید که کدام سرطان‌ها با رژیم غذایی مرتبط هستند!؟
سرطان‌های سیستم گوارش، سرطان سینه و سرطان پروستات از مهم‌ترین سرطان‌های وابسته به تغذیه هستند.

آیا رژیم غذایی سالم در پیشگیری از سرطان نقش دارد؟

بله. برخی از مواد غذایی به خاطر داشتن فیبر، آنتی اکسیدان و چربی‌های مفید می‌توانند از سرطان و بروز جهش سلولی جلوگیری کنند.

غذاهای مفید در پیشگیری از سرطان

  • گل کلم
  • هویج
  • اسفناج
  • آووکادو
  • گوجه فرنگی
  • سیر
  • جوانه بروکس

از دیگر غذاهای مفید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌توان به ترکیبات مغذی زیر اشاره کرد:
لوبیا /شیر /عسل /قهوه گانودرما /سیب /روغن /زیتون /ماهی /کشمش و آجیل.

ممنوعیت غذایی مبتلایان به سرطان پستان مردانه

تا به حال هیچ غذایی که منشا سرطان باشد معرفی نشده است. با این حال حضور آفت کش‌ها، مواد شیمیایی تهاجمی، سم‌ها و برخی از افزودنی‌های غیر مجاز می‌تواند باعث بروز سرطان شود.
شیوع بالای سرطان‌های گوارشی معمولا به خاطر مصرف غذاهای نمک سود شده، دودی و نیتراتی است. بدن انسان با دریافت مقدار زیاد نمک و نیترات چاقی و بی تحرکی می‌شود. در این شرایط احتمال پیشرفت سرطان‌ها در بدن افزایش پیدا می‌کند. شما با تغییر شیوه زندگی، افزایش تحرک و مصرف سبزی‌ها و میوه‌های سالم (در کنار غلات کامل و سبوس چند غله دکتر بیز) می‌توانید از بروز سرطان‌ها پیشگیری کنید.

جمع بندی

با شناخت علائم سرطان سینه در مردان می‌توان برای تشخیص و درمان به موقع اقدام کرد. پس با مشاهده علامات ذکر شده در این مقاله لازم است هرچه سریعتر برای انجام آزمایش‌ های غربالگری و ماموگرافی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا شانس خود را برای درمان و نجات دادن بافت پوست افزایش دهید.

سوالات متداول

آیا سرطان سینه مردانه درد دارد؟

به طور کلی سرطان سینه با علائمی مثل سوزش، درد در قفسه سینه، تورم غدد لنفاوی و تورفتگی نوک سینه اغاز می‌شود. بهتر است با مشاهده علائم اولیه هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید با خودآزمایی پستان، از حضور این بیماری مطلع شوید پس بهتر است به صورت ماهانه و به روش درست، بدن خود را بازرسی کنید.

آیا سرطان سینه مردانه کشنده است؟

خیر. انواع سرطان پستان امروزه با روش‌های شیمی درمانی و جراحی درمان می‌شوند. آقایان معمولاً پس از مشاهده علائم اولیه و قبل از گسترش کلی تومورها به پزشک مراجعه می‌کنند. فراموش نکنید که با بروز هر گونه تغییرات ناگهانی در بافت یا ظاهر پستان لازم است که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز علائم عفونی و سرطان، درمان شما آغاز شود.

آیا مردان و پسران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند؟

بله، آقایان نیز ممکن است به سرطان پستان دچار شوند. در این شرایط معمولاً پزشکان با هورمون درمانی و پرتو درمانی، غدد سرطانی موجود در سینه را از بین می‌برند.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا