سلامت بدن

تفاوت آنفولانزا با کرونا، سرما خوردگی و حساسیت چیست؟

اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا یک بیماری واگیردار و بسیار شایع می‌باشد که اغلب افراد در صورت بی‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی در فصول سرد، به این بیماری مبتلا می‌شوند. ابتلا به این بیماری عواقب اقتصادی و اجتماعی فراوانی را در پی دارد. در ادامه قصد داریم تا شما را با تفاوت آنفولانزا با کرونا (کوید ۱۹) و سرما خوردگی آشنا کنیم و به بررسی اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی بیماران مبتلا به این بیماری اشاره کنیم.

بیماری آنفولانزا

ویروس آنفولانزا در هنگام صحبت کردن، عطسه یا سرفه از طریق هوا به بدن افراد دیگر انتقال پیدا می‌کند. افراد سالم با لمس اشیایی که در معرض ویروس‌های داخل سرفه و عطسه افراد آلوده وجود دارد، به این بیماری تنفسی ویروسی مبتلا خواهند شد.

افراد حتی قبل از شروع علائم نیز می‌توانند این بیماری را انتقال دهند. این بیماری در کودکان زیر ۵ سال و اشخاص بالای ۶۵ سال با ایجاد اختلال در سطح هوشیاری و عوارضی مثل ذات‌الریه، تشنج و تنگی‌نفس خود را نشان می‌دهد. مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، افراد با اضافه وزن بسیار زیاد و بیماران مبتلا به آسم، دیابت، مشکلات کلیوی و نقص ایمنی لازم است تا اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرند تا با ابتلای به این بیماری سلامت خود را به خطر نیندازند.

علائم مهم بیماری آنفولانزا

با شیوع بیماری کرونا دیگر افراد نمی‌توانند بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را تشخیص دهند. لازم است بدانید که بیماری آنفولانزا معمولاً با تب، گلودرد، سرفه و سردرد بروز پیدا می‌کند.

این علائم در بیماری کرونا مخصوصاً در سویه‌های جدید و جهش یافته به صورت کاملا مشابهی بروز می‌کنند. در برخی بیماران مبتلا به آنفولانزا کوفتگی بدن، اسهال، استفراغ و احساس خستگی نیز مشاهده می‌شود. جالب است بدانید که علائمی مثل تب، خواب‌آلودگی، تغییر رنگ پوست به سمت کبودی و تنفس سریع نیز در کودکان و اشخاص بالای ۶۵ سال مشاهده شده است.

تفاوت کرونا و آنفولانزا

تفاوت علائم در بیماری‌ کرونا و آنفولانزا

در رابطه با تفاوت نشانه‌های بیماری‌های آنفولانزا و کرونا نمی‌توان نظر قطعی داد زیرا این بیماری‌ها با علائم مشابهی در افراد مختلف بروز می‌کنند. برای تشخیص بیماری لازم است و به پزشک متخصص مراجعه کنید و علامت ها را دقیق گزارش دهید. در صورت صلاحدید پزشک، تست تشخیص کرونا انجام دهید تا داروهای تجویز شده اثربخشی لازم داشته باشند.

اقدامات پیشگیرانه مربوط به آنفولانزا

  • بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا، محلول‌های ضدعفونی کننده الکلی را به همراه داشته باشید و روزانه حداقل پنج بار دست‌های خود را به مدت یک الی دو دقیقه با آب و صابون بشویید.
  • سعی کنید در اماکن عمومی از افرادی که علائمی مشابه با مبتلایان به بیماری کرونا و آنفولانزا دارند، حداقل ۲ متر فاصله داشته باشید.
  • سطوح متفاوتی مثل کیبورد و تلفن همراه می‌توانند انتقال دهنده این ویروس به بدن شما باشند.
  • سعی کنید تا اسباب بازی‌های قابل شستشو برای کودکان تهیه کنید تا بتوانید با کاهش دسترسی کودکان به اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای و پشمی، خطر را کاهش دهید.
  • همواره سعی کنید تا آگاهی همکاران، دوستان و خانواده خود را افزایش دهید تا رفتارهای پیشگیری و مراقبتی را رعایت کنند.
  • سعی کنید تا در فواصل زمانی منظم (هر بار چیزی در حدود ۱۰ دقیقه) پنجره‌ها و درها را در مناطقی که دارای تهویه مناسب نیستند، باز کنید.
  • در نهایت با افزایش دقت و رعایت بهداشت فردی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود سعی کنید تا از ابتلای به این بیماری جلوگیری کنید.

آنفولانزا چیست

نکات مراقبتی بیماران مبتلا به آنفولانزا

  • در صورتی که به این بیماری مبتلا شده‌اید، لازم است تا با نوشیدن مایعات، پیروی از رژیم غذایی مقوی، مصرف داروهای تجویز شده و افزایش استراحت، طول دوره درمان خود را کاهش دهید.
  • سعی کنید تا در این دوره از مصرف آسپرین خودداری کنید.
  • در صورت مشاهده علامت‌هایی مثل خواب آلودگی شدید و تب لازم است سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • سعی کنید تا در هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و سپس دستمال را در سطل‌زباله بیندازید تا عامل بیماری نتواند به سطوح دیگری انتقال پیدا کند.
  • مادران شیرده لازم است تا در هنگام شیر دادن از ماسک استفاده کنند یا با دستمال جلوی بینی خود را بپوشانند.
  • برای جلوگیری از بروز تشنج، تب شدید و تنفس سخت در کودکان، لازم است تا هرچه سریع‌تر پس از مشاهده علامت به پزشک مراجعه کنید.
  • سعی کنید تا با مصرف نوشیدنی‌های مقوی، سیستم ایمنی بدن خود را برای مقابله با این ویروس تقویت کنید.

رژیم غذایی مبتلایان به بیماری آنفولانزا

این نکته را در نظر داشته باشید که نمی‌توان با خود درمانی این بیماری را به پایان رساند، بلکه لازم است برای درمان بیماری آنفولانزا حتما به پزشک مراجعه کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف پروبیوتیک‌ها و منابع ویتامین سی می‌تواند در پیشگیری و کاهش طول دوره این بیماری موثر باشد. در صورتی که سرفه‌های خشک، گلوی شما را پر التهاب و زخم کرده است، می‌توانید از نوشیدنی‌های گرم در این دوره کمک بگیرید.

نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای می‌تواند باعث شود تا گرفتگی بینی شما کمتر و تنفس‌تان راحت‌تر شود. حضور مقادیر مناسبی از کافئین و آنتی‌اکسیدان‌ در چای و قهوه می‌تواند در افزایش انرژی شما و کاهش خستگی و بدن‌درد موثر باشند. مصرف مرکبات، زنجبیل و سیر سیاه نیز به خاطر خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی پیشنهاد می‌شود. بهتر است حتما سیستم‌ ایمنی‌ بدن را با خوردن خوراکی‌هایی که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند، تقویت کنید.

تا جای ممکن مصرف لبنیات را کاهش دهید تا تب ناشی از بیماری آنفولانزا تقویت و تشدید نشود. مصرف غذاهای بدون ادویه و کم‌چرب نیز در درمانِ شکم‌ دردِ ناشی از این بیماری موثر خواهد بود.

آنفولانزا

جمع‌بندی

توجه کنید که با توجه به شیوع سویه‌های جهش یافته بیماری کرونا و شباهت علائم بیماری آنفولانزا با کرونا و سرماخوردگی، نمی‌توان بدون مراجعه به پزشک این بیماری را به صورت قطعی تشخیص داد. بهتر است با مشاهده هر یک از علامت‌ها به پزشک مراجعه کنید و با مصرف خوراکی‌ها و افزایش زمان استراحت در طول روز، طول دوره درمان خود را کاهش دهید. سعی کنید تا با مصرف نوشیدنی‌های گرم در بهبود روحیه و کاهش علامات این بیماری به بدن خود کمک کنید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا