دانستنی‌ها

قهوه ایرانی یا خارجی بخریم؟

راهنمای انتخاب و خرید قهوه و قهوه فوری

قهوه ایرانی بهتره یا خارجی بخریم؟ این سوالی است که بسیاری از قهوه‌ خورهای حرفه‌ای هم هنوز به دنبال پاسخ آن می‌گردند. اگر شما هم در هنگام انتخاب بین برند‌های ایرانی و خارجی نمی‌دانید که کدام یک از محصولات را انتخاب کنید، همراه ما باشید. در این مقاله به زبان ساده قهوه‌های خارجی و ایرانی را باهم مقایسه کرده‌ایم.

در انتهای این مطلب شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌هایی که از یک قهوه ایده‌ال مدنظر دارید، انتخاب خود را نهایی کنید.

قهوه ایرانی بخریم یا قهوه خارجی؟

شاید تعجب کنید ولی در واقع برندهای ایرانی زیادی در ایران وجود ندارد که بخواهیم به طور کلی کیفیت قهوه‌های تولید شده توسط این کمپانی‌ها را با محصولات خارجی و مشابه مقایسه کنیم. به طور کلی هیچ قهوه‌ای به صورت کامل در کشور ایران تولید نمی‌شود و شرکت‌های ایرانی با دریافت دانه‌های قهوه (قهوه سبز با کیفیت و گاها بی‌کیفیت) از کشورهای مختلف اقدام به بو دادن، آسیاب کردن و فراوری قهوه می‌کنند.

از آنجا که شرایط آب و هوایی مورد نیاز برای کشت قهوه در ایران فراهم نیست، هیچ برند ایرانی خودش به صورت کامل قهوه را از ابتدا تولید نمی‌کند. پس لازم است به این نکته توجه کنید که تمام قهوه‌های موجود در ایران از کشورهای خارجی وارد می‌شوند و فقط فرآوری و فعالیت‌های پس از بو داده شدن هستند که در کشور خودمان انجام می‌شوند.

شاید با این سوال مواجه شدید که برندهای تولید کننده قهوه ایرانی دقیقاً چه کاری می‌کنند؟

قهوه پس از برداشته شدن به صورت دانه‌های سبز رنگی است که برای تبدیل شدن به یک نوشیدنی جذاب، باید فرآیندهای مختلفی بر رویش انجام شود. این فرآیندها معمولاً توسط برندهای داخلی انجام شده و در نهایت محصول تولید شده به عنوان قهوه ایرانی به فروش می‌رسد.

توجه کنید که رست کردن، میکس کردن و آسیاب قهوه از مراحل بسیار مهم و تعیین کننده در کیفیت طعم و عطر قهوه‌های مختلف هستند، بنابراین کیفیت اولیه قهوه خریداری شده و نوع دستگاه‌های به کار گرفته شده در مراحل فرآوری می‌توانند به صورت مستقیم بر روی کیفیت نهایی قهوه تاثیر گذار باشند.

با این توصیفات شما ممکن است تصور کنید که برندهای قهوه ایرانی محصولات ضعیفی تولید می‌کنند، ولی توجه کنید که بسیاری از کشورها به همین روش قهوه‌ها را به فروش می‌رسانند، زیرا تنها چند کشور محدود (مثلاً ویتنام، اتیوپی، برزیل، کلمبیا و اندونزی) هستند که بیش از ۹۰ درصد قهوه‌های جهان را تولید و عرضه می‌کنند.

تفاوت برندهای تولید کننده قهوه در ایران در چیست؟

کیفیت عملیات فرآوری قهوه در کارخانه‌های مختلف می‌تواند بر روی خواص کیفی و عطر و طعم قهوه نهایی تاثیر گذار باشد. معمولاً دانه‌های قهوه سبز از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند و عملیات بو دادن در کارخانه‌های ایرانی انجام می‌شود.

رست کردن قهوه، کار کاملا تخصصی است و نیاز به تجهیزات به روز و دانش کافی دارد. برای همین تنها چند برند شناخته شده هستند که توانسته‌اند با تولید محصولات باکیفیت، رضایت مخاطبان را جلب کنند. قهوه‌های برند بن مانو، دکتر بیز، کافی مافی و ایلیا از محصولات باکیفیت ایرانی هستند.

این شرکت‌های مشهور، قهوه‌های تازه‌تر را تهیه می‌کنند و با کیفیت بالاتری قهوه‌ها را بو می‌دهند تا محصولات نهایی بدست امده، رایحه قوی‌تری داشته باشند. فراموش نکنید که میکس کردن و آسیاب کردن قهوه نیز در همین شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود این مراحل در مقایسه با بو دادن از اهمیت کمتری برخوردار هستند ولی درست انجام دادن آن‌ها می‌تواند باعث بهبود خواص کیفی و عطر کلی قهوه شود. شرکت‌های ایرانی در سال‌های اخیر با در نظر گرفتن ذائقه ایرانی‌ها، در سبک و سیاق نوشیدن قهوه توانسته‌اند محصولات محدود ولی مناسبی را وارد بازار کنند.

راهنمای خرید قهوه ایرانی و قهوه خارجی

برندهای ایرانی انتخاب‌های بسیار محدودی را در مقابل مشتریان قرار می‌دهند. در واقع این شرکت‌ها بین ۵ تا 30  قهوه تولید می‌کنند و ممکن است قهوه‌های تولید شده توسط برندهای داخلی با ذائقه شما تناسبی نداشته باشد.

در حقیقت یک برند معتبر قهوه باید بتواند قدرت انتخاب مناسبی را در اختیار مشتریانش قرار دهد و محصولات متنوع خود را برای تمامی سلیقه‌ها به بازار وارد کند. از آنجا که کشورهای خارجی تولید کننده قهوه به انواع متفاوتی از قهوه و دانه‌ها دسترسی دارند، این کمپانی‌ها می‌توانند قهوه‌هایی با طعم و رنگ متفاوت در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

اگر نمی‌توانید طعم مورد نظر خود را در بین برندهای ایرانی پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ قهو ه‌های فوری کافی میکس، نسکافه گلد، کاپوچینو، ترابیکا، علی کافه، تیمز و برندهای معتبر شناخته شده دیگر بروید. در نظر داشته باشید که این محصولات با استانداردهای جهانی تولید شده‌اند و تمامی موارد بهداشتی در فرآوری آن‌ها در نظر گرفته شده است.

قهوه ایرانی بهتره یا خارجی
قهوه ایرانی بهتره یا خارجی

مقایسه کلی قهوه ایرانی و قهوه خارجی

حال که از تفاوت قهوه ‌های ایرانی و خارجی آگاه شده‌اید، لازم است تا به صورت مقایسه‌ای با این قهوه‌ها بیشتر آشنا شوید. به طور کلی اگر به دنبال یک جواب غیر دقیق و کلی هستید، باید بگوییم که قهوه‌های خارجی و با کیفیت را انتخاب کنید، ولی اگر از کیفیت و مزه قهوه‌های ایرانی در بسته بندی استریل و غیر فله لذت می‌برید، بهتر است که به سراغ خرید قهوه‌های ارزان‌تر و ایرانی بروید. زیرا قهوه‌های خارجی گران‌تر هستند. زیرا قیمت آن‌ها به دلار وابسته است و به خاطر تحریم‌ها، اغلب قهوه‌های خارجی با قیمت‌های بالاتری وارد ایران می‌شوند.

کیفیت کدام قهوه بیشتر است، ایرانی یا خارجی؟

شرکت‌های خارجی از دانه‌های استاندارد و یکدستی برای تولید پودر قهوه استفاده می‌کنند و به کمک تجهیزات حرفه‌ای، مراحل بو دادن، آسیاب کردن و میکس کردن را در در سطح بین المللی و با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی انجام می‌دهند.

به طور کلی استفاده از دانه‌های یکدست و با کیفیت در مراحل اولیه باعث می‌شود تا عطر و بوی قهوه‌های خارجی در برابر با پروفایل برشته شدن قهوه‌های داخلی قوی‌تر جلوه کند. البته این موضوع همیشگی نیست. ما در این مقایسه کلی، برندهای برتر قهوه جهان را مد نظر داریم، زیرا همه برندهای خارجی محصولات با کیفیتی ندارند. برخی از محصولات کمپانی‌های ضعیف خارجی همین حالا در ایران موجود هستند ولی این محصولات از برندهای داخلی ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

کدام یک تازه تر است، قهوه ایرانی یا خارجی؟

قهوه یکی از مواد غذایی است که تاریخ مصرف ندارد, زیرا نمی‌تواند مورد حمله میکروارگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زای پاتوژن قرار بگیرد. با این حال تازه بودن قهوه می‌تواند به بهبود طعم و خواص کیفی نوشیدنی تولید شده از آن قهوه کمک کند.

به طور کلی مواد معطر ناپایدار و فرار موجود در قهوه ممکن است پس از مدتی از پودر قهوه خارج شوند. اگر شما بهترین قهوه خارجی را هم تهیه کنید ولی دو سال نگهداری کنید و سپس دم کنید، شاهد مزه و عطر بسیار معمولی و غیر جالبی خواهید بود.

از آنجا که قهوه‌ های خارجی در کشورهای دیگر تولید و بسته‌بندی شده‌اند و مسیری طولانی را طی می‌کنند تا به دست ما برسند و مدت زمان زیادی را در انبار کارخانه و کشتی می‌مانند، تازگی خود را از دست می‌دهند. در واقع قهوه‌های خارجی چیزی پس از ۳ تا ۹ ماه پس از تاریخ تولید به دست مشتریان ایرانی می‌رسند و همین امر باعث کاهش عمر و تازگی آن‌ها می‌شود. البته قهوه‌های ایرانی این چنین نیستند و به خاطر انجام شدن مراحل فراوری در داخل کشور، شما می‌توانید با خرید قهوه‌های ایرانی، یک قهوه تازه و معطر را دریافت و دم کنید.

بسته بندی قهوه ایرانی بهتر است یا خارجی؟

بسته بندی ضعیف و فروش قهوه‌های ایرانی به صورت فله، یکی از بزرگترین اشکالات در بین محصولات ایرانی می‌باشد. در واقع امروزه شرکت‌های خارجی از بسته بندی‌های طراحی شده و خلاقانه برای افزایش فروش و وایرال مارکتینگ کمک می‌گیرند، در حالی که قهوه‌های ایرانی به صورت فله در پاکت های کاغذی یا غیر بهداشتی قرار گرفته و با هوا به صورت آزاد در ارتباط هستند. همین امر باعث می‌شود تا نگهداری از قهوه سخت شود و مواد معطر آن از درون بافت قهوه خارج شوند.

بسته بندی یک محصول، علاوه بر جلوه‌ای که محصول می‌دهد، می‌تواند فرایند انبار و نگهداری را نیز تسهیل کند. فراموش نکنید که حتی قهوه‌ های ایرانی تازه‌ نیز باید در بسته بندی‌های مناسبی به فروش برسند تا عطر خود را حفظ کنند. در واقع استفاده از بسته بندی‌های غیر استریل و یا قرار گرفتن قهوه در معرض نور آفتاب می‌تواند باعث اکسیداسیون لیپیدهای درون قهوه و افزایش طعم ترشی و چربی‌های بیماری‌زا در قهوه شود.

پیشنهاد می‌کنیم که قهوه‌های فله و کیلویی را تهیه نکنید و به دنبال خرید محصولات برندهایی باشید که قهوه‌ هایی با بسته بندی مناسب ارائه می‌دهند.

قهوه ایرانی بهتره یا خارجی
قهوه ایرانی بهتره یا خارجی

نتیجه گیری

در این مقاله قصد داشتیم تا پاسخ درستی به سوال «قهوه ایرانی یا خارجی بخریم؟» بدهیم. پاسخ این سوال را از تمامی جوانب را بررسی کردیم و مواردی را بازگو کردیم که شما کمتر به آن توجه می‌کردید. اگر به دنبال قهوه‌های تازه و ارزان قیمت هستید و از طعم و کیفیت قهوه‌های ایرانی لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که از برندهای شناخته شده‌ای مثل دکتر بیز، بن مانو و ایلیا محصولات مورد نظر خود را تهیه کنید. با این حال اگر به دنبال تنوع طعمی و عطر بیشتری هستید، می‌توانید به سراغ قهوه‌های خارجی مثل نسکافه، کافی میکس، علی کافه تراپیکا و کاپوچینو بروید.

قهوه خارجی یا ایرانی خوب را از کجا بخریم؟

فروشگاه اینترنتی بیزما با ارسال رایگان و تخفیف‌های باورنکردنی، تمامی محصولات تولید شده توسط شرکت‌های محبوب ایرانی و خارجی را در فروشگاه خود موجود کرده است تا شما بتوانید برای خرید انواع قهوه و قهوه فوری مدنظرتان را با قیمت‌های رقابتی از طریق همین فروشگاه تهیه کنید. شما می‌توانید از پشتیبانی رایگان و متعهدانه این مجموعه‌ با سابقه استفاده کنید تا بهترین قهوه های ایرانی و خارجی را خریداری کنید.

سوالات متداول

قهوه ایرانی بهتره یا خارجی؟

شرکت‌های محدودی در ایران هستند که قهوه‌های قیمت مناسب و با کیفیتی را ارائه می‌دهند. تنوع طعمی و کیفیت قهوه‌های خارجی ممکن است در ابتدا نظر شما را جلب کند. به طور کلی قهوه‌های ایرانی، تازه‌تر هستند ولی بسته بندی قهوه‌های خارجی مناسب‌تر است. با در نظر گرفتن تمامی این شرایط شما باید از بین برندهای شناخته شده ایرانی و خارجی قهوه مد نظر خود را تهیه کنید.

برندهای محبوب تولید کننده قهوه ایرانی و خارجی کدامند؟

قهوه ایرانی: بن مانو، دکتر بیز و کافی مافی/ قهوه خارجی: نسکافه، نسلته، کافی میکس، علی کافه، تراپیکا و کاپوچینو

فروشگاه بیزما تمامی این محصولات را با قیمت‌های رقابتی در اختیار شما گذاشته است.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

یک دیدگاه

  1. سلام وتشکرازانتشارعلم ودانش خودبه زبان بسیارساده که روان که قابل استفاده تمامافرادجامعه هست واین خودیک هنراست اطلاعات شمابسیاردقیق وعالیه چون خودمن بارقهوه خام جابجاکرده تحویل کارخانجات فراوری میدهم بودادن قهوه رایک کارخانه واسیاب وبسته بندی انراکارخانه های دیگری انجام میدهندودربسته بندیهای مختلف ودرجه بندی کیفیت به بازارعرضه میکنندقهوه ی وارداتی درگونیهای کنفی باوزن حدوداهفتادکیلوازکلمبیا وکشورهای دیگرواردمیشود امااکثراکلمبیا وبرزیل هستندبنظرمن اگرازبازارتهران ازمغازه های مخصوص قهوه خریدکنیدبهترین کارراانجام دادیدانهابرندخودرادرهمه ی محصولات خودچاپ کرده وقیمتهایشان ثابت است نه بانگاه به مشتری که اگرخوشتیپ باشدبلافاصله چندصدهزارتومان قیمت بالا وپایین میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا