رژیم و تغذیه

عوارض قهوه برای زنان، ۱۶ عارضه جدی که آنها را باید بدانیم!

عوارض قهوه برای زنان چیست؟

نوشیدن قهوه به عنوان یک نوشیدنی گرم و بسیار پرطرفدار، به خودی خود مشکلی برای بانوان ایجاد نمی‌کند. خانم‌ها در حالت عادی عدم بارداری اگر به مقدار درست و در محدوده استاندارد قهوه در مشخص است چند بار در هفته مصرف شود هیچ عوارضی ندارد ولی برخی از بانوانی که دو یا سه فنجان غلیظ قهوه در روز مصرف می کنند ممکن است با عوارض قهوه برای زنان مواجه شوند.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

دلیل بروز عوارض پس از مصرف قهوه چیست؟

قهوه یکی از مهمترین نوشیدن هایی است که حاوی مقادیر زیادی از کافئین میباشد در مورد مصرف کافئین می تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن بانوان شود با مصرف چه چیزی در روز ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز فشار خون و ضربان قلب در خانم ها افزایش پیدا کند زیرا کافئین یک ماده محرک است و باعث بروز مشکلات بسیار جدی در سیستم گردش خون می شود. جالب است بدانید که کافئین ماده‌ای ادرار آور است مصرف زیاد قهوه می‌تواند باعث تعدد دفعات ادرار و کم آبی بدن شود.

بسیاری از خانم‌ها با علائم ناشناخته‌ای به پزشک مراجعه می‌کنند و پس از پاسخ به سوالات پزشک به این نکته شک می‌کنند که آیا قهوه برایشان عوارضی داشته است یا خیر؟ توجه کنید که مصرف نادرست و بیش از اندازه قهوه می‌تواند باعث بروز عوارض شود. برای جلوگیری از بروز عوارض قهوه برای زنان می‌توانید از قهوه‌های کم کافئین یا بی کافئین کمک بگیرید. در قسمت‌هایی از متن به راهکارهای جلوگیری از بروز عوارض و راه‌حل‌هایی برای کنترل مصرف کافئین به شما ارایه شده است. تا پایان همراه ما باشید.

عوارض قهوه برای زنان باردار

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که با مصرف بیش از اندازه کافئین در طول بارداری، جنین سقط می‌شود و یا به صورت ناقص متولد می‌شود. توجه کنید که کافئین می‌تواند از بافت خونی و جفت در رحم مادر عبور کند و بر عملکرد مغز جنین تاثیر منفی داشته باشد. به طور کلی میزان قهوه و کافئین و مصرفی در زنان باردار باید به صورت دقیق کنترل شود.

به خاطر کمبود اطلاعات و تحقیقات دقیق و علمی در رابطه با مصرف قهوه و زنان باردار نمی‌توان یک عدد کلی و عمومی برای تمامی زنان باردار اعلام کرد. بهتر است با مشورت پزشک مقادیر کنترل شده از کافئین را به بدن خود برسانید که جنین شما دچار مشکل نشود.

عوارض قهوه برای زنان
عوارض قهوه برای زنان

مرگ زود هنگام با نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز

طبق مطالعات انجام شده، مردان و زنانی که بیش از چهار فنجان قهوه در روز بنوشند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض مرگ و میر زودرس قرار دارند. البته مقدار زیاد کافئین می‌تواند بر روی نوجوانان نیز تاثیر مشابهی داشته باشد. شما با کنترل مصرف قهوه می‌توانید در بهبود سلامت و طول عمر خود قدم بزرگی بردارید.

کافئین و تاثیر آن در فشار خون زنان

افرادی که فشار خون بالایی دارند، اغلب کافئین مصرف نمی‌کنند زیرا فشار خون این افراد پس از گذشت سه ساعت پس از مصرف قهوه به شدت بالا می‌رود. به طور کلی زنان و بانوانی که به پرفشاری خون مبتلا هستند، نباید از مقادیر زیادی از قهوه برای بهبود سطح انرژی خود در طول روز استفاده کنند، زیرا عوارض قهوه برای زنان می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی قلب و عروق و افزایش احتمال حملات قلبی شود.

کافئین و احتمال ابتلا به کیست سینه

زنانی که روزانه ۲ الی ۳ فنجان قهوه غلیظ مصرف کنند، در مقایسه با سایر زنان، بیشتر در خطر رشدکیست و بروز بیماری فیبروکیستیک پستان هستند. در واقع این افراد با مصرف روزانه ۲۵۰ میلی گرم کافئین بدن خود را وادار به تولید کیست‌های مختلف در رحم و پستان می‌کنند.

بی اختیاری ادرار و مصرف قهوه در زنان

۷۰ درصد از زنانی که بالای ۳۰ سال هستند و روزانه ۴ فنجان قهوه می‌نوشند، بی اختیاری ادرار را تجربه کرده‌اند. در واقع این افراد ممکن است در اثر عطسه، سرفه یا خندیدن کنترل بدن خود را از دست بدهند و ادرار از بدن آن‌ها خارج شود.

نقرس و کافئین، دو دوست همیشگی

افرادی که سابقه بیماری نقرس را دارند، باید مصرف کافئین را به‌صورت کلی کنار بگذارند، زیرا مصرف کافئین می‌تواند احتمال ابتلای مجدد این افراد را بالا ببرد. زنان کارمند و کارگر با رژیم‌های غذایی پر پروتئین، لازم است تا مصرف قهوه خود را کنترل کنند تا به نقرس مبتلا نشوند.

میگرن و رابطه آن با مصرف قهوه در زنان

زنانی که به صورت منظم و همیشگی کافئین دریافت می‌کنند، بارها میگرن را تجربه کرده‌اند زیرا بدن به کافئین مانند یک محرک و انتقال دهنده عصبی می‌نگرد، با کم و زیاد شدن مقدار کافئین بدن با بروز سردرد و میگرن سعی در جبران انتقال دهنده‌های عصبی است. توجه کنید که زیاده روی در مصرف قهوه می‌تواند در ابتدا باعث کاهش و خاموش شدن دردهای میگرنی شود ولی مصرف زیاد و مداوم این نوشیدنی تیره و پرطرفدار می‌تواند نبض و تپش‌های کوبنده را  افزایش دهد.

عوارض قهوه برای زنان
عوارض قهوه برای زنان

کاهش باروری با مصرف کافئین

احتمال بارداری در زنانی که به صورت منظم کافئین دریافت می‌کنند، چیزی در حدود ۲۷% کمتر از سایر زنان است‌ در واقع خطرت سقط جنین، رشد نامتقارن بدن نوزاد و افزایش نامنظم ضربان قلب و متابولیسم و عملکرد نادرست مغز جنین از مهم‌ترین عوارض قهوه برای زنان باردار است. این نوشیدنی می‌تواند در مواردی باعث سقط جنین و کاهش شانس بارداری مجدد در مادران شود.

بی‌خوابی، مهم‌ترین عارضه مصرف قهوه برای زنان

به طور کلی مصرف کافئین می‌تواند باعث بی‌خوابی و به هم خوردن ریتم خواب افراد شود. اغلب زنانی که به خاطر رفع کسالت و خستگی در طول روز قهوه می‌نوشند، بی‌خوابی یا بدخوابی را بارها تجربه کرده‌اند. توجه کنید که نداشتن خواب کافی و با کیفیت، می‌تواند در بروز بیماری‌های مختلف گوارشی و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشد.

مصرف بیش از حد قهوه و بروز رفلاکس گوارشی

مصرف قهوه زیاد باعث بازگشت اسید معده و سوزش آن خواهد شد. در واقع کسانی که سابقه بروز رفلاکس را دارند، باید کافئین دریافتی توسط قهوه را کنترل کنند تا از بروز مجدد و عود کردن رفلاکس و صدمه دیدن بافت‌ قسمت‌های مختلف دستگاه گوارشی خود جلوگیری کنند.

کافئین و اختلال جذب قند توسط بدن

مصرف قهوه در مقادیر مناسب می‌تواند در کنترل و درمان دیابت نوع یک و دو تاثیرگذار باشد، ولی مصرف بیش از حد قهوه و کافئین می‌تواند در روند متابولیسم گلوکز در سلول و اندامهایی مختلف اختلالات جدی ایجاد کند و باعث افزایش ناگهانی انسولین یا گلوکز در خون افراد شود.

تشدید علائم یائسگی با دریافت کافئین بیشتر

نوشیدن قهوه در یک عصر دلنشین، بسیار لذت بخش است. ولی مصرف زیاد قهوه باعث بروز اختلال در چرخه قاعدگی و تأخیر در تثبیت ریتم بدن در سن یائسگی خواهد شد. کافئین می‌تواند باعث افزایش خونریزیِ ناشی از قاعدگی در زنان شود. به طور کلی زنان یائسه‌ای که کافئین مصرف می‌کنند، بیشتر از سایر زنان دچار گرفتگی و علائم حاد یائسگی می‌شوند.

مصرف قهوه و اختلال در جذب آهن

افرادی که به کم‌خونی و فقر آهن مبتلا هستند، لازم است به خاطر حضور ماده‌ای به نام تانن، مصرف قهوه را کم کنند، یا حداقل یک تا ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل‌های آهن از نوشیدن قهوه خودداری کنند.

کافئین و افزایش اضطراب و افسردگی

مصرف قهوه به خاطر حضور ترکیبات محرکی مثل کافئین، باعث بروز اضطراب در افراد مستعد استرس می‌شود. این نوشیدنی می‌تواند منجر به بروز عصبانیت، افزایش ریتم و ضربان قلب و لرزیدن دست‌ها نیز شود به طور کلی کافئین با افزایش هورمون‌های کورتیزول و اپی نفرین می‌تواند در افزایش اظطراب افراد تاثیر گذار باشد.

کافئین و کاهش تولید کلاژن در پوست و مو

به طور کلی مصرف منظم مقادیر بالایی از کافئین، می‌تواند در پیری پوست تاثیر گذار باشد. کافئین می‌تواند با ترشح هورمون‌های استرس زا و دهیدراته کردن بدن، باعث خشکی پوست، بروز چین و چروک‌های پنجه کلاغی و آکنه بر روی پوست شود.

افزایش احتمال پوکی استخوان با مصرف قهوه

قهوه می‌تواند در طولانی مدت باعث کاهش جذب کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان در افراد شود. از آنجا کلسیم می‌تواند به صورت مستقیم در بهبود سلامت استخوان‌ها تاثیرگذار باشد، کمبود آن در بدن مخصوصاً در بدن افراد سالمند و خانم‌ها می‌تواند باعث بروز پوکی استخوان و کاهش تراکم بافت‌های استخوانی شود.

کافئین و افزایش و کاهش شدید اشتها

به طور کلی انواع مختلف قهوه، به عنوان یک نوشیدنی‌های لاغر کننده شناخته می‌شوند. زیرا کافئین می‌تواند به صورت مستقیم در کاهش اشتها و میل به مصرف میان وعده‌های ما سالم تاثیرگذار باشد ولی افزایش مصرف کافئین (بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز) می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرس و تشدید گرسنگی شود. پس حتما در مصرف کافئین و قهوه‌های مختلف دقت کنید تا دچار اضافه وزن ناشی از پرخوری (به علت گرسنگی ناشی از سوء مصرف کافئین) نشوید.

قهوه و بروز حساسیت در زنان

به طور کلی حساسیت به کافئین به ندرت در افراد رخ می‌دهد، ولی زنانی در سراسر جهان هستند که به خاطر آلرژی و بروز حساسیت به کافئین داخل قهوه، دچار درد، زخم، کهیر و مشکلات پوستی شدیدی شده‌اند.

دهیدراته شدن بدن و خشکی دهان با مصرف قهوه

به خاطر حضور ترکیبات ادرارآور در قهوه، بدن با مصرف مقادیر زیادی از کافئین دچار کم آبی (در سلول‌ها) خواهد شد. در واقع به خاطر کم آبی در بدن سلول‌ها قادر به جذب مواد مغذی نخواهند بود. همین امر باعث بروز مشکل در دفع مواد زائد و خشکی دهان خواهد شد. به یاد داشته باشید که کافئین ماده‌ای ادرار آور است. بهتر است همراه با مصرف هر مقدار از قهوه، یک لیوان بزرگ آب بنوشید تا آب از دست رفته بدنتان جبران شود.

سایر عوارض نوشیدن قهوه در زنان

علاوه بر مواردی که ذکر شد، اختلالات دیگری نیز می‌تواند با مصرف بیش از حد قهوه و دریافت کافئین در زنان به وجود بیاید. مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض قهوه برای زنان عبارت‌اند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • بدخلقی و زودرنجی
  • لرزش ماهیچه‌های بدن
  • عصبانیت بی‌دلیل و ناگهان
  • اسهال شدید و سوزش معده
  • دیدن خواب‌های پریشان شبانه
عوارض قهوه برای زنان
عوارض قهوه برای زنان

راهکارهایی برای جلوگیری از بروز عوارض قهوه برای زنان

اگر عادت دارید قهوه زیادی در طول روز مصرف کنید، می‌توانید با کمک راهکارهای ارائه شده میل به کافئین را کمتر کنید.

1.دفعات آماده‌سازی قهوه را به خاطر در دسترس نبودن و جلوی چشم نبودن قهوه ساز و پودر قهوه کاهش دهید.

2.از مشتقات قهوه برای کمتر شدن کافئین دریافتی بدن استفاده کنید. بهتر است از قهوه‌های فوری که میزان کمتری از کافئین دارند، استفاده کنید.

3.اگر عادت دارید تا حداقل چهار فنجان اسپرسو بنوشید، بهتر است دو فنجان قهوه مصرفی در طول روز را با یکفنجان لاته و کاپوچینو جایگزین کنید.

4.با افزایش آب قهوه و رقیق شدن آن، شما دیگر میلی به پایان رساندن تمامی قهوه درون فنجان نخواهید داشت، بهتر است قهوه‌ها را کمی رقیق درست کنید تا بتوانید میل به مصرف کافئین را کنترل کنید. با تغییر الگوی مصرف قهوه در رژیم غذایی خود و کمک گرفتن از آب میوه‌های طبیعی و آب هوشمندانه عمل کنید تا از بروز عوارض نوشیدن قهوه در زنان دور بمانید.

5.گر قهوه فوری استفاده کنید یا از قهوه‌‌های جدیدی استفاده کنید که کافئین کمتری دارند، می‌توانید از بروز عوارض قهوه برای زنان جلوگیری کنید ‌ مصرف قهوه گانودرما نیز می‌تواند در بهبود و درمان عوارض ناشی از مصرف قهوه به شما کمک کند. این قهوه با داشتن جینسینگ و خواص قارچ گانودرما می‌تواند باعث کنترل اشتها، کاهش وزن و بهبود و آرامش اعصاب شما در طول روز شود.

نتیجه‌گیری

مصرف مواد غذایی مثل قهوه به خودی خود مشکلی برای بدن زن ایجاد نمی‌کند، ولی با داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط خاصی مثل بارداری ممکن است برخی از این مواد باعث بروز عوارض کوتاه و بلند مدتی در بدن زنان شوند. اگر شما هم به صورت دوره‌ای یا همیشگی قطع مصرف کافئین را در پیش گرفته‌اید، بهتر است از قهوه‌های فوری و بدون کافئین یا کم کافئین کمک بگیرید تا مقدار قهوه مصرفی و کافئین وارد شده به بدن انسان را کنترل کنید و در زمانی منطقی کاهش دهید.

برای ایجاد تعادل در مصرف این نوشیدنی، می‌توانید از راهکارهای ارائه شده در مقاله استفاده کنید تا از بروز علائم و عوارض مصرف قهوه در بدنتان جلوگیری کند. اگر بتوانید میل خود را به مصرف کافئین بیش از حد کنترل کنید، می‌توانید از خواص قهوه برای زنان بهره مند شوید. به طور کلی این نوشیدنی خواص فوق‌العاده‌ای دارد، ولی مصرف زیاد آن باعث بروز عوارض می‌شود.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا