رژیم و تغذیه

فواید قهوه برای زنان، باورهای غلط در مورد قهوه!

قهوه یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار است که خواص بسیار زیادی برای زنان دارد. خانم‌ها می‌توانند از خواص این نوشیدنی خوش طعم و خوش رنگ لذت ببرند، با رعایت استانداردهای جهانی و مراقبت از مقدار مصرف و زمان دریافت کافئین، می‌توان از فواید قهوه بر روی سلامتی زنان بهره‌مند شد. همراه ما باشید تا نگاهی عمیق تر به این فواید بیندازیم.

فواید قهوه تلخ برای زنان

مطالعات بالینی بسیار زیادی در سال های اخیر انجام شده از دانشمندان به آزمایش های مختلف به این نتیجه رسیده اند که مصرف قهوه تلخ و کم شکر می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان تخمدان سکته مغزی و افسردگی کمک کند نوشیدن قهوه به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های بسیار قوی و منحصر به فرد می تواند باعث بهبود روحیه و خلق و خوی زنان شود زنانی که به دنبال کاهش وزن و کنترل اشتها هستند نیز می توانند از قهوه استفاده کنند توجه به اینکه امروزه خواص و فواید قهوه برای سلامتی زنان و تمام افراد جامعه ثابت شده است و دیگر کسی نمی تواند مصرف قهوه به اندازه استاندارد را برای قشر از جامعه منع کند.

۱۵ خاصیت اثبات‌شده قهوه برای زنان

حتی اگر تمامی خواص قهوه را کنار بگذاریم به یک نوشیدنی فوق‌العاده می‌رسیم که عطر عالی و طعم بی‌نظیری دارد. حضور آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی منحصر به فرد و بسیار مهم در این نوشیدنی باعث ایجاد خواص منحصر به فردی در قهوه شده است که در ادامه به ۱۵ تای آن‌ها اشاره شده است.

  • افزایش طول عمر
  • کاهش افسردگی و اضطراب
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • برطرف کننده خستگی عصرگاهی
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
  • محافظت از کبد و اندام‌های داخلی
  • سوزی، کمک به کاهش وزن و لاغری
  • بهبود حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر
  • بهبود عملکرد فیزیکی بدن با بالا بردن انرژی
  • پیشگیری از سرطان‌های شایع در زنان میانسال
  • محافظت در برابر آسیب‌های مغزی مثل زوال عقل
  • درمان رفلاکس و بهبود یبوست با داشتن فیبر بالا
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در سن بالا
  • بهبود جذب میکرو نوترینت‌ها در بدن و سیستم گوارش
  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری‌های مختلف ویروسی و باکتریایی
خواص قهوه برای زنان
خواص قهوه برای زنان

قهوه و پیشگیری از سرطان رحم

سرطان آندومتر که به عنوان سرطان رحم شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌های بسیار شایع در آمریکا و سایر نقاط جهان است و به عنوان ششمین سرطان شایع در بین زنان شناخته می‌شود. این سرطان می‌تواند باعث خونریزی غیرطبیعی در واژن و لوله‌های رحم شود. معمولا با جراحی و برداشتن قسمت‌های درگیر شده با این بیماری‌، سرطان کنترل می‌شود. با این حال شما می‌توانید با راه‌حلی ارزان‌تر، یعنی خوردن قهوه از بروز این بیماری پیش‌گیری کنید.

طبق آخرین تحقیقات انجام شده توسط ژورنال امریکن ریسرچ فور کنسر، مصرف منظم و درست قهوه می‌تواند تا ۲۲ درصد خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد. فراموش نکنید که این مطالعه توسط کمیسیون اروپا و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان تایید شده است. با این توصیفات می‌توان گفت که احتمال ابتلای به این بیماری در زنانی که روزانه چهار فنجان قهوه می‌نوشند، بسیار کمتر است. در حقیقت خانم ها می‌توانند از قهوه‌ای که می‌نوشند لذت ببرند و از اینکه خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهند، خوشحال باشند.

تاثیر مصرف قهوه در کبد

مصرف درست و به اندازه قهوه می‌تواند باعث کاهش اختلالات کبدی شود. بیماری‌های کبد یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان هستند. هپاتبت، سیروز کبدی و کبد چرب از مهمترین این بیماری‌های دردناک هستند که مراحل درمان آن‌ها معمولاً هزینه و بسیار سخت است.

با این حال شما با مصرف منظم قهوه‌ گانودرما و سایر قهوه های کافئین دار می‌توانید ریسک ابتلا به این بیماری را تا ۸۰ درصد کاهش داده و سرعت روند بهبودی را افزایش دهید. سرعت سم زدایی در بدن زنان (در مقایسه با مردان) پایین تر است. به نوعی می‌توان گفت که مصرف کافئین بیش از حد می تواند باعث برهم خوردن تعادل سم زدایی در بدن زنان شود. با در نظر گرفتن تمامی این توصیفات بهتر است قهوه را به صورت ناشتا مصرف نکنید تا کبد شما بتواند از خواص سلامت‌محور قهوه مصرف شده برای بازسازی بافت‌هایش کمک بگیرد.

مصرف قهوه و کاهش اسپاسم‌های پیش از قاعدگی در دوران pms

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که بین مصرف قهوه و کنترل و کاهش اسپاسم‌های قاعدگی رابطه بسیار مهمی وجود دارد. بر خلاف تصور عمومی که کافئین می‌تواند باعث افزایش درد و خونریزی در زنان شود، مطالعات جدید نشان می‌دهند که کاهش مصرف قهوه ربطی به بهبود سندروم پیش از قاعدگی ندارد. در واقع کافئین هیچ ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی یا درد کشیدن در در روزهای قبل از قاعدگی نداشته و مصرف قهوه به صورت مستقیم باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس می‌شود.

اگر شما هم بارها و بارها شنیده‌اید که کافئین می‌تواند باعث افزایش درد و خونریزی در دوران قاعدگی شود، باید همینجا این شایعه را برای همیشه پشت سر بگذارید، زیرا کتابخانه ملی ایالات متحده و موسسات ملی بهداشت و مجله آمریکایی تغذیه بالینی، با انتشار مقالات مختلف تاثیر منفی قهوه بر دردهای سندروم پیش از قاعدگی را رد کرده‌اند.

قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت در زنان

دیابت نوع دو در بانوان با سنین بالاتر بسیار رایج است. نوشیدن روزانه ۲ فنجان قهوه (با مقدار کافئین متوسط) می‌تواند به کنترل قند خون و تنظیم عملکرد اندام ترشح کننده انسولین تاثیرگذار باشد. شما هم می‌توانید برای کنترل و ثابت نگه داشتن قند خون از این نوشیدنی فراسودمند کمک بگیرید.

کاهش افسردگی و افزایش انرژی در زنان با مصرف قهوه

افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روان در بین زنان میانسال و جوان محسوب می‌شود. مطالعات زیادی وجود دارند که می‌توانند تاثیر کافئین و الگوی ابتلا به افسردگی را توضیح دهند. در مطالعاتی که توسط از تیم ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا تایید شده است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کافئین می‌تواند اضطراب را کاهش دهد. این مطالعه از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ ادامه داشته است و طبق نتایج به دست آمده از همین آزمایش، مصرف روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ درصد خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

البته گزارشات متناقض و گیج‌کننده دیگری نیز در رابطه با مصرف زیاد قهوه و ابتلا به افسردگی در زنان مشاهده می‌شود. با این حال بهتر است شما به بدن خود فرصت دهید و با کنترل مصرف کافئین، به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی خود کمک کنید، بدون اینکه نگران ابتلا به بیماری‌های روانی مثل افسردگی و کاهش مود باشید.

فواید قهوه در کاهش وزن و لاغری در زنان

متاسفانه با دریافت تاثیر از شبکه‌های اجتماعی، رسیدن به تناسب اندام و اندام ساعت شنی به یکی از دغدغه‌های اصلی زنان امروزی تبدیل شده است. اگر بخواهیم واقع بینامه بنگریم و کاهش وزن را به عنوان یک عامل بهبود دهنده سلامت عمومی نگاه کنیم، می‌توانیم از قهوه کمک بگیریم. رسیدن به یک سایز معقول و داشتن تناسب اندام علاوه بر زیبایی و اعتماد به نفس، می‌تواند در بهبود سلامت افراد نیز تاثیر گذار باشد.

نوشیدن قهوه سبز یا قهوه‌های دم آوری شده عربیکا و روبوستا می‌تواند یکی از بهترین راه‌های ارزان برای افزایش متابولیسم، کاهش اشتها و چربی سوزی باشد. نوشیدن قهوه به خاطر داشتن خاصیت چربی سوزی و کنترل اشتها می‌تواند به کاهش کالری دریافتی و افزایش کالری سوزانده شده در بدن شما کمک کند.

فراموش نکنید که شما باید برای مشاهده نتایج حداقل یک الی دو ماه روزانه ۲ الی ۴ فنجان قهوه با کافئین متوسط بنوشید تا شاهد کاهش سایز و وزن خود باشید. جالب است بدانید که قهوه‌ به خاطر تاثیر بر سیستم مغزی می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری و کم شدن میل مصرف به غذاهای پرکالری و شیرین شود. شما می‌توانید به راحتی با مصرف درست قهوه و بهره مندی از خواص قهوه برای لاغری، به تناسب اندام برسید.

خواص قهوه برای زنان
خواص قهوه برای زنان

باورهای غلط در مورد قهوه

درست است که مقالات بسیار زیادی در رابطه با عوارض مصرف بیش از حد قهوه برای زنان منتشر شده است، با این حال، اخبارهای ضد و نقیض و غیر علمی بسیار زیادی در این بین به چشم می‌خورد. بسیاری از این مقالات در وب‌سایت های غیر معتبر و برخی دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. در نظر بگیرید که شما باید تنها با استناد بر منابع علمی، این یافته‌ها را بپذیرید. برای پایان دادن به این باورهای غلط و نادرست در رابطه با مصرف قهوه همراه ما باشید تا با شفاف سازی انجام شده بتوانید بدون نگرانی به لذت بردن از نوشیدن فنجان قهوه خود ادامه دهید.

تاثیر قهوه بر سایز سینه

منابع بسیار زیادی هستند که مصرف زیاد قهوه را با کاهش رشد سینه.ها مرتبط می‌دانند. درحالی که مطالعات اخیر  ثابت کردند که چربی سوزی قهوه هیچ تاثیری بر بافت‌های سینه ندارد.

بنابراین شما نباید دچار سوء تعبیر و سوءتفاهم شوید، زیرا منابع مختلف رسانه‌ای اغلب به دنبال بیان گزارش‌های ضد و نغیض در این مورد هستند. شما می‌توانید به قهوه خوردن ادامه دهید بدون اینکه نگران کوچک شدن سینه‌های خود باشید. در مجله سرطان انگلیس مقالات بسیار زیادی در این باره چاپ شده است و گزارشات سال‌های قبل به صورت کامل نقض شده‌اند.

به طور اتفاقی داوطلبان شرکت کننده در آزمایش‌های دهه ۹۰ میلادی، همگی در اول آزمایش سینه‌های کوچکی داشته‌اند و این امر باعث شده است که دانشمندان این فکر را بکنند که مصرف بیشتر از قهوه باعث کوچکتر شدن سینه‌ها شده است. این باور غلط نباید شما را از کوچک شدن سینه‌هایتان بترساند.

مصرف قهوه و پوکی استخوان در زنان

در دهه ۹۰ میلادی، دانشمندان بر این تصور بودند که مصرف قهوه می‌تواند در زنان پوکی استخوان ایجاد کنند، ولی این تئوری هیچ ریشه علمی نداشته و مطالعات جدیدتر نشان دادند که مصرف کافئین فاکتور خطرناکی برای پوکی استخوان به همراه ندارد. شما با نوشیدن دو الی سه فنجان قهوه در روز می‌توانید تراکم استخوان خود را حفظ کنید، بدون اینکه نگران از دست رفتن کلسیم و پوکی استخوان باشید.

مطالعات انجام شده توسط گروه تحقیقاتی علوم بهداشتی کلینیک روچستر نشان داد که شواهد ارائه شده در دهه ۹۰ میلادی کاملا متناقض بوده‌اند و هیچ ریشه علمی نداشته‌اند. البته زنان مسن باید از نوشیدن بیش از حد قهوه‌های کافئین دار خودداری کنند، زیرا که از سیستم جذب کلسیم در حالت طبیعی در بدن این افراد کمتر فعال است و نوشیدن بیش از حد قهوه می‌تواند به نوعی باعث کاهش تراکم بافت استخوان شود.

قهوه و زرد شدن رنگ دندان‌ها در زنان

نوشیدن مقادیر زیاد از قهوه (بدون مسواک زدن و شستشوی دهان) می‌تواند تا حدی باعث کدر شدن موقتی رنگ دندان‌ها شود. ولی پس از مسواک زدن با خمیر دندان، شما شاهد سفید شدن مجدد دندان‌هایتان خواهید بود، بنابراین از نگران این مسئله نباشید، با این حال اگر دندان های خود را با لمینت یا کامپوزیت پوشانده‌اید، باید بیشتر مراقب این موضوع باشید، زیرا مواد موجود در این روکش‌های سرامیکی و لمینتی می‌توانند رنگ‌دانه‌های موجود در قهوه را به خود جذب کنند.

چه ترکیبات مفیدی در قهوه وجود دارد؟

قهوه و ترکیبات موجود در آن می‌توانند با تنظیم و کنترل هورمون های جنسی زنانه بهبود خلق و خو و و کار کرد بسیاری از اندام های داخلی کمک کنند. اغلب این خواص به خاطر حضور آنتی اکسیدان، مقادیر بالای فیبر ،کافئین و سایر محرک‌های موجود در قهوه می‌باشد.

به طور کلی ترکیبات سلامت محور و پرخاصیت این نوشیدنی با داشتن منابع مغذی می‌تواند بر روی سلامت عمومی زنان تاثیر گذار باشند. وجود مقادیر مناسبی از منیزیم، منگنز، آهن و پتاسیم در قهوه می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت سیستم گوارشی شود.

ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی موجود در قهوه می‌توانند به نوعی باعث تقویت رشد موها و کاهش لک‌های پوستی شوند. به طور کلی مصرف درست و به اندازه قهوه (بدون افزودن شکر یا خامه اضافی) باعث سلامت و زیبایی پوست و مو می‌شود.

هشدار: توجه کنید که بسیاری از تاثیرات قهوه ربطی به جنسیت یا سن ندارند. مثلاً بالا بردن متابولیسم، افزایش انرژی و کاهش احتمال آلزایمر در مردان نیز پس از مصرف قهوه مشاهده شده است، با این حال مصرف قهوه در زنان به خاطر سیستم فیزیولوژیکی خاص آن‌ها می‌تواند خواص متفاوتی نیز به همراه داشته باشد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد.

چه زنانی نباید قهوه مصرف کنند؟

تنها زنانی که از طعم قهوه خوششان نمی‌آید، نباید به سراغ قهوه بروند. سایر زنان، یعنی خانم‌های باردار، شیرده و یائسه یا حتی خانم‌هایی که در دوران قاعدگی هستند، می‌توانند از فواید قهوه برای زنان برای بهبود سلامت عمومی خود کمک بگیرند. مقدار و زمان مصرف قهوه در طول روز می‌تواند در دریافت نتایج بهتر و یا کنترل عدم بروز عوارض تاثیرگذار باشد.

برای مثال طریقه مصرف قهوه برای زنان باردار باید با حساسیت دقیق‌تری دنبال شود. این زنان باید از قهوه‌های دمی شده فوری و یا قهوه‌های کم کافئین کمک بگیرند. سایر زنانی که حساسیت بیشتری به کافئین دارند، نیز باید از قهوه‌ عربیکا و قهوه لیبریکا که کافئین کمتری در مقایسه با قهوه روبوستا دارند، استفاده کنند. با مصرف قهوه‌های فوری نیز می‌توان به بهبود خلق و خو و کاهش خستگی عصرگاهی کمک کرد. با این حال اگر به دنبال کافئین بالا و افزایش سوخت و ساز هستید، باید از قهوه‌ های گانودرما یا سایر پودرهای قهوه کمک بگیرید تا به تناسب اندام و کاهش وزن معقولی دست پیدا کنید.

خواص قهوه برای زنان
خواص قهوه برای زنان
چقدر قهوه بخوریم تا از خواص آن بهره‌مند شویم؟

مقدار صحیح نوشیدن و مصرف قهوه با توجه به متابولیسم افراد و ساعات خواب آن‌ها متفاوت است. زنانی که حساسیت بیشتری به کافئین دارند، باید روزانه حداکثر دو فنجان قهوه کم کافئین (عربیکا) مصرف کنند.

سایر زنانی که ورزشکار هستند و متابولیسم بالاتری دارند و یا ساعات کمتری از روز را می‌خوابند، می‌توانند ۳ الی ۴ فنجان قهوه بنوشند. با توجه به نوع قهوه و روش فرآوری آن شما می‌توانید از قهوه‌های مختلف برای دریافت خواص مفید قهوه برای زنان استفاده کنید. اگر به دنبال یک نوشیدنی خوش طعم برای رفع خستگی عصرگاهی هستید، بهتر است به سراغ خرید قهوه فوری بروید، ولی اگر به دنبال کافئین بیشتر برای سوزاندن چربی‌ها و افزایش متابولیسم و کنترل اشتها می‌گردید و دوست ندارید که از قهوه‌های فوری پرکالری استفاده کنید، به شما خرید قهوه‌ های گانودرما و یا سایر قهوه‌های ترک، فرانسه و اسپرسو برند بن مانو را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید با مصرف این قهوه‌ها از خواص قهوه بر روی سلامت زنان بهره مند شوید، آن هم بدون اینکه به نظم ریتم خواب شبانگاهی خود، اختلالی وارد کنید.

جمع بندی

قهوه‌خورهای حرفه‌ای می‌دانند که این نوشیدنی فراسودمند، علاوه بر طعم جذاب و لذت چشایی، خواص بسیار مهمی بر روی سلامت ارگان‌های مختلف بدن دارد. طبق یافته‌های امروزی و دانشگاهی بسیاری خواص قهوه بر روی سلامت زنان به اثبات رسیده است. این خواص می‌توانند به صورت مستقیم به بهبود کیفیت و افزایش طول عمر زنان کمک کنند. اگر شما هم به دنبال دریافت خواص و فواید قهوه هستید، بهتر است که روزانه و مداوم قهوه‌های با کافئین متوسط را بنوشید.

سوالات متداول

آیا قهوه بر فعالیت و چرخه جنسی زنان تاثیر می‌گذارد؟

مصرف قهوه می‌تواند با کنترل و تنظیم هورمون‌های ترشح شده و کاهش درد در دوره pms و کاهش خونریزی در دوران قاعدگی کمک کند. مصرف قهوه باعث سقط جنین یا نازایی نمی‌شود.

آیا قهوه برای زنان مضر است؟

خیر، قهوه به خاطر داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد مغذی بسیار زیادی مثل منگنز، آهن، منیزیم و پتاسیم خواص سلامت‌محور بسیار زیادی دارد. عوارض مصرف کافئین تنها در هنگام مصرف بیش از حد قهوه رخ می‌دهند، پس شما با مصرف درست قهوه (در زمان و مقدار مناسب) می‌توانید بدون نگرانی از خواص سلامت‌محور این نوشیدنی کمک بگیرید.

آیا قهوه می‌تواند از ابتلا به سرطان‌های شایع زنان پیشگیری کند؟

بله، کافئین و سایر ترکیبات مفید و سلامت بخش موجود در قهوه می‌توانند احتمال ابتلای به سرطان تخمدان سرطان و سرطان دهانه رحم را کنترل و از پیشرفت این بیماری‌ها نیز جلوگیری کنند.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا