سلامت بدن

عوارض قهوه برای مردان؛ ۱۲ آسیب قهوه برای آقایان که نمی‌دانید!

عوارض قهوه برای مردان

نوشیدن قهوه فواید بسیار زیادی را به همراه دارد. این نوشیدنی که به عنوان مهم‌ترین نوشیدنی بعد از آب و چای شناخته می‌شود، طرفداران بسیار زیادی دارد. بیش از ۵۰ درصد از قهوه‌خورهای حرفه‌ای در دسته مردان قرار دارند. با این حال استفاده از قهوه بیش از حد مجاز و تخطی از قوانین مصرف قهوه یا افزایش دوز کافئین مصرفی در طول روز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در ادامه با توضیحات جامع‌تر، قصد داریم تا عوارض قهوه برای مردان را به صورت کامل بررسی کنیم تا ببینیم که عوارض منفی این نوشیدنی خوشمزه چگونه اندام‌های مختلف بدن را درگیر می‌کنند؟

مقدار مجاز مصرف روزانه قهوه

قهوه‌های مختلف کافئین متفاوتی دارند، شما با در نظر گرفتن مقدار حساسیت بدنتان به کافئین می‌توانید از مقادیر متفاوتی از قهوه برای افزایش انرژی و تمرکز استفاده کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کافئین قهوه عربیکا کمتر از قهوه‌ ربووستا می‌باشد. پس با توجه به روش آماده کردن و نوع قهوه‌ای که میل می‌کنید، مجاز به مصرف مقادیر متفاوتی از قهوه هستید.

در حالت کلی مردان مجاز به دریافت ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلی گرم کافئین در طول روز می‌باشند. یعنی چیزی در حدود سه فنجان رقیق قهوه ترکیبی با نسبت ۳ به ۷ از روبوستا و عربیکا. نوشیدن قهوه بیش از این مقدار می‌تواند باعث بروز بی‌قراری و آشفتگی یا برهم زدن ریتم خواب شبانه شما شود. سایر عوارض خوردن قهوه برای مردان در ادامه مقاله شرح داده شده‌اند.

مهمترین عوارض قهوه تلخ برای آقایان

لیستی که از عوارض مصرف قهوه برای مردان مشاهده می‌کنید یک لیست جامع است. برخی از این عوارض مخصوص به مردان نیستند و ممکن است شامل همه افراد شوند. پیشنهاد می‌کنیم که با کنترل دوز مصرفی کافئین در طول روز، از بروز این عوارض جلوگیری کنید و از خواص بی‌شمار قهوه برای بهبود راندمان کاری اندام‌های مختلف بدن خود کمک بگیرید.

مصرف قهوه و ناباروری در مردان

مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است، نشان می‌دهند که مصرف روزانه بیش از ۳ فنجان قهوه غلیط می‌تواند در قدرت باروری مردان تاثیر گذار باشد. با افزایش کافئین ورودی به بدن، اسپرم‌ها تضعیف شده و قدرت باروری مرد آسیب می‌بیند. مصرف زیاد قهوه باعث می‌شود تا اسپرم‌های سالم کمتر تولید شوند.

در این شرایط قوای فرزندآوری تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. نکران نباشید، با خوردن یک الی دو فنجان قهوه در طول روز احتمال ناباروری کاهش پیدا خواهد کرد چرا که در این مطالعه میزان کافئین مصرفی در افراد آزمایش شده بسیار بالا بوده است.

قهوه و افزایش استرس در مردان

افزایش اضطراب و استرس یکی از عوارض مصرف قهوه برای زنان و مردان است. قهوه محرک‌های بسیار زیادی را درون خود جای داده است که مهم‌ترین آن‌ها کافئین است. این ماده می‌تواند سطح انرژی و هوشیاری را در بدن بالا ببرد، ولی مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول در بدن شود.

هورمون‌های استرس‌زا می‌توانند به صورت ناآگاهانه باعث افزایش اضطراب ممتد در افراد شوند. بهتر است با مدیریت کردن مقدار مصرف این نوشیدنی و کنترل سطح هورمون کورتیزول به افزایش آرامش بدنتان کمک کنید. برای مثال شما می‌توانید قهوه‌هایتان را رقیق‌تر بنوشید و یا از قهوه‌هایی مثل عربیکا و لیبریکا که کافئین کمتری دارند، برای تهیه اسپرسو استفاده کنید.

اعتیاد به قهوه در بین مردان

کافئین نیز مانند هر محرک دیگری می‌تواند باعث بروز اعتیاد شود. در نظر داشته باشید که پس از مدتی شما باید مصرف قهوه را به مدت یک الی دو هفته کاهش داده و یا به صورت کامل حذف کنید تا دوز کافئین مصرفی شما به حالت عادی برگردد.

اگر مصرف قهوه را به صورت دائمی ادامه دهید پس از مدتی دیگر نمی‌توانید روز خود را بدون خوردن قهوه شروع کنید. مصرف بالای قهوه و وارد شدن به چرخه اعتیاد آور قهوه برای بدن و سلامت شما اصلاً خوب نیست، زیرا کافئین مانند سایر مواد مخدر می‌تواند بر روی تمرکز، حافظه‌ کوتاه و بلند مدت و موارد این‌چنینی تاثیر بگذارد.

بروز اختلالات خواب و مصرف قهوه در مردان

نوشیدن قهوه به خاطر ترشح هورمون آدنوزین می‌تواند به کاهش احساس خستگی و خواب آلودگی کمک کند. به خاطر همین دلیل اغلب مردان صبح و عصر قهوه را می‌نوشند تا انرژی بیشتری داشته باشند. نوشیدن قهوه در ساعات پایانی عصر می‌تواند تا حد قابل توجهی خستگی عصرگاهی را کاهش دهد، ولی از طرفی می‌تواند باعث برهم خوردن ریتم طبیعی خواب شبانه شما شود.

اگر شما نتوانید به مقدار کافی و در زمان درست بخوابید، بدن شما با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد، پس پیشنهاد می‌کنیم که زمان مناسب نوشیدن قهوه را در طول روز تشخیص دهید و با تنظیم مصرف و در نظر گرفتن دوز درست مصرفی از بروز عوارض خوردن قهوه قهوه برای مردان پیشگیری کنید.

نوشیدن قهوه و پوکی استخوان در مردان

نوشیدن قهوه بیش از حد مجاز می‌تواند باعث خروج کلسیم و دفع آن از طریق ادرار شود. با دفع کلسیم، بدن افراد در سنین میانسالی ممکن است دچار پوکی استخوان شود.

توجه کنید که نوشیدن مقادیر مجاز و پیشنهاد شده، تاثیر منفی ندارد و باعث پوکی استخوان نمی‌شود با این حال مردانی که روزانه ۴ الی ۵ فنجان قهوه غلیظ می‌نوشند، باید مکمل‌های کلسیمی مصرف کنند تا مقدار کلسیم ورودی و خروجی از بدنشان تنظیم شود و تراکم استخوانشان دچار افت نشود.

عوارض مصرف قهوه برای مردان
عوارض خوردن قهوه برای مردان

افزایش ضربان قلب و فشار خون با مصرف قهوه در مردان

به نظر شما فردی که دچار فشار خون بالا است، می‌تواند قهوه میل کند؟ خیر… کسانی که فشار خون بالایی دارند، نباید به سراغ مصرف قهوه بروند. درون پودر قهوه مواد محرک بسیار زیادی وجود دارد، این مواد محرک می‌توانند برای افراد تازه کار و شروع کننده قهوه مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشند.

توجه کنید که افزایش فشار خون و تپش قلب یکی از مهم‌ترین عوارض نوشیدن قهوه با معده خالی می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از وقوع این مسئله حتما قهوه اول خود را در کنار صبحانه و یا دو ساعت پس از آن میل کنید تا قلب شما دچار شوک نشود و بتواند به درستی به عملکرد خود ادامه دهد.

تکرر ادرار در آقایان با مصرف قهوه

محرک‌هایی مثل کافئین تا حد زیادی ادرار آور هستند. قهوه با تحریک کردن مثانه می‌تواند باعث افزایش تولید ادرار و کاهش آب بدن شود. اگر عادت دارید که روزانه دو الی سه فنجان قهوه بنوشید لازم است تا میزان مصرف آب را نیز کنترل کنید تا آب دفع شده از بدن شما به سرعت جایگزین شود. یکی از مهم‌ترین مضرات قهوه و کافئین برای مردان همین ادرارآوری است که به آن اشاره شد.

قهوه و ایجاد اختلال در جذب آهن در بدن مردان

از آنجا که مردان کمتر دچار کم خونی می‌شوند، جای نگرانی نیست. با این حال اگر پزشک برای شما مصرف مکمل‌های آهن را تجویز کرده است، بهتر است تا ۲ ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف مکمل، به سراغ نوشیدن قهوه نروید.

زیرا قهوه‌های غلیظ می‌توانند جذب آهن را در بدن با اختلالات نسبتاً جدی مواجه کنند. فراموش نکنید که این اثر تنها بر روی مکمل‌های آهن است. آهن موجود در مواد پروتئینی و گوشتی به راحتی جذب بدن شما می‌شود، پس بدون اینکه نگران بروز اختلالات این‌چنینی باشید، می‌توانید قبل یا بعد از غذای خود، قهوه خوش‌طعمتان را میل کنید.

افزایش احتمال ابتدا به نقرس در مردان قهوه خور

مصرف زیاد قهوه می‌تواند به خاطر حضور محرک‌های مختلف، اختلالاتی در جذب و هضم ایجاد کند. اگر رژیم غذایی پر پروتئینی دارید و گوشت قرمز یکی از اصلی‌ترین اجزای بشقاب شماست، پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر از ۳ فنجان در روز قهوه ننوشید تا از ابتلای به نقرس جلوگیری کنید.

عوارض قهوه برای مردان
مضرات خوردن قهوه برای مردان

مشکلات گوارشی مردان با مصرف قهوه

بسیاری از افراد به صورت ناشتا اقدام به نوشیدن قهوه می‌کنند. این رفتار رایج ولی اشتباه می‌تواند بر روی مقدار اسیدیته‌ی اسید معده و اختلالات فرآیندهای گوارشی در مری و معده تاثیر گذار باشد، بنابراین شما باید پس از مصرف صبحانه یا رقیق کردن قهوه با شیر و خامه، اولین فنجان قهوه خود را بنوشید. فراموش نکنید که مصرف قهوه به صورت ناشتا می‌تواند مشکلات گوارشی بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد.

از مهم‌ترینِ این مشکلات می‌توان به سوء هاضمه و رفلاکس معده اشاره کرد. البته فراموش نکنید که مصرف درست و به اندازه قهوه می‌تواند تاثیرات مثبتی در درمان یبوست و رفلاکس داشته باشد. حضور مقادیر زیادی از فیبر و پلی ساکاریدهای پیچیده در قهوه می‌تواند از سفت شدن مدفوع در کولون انتهایی روده شما جلوگیری کند.

عوارض جنسی نوشیدن قهوه در مردان

توجه کنید که نوشیدن قهوه نمی‌تواند باعث ابتلای شما به سرطان پروستات شود، بلکه تاثیر بسیار مفیدی در بهبود فعالیت‌های جنسی شما خواهد داشت. در حالت کلی مصرف بیش از حد و اندازه قهوه می‌تواند باعث بروز اختلالات نعوظ و بروز نعوظ دردناک شود. اگر عادت دارید که قهوه‌های غلیظی مثل اسپرسو را مصرف کنید، بهتر است از این عادت چشم پوشی کنید تا با متعادل شدن مقدار کافئینِ ورودی به بدنتان، ناتوانی‌های جنسی شما نیز درمان شوند.

بروز سردرد با مصرف قهوه در مردان

مصرف زیاد کافئین در طول روز می‌تواند با بروز سردرد به همراه باشد. نوشیدن چهار فنجان قهوه غلیظ یکی از اصلی‌ترین دلیل‌هایی است که منجر به بروز سردردهای نبضی و تپشی در آقایان می‌شود.

کمبود آب بدن به خاطر خاصیت ادرارآوری کافئین است. فراموش نکنید که سردرد یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کمبود آب در بدن است. شما با متعادل کردن مقدار کافئین دریافتی و افزایش آب مصرفی می‌توانید از بروز سردردهای مربوط به مصرف قهوه جلوگیری کنید.

حال که با عوارض قهوه اسپرسو برای مردان آشنا شده‌اید، لازم است تا کمی هم با فواید مصرف این نوشیدنی جذاب آشنا شوید. در نظر داشته باشید که قهوه مانند یک چاقوی دو لبه عمل می‌کند. مصرف بیش از اندازه آن مانند هر ماده غذایی دیگر می‌تواند تمام خواص و فوایدش را از بین ببرد. از مهم‌ترین فواید مصرف قهوه برای مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان بیماری‌های سیروز کبدی و کلیوی
  • کاهش احتمال ابتلا به افسردگی و پیری زودرس
  • کمک به کنترل وزن و لاغری از نواحی میانی بدن
  • حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بالا و کاهش احتمال ابتلا به سرطان
  • کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در سنین میانسالی و پیری
  • محافظت از سلول‌های مغز و جلوگیری از بروز پارکینسون و آلزایمر

تمامی این فواید در کنار نشاط آوری، هوشیاری و افزایش تمرکز به بدن شما می‌رسند. توجه کنید که قهوه حاوی مواد ضروری بسیار مفیدی است و مصرف آن می‌تواند تا حد قابل توجهی به بهبود و کارکرد اندام‌های بدن شما کمک کند. از مهم‌ترین مواد مفید موجود در قهوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یک فنجان قهوه معمولی (240 میلی‎ گرم) حاوی مواد زیر است:

  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B5: (پانتوتنیک اسید): 6 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B3 (نیاسین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B9 (فولات): 1 درصد ارزش روزانه
  • منگنز: 3 درصد ارزش روزانه
  • پتاسیم: 3 درصد ارزش روزانه
  • منیزیم: 2 درصد ارزش روزانه
  • فسفر: 1 درصد ارزش روزانه
عوارض قهوه برای مردان
عوارض قهوه برای مردان
چه مردانی اصلاً نباید قهوه مصرف کنند؟

مصرف قهوه برای مردانی که با استرس و اضطراب می‌جنگند و یا فشار خون بالایی دارند، پیشنهاد نمی‌شود. مردانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند نیز باید در مقدار مصرف قهوه تجدید نظر کند.

بهترین روش مصرف قهوه

نوشیدن قهوه قوانین مربوط به خودش را دارد، ما سعی کرده‌ایم تا تمامی نکاتی که قهوه‌خورهای حرفه‌ای آن‌ها را رعایت می‌کنند را ارائه دهیم تا شما هم بتوانید با رعایت این نکات از عوارض قهوه برای مردان دور بمانید.

  • از نوشیدن قهوه به صورت ناشتا خودداری کنید.
  • از نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز خودداری کنید.
  • از خرید و مصرف قهوه‌های فله با بسته بندی غیر استاندارد خودداری کنید.
  • از تهیه و مصرف قهوه‌های بی‌کیفیت که حاوی آکریل امید هستند، خودداری کنید.
  • دوز مصرفی کافئین را با در نظر گرفتن حساسیت بدنتان به کافئین بسنجید و پیدا کنید.
  • اولین فنجان قهوه صبحگاهی را پس ۲ ساعت از صبحانه و یا به همراه خامه یا شیر میل کنید.

نکته: برخی از فروشگاه‌ها برای افزایش طعم و بوی قهوه، مراحل بو دادن را طولانی‌تر می‌کنند و یا این مرحله را با دمای بیشتری انجام می‌دهند، این امر باعث تولید ماده‌ای سرطان‌زا به نام آکریل آمید می‌شود.

قهوه خوب از کجا بخریم؟

قهوه‌ های خوب باید در بسته بندی‌های استریل ارائه شوند و تمامی گواهینامه‌های بین‌المللی و ملی (استاندارد و کنترل کیفیت) را دریافت کرده باشند. امروزه قهوه‌های ایرانی و خارجی بسیار زیادی در فروشگاه‌های مختلف موجود شده است. شما باید با در نظر گرفتن بودجه‌ای که در اختیار دارید، اقدام به خرید یکی از این محصولات بکنید. برای خرید انواع قهوه و قهوه فوری که شما به دنبال آن هستید، در فروشگاه تخصصی بیزما موجود شده است تا شما بتوانید قهوه‌های مورد نظرتان را با رقابتی‌ترین قیمت، در هر کجای ایران که هستید، تهیه کنید.

همچنین اگر بدنبال قهوه‌ای هستید که فواید خاص خود را داشته باشد پیشنهاد ما قهوه گانودرما دکتر بیز است که علاوه خاصیت های معروف خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، پاکسازی سموم بدن و تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود که مناسب هر شخصی در هر رنج سنی می باشد. قهوه گانودرما در پنج طعم مختلف تولید شده که هر کدام طعم خاص خود را دارد که ارزش امتحان کردن را دارد!

 

سوالات متداول

آیا نوشیدن قهوه برای مردان ضرر دارد؟

در حالت عمومی، مصرف قهوه بیش از حد مجاز می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی و کاهش توانایی‌های باروری در مردان شود. البته قهوه مانند یک چاقوی دو لبه عمل می‌کند. دریافت مقدار مجاز کافئین می‌تواند به کاهش افسردگی، افزایش تمرکز و کاهش ناتوانی‌های جنسی کمک کند.

مهم‌ترین ضرر قهوه برای مردان چیست؟

نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز می‌تواند باعث افزایش بی‌قراری، استرس و بی‌خوابی در مردان شود. نوشیدن قهوه ناشتا نیز می‌تواند باعث بروز رفلاکس یا حتی سوءهاضمه شود. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکلات قهوه را به مقدار استاندارد بنوشید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا