سلامت بدن

آیا سیگار کشیدن بر باروری تاثیر دارد؟

آیا سیگار کشیدن بر باروری تاثیر دارد؟

آیا سیگار  کشیدن بر باروری تاثیر دارد؟ در ادامه به بررسی همه جانبه پاسخ این سوال پرداخته‌ایم. با این که سیگار کشیدن به خاطر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی شهرت دارد، ولی این مخدر می‌تواند منجر به ناباروری در زنان و مردان شود. البته بروز اختلالات نعوظ و کاهش میل جنسی نیز معمولا با مصرف سیگار ادامه پیدا می‌کند.

تاثیر سیگار کشیدن روی تخمک و اسپرم

توجه کنید که جواب سوال آیا سیگار کشیدن بر باروری تاثیر دارد؟ یک بله بزرگ است. ولی در این قسمت از مقاله قصد داریم تا تاثیر سیگار کشیدن و مواد شیمیایی سمی این مخدر پرطرفدار را بر روی سلامت تخمک‌ها و کیفیت اسپرم‌های خروجی از بدن مرد بررسی کنیم.

در واقع سیگار کشیدن باعث از بین رفتن تخمک‌ها می‌شود. از آنجا که با از بین رفتن تخمک‌ها نمی‌توان آن‌ها را تولید یا جایگزین کرد، زنان سیگاری ناباروری را بیشتر از مردان سیگاری تجربه می‌کنند. در واقع حتی یائسگی نیز در زنان سیگاری، چهار ۴ زودتر اتفاق می‌افتد. مردان نیز با کاهش کیفیت، تعداد و همچنین تحرک اسپرم‌ها مواجه خواهند شد.

کیفیت اسپرم در افراد سیگاری بسیار پایین است، بنابراین چنین اسپرم‌های ضعیفی نمی‌توانند تخمک را بارور کنند زیرا تحرک آن‌ها کم شده است و DNA در این اسپرم‌ها به صورت قطعه قطعه انتقال پیدا خواهد کرد. برای همین احتمال وقوع بیماری‌های ژنتیکی در بدو تولد در نوزادانی که پدران سیگاری دارند، بسیار بیشتر است.

سیگار کشیدن و بارداری

با اینکه باروری زنان سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری است، امکان دارد این افراد باردار شوند. در صورتی که در طول بارداری سیگار کشیدن ادامه پیدا کند، تخمدان‌ها تحریک شده و امکان سقط افزایش پیدا می‌کند. همچنین نقایص مادرزادی در جنین شکل می‌گیرد و امکان سقط جنین در سه ماهه اول نیز وجود دارد. فراموش نکنید که ناهنجاری‌های کروموزومی مثل سندروم دان در نوزادانی که مادران سیگاری دارند، بسیار شایع است و زنان سیگاری معمولاً حاملگی‌های خارج از رحم و زایمان زودرس را نیز تجربه می‌کنند.

توجه کنید که احتمال ابتلاء نوزادان دنیا آمده به چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت بسیار بالاست. البته در حین بارداری نیز جنین محدودیت رشد دارد و معمولاً با وزنی کمتر از حالت طبیعی به دنیا می‌آید.

آیا سیگار بر باروری تاثیر دارد

تاثیر دود سیگار بر باروری

حتی سیگاری‌های غیرفعال نیز در ریسک ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیگار هستند. در واقع زنانی که در معرض دود سیگار همسرشان هستند، قدرت باروری کمتری از زنان دارند. تمامی مواد شیمیایی و سمی موجود در سیگار می‌تواند وارد ریه بدن زن و کاهش عملکرد رحم و مغز در طول دوره بارداری شود. فراموش نکنید که ضعیف شدن بدن زن و بارداری با اسپرم ضعیف منجر به وقوع جهش‌های کروموزومی و غیرقابل پیش‌بینی و بیماری‌های ژنتیکی در کودک خواهد شد.

عوارض مصرف سیگار در کاهش میل جنسی

توجه کنید که سیگار کشیدن تأثیرات فیزیوپاتولوژی بر روی بدن شما می‌گذارد. در واقع بسیاری از مردان سیگاری با اختلالات نعوظ مواجه هستند، زیرا نیکوتین و تنباکو می‌تواند به صورت مستقیم بر روی گردش خون اثر منفی داشته باشد. به خاطر وجود بیماری‌های قلبی و عروقی معمولاً خون‌رسانی درستی به اندام‌های جنسی صورت نمی‌گیرد. همچنین مصرف سیگار می‌تواند بر عملکرد جنسی مغز و میزان تحریک پذیری نیز تاثیرگذار باشد. در واقع شل شدن عضلات صاف در ناحیه تناسلی و گرفتگی عروق باعث کاهش میل جنسی به خاطر ناتوانی‌های جنسی خواهد شد.

سیگار و میل جنسی زنان

سیگار کشیدن می‌تواند علاوه بر به وجود آوردن اختلالات نعوظ در مردان باعث کاهش کیفیت رابطه جنسی برای زنان شود. در واقع خشک شدن واژن، تجربه روابط جنسی دردناک و تجربه نازایی و سقط جنین می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی میل جنسی زنان تاثیر گذار باشد. در واقع تاثیرات منفی دخانیات بر سلامت جنسی بانوان سال‌هاست که با مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند گردش خون در اندام‌های جنسی را با مشکل و اختلال مواجه کند و باعث بروز افسردگی و مشکلات روحی شود که میل جنسی را کاهش می‌دهند.

جمع‌بندی

آیا سیگار بر باروری تاثیر دارد؟ بله

آیا با ترک سیگار می‌توان بارداری و باروری بهتری داشت؟ بله

توجه کنید که حتی قبل از حاملگی نیز استعمال سیگار می‌تواند در به هم خوردن نظم ارگان‌ها و افزایش سمیت در کبد شود. بهتر است حتماً چند ماه قبل از باردار شدن با یک گروه مشاور و پزشک مشورت کنید تا بارداری ایمنی را تجربه کنید. توجه کنید که کاهش میزان تخمک و کیفیت اسپرم قابل برگشت نیست ولی با کاهش یا ترک سیگار می‌توان عوارض ناشی از بارداری با استعمال دخانیات را تا حد قابل توجهی کاهش داد. اگرچه ترک کردن سیگار ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، ولی برای افزایش شانس و تجربه بارداری موفق لازم است تا از آدامس یا پچ نیکوتین به صورت موقت استفاده کنید تا نوزاد سالمی را به دنیا بیاورید.

آیا سیگار بر باروری تاثیر دارد

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا