سلامت بدن

دلایل قاعدگی نامنظم؛ آیا پریود نامنظم خطرناک است؟

دلایل قاعدگی نامنظم

از آنجا که چرخه قاعدگی در هر خانومی مدت زمان متفاوتی دارد، نمی‌توان یک دوره چند روزه و معین را به عنوان قاعدگی منظم بیان کرد و قاعدگی سایر بانوان را نامنظم تعریف کرد. در واقع عوامل متعددی می توانند باعث اختلال در نظم قاعدگی در خانم‌ها شوند که در ادامه به مهم‌ترین این دلایل پرداخته شده است.

توجه کنید که چرخه قاعدگی در زنان دقیقا با شروع قاعدگی شروع می‌شود و تا شروع دوره بعدی محاسبه می‌شود. چرخه‌ها معمولاً ۲۸ روزه هستند ولی در سراسر جهان زنانی هستند که چرخه‌های کمتر از ۲۱ روز و بیشتر از ۳۵ روز را نیز تجربه کرده‌اند.

بارداری و قاعدگی نامنظم

اگر در شرایطی هستید که لکه بینی را تجربه کرده‌اید، تاخیر قابل توجهی در قاعدگی دارید و علامت‌هایی مثل خستگی، حساسیت در سینه، حساسیت به بو و حالت تهوع را در خود مشاهده می‌کنید، لازم است تا هرچه سریع‌تر برای تشخیص بارداری آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

قرص ضد بارداری و پریود نامنظم

توجه کنید که استفاده از دستگاه IUDS در رحم نیز می‌تواند تنظیمات قاعدگی را مختل کند. معمولاً پزشکان نیز مصرف قرص‌های ضد بارداری و استفاده از این دستگاه را یکی از مهم‌ترین دلایل قاعدگی نامنظم می‌دانند.

شیردهی و قاعدگی نامنظم

وجود پرولاکتین، هورمون تولید کننده شیر می‌تواند قاعدگی‌ها را به تاخیر بیاندازد. معمولاً پس از دوران بارداری و شیردهی چرخه قاعدگی منظم‌تر می‌شود.

تخمدان پلی کیستیک از دلایل قاعدگی نامنظم

وجود کیست در تخمدان می‌تواند قاعدگی شدید و غیر منظمی را برای زنان به دنبال داشته باشد. کیست تخمدان با ناباروری، افزایش موهای زائد و چاقی به همراه است. توجه کنید که کیست تخمدان ممکن است قطری کمتر از ۱ سانت و یا بیشتر از ده سانت داشته باشد. بنابراین لازم است تا در بررسی‌های منظم پزشکی، در فواصل درمانی، آزمایش‌های غربال‌گری را انجام دهید تا از عدم حضور کیست تخمدان اطمینان حاصل کنید.

تاثیر کم کاری و پرکاری تیروئید در قاعدگی نامنظم

افرادی که با اختلال پرکاری کم کاری تیروئید مواجه هستند، علاوه بر اینکه افزایش یا کاهش وزن و خستگی را تجربه می‌کنند، قاعدگی‌های شدید و طولانی مدت را نیز پشت سر می‌گذارند. البته تپش قلب، عصبی بودن، استرس و کاهش وزن ناگهانی از از دیگر علائم پرکاری تیروئید است.

فیبروم رحمی و قاعدگی نامنظم

فیبروم‌ها معمولاً بدون اینکه نیاز به درمان‌های تهاجمی داشته باشند، با تجویز چند عدد دارو و مصرف کوتاه مدت، در خانه برطرف می‌شوند. توجه کنید که فیبروم‌ها معمولاً غیر سرطانی هستند و در دیواره عضلانی رحم ایجاد می‌شوند. در صورت وجود درد در هنگام رابطه جنسی و یا احساس درد و فشار بر لگن می‌توانید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید، زیرا فیبروم‌ها می‌توانند در پریود نامنظم تاثیرگذار باشند.

چاقی و پریود نامنظم

اضافه وزن می‌تواند سطح هورمون‌ها را در بدن از حالت طبیعی خارج کند. برای مثال هورمون انسولین که می‌تواند در طول چرخه قاعدگی تاثیر گذار باشد، در افراد چاق بیشتر است. افرادی که کم کاری تیروئید، افزایش وزن و سایر بیماری‌های اشاره شده را با هم داشته باشند، ممکن است تا ماه‌ها پریود نشوند و قاعدگی بسیار نامنظم و غیرقابل‌پیش‌بینی را تجربه کنند.

استرس و قاعدگی نامنظم

تداخل هورمون‌های مغزی می‌تواند تحت تاثیر استرس در به هم خوردن نظم چرخه قاعدگی موثر باشد. با درمان استرس و اضطراب شما می‌توانید چرخه قاعدگی نرمالی را تجربه کنید.

توجه کنید که برخی از داروها نیز می‌توانند باعث تغییرات میزان هورمون‌های ترشح شده در بدن شوند. برای مثال داروهایی که رقیق کننده خون هستند یا برای کاهش علائم افسردگی استفاده و تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث بی نظمی در قاعدگی شوند. از مهم‌ترین دلایل قاعدگی نامنظم می‌توان به هورمون درمانی، شیمی درمانی و مصرف داروهای صرع یا تیروئید اشاره کرد.

کرونا چه تاثیری در پریود دارد؟

توجه کنید که بیماری کرونا نیز می‌تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود! در مواردی نیز تزریق واکسن می‌تواند مانند عاملی قاعده‌آور عمل کند و قاعدگی را از نظم اصلی خارج کند‌. نگران نباشید، خطری شما را تهدید نمی‌کند. در واقع پاسخ سوال آیا کرونا باعث قطع شدن قاعدگی میشود؟ وابسته به سن، جنسیت، شرایط محیط زندگی و تغذیه می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از افراد کرونا و واکسن‌های این بیماری تاثیری بر قاعدگی ندارند. در برخی شرایط نیز تزریق واکسن و یا ابتلا به کرونا می‌تواند قاعدگی را در زنانی که در شروع یائسگی هستند نیز با اختلالات شدیدی مواجه کند.

دلایل قاعدگی نامنظم

قاعدگی نامنظم نشانه چیست؟

فراموش نکنید که با طولانی شدن بی‌ نظمی در قاعدگی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. اگر قاعدگی بیش از سه ماه کاملا قطع شود، در صورتی که فرد باردار نباشد یا قاعدگی بیش از ۷ روز به طول بیانجامد، لازم است به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر خونریزی‌تان شدید است و لازم است تا در هر ساعت بیش از یک پد بهداشتی به کار بگیرید و درد شدیدی دارید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم ممکن است نشانه وجود کیست یا بیماری‌های دیگری باشند. با مشاهده ترشحات شدید و یا لکه بینی در بین قاعدگی‌ها نیز بهتر است علائم خود را به پزشک متخصص زنان به صورت دقیق گزارش دهید تا تشخیص نهایی را دریافت کنید.

پزشک ممکن است در رابطه با تغییرات وزنی، مسائل عاطفی، میزان فعالیت بدنی و سابقه بیماری‌های مقاربتی شما از شما سوال بپرسد. سپس با دریافت آزمایش خون، سونوگرافی لگن و واژن یا سونوگرافی شکمی، سی تی اسکن و ام آر آی دلیل اصلی قاعدگی نامنظم شما را تشخیص دهد.

دمنوش برای تنظیم قاعدگی

قاعدگی‌ نامنظم علل متفاوتی دارد، ولی پس از مراجعه به پزشک و عدم حضور بیماری.های زمینه ای معمولاً می‌توان با مصرف برخی از دمنوش‌های خانگی رحم را پاکسازی کرد و چرخه قاعدگی را تنظیم کرد. این دمنوش‌ها اغلب سم زدایی می‌کنند و در تسکین دردهای ناشی از قاعدگی نیز موثر هستند. اگر شما درد شدیدی را در هنگام پریود تجربه می‌کنید، بهتر است اقدام به خرید دمنوش ویژه بانوان دکتربیز کنید. این دمنوش با سم زدایی بدن می‌تواند در افزایش باروری و تسکین دردهای ناشی از قاعدگی تاثیر گذار باشند. دمنوش‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند می‌توانند علاوه بر منظم کردن قاعدگی، در درمان اختلالات غده تیروئید، تخمدان پلی کیستیک، اضافه وزن و استرس نیز تاثیرگذار باشند.

پنج گیاه موثر برای تنظیم قاعدگی

  • پنج انگشت
  • بومادران
  • کاکوتی
  • پولک
  • سنا

البته شما باید این دمنوش‌ها را به صورت تک به تک مصرف کنید. از ترکیب خودسرانه و غیر علمی گیاهان دارویی برای تولید دمنوش‌های ترکیبی خودداری کنید. روش راحت‌تر این است که دمنوش ویژه بانوان را تهیه کنید تا قاعدگی منظمی داشته باشید.

چرخه قاعدگی چگونه محاسبه می شود؟

نحوه محاسبه چرخه قاعدگی بسیار راحت است. برای محاسبه هر سیکل لازم است یک تقویم پیش روی خود بگذارید. اولین روز شروع خونریزی در پریود تا اولین روز شروع خونریزی در ماه قبل یک سیکل کامل است. این چرخه ممکن است ۲۱ تا ۳۵ روز به طول بیانجامد. توجه کنید که اگر قصد بارداری دارید، لازم است ده روز پس از پایان خونریزی اقدام به داشتن رابطه جنسی غیر محافظت شده کنید. در حالتی که قصد بارداری ندارید، لازم است در این روزها با مراقبت بیشتری رابطه جنسی برقرار کنید، حتما از کاندوم کمک بگیرید. در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده‌ای داشتید، با کمک قرص‌های اورژانسی از تشکیل نطفه جلوگیری کنید.

باورهای غلط درباره عادات ماهانه

  • خون پریود آلوده است.
  • در دوره پریود نباید به حمام رفت.
  • شنا کردن در دوره قاعدگی ممنوع است.
  • تمامی زنان به سندروم پیش از قاعدگی مبتلا می‌شوند.
  • همه زنان در طول پریود پرخاشگر و دمدمی مزاج می‌شوند.
  • داشتن رابطه جنسی در دوره قاعدگی باعث ناباروری می‌شود.
  • هنگام خرید، باید پد بهداشتی را در داخل نایلون مشکی حمل و نقل کنید.
  • با داشتن رابطه جنسی غیر محافظت شده در دوره پریود باردار نمی‌شوید.
  • ورزش در دوره قاعدگی خطرناک است و باعث آسیب شدید به اندام‌های داخلی مثل رحم می‌شود.
  • خوردن غذاهای ترش یا با طبع سرد می‌تواند در افزایش دل درد و شدید شدن خونریزی تاثیرگذار باشد.

تمامی این باورهای غلط ریشه در آموزش ضعیف دارد. عدم وجود تفکر عمیق نیز باعث پراکنده شدن این شایعات شده است.

وظیفه مردان در دوران قاعدگی

مردان باید بتوانند با شناخت جسمی و روحی زنان و دردهایی که زنان در این دوره تحمل می‌کنند، به افزایش آرامش روانی همسرشان کمک کنند. در این دوره لازم است تا رفتار های جنسی همسرتان پاسخ درستی بدهید. در ادامه راه با حمایت‌های رفتاری (خرید غذا از بیرون یا آشپزی کردن) گذاشتن کیسه آب گرم بر روی شکم یا کمر همسرتان می‌توانید این حس را به وی منتقل کنید که چقدر دوستش دارید. مقالات بسیاری در سراسر اینترنت در رابطه با آناتومی بدن انسان و ویژگی‌های روحی زنان در هنگام پریود وجود دارد. به خاطر ضعف سیستم آموزشی، معمولا مردان اطلاعاتی دقیق و کافی در مورد بدن زنان ندارند. با مطالعه مقالات درست علمی می‌توانید به افزایش آرامش خود و همسرتان در طول دوره قاعدگی کمک کنید.

جمع‌بندی

حال که با دلایل قاعدگی نامنظم آشنا شده‌اید، لازم است بدانید که برخی از عوامل زمینه‌ای را می‌توان به طور کلی درمان کرد. برای مثال استرس، چاقی یا مصرف داروهای پیشگیری از بارداری را می‌توان تغییر داد. با تمرین روحی و جسمی و تغییر روش پیشگیری از بارداری می‌توان علل را برطرف کرد. با انجام مدیتیشن، یوگا و نفس عمیق می‌توانید استرس را کاهش دهید. به کمک فعالیت‌های ورزشی و پیروی از یک رژیم غذایی درست می‌توانید اضافه وزن خود را درمان کنید. بنابراین همواره به دنبال روش‌های تهاجمی درمانی نباشید. در بسیاری از مسائل پریود نامنظم به خاطر شرایط موقتی است و پس از عبور از شرایط، با کاهش استرس یا قطع مصرف داروهای خاص، قاعدگی تنظیم می‌شود.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا