سلامت بدن

فواید ترک سیگار؛ ۱۰ دلیل برای ترک دخانیات

هر ۶ ثانیه یک نفر به دلیل مصرف دخانیات در جهان می‌میرد! ترک سیگار ممکن است در ابتدا امری راحت به نظر برسد. در واقع سیگار کشیدن تنها برای چند ثانیه مولکول‌های نیکوتین را به گیرنده‌ها و پیام رسان‌های مغزی نزدیک می‌کند و باعث ایجاد حس لذت در افراد می‌شود. دست کشیدن از این لذت چند ثانیه‌ای، کار بسیار سختی است. در واقع تنها افراد سیگاری هستند که می‌دانند ترک کردن سیگار چقدر می‌تواند دشوار باشد. از آنجایی که سیگار می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در اطراف لب، تیرگی دندان‌ها، آسیب دیدن بافت‌های ریه و سایر اعضای بدن می‌شود، بهتر است شما هم با آگاهی از فواید ترک سیگار هر چه سریع‌تر اقدام به ترک سیگار کنید.

میزان مرگ و میر با سیگار

۱۰۰ ماده شیمیایی در سیگار وجود دارد که این مواد سمی آسیب های مرگباری دارند و برای سیستم ایمنی و سیستم عصبی بسیار خطرناک هستند. مصرف نیکوتین بسیار، اعتیادآور، مخرب و ویران‌گر است. در واقع ترک سیگار یکی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل مرگ در جهان است. در حقیقت طبق آمارهایی که در ایالات متحده آمریکا ثبت شده است، ارسال چیزی در حدود ۵۰۰ هزار مرگ و میر به خاطر سیگار وعوارض آن گزارش می‌شود.

تاثیر و فواید ترک سیگار بر زیبایی و چهره

اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر می‌کنند، سیگار کشیدن فقط به ریه انسان آسیب می‌زند، لازم است بدانید که این رفتار پرخطر می‌تواند بر چهره و زیبایی انسان تا حد بسیار زیادی تاثیرگذار باشد.

تاثیر سیگار بر روی چهره

همه ما می‌دانیم که نمی‌توان جلوی گذر زمان و پیر شدن صورت را گرفت. با این حال بسیاری از افراد با مصرف سیگار در طول سال‌های متمادی، دچار پیری زودرس می‌شوند. در واقع کلاژن سازی در این افراد با سرعت بسیار کمتری رخ می‌دهد. با قطع مصرف سیگار و ترک آن تغییرات بسیاری در چهره شما اتفاق خواهد افتاد. در واقع پوست شما دیگر با سرعت قبلی روند پیری را طی نخواهد کرد.

چروک شدن پوست دور دهان

به وجود آمدن چروک‌های عمیق در دور لب‌ها یکی از مشکلات اولیه‌ای است که بعضی از افراد سیگاری دچار آن می‌شوند. در واقع این چروک‌ها، چروک‌های دینامیک هستند و به خاطر تغییر فرم صورت در اثر سیگار کشیدن به وجود می‌آید زیرا عضلات درگیر در این قسمت باعث به وجود آمدن چین و چروک‌های عمیق و سطحی در پوست اطراف دهان می‌شوند.

کاهش زیبایی انگشتان

افراد سیگاری معمولاً در توهم جذابیت و استایل منحصر به فرد به سر می‌برند. در واقع دست و انگشتان در تماس مستقیم با دود سیگار قرار دارند و مواد سمی درون دور سیگار باعث بروز لک و تیرگی بر روی پوست دست می‌شود. در واقع یکی از فواید ترک سیگار علاوه بر پوست دست و انگشت‌ها، ناخن ها نیز به ظاهر زیبای قبل از مصرف سیگار برمی‌گردند.

آسیب سیگار به لثه و دندان

زرد شدن دندان‌ها مهم‌ترین آسیبی است که سیگار کشیدن به انسان وارد می‌کند. در واقع عفونت لثه، بوی بد دهان، جرم گرفتگی دهان و زبان و از بین رفتن حس چشایی و ضعیف شدن آن، از مهم‌ترین عوامل و انگیزه‌ها برای ترک سریع سیگار می‌باشند.

فواید ترک سیگار و دخانیات

فواید ترک سیگار و کنترل ریزش مو

در شرایط طبیعی و بدون مصرف سیگار معمولاً با افزایش سن و کاهش کلاژن سازی در زنان و مردان، موی سر نازک‌تر و حجم موها کمتر می‌شود. در بسیاری از شرایط آقایان دچار طاسی می‌شوند.این طاسی در افراد سیگاری نیز مشاهده می‌شود. توجه کنید که ترک سیگار می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. در واقع یکی از مهم‌ترین تغییراتی که ترک کردن سیگار برای شما به ارمغان می‌آورد، افزایش و حجم موهای شما است. زیرا نیکوتین می‌تواند به صورت مستقیم بر روی تضعیف فولیکول‌ها و ریشه مو تاثیرگذار باشد.

افزایش احتمال رشد خطوط پنجه کلاغی

به خاطر نرفتن دود سیگار به درون چشم معمولاً افراد در حین کام گرفتن از سیگار، چشم‌های خود را ریز می‌کنند. همین عامل باعث چروک شدن پوست گوشه چشم می‌شود. البته این مواد سمی وارد شده به بدن می‌توانند فرایند کلاژن سازی را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین جای تعجبی ندارد که پوست لب‌ها و دور چشم‌ها چروک شود.

عوارض سیگار کشیدن ناشتا

بدیهی است که کشیدن سیگار و مصرف اینگونه مواد مخدر در هر ساعتی از شبانه روز برای سلامتی مضر است، ولی مصرف سیگار در صبح‌گاه، خطر بسیار بیشتری را به دنبال دارد. در مواقع خطر ابتلا به سرطان در افرادی که پس از گذشت مدت کوتاهی از بیدار شدن، روی به مصرف سیگار و کام گرفتن از این مخدر خطرناک می‌آورند، در مقایسه با سایر افراد سیگاری بسیار بالاتر است.

صبح، خطرناک‌ترین زمان سیگار کشیدن است. در واقع افرادی که پس از نیم‌ساعت از بیدار شدن، سیگار می‌کشند، ۷۱ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

کنترل مصرف سیگار و عدم کشیدن سیگار در صبح

شما می‌توانید با مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مغز خود را برای کنترل میزان نیکوتین و کشیدن سیگار تمرین دهید. در واقع بهتر است مصرف سیگار را به صورت کامل ترک کنید ولی تا ترک کامل سیگار، لازم است از کشیدن یک یا چند نخ سیگار قبل از مصرف صبحانه بپرهیزید تا از عوارض این عادت بسیار خطرناک دور بمانید.

فواید ترک سیگار و دخانیات

عوارض سیگار بر مغز

از بین تمامی ۶۰۰ ماده شیمیایی که در سیگار وجود دارد، چیزی در حدود ۱۰۰ ماده وجود دارد که این مواد می‌توانند به صورت مستقیم بر روی کاهش طول عمر و مرگ افراد سیگاری تاثیرگذار باشند. در ادامه به صورت جزئی تر به تاثیر سیگار برای مغز پرداخته شده است:

کاهش آی کیو با سیگار کشیدن طولانی مدت

رابطه علت و معلولی بین کاهش توانایی تفکر در مغز و مصرف سیگار پیدا شده است. در واقع ای کیو مصرف‌کنندگان سیگار چیزی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، زیرا مصرف سیگار می‌تواند در یک دوره ۱۵ ساله مشکلات بسیار عمیقی را برای قسمت‌های مختلفی از مغز از جمله قسمت‌های درگیر با قدرت حافظه و حل مشکلات ایجاد کند. اثر منفی سیگار بر روی مغز، پس از ترک سیگار نیز کاملاً مشهود است. زوال شناختی مغز نیز می‌تواند در موارد پیشرفته در افراد سیگاری تبدیل به جنون شود. بهتر است برای درمان و جلوگیری از این وضعیت، هر چه سریع‌تر برای ترک سیگار اقدام کنید.

فواید ترک سیگار و یا کاهش مصرف آن

توجه کنید که برای کاهش ضررهای سیگار و عوارض دریافت این مخدر خطرناک بهتر است یا به صورت کامل سیگار را کنار بگذارید و یا مصرف آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

فواید ترک سیگار در چند روز اول

  • در واقع تنها پس از سه روز گذشت از ترک سیگار، خطر حمله مغزی و قلبی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.
  • بویایی و چشایی افزایش پیدا می‌کند.
  • فشار خون تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا  کاهش پیدا می‌کند.
  • افزایش نیروی بدنی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی افزایش پیدا می‌کند. میزان اکسیژن خون به حد نرمال می‌رسد.

فواید ترک سیگار در چندماه اول

  • ریه‌ها روند بهبود خود را شروع می‌کنند.
  • تعداد دفعات تنفس افزایش پیدا می‌کند.
  • فرد قادر است تا بدون تجربه سرفه و تنگی نفس ورزش کند.
  • باعث افزایش میل جنسی فرد می‌شود
  • حس سرزندگی در فرد افزایش پیدا می‌کند.
  • خس خس کردن و مشکلات ریوی تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کنند.
  • روند کلاژن سازی در پوست افزایش پیدا می‌کند.

فواید ترک سیگار چندین سال بعد

  • خطر ابتلا به سرطان پوست، دهان و ریه به نصف می‌رسد.
  • هیچ نقطه خونی در رگ‌ها باقی نمی‌ماند.
  • خون‌رسانی به بدن با بالاترین راندمان و بهترین سرعت انجام می شود.

اگر هنوز سیگاری نشده‌اید، سعی کنید تا از این ماده خطرناک دور بمانید. در واقع سیگار می‌تواند ضررهای فراوانی را به بدن شما وارد کند و لذت آن در مقایسه با ضررهایی که دارد، اصلا جالب نیست. با مطرح کردن فواید ترک سیگار، عوارض سیگار و بررسی تاثیرات ترک سیگار بر چهره سعی داشتیم تا انگیزه شما را برای ترک سیگار در خانه یا به کمک روان شناس ترک اعتیاد، افزایش دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا شما هم هر چه سریع‌تر برای ترک سیگار اقدام کنید تا بتوانید مغز و بدنی سالم‌تر داشته باشید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا