سلامت بدن

فواید سیگار کشیدن؛ تاثیر سیگار و دخانیات بر سلامتی

فواید جالب سیگار کشیدن

اگر به قدری خوش شانس باشید که تمامی بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها و مشکلات ریه را پشت سر بگذارید، می‌توانید در برابر چند بیماری‌ها ایمن شوید. در واقع شاید با شنیدن عبارت فواید سیگار کشیدن تا حد زیادی تعجب کرده باشید ولی استعمال سیگار می‌تواند از ابتلا به برخی از گرفتاری‌ها و بیماری‌ها جلوگیری کند.

تاثیر سیگار بر کاهش خطر جراحی تعویض مفصل زانو

از فواید سیگار کشیدن می‌توان به ذخیره پول و پس انداز به خاطر کاهش احتمال جراحی تعویض مفصل زانو اشاره کرد. در واقع طبق مطالعه دانشگاه آدلاید استرالیا، تمامی افرادی که جراحی تعویض زانو را انجام داده‌اند یا دونده بوده‌اند و یا با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کردند. از آنجا که سیگاری‌ها به ندرت می‌دوند و چاق می‌شوند، احتمال آسیب و جراحی تعویض زانونیز در آن‌ها کمتر است.

در واقع نیکوتین موجود در سیگار و تنباکو می‌تواند از خراب شدن مخاط مفصل جلوگیری کند. البته توجه کنید که سیگار کشیدن می‌تواند به نوعی باعث پوکی استخوان شود، پس بهتر است صرفاً به خاطر کاهش خطرات جراحی تعویض مفصل زانو روی به کشیدن سیگار نیاورید.

با کشیدن سیگار خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهید.

مطالعات بسیار زیادی رابطه غیرقابل انکار بین سیگار کشیدن و پارکینسون را مشخص کرده‌اند. در واقع افرادی که برای مدت طولانی سیگار را استعمال می‌کنند، به نوعی مغز خود را در برابر پارکینسون محافظت می‌کنند. البته دلیل اصلی عدم ابتلا مراحل ببیماری پارکینسون، کاهش طول عمر می‌باشد و بنابراین خیلی خوشحال نباشید. زیرا با کاهش طول عمر در واقع شما از وقوع بسیاری از بیماری‌هایی که مخصوص افراد سالخورده است، پیش‌گیری می‌کنید.

البته دانشگاه هاروارد توانسته است تا شواهد قانع کننده‌ای در. این رابطه ارائه دهد. در مارس ۲۰۰۷ مطالعه‌ای انجام شد که نتایج آن نشان داد پس از ترک سیگار این اثر محافظتی از بین می‌رود. سپس در سال ۲۰۱۰ مطالعه جدیدتری انجام شد که طبق آن دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هرچه تعدا سال‌هایی که سیگار می‌کشید، بیشتر باشد، ولی تعداد سیگارهایی که در طول روز مصرف کنید، کمتر باشد، اثر پیش‌گیری از ابتلا به پارکینسون قوی‌تر خواهد بود.

فواید کشیدن سیگار

با کمک سیگار کشیدن خطر چاقی را کاهش دهید.

در واقع در دهه ۲۰ میلادی بسیاری از تولیدکنندگان سیگار با انجام تبلیغات نادرست و فریب دادن زنان به این تفکر اشتباه دامن زدند. در واقع زنان در آن دوره فکر می‌کردند که کشیدن سیگار می‌تواند باعث لاغرتر شدن آن‌ها شود. پس از اینکه فرهنگ دخانیات در فرهنگ بومی آمریکا جای گرفت، سیگارکشیدن به عنوان یک تفریح لاغر کننده و کاهنده اشتها شناخته شد. همه ما می‌دانیم که کاهش اشتها در کاهش وزن تاثیرگذار است.

توجه کنید که در سال ۲۰۱۱ در مجله رفتار و فیزیولوژی مقاله‌ای منتشر شد، که در آن دانشمندان به واسطه آمار و علم نشان دادند در هنگام ترک سیگار افراد دچار اضافه وزن می‌شوند. البته اعتیاد داشتن به سیگار و مصرف مواد غذایی پرکالری و میل به شیرینی و چربی نیز امری غیر قابل توجیه است، پس نمی‌توان گفت تمامی افرادی که سیگار می‌کشند لاغر هستند.

فواید سیگار کشیدن در بهبود عملکرد داروهای قلبی

در واقع در سال ۲۰۱۰ محققان کره‌ای توانستند مقاله‌ای منتشر کنند که به صورت مستقیم نشان دهنده فواید سیگار کشیدن است.پروتئین‌های خاصی در دود سیگار وجود دارند که می‌توانند سیتوکروم‌ها را فعال کنند. سیتوکروم‌ها باعث بهبود عملکرد داروی کلوپیدوگرل می‌شوند. این دارو برای نارسایی قلبی می‌باشد. افرادی که حداقل ده سیگار در طول روز مصرف می‌کنند، می‌توانند با افزایش فعالیت سیتوکروم‌ها در بهبودی بیماری‌های قلبی که به خاطر سیگار کشیدن ایجاد شده است نقش داشته باشند.

در واقع سیگار به نوعی جمع اضداد می‌باشد. این مخدر پرطرفدار می‌تواند باعث پوکی استخوان شود و از طرفی از  تخریب مفصل زانو جلوگیری کند. در عین حال می‌تواند باعث بروز حمله‌های قلبی و سکته شود ولی از طرفی به داروهایی که برای قلب تجویز می‌شوند کمک کند تا فعالیت بهتری داشته باشند.

فواید کشیدن سیگار

سایر فواید سیگار کشیدن

  • ایجاد روابط عمیق با چای و قهوه
  • افزایش درآمد دندانپزشک‌ها و متخصصان داخلی، ریه و قلب
  • کاهش سنگینی پس‌انداز و سرمایه‌های مالی در جیب و حساب بانکی
  • تنفس راحت در شهرهای آلوده به خاطر عادت داشتن ریه به هوای ناسالم
  • افزایش رونق کارخانجات سیگار و درآمدزایی برای مغازه‌های محله و فروشگاه‌ها
  • رسیدن به جهان آخرت و زندگی ابدی با سرعت بیشتر در مقایسه با افراد غیر سیگاری
  • به همراه داشتن همیشگی فندک و کبریت و عدم به هم خوردن پیک‌نیک به خاطر نداشتن آتش
  • وقوع تحول شدید و جدید در نوع نگرش نسبت به همه چیز مثلا عقایق، دوستی‌ها محل و نوع تفریحات
  • عدم وابستگی به حالت روحی، قابلیت مصرف و استعمال سیگار در حالات بیکاری، بی‌خوابی، بیذاری، بیماری، خوشحالی و افسردگی

جمع‌بندی

توجه کنید که فواید سیگار کشیدن برای سلامتی لطیفه‌ای بیش نیست و با این‌که تمامی موارد ذکر شده طبق تحقیقات دانشگاهی و نظریات دانشمندان به اثبات رسیده‌اند، ولی بهتر است از صدها هزار ماده شیمیایی سمی که درون سیگار وجود دارند، دوری کنید. زیرا چند فایده کلی نمی‌تواند تاثیرات و عوارض بسیار بدی که این مخدر بر روی بدن شما می‌گذارد را خنثی کند.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا