رژیم و تغذیه

جینسینگ چیست و چه خواص و عوارضی دارد؟

جینسینگ چیست و چه خواص و عوارضی دارد؟ این گیاه که به خاطر خواص بی‌نظیر خود شهرت بسیار زیادی دارد، گیاهی با رشد آهسته، قدی متوسط و ریشه‌های نسبتا گوشتی است که در طب سنتی چینی برای درمان اختلالات بسیاری استفاده می‌شده است. در واقع هم به ریشه و هم به گیاه جینسینگ گفته می‌شود.

انواع جینسینگ چیست و چه خواص و عوارضی دارد؟

از لحاظ ترکیبات دارویی موثر جینسینگ ها در چند دسته کلی قرار می‌گیرند: جینسینگ کره‌،ای آمریکایی، چینی و آسیایی. اما معروف‌ترین جینسینگ همان جنسینگ‌ آسیایی و آمریکایی است که خواص بیشتری در مقایسه با جینسینگ‌های کره‌ای و چینی دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که انواع جینسینگ‌ها را می‌توان بر اساس نوع رشد و زمان پرورش در سه دسته بندی دیگر قرار داد. برای مثال جینسینگ تازه‌ای که خواص درمانی کمتری دارد، گیاهی با کمتر از ۴ سال سن می‌باشد. جنسینگ سفید چیزی بین ۴ تا ۶ سال سن دارد و جینسینگ قرمز که بیشترین خواص و فواید را برای بدن انسان دارد، بیشتر از ۶ سال است که پرورش می‌یابد، این جینسینگ پس از ۶ سال برداشت می‌شود.

تفاوت انواع مختلف جینسینگ چیست؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که جینسینگ آمریکایی و آسیایی از لحاظ میزان انرژی و ارزش غذایی و همچنین ترکیبات فعال و موثر تفاوت‌های شاخصی با هم دارند.

برای مثال جنسینگ آسیایی بیشتر اثر نیرو بخشی و انرژی‌زایی دارد، در حالی که جنسینگ آمریکایی به عنوان یک آرام‌بخش به کار گرفته می‌شود. به طور کلی در مکمل‌های ورزشی می‌توان از جینسینگ آسیایی و در مکمل‌های غذایی می‌توان از جنسینگ آمریکایی کمک گرفت.

توجه کنید که بهترین نوع جینسینگ با توجه به نیاز شما از مصرف این گیاه دارویی، می‌تواند متفاوت باشد.

خواص جینسینگ چیست؟

با بالا و پایین کردن صفحات مختلف وب، خواص و مزایای سلامت محور بسیار زیادی در رابطه با دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های حاوی جینسینگ یافت می‌شود. فراموش نکنید که جنسینگ دو ماده مهم دارد، می‌توان تمامی خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و سایر فواید مصرف این گیاه را به این دو ماده ربط داد. حضور مقادیر زیادی از گینتونین و جینسونوزیدها در ترکیبات جینسینگ باعث می‌شود تا این گیاه و تمامی فرآورده‌هایی که به کمک این گیاه غنی شده‌اند، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند.

تمام این نوشیدنی‌ها از جمله دمنوش‌ها، قهوه‌ها و نوشیدنی‌های سرد می‌توانند در کنترل قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی،

جلوگیری از خستگی، پیشگیری و درمان انواع مختلف سرطان و بهبود فعالیت مغزی و فاعلیت اندام‌های جنسی تاثیر گذار باشند. توجه کنید که تحقیقات علمی زیادی در رابطه با فواید و خواص جینسینگ انجام شده است. تمامی مواردی که در ادامه مقاله ذکر شده‌ است بر مبنای تحقیقات علمی انجام شده در سال‌های اخیر ارائه شده است و منبع کامل موثقی دارد.

 

جینسینگ چیست
خواص جینسینگ چیست؟

بهبود فعالیت مغزی و درمان آلزایمر با جینسینگ

مصرف منظم نوشیدنی‌های حاوی جینسینگ می‌تواند در افزایش فعالیت‌های مغزی و بهبود عملکرد حافظه تاثیر گذار باشد. به طور کلی جنسینگ‌ می‌تواند در بهبود خلق و خو، و رفتارهای مثبت تاثیر گذار باشد و خستگی ذهنی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. جنسینگ می‌تواند آلزایمر و پارکینسون را به تاخیر بیندازد و تمامی بیماری‌هایی که سیستم عصبی را درگیر می‌کند، را درمان کند. محققان و دانشمندان این احتمال را در نظر می‌گیرند که تاثیرات مستقیم جنسینگ بر خلق و خو به خاطر جذب درست قند خون و بهبود ترشح انسولین است. همین امر باعث می‌شود تا افراد کمتر دچار عصیان و عصبانیت شوند و در حالت کلی به میزان کمتری دچار خستگی مغزی و جسمی شوند.

درمان اختلال نعوظ با جینسینگ

به راستی که جینسینگ چیست و چه خواص و عوارضی دارد؟ زیرا این گیاه عجیب می‌تواند بسیاری از اختلالات زناشویی و مشکلات مربوط به میل جنسی و ناتوانی‌های جنسی را درمان کند.

فراموش نکنید که اختلالات نعوظ در اغلب موارد به خاطر استرس اکسیداتیو در رگ‌های آلت تناسلی ابجاد می‌شوند، جنسینگ می‌تواند از بدن در برابر این استرس محافظت کند و همین امر باعث ایجاد نعوظ کامل و لذت چندین برابری در مردان شود. همچنین به خاطر افزایش تولید نیتریک اسید، جینسینگ می‌تواند با بهبود گردش خون در اندام‌های جنسی اختلالات نعوظ را بهبود ببخشد. مصرف جینسینگ کره‌ای می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات جنسی تاثیر گذار باشد.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی جینسینگ

جینسینگ به عنوان یک مکمل دارویی شناخته می‌شود، زیرا خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار زیادی دارد. بسیاری از بیماری‌های از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، زوال عقل فشار خون بالا آسم و آلرژی با مصرف روزانه سه گرم جینسینگ قرمز رفع می‌شوند. حضور این آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی می‌تواند بر سلامت و زیبایی پوست افراد نیز تاثیرگذار باشد. جینسینگ کره‌ای می‌تواند در بهبود کلاژن سازی و کاهش التهابات و اگزمای پوستی نیز تاثیرگذار باشد.

خواص ضد سرطان جینسینگ

مصرف منظم جنسینگ به صورت پودر و یا نوشیدنی می‌تواند در افراد مختلف ریسک ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش دهد، زیرا ترکیبات موثر در این گیاه دارویی، باعث کنترل فرآیند تولید مثل سلولی و جلوگیری از تولید مثل غیر طبیعی سلول‌ها در بدن می‌شود. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، احتمال ابتلاء افرادی که منظم مصرف جینسینگ را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند، در مقایسه با سایر افراد ۱۶ درصد کمتر است. مصرف جینسینگ در بیماران سرطانی نیز آثار خود را بر جای می‌گذارد. برای مثال افرادی که تحت درمان با روش شیمی درمانی هستند، می‌توانند عوارض جانبی داروها را کاهش و اثربخشی برخی از داروها را به کمک جینسینگ افزایش دهند.

کاهش قند خون و مصرف جینسینگ

از آنجا که دیابت یک بیماری بسیار شایع است، در سراسر جهان داروها و مکمل.های غذایی بسیاری تولید شده‌اند تا افراد دیابتی بتوانند با مصرف این مکمل ها به کاهش قند خون خود کمک کنند. جینسینگ می‌تواند با بهبود عملکرد لوزالمعده، جذب قند خون را در سایر بافت‌ها افزایش دهد. جنسینگ آسیایی و آمریکایی هر دو می‌توانند در کنترل قند خون موثر باشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با جینسینگ

به کمک جینسینگ می‌توان بهبود قابل توجهی در عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد ایجاد کرد، این امر ثابت شده است زیرا که مصرف جینسینگ پس از جراحی و سایر درمان‌های تهاجمی، می‌تواند در بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشد.

کاهش خستگی و افزایش انرژی با جینسینگ

جینسینگ می‌تواند به رفع خستگی‌های نیم‌روزی و عصرگاهی کمک کند. تحقیقات متفاوتی در سراسر جهان بر روی حیوانات مختلف انجام شده است و در تمامی این تحقیقات، نتایج مشترکی دریافت شده است. جینسینگ با داشتن الگیگوپپتید‌ها و پلی ساکاریدها می‌تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سرعت تولید انرژی در سلول‌ها شود. خستگی بدن و خستگی ذهنی کمتر یکی از فواید مصرف جینسینگ به صورت منظم می‌باشد.

بهترین روش استفاده از خواص جینسینگ

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بدن شما پس از مصرف جینسینگ نیاز به ایجاد وقفه‌های یک هفته‌ای دارد، زیرا مصرف طولانی مدت مکمل‌های حاوی جینسینگ می‌تواند تاثیرات مثبت خواص جنسینگ را در بدن شما کاهش دهد. بهتر است سه هفته مکمل‌های جینسینگ را مصرف و سپس یک هفته استراحت کنید تا دوباره مصرف را از سر بگیرید و به نتایج دلخواه خود برسید.

جینسینگ چیست
روش های مصرف جینسینگ

روش‌های مصرف جینسینگ چیست؟

اگر به دنبال بهترین مکمل‌های خوراکی حاوی جینسینگ هستید، لازم است بدانید که قهوه گانودرما سوپریم با داشتن مقادیر استانداردی از جینسینگ، تمامی خاصی ارائه شده را برای شما به ارمغان آورده است. قهوه سوپریم گانودرما با ترکیب خاص گانودرما، جینسینگ و قهوه حاوی خواصی رویایی و باورنکردنی است زیرا که این نوشیدنی پرخاصیت می‌تواند بسیاری از مشکلات جسمی و روانی شما را درمان کند. از آنجا که طبع جینسینگ گرم و خشک می‌باشد، ترکیب قهوه گانودرما و جینسینگ می‌تواند یک نوشیدنی کامل و مکمل غذایی فوق‌العاده برای کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن شما باشد.

جینسینگ را می‌توان به صورت خام مصرف کرد یا حتی بخارپز کرد تا نرم‌تر شود. همچنین گیاه جینسینگ را می‌توان به غذاهایی مثل سوپ نیز اضافه کرد. البته امروزه عصاره جنسینگ نیز به صورت روغن، کپسول، قرص و آمپول در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد.

یکی از درست مصرف جینسینگ، تهیه دمنوش جینسینگ می‌باشد. برای تهیه دمنوش کافی است تا مقداری از پودر یا قطعات بریده شده جنسینگ را در آب جوش بگذارید تا برای چند دقیقه دم کند تا نوشیدنی شما آماده شود.

عوارض مصرف جینسینگ چیست؟

به طور کلی با توجه به اینکه تحقیقات کافی در زمینه مصرف جنسینگ توسط کودکان یا زنان باردار انجام نشده است، بهتر است این افراد حتماً قبل از مصرف جینسینگ و مکمل‌های غذایی این گیاه با پزشک خود مشورت کنند. افرادی که داروهای دیابتی مصرف می‌کنند نیز باید مصرف جینسینگ را به صورت کنترل شده ادامه دهند تا قند خون آن‌ها به صورت ناگهانی کاهش پیدا نکند.

توجه کنید که مصرف جینسینگ و داروهای ضد انعقاد به صورت همزمان ممکن است تاثیر این داروها را کاهش دهد. در نهایت این نکته را در نظر بگیرید که مصرف مکمل‌های جنسینگ به صورت خوراکی کاملاً ایمن است و عوارض جانبی جدی در افراد سالمی که جینسینگ مصرف کرده‌اند، مشاهده نشده است.

جمع بندی

مصرف جینسینگ خواص بسیار زیادی دارد، حال که به پاسخِ سوال جینسینگ چیست و چه خواص و عوارضی دارد رسیده‌اید، لازم است بدانید که ترکیب جینسینگ با گانودرما خواص بسیار بی‌نظیری برای بدن شما ارائه می‌دهد.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا