سلامت بدن

مراحل بیماری پارکینسون؛ علائم و درمان پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که اغلب برای سالمندان مشکلات بسیار جدی ایجاد می‌کند. این اختلال پیش‌رونده در سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد. دانستن و شناختن انواع مختلف بیماری و تشخیص به موقع بیماری در مراحل مختلف پارکینسون باعث می‌شود تا شما بتوانید واکنش درست‌تری در رابطه با این بیماری داشته باشید. تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با علائم، مراحل بیماری پارکینسون و درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بررسی کلی مراحل بیماری پارکینسون

این بیماری در حالت‌های اولیه ممکن است با شل شدن گفتار و ایجاد لرزش دست مشخص شود. لرزش دست‌ها در هنگام راه رفتن می‌تواند با پیشرفت شرایط و گذشت زمان آزار دهنده‌تر شود. علاوه بر تاثیرات جسمی، این بیماری می‌تواند در تغییر گفتار و نوشتار شما نیز تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در واقع دامنه حرکتی و گفتاری شما با ابتلا به بیماری پارکینسون تغییر خواهد کرد.

علائم مراحل مختلف پارکینسون

شاید باعث تعجب شما شود ولی علائم پارکینسون در سالمندان زن و مرد کمی با هم تفاوت دارد. در مراحل اولیه ممکن است این بیماری مورد توجه قرار نگیرد ولی با ادامه یافتن و عدم مراجعه به پزشک، پارکینسون می‌تواند باعث بروز مشکلات حرکتی و عصبی بسیار جدی شود.

  • لرزش: در ابتدایی‌ترین مراحل بیماری پارکینسون اغلب سالمندان دچار لرزش دست مخصوص انگشت شست و سبابه می‌شوند. حتی در هنگام استراحت نیز ممکن است دست این افراد لرزش را تجربه کند.
  • کندی حرکت: کند شدن حرکت یکی از مهم‌ترین علائم بیماری پارکینسون می‌باشد. در حقیقت سالمندان مبتلا به این بیماری نمی‌توانند حتی کارهای ساده را به تنهایی انجام دهند. ممکن است این افراد با قدم‌های کوتاه و طولانی راه رفتن را ادامه دهند، یا در حین راه رفتن پاهایشان را بر روی زمین بکشند.
  • سختی عضلات: سفت شدن عضلات ممکن است در هر قسمتی از بدن رخ دهد، با محدود شدن دامنه حرکتی، بیماران مبتلا به پارکینسون با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهند شد. توجه کنید که سفت شدن عضلات می‌تواند بسیار دردناک و عذاب‌آور باشد.
  • عدم تعادل: حفظ تعادل در مراحل پیشرفته بیماری پارکینسون بسیار سخت خواهد بود. در حقیقت بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است به صورت ناخودآگاه حرکاتی را انجام دهند. چشمک بزنند، لبخند بزنند و یا دچار نوساناتی در در عضلات پایین‌تنه‌شان بشوند.
  • تغییر گفتار و نوشتار: یکی از مهم‌ترین علائم پارکینسون در مردان و زنان سالمند این است که این افراد در فاصله‌های زمانی کاملاً نامنظمی صحبت می‌کنند. شروع به بد دهنی می‌کنند و بدون فکر کردن و تحلیل گفته‌ها و نوشته‌هایشان را پرتاب می‌کنند. در واقع نوشتن برای این افراد بسیار سخت می‌شود زیرا تمرکز کافی در رفتارهای این افراد وجود ندارد.

درمان بیماری پارکینسون

بررسی علل مختلف بیماری پارکینسون

در حقیقت بیماری پارکینسون یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند بخش‌های مختلف مغز افراد را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع با کاهش و از دست رفتن سلول‌های عصبی در این بیماری دوپامین نیز در بدن این افراد کاهش پیدا می‌کند. در حالتی که سطح این پیام رسان شیمیایی (دوپامین) در بدن شما از حد استاندارد کمتر شود، بدن شما با فعالیت‌های غیر طبیعی علائم بیماری را بروز خواهد داد. توجه کنید که علت اصلی و اولیه بیماری پارکینسون هنوز به طور قطعی به اثبات نرسیده است، ولی محرک‌های محیطی و ژنتیکی نیز می‌توانند بر روی بروز این بیماری تاثیر بسیار مهمی داشته باشند.

ژنتیک: احتمال ابتلای افراد با سابقه خانوادگی پارکینسون معمولاً بالاتر از سایر سالمندان می‌باشد. در واقع جهش‌های ژنتیکی که در میان‌سالی و سالمندی رخ می‌دهند، می‌توانند باعث بیماری پارکینسون شوند. تغییرات ژنتیکی نیز مانند سایر محرک‌های طبیعی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا حد قابل توجهی افزایش دهند.

عوامل محیطی: شاید برایتان تعجب‌آور باشد ولی در معرض سموم خاص یا محرک های شیمیایی بسیار سمی قرار گرفتن می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری عصبی را افزایش دهد. توجه کنید که مغز ما تغییر محیط و عوامل بیرونی را به خوبی درک می‌کند، پس جای تعجبی ندارد که تغییر در محیط و تغییر در سطح دوپامین ترشح شده در مغز بتواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

عوامل خطرساز بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون ممکن است به خاطر سن، وراثت، جنسیت و یا شرایط زندگی با شدت و علائم گسترده‌تری در افراد مختلف خود را نشان دهد.

سن: توجه کنید که حتی کودکان یا نوجوانان نیز می‌توانند به پارکینسون مبتلا شوند. اما اغلب افراد در اواخر عمر خود علائم و مراحل مختلف بیماری پارکینسون را تجربه می‌کنند. در واقع خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود. از سن ۶۰ سالگی به بعد احتمال ابتلا به پارکینسون تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

وراثت: داشتن رابطه خویشاوندی با مبتلایان به پارکینسون می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا حد قابل توجهی بیشتر کند. توجه کنید که فقط در صورتی که بستگان زیادی در خانواده شما به این بیماری مبتلا شوند، خطر شما را تهدید می‌کند در غیر این صورت نیازی نیست نگران باشید.

جنسیت: شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که زنان کمتر از مردان به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند. در واقع طبق آمار زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند ولی تعداد مردانی که در سنین بالاتر به پارکینسون مبتلا می‌شوند، بیشتر است.

شرایط محیطی: قرار گرفتن در معرض سموم و آفت کش‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

مراحل بیماری پارکینسون

عوارض مختلف مراحل بیماری پارکینسون

مشکلات شناختی: اغلب سالمندانی که به پارکینسون مبتلا می‌شوند، دچار زوال عقل یا مشکلات فکری می‌شوند. توجه کنید که این مشکلات داروی خاصی ندارند و نمی‌توان این عارضه‌ها را به کمک دارو کنترل کرد یا را کاهش داد.

تغییرات عاطفی و افسردگی: در مراحل ابتدایی معمولاً افراد دچار افسردگی می‌شوند. توجه کنید که اگر درمان بیماری و درمان افسردگی به صورت مداوم و هم‌زمان رخ دهد، بیمار می‌تواند با چالش‌های پارکینسون با آرامش بیشتری مواجه شود. در این شرایط لازم است تا سالمند حتماً به تراپیست مراجعه کند و زیرا مشکلات روحی و روانی خود را با او در میان بگذارد.

مشکلات بلع و جویدن غذا: با پیشرفت بیماری در مراحل بالاتر پارکینسون، ترشح بزاق به خاطر کند شدن بلع و سایر حرکات قسمت‌های مختلف سیستم گوارش، ممکن است با اشکال و اختلال روبه‌رو شود. در واقع جویدن غذا و بلعیدن لقمه‌ها در این مرحله کار واقعا دشواری است.

اختلالات خواب: به هم خوردن ریتم ترشح پیام رسان دوپامین می‌تواند به صورت مستقیم بر روی عملکرد مغز و ترشح ملانین تاثیر گذار باشد. در حقیقت اختلالات خواب کم خوابی و بی خوابی می‌توانند از مهم‌ترین عوارض بیماری پارکینسون در مراحل مختلف بیماری شناخته شوند. این افراد معمولاً زودهنگام بیدار می‌شوند. در طول شب به صورت مکرر از خواب برمی‌خیزند و یا در طول روز به خواب می‌روند.

مشکلات کلیوی و مثانه‌ای: این افراد اغلب توانایی کنترل ادرار را از دست می‌دهند و با مشکلات شدیدی مواجه می‌شوند. اغلب بیماران پارکینسون دچار اختلال در ادرار هستند.

یبوست و مشکلات گوارشی: بسیاری از مبتلایان به پارکینسون ممکن است به خاطر کاهش سرعت گوارش دچار یبوست و سایر بیماری‌های گوارشی شوند. رفلاکس معده نیز در این افراد بسیار شایع است.

تغییرات فشار خون: افت فشار استاتیک (افت فشار هنگام ایستادن) ممکن است باعث ایجاد سرگیجه و سبکی سر در این بیماران شود. این افراد اغلب تمایلی برای راه رفتن ایستادن و انجام رفتارهایی که به ایستادن منجر می‌شود، تمایلی ندارند.

بروز اختلال در بویایی: افراد ممکن است در مراحل بیماری پارکینسون در تشخیص بوهای خاص و قدیمی دچار مشکل شوند یا حتی نتوانند تفاوت بین بو های کاملاً متفاوت را درک کنند. ازآنجاکه بویایی و گیرنده‌های عصبی آن در مغز با افزایش سن عملکرد ضعیف‌تری ارائه می‌دهند، این مرحله و عوارض اغلب در پارکینسون سالمندان مشاهده می‌شود.

خستگی و کاهش انرژی: اغلب بیمارانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در ساعات پایانی روز انرژی لازم برای انجام کارهای خود را نخواهند داشت و در واقع علت این خستگی و کاهش انرژی هنوز مشخص نیست، ولی ضعف عضلانی و کاهش عملکرد سیستم عصبی می‌تواند از مهم‌ترین دلایل بروز این عوارض باشند.

احساس درد همیشگی در نواحی خاصی از بدن: اغلب بیماران در نواحی خاص یا سراسر بدنشان همواره احساس درد و رنج دارند. در واقع این افراد باید در طول روز دوزهای مشخصی از مسکن‌ها را مصرف کنند تا بتوانند به کارهای خود رسیدگی کنند.

اختلالات جنسی و رفتاری: بیماران ممکن است در مراحل مختلف بیماری پارکینسون کاهش یا افزایش شدید میل جنسی شوند. این بیماران ممکن است علاقه به تجربه موارد جدید داشته باشند. این میل تنها در رفتارهای جنسی نیست و در سایر کار نیز آن‌ها را ترجیح می‌دهند تا کارهای جدید را تجربه کنند.

نکات پایانی

طبق تحقیقات افرادی که مصرف کافئین بیشتری دارند، در مقایسه با کسانی که کافئین مصرف نمی‌کنند، کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا می‌شوند. در واقع آنتی اکسیدان‌ها، مواد مفید و ترکیبات فعال موجود در چای سبز و قهوه (نوشیدنی‌های پر کافئین وانتی اکسیدان) می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به پارکینسون تاثیر گذار باشد. از آنجا که پارکینسون بیماری نسبتا ناشناخته‌ای است، می‌توان با افزودن قهوه به رژیم غذایی تا حد زیادی از وقوع این بیماری جلوگیری کرد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در برخی از نتایج از آزمایشات انجام شده، مصرف قهوه توانسته است تا حد قابل توجهی بیماری را درمان کند.

منبع : n.neurology.org

 

 

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا