سلامت بدن

درمان خانگی میگرن و سردرد شدید با ۷ روش موثر خانگی

درمان خانگی میگرن و سردرد

قطعاً برای شما هم پیش آمده که با نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه سردردهای معمولی را برطرف کنید. این سردردها ناتوان‌کننده نیستند و شما را از کار و زندگی نمی‌اندازند. ولی هنگامی که به سردردهای شدید و میگرنی که نبض دار و تپنده هم هستند، دچار می‌شوید، معمولاً به سراغ قرص‌های مسکن فوری و قوی می‌روید. توجه کنید که استفاده طولانی مدت از این مسکن‌ها آثار بسیار بدی بر روی بدن شما دارد. از آنجا که درمان‌ های خانگی کاملا تایید شده و ثابت شده‌ای برای میگرن و سردرد در وجود دارد، بهتر است این روش‌ها برای درمان خانگی میگرن و سردرد را نیز امتحان کنید.

دمنوش زنجبیل برای کاهش سردرد و میگرن

همه ما اطلاعات زیادی در رابطه با خواص زنجبیل داریم. ما می‌دانیم که این دمنوش علاوه بر اینکه می‌تواند در آرام کردن سردردهای نبضی و میگرن موثر باشد، یک مسکن قوی است و برای بسیاری از دردها قابل استفاده است‌. مواد فعال موجود در زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب رگ‌های خونی در مغز و سر کمک کند و با بهبود روند گوارش به رفع حالت تهوع نیز کمک کند.

برای تهیه دمنوش زنجبیل کافی است تا ریشه زنجبیل را در آب جوش خیس کنید و یا پودر آن را در کنار چای خود به نسبت کمتری مخلوط کنید. با مصرف یک الی دو فنجان دمنوش زنجبیل می‌توانید سردرد را تسکین دهید. همچنین می‌توانید یک خمیر از پودر زنجبیل تهیه کنید و آن را بر روی پیشانی‌تان بگذارید. همچنین برای تهیه پودرنبات زنجیبل دکتر بیز می‌توانید اینجا کلیک کنید.

البته اگر پوست حساس و یا خشکی دارید، بهتر از زنجبیل را با کمی روغن بادام ترکیب کنید تا پوست شما آسیب نبیند‌. پس از شستن پوست نیز از مرطوب کننده و نرم کننده‌های مخصوص پوست خود استفاده کنید.

اسانس نعنا فلفلی

رایحه شاداب کننده نعنا فلفلی می‌تواند در افزایش قطر عروق خونی سر تاثیرگذار باشد. نعنا فلفلی به خاطر داشتن مقادیر بالایی از منتول می‌تواند جریان خون را در بدن تنظیم کند و بهبود ببخشد‌. اسانس نعنا فلفلی را در یک اتاق تاریک و خنک استنشاق کنید. به روش آروماتراپی می‌توانید آرامش خاصی از این اسانس جذاب دریافت کنید.

در صورتی که قصد دارید تا سر و گردن خود را با این روغن ماساژ دهید، بهتر است آن را با نسبت مساوی با روغن بادام درختی مخلوط کنید، سپس پشت گردن را به آرامی ماساژ دهید. با له کردن برگ‌های نعنا فلفلی نیز می‌توانید دمنوش گیاهی این مسکن دارویی را مصرف کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری عسل به دمنوش اضافه کنید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای میگرن

قراردادن پارچه یا حوله گرم برای گردن می‌تواند به کاهش درد کمک کند. استفاده از تکه‌های پیچیده شده در حوله یا کیسه سبزیجات یخ زده نیز می‌تواند درد ناشی از سردردهای میگرنی را کاهش دهد. کمپرس یخ را باید روی سر بگذارید و حداقل ۱۵ دقیقه در قسمت پیشانی نگه دارید. دوش آب ولرم نیز می‌تواند گاهی اوقات میگرن را تا حد قابل توجهی درمان کند.

درمان خانگی میگرن

کم کردن نور محیط و کاهش فشار پوست

معمولاً سردرد پس از برداشتن عینک شنا، مقنعه، کلاه، سر بند، ماسک، عینک، هندزفری و سایر تجهیزات این چنینی ممکن است که باعث کشیده شدن موها می‌شوند، کاهش پیدا می‌کند. اگر موهای بلندی دارید لازم است آن‌ها را باز بگذارید با ماساژ دادن کف سر و افزایش خون‌رسانی به کاهش درد در این مناطق کمک خواهید کرد.

همچنین فراموش نکنید که اگر نور زیاد و چشمک زن باعث بروز سردرد میگرن شما شده است، لازم است تا پنجره‌ها را با پرده‌های ضخیم بپوشانید و از صفحه‌های ضد نور بر روی مانیتور و یا گوشی خود استفاده کنید با کم کردن نور محیط معمولاً میگرن و علائم شدید آن کاهش پیدا می‌کنند.

مصرف آب و درمان خانگی میگرن

با نوشیدن آب اغلب علائم سردرد پس از ۳۰ دقیقه رفع می‌شوند. از آنجا که سردردهای میگرنی، تنشی و نبضی به خاطر کم آبی بدن رخ می‌دهند با نوشیدن مقدار کافی از آب می‌توان تمرکز و تحریک پذیری مغز را کنترل کرد. در طول روز سعی کنید تا غذاهای آبدار و نوشیدنی‌های آبکی مصرف کنید. توجه کنید که چای جایگزین مناسبی برای آب نیست.

مصرف کافئین برای کاهش سردرد

شاید باعث تعجب شما شود ولی مصرف کمی کافئین درست پس از شروع سردرد می‌تواند درد را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهد. توجه کنید که مصرف بیش از اندازه کافئین می‌تواند باعث بروز استرس و سردرد شود. نوشیدن کمی چای، قهوه یا کاکائو سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند در بهبود سردرد شما تاثیرگذار باشد.

مصرف مکمل منیزیم و ب کمپلکس

مکمل منیزیم با بهبود قند خون و عملکرد درست انتقال دهنده‌های عصبی می‌تواند سردردهای میگرنی را تا حد زیادی درمان کند. یکی از بهترین و درست‌ترین راه‌های درمان خانگی میگرن و مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌هایی است که نیازهای بدن ما را تامین می‌کنند. در صورتی که دسترسی به مکمل منیزیم ندارید، می‌توانید با مصرف تخمه کدو، بادام، تن ماهی، ماست کم چرب، لوبیا، عدس، آواکادو، انجیر یا شکلات تلخ، مقادیر منیزیم نسبتاً مناسبی را دریافت کنید. توجه کنید که مکمل ویتامین ب کمپلکس نیز می‌تواند در برابر سردرد اثر محافظتی ایجاد کند.

ویتامین‌های گروه B همگی ریز مغذی‌های محلول در آبی هستند که می‌توانند در ساختار کلی انتقال دهنده‌های عصبی نقش داشته باشند. استفاده از مکمل ب کمپلکس یا مصرف خوراکی مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌تواند برای درمان طبیعی علائم میگرن مفید باشد.

درمان خانگی میگرن چشمی

اگر میگرن در قسمت‌های شقیقه و چشم حالت نبض داری دارد و هر لحظه بر شدت آن افزوده می‌شود، لازم است تا علاوه بر درمان‌های خانگی ذکر شده رفتار درمانی را برای این نوع سردردها پیش بگیرید. با آروماتراپی، کم کردن نور محیط، استفاده از روغن اسطوخودوس و مصرف آب بیشتر می‌توانید ضربان‌های چشمی و تپش‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.

از آنجا که این سردرد در ناحیه سر و صورت با ضربان مداوم و شدید به همراه است، لازم است تا با کمک روش‌های گفته شده تا حد قابل قبولی میزان آن را کنترل کنید. در صورت طولانی شدن سردرد و دریافت نکردن اثر قابل قبول از روش‌های ذکر شده، باید به پزشک مراجعه کنید تا با کمک مسکن‌های قوی درد شما آرام شود. از پزشک خود بخواهید تا مسکن‌هایی به جز دگزا برای شما تجویز کنند، این مسکن قوی می‌تواند تا شش ماه جذب ویتامین‌ها را در بدن با اختلالات جدی مواجه کند.

درمان خانگی میگرن

درمان خانگی میگرن پریودی

بسیاری از خانم‌ها در دوران پیش از قاعدگی، PMS یا در طول قاعدگی دچار سردردهای مکرر و میگرنی می‌شوند. از آنجا که در این دوره عوامل تاثیر گذار بر روی استرس، افسردگی و سایر عوامل روانی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کنند وجود این سردرد می‌تواند باعث اختلال در زندگی روزمره، کار یا تحصیل افراد شود.

با کمک روش‌های تمدد اعصاب و رفع تدریجی انقباض عضلات و انجام تمرین‌های مهارت افزایی گروهی می‌توانید این دردها را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. بهتر است در دوره قاعدگی الکل و سیگار مصرف نکنید و تا حد ممکن مصرف کافئین را کاهش دهید. چند جلسه ورزش کردن و داشتن برنامه غذایی و خواب منظم می‌تواند در پیش‌گیری‌ از بروز این سردردها موثر باشد.

جمع بندی

توجه کنید که روش‌های ذکر شده در رابطه با درمان خانگی میگرن و سردرد می‌تواند برای مدتی اثربخش باشد ولی شما باید دلیل اصلی سردردهای خود را بشناسید. اگر تحریک پذیری بالایی نسبت به نور و یا چراغ‌های چشمک زن دارید، لازم است تا در طول روز از پرده‌های ضخیم و عینک آفتابی استفاده کنید و کمتر از از صفحات نمایش موبایل و لپ‌تاپ کمک بگیرید.

توجه کنید که تمامی روش‌های ذکر شده به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بدون مصرف قرص‌های مسکن و تجربه عوارض بلند مدت این قرص‌ها، سردرد خود را کاهش دهید یا درمان کنید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا