رژیم و تغذیه

رمز و راز لاغری با قهوه؛ کاهش وزن سریع و آسان!

تاثیر قهوه در لاغری

کافئین مهم‌ترین ترکیب موثر در قهوه است که می‌تواند با تغییر در رفتار، ادراک، و عملکرد مغز به لاغری کمک کند. کافئین در لیست بهترین چربی سوزهای پرطرفدار نیز قرار دارد و می‌تواند چربی را از بافت سلول خارج کند و با بهبود و تنظیم میزان سوخت و ساز، در لاغر شدن شما تاثیرگذار باشد. به طور کلی قهوه از چند طریق می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند.

افزایش سوخت و ساز با قهوه

قهوه‌های کافئین دار می‌توانند سوخت و ساز بدن شما را بهبود ببخشند. با تنظیم متابولیسم و بهینه کردن سرعت سوختن کالری در بدن، شما می‌توانید با مصرف مقدار ثابتی از کالری، مصرف کالری را توسط بدن خود افزایش دهید. در این هنگام کالری اضافی کمتری باقی می‌ماند که تبدیل به چربی و بافت‌های متراکم و توده‌ای در نواحی مرکزی شکم و پهلو، ران و بازوها شود. با بهبود متابولیسم بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله ناتوانی بدن در هضم و جذب غذا نیز بهبود پیدا می‌کند. جذب درست ریز مغذی ها از غذا خود به نوعی در بهبود سوخت و ساز تاثیر می‌گذارد.

افزایش انرژی و انگیزه برای ورزش

مصرف منظم قهوه و انجام حرکات ورزشی منظم سبک یا سنگین، هوازی یا بی هوازی می‌تواند روند کلی و سرعت کاهش وزن شما را تسهیل کند و بهبود ببخشد. اگر شما هم به خاطر خستگی عصرگاهی یا افزایش میل به خواب طولانی نمی‌توانید ورزش را شروع کنید، مصرف قهوه می‌تواند محرکی برای بهبود سطح انگیزه شما باشد. با مصرف منظم قهوه شاهد تاثیر قهوه در کاهش وزن ساعات ورزش کردن خود خواهید بود.

کنترل اشتها و کاهش میل به شیرینی

قهوه به خاطر حضور فیبر و ترکیبات موثر و فعالی که درون خود دارد، می‌تواند در تنظیم و کاهش اشتها تاثیرگذار باشد. نوشیدن یک فنجان قهوه به صورت منظم می‌تواند باعث شود تا میل به مصرف میان وعده‌های ناسالم در شما کاهش پیدا کند‌ در واقع شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شما می‌توانید میل به شیرینی و شکلات و سایر خوراکی‌های قندی را با مصرف درست و به موقع قهوه کاهش دهید.

ایجاد احساس سیری طولانی مدت

نوشیدن یک فنجان قهوه غلیظ در صبح علاوه بر این که در بهبود اشتهای شما تاثیر گذار است، می‌تواند در کاهش اشتها و افزایش احساس سیری نیز تاثیرگذار باشد. حضور تری‌ترپن‌ها و ترکیباتی مثل پلی ساکاریدها و پروتئین در قهوه، باعث بهبود مدت زمان وجود احساس سیری و تنظیم اشتها و کاهش میل به مصرف میان وعده‌های پرکالری می‌شود.

افزایش سرعت بهبود بافت عضله پس از ورزش

قهوه و ترکیبات موثر و فعال در قهوه می‌توانند به صورت کاملا موثری در بهبود سرعت ترمیم تارهای عضلانی که در طول ورزش آسیب دیده‌اند و خسته شده‌اند، تاثیر بگذارد. شما می‌توانید به کمک قهوه انرژی مصرف شده در طول ورزش را بازیابی کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل تاثیر قهوه در کاهش وزن همین امر می‌باشد زیرا قهوه باعث کاسته شدن خستگی شما و افزایش انگیزه و انرژی شما در ورزش کردن می‌شود.

افزایش سرعت تجزیه بافت چربی

توجه کنید که مصرف کافئین می‌تواند به صورت مستقیم باعث ارسال سیگنال‌هایی به سلول‌های چربی شود. کاهش وزن با شکسته شدن ترکیبات چربی در نواحی مرکزی بدن با افزایش هورمون اپی نفرین در خون اتفاق می‌افتد. اگر کالری دریافتی‌تان تناسبی با کالری مصرفی بدنتان داشته باشد، می‌توانید به راحتی با کمک قهوه چربی را در قسمت‌های مختلف بدن خود بسوزانید. کافئین به عنوان یک استراتژی مکمل می‌تواند در کنار ورزش بهترین چربی سوز باشد.

تحریک سیستم عصبی به افزایش چربی سوزی

حضور محرک‌های سیستم عصبی مرکزی باعث می‌شود تا سوخت و ساز در بدن شما افزایش یابد. مهم‌ترین و فراگیرترین ماده محرک در قهوه همان کافئین می‌باشد. سایر محرک‌های قهوه عبارت‌اند از:

تئوبرومین: این ماده در مقادیر کم در قهوه وجود دارد، ولی همین مقدار کم نیز می‌تواند در افزایش انرژی و فعالیت نورون‌ها برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین تاثیرگذار باشد. این محرک می تواند بر افزایش انرژی، شادی و هوشیاری و بر طرف کردن خستگی‌های عصرگاهی و نیم روزی موثر واقع شود.

تئوفیلین: این محرک در قهوه و کاکائو وجود دارد و برای درمان آسم بسیار مناسب است. این محرک خواص سلامت محور بسیار زیادی دارد و با مقداری استاندارد در قهوه‌های مختلف حضور دارد. مهم‌ترین قهوه‌هایی که حاوی این محرک هستند، قهوه‌های ربوستا و عربیکا هستند.

کلروژنیک اسید: این محرک در قهوه می‌تواند در کاهش جذب کربوهیدرات‌ها و مواد قندی تأثیرگذار باشد. برای مثال افراد با رژیم‌های پر کربوهیدرات (نان و برنج) می‌توانند با مصرف قهوه و بهبود سطح کلروژنیک اسید در بدن خود به سوخت و ساز بیشتر بدنشان کمک کنند.

تاثیر قهوه در کاهش وزن
تاثیر قهوه در کاهش وزن

کافئین و تاثیر قهوه در کاهش وزن

مصرف نوشیدنی‌های کافئین از جمله قهوه می‌تواند در دراز مدت باعث بهبود روند سوخت و ساز و کاهش وزن شما شود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که کافئین می‌تواند چربی سوزی را در افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای ۲۵ چیزی در حدود ۱۰ درصد افزایش دهد. همین امر باعث می‌شود تا این افراد بتوانند بدون افزایش تحرک و یا کاهش کالری دریافتی و پیروی از رژیم‌های سخت بتوانند گامی بزرگ در جهت کاهش وزن خود بردارند و ماهانه ۵ تا ۸ کیلو بدون نیاز به انجام حرکات ورزشی سنگین و طاقت فرسا از وزن خود بکاهند.

نکات طلایی مصرف قهوه برای لاغری

از آنجا که به مرور زمان بدن شما نسبت به کافئین مقاوم می‌شود، لازم است تا هر سه هفته به مدت چند روز مصرف کافئین را کاهش دهید و یا به صورت کامل قطع کنید تا بدن شما بتواند به تاثیر کافئین و دریافت خواص سلامت محور و چربی سوز قهوه ادامه دهد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در کوتاه‌ مدت مصرف کافئین می‌تواند چربی سوزی را افزایش دهد، ولی اگر بدن شما به کافئین مقاوم شود، کافئین دیگر نمی‌تواند تاثیر قبلی را بر روی بدن شما بگذارد.

البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که کافئین می‌تواند تا حد زیادی اشتهای مردان را کاهش دهد و باعث شود تا مواد غذایی کمتری را میل کنند. البته در زنان این میل به غذا چندان کاهش پیدا نمی‌کند ولی با مصرف طولانی مدت کافئین، اشتها کنترل و این عادت (کم خوری) در روتین غذایی شما ثابت خواهد شد.

بهترین روش مصرف برای دریافت بیشترین تاثیر قهوه در کاهش وزن

توجه کنید که خوردن بیش از اندازه قهوه به صورت ناشتا و یا پس از ورزش بسیار خطرناک است. کافئین می‌تواند در لاغر شدن شما تاثیرگذار باشد، ولی ترکیب قهوه با اقلام کالری‌زا (مثل شکر و خامه) می‌تواند در کم شدن تاثیر قهوه در کاهش وزن موثر باشد. شما باید مقدار معقولی از قهوه را در کنار یک رژیم غذایی سالم، به کار بگیرید. در نظر داشته باشید که بدن شما نباید بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در طول یک روز دریافت کند، زیرا بی‌خوابی و افزایش سطح استرس از پیامدهای مصرف بی‌رویه نوشیدن قهوه هستند.

تنظیم فواصل نوشیدن قهوه برای لاغری

بهترین زمان خوردن انواع قهوه فوری مانند اسپرسو و یا قهوه روبوستا و عربیکا برای لاغری متفاوت است. به طور کلی بهتر است فواصل نوشیدن قهوه را طولانی‌تر کنید. برای مثال اگر در هنگام ورزش، محل کار و یا صبح به صورت ناشتا قهوه مصرف می‌کنید تا بتوانید ولع مصرف مواد غذایی ناسالم و پرکالری را در طول روز کاهش دهید، نهایتا می توانید چهار فنجان قهوه رقیق در طول روز مصرف کنید.

بهتر است قبل از مصرف صبحانه روز خود را با قهوه شروع کنید. فنجان دوم را پس از غذا (ناهار) و دو فنجان بعدی را نیز می‌توانید در اواسط بعد از ظهر و نیم ساعت قبل از شام میل کنید تا بتوانید بهترین برنامه زمانی برای مشاهده تاثیر قهوه در کاهش وزن خود بچینید و شاهد چربی سوزی در بدن خود باشید.

تاثیر قهوه در کاهش وزن
تاثیر قهوه در کاهش وزن

بهترین نوع قهوه برای لاغری

اگر قهوه خور حرفه‌ای هستید و ترجیح می‌دهید تا فنجان‌های بیشتری از قهوه را در طول روز میل کنید، بهتر است از ترکیب دانه‌های کافئین دار و بدون کافئین کمک بگیرید. دانه‌های نیم کافه نیز به شما برای لاغری کمک می‌کنند این قهوه‌ها تا ۸ بار در روز قابل مصرف هستند و از زرد شدن دندان‌ها، ایجاد بوی بد در دهان و بروز اختلال در خواب جلوگیری می‌کنند. به طور کلی چند قهوه  خاص وجود دارند که می‌توانند بیشتر از سایر قهوه‌ها در کاهش وزن به شما کمک کنند.

قهوه گانودرما و لاغری

قهوه گانودرما یکی از بهترین قهوه‌هایی است که می‌تواند علاوه بر خواص مصرف قهوه، با رساندن فواید سلامت محور  جینسینگ و گانودرما در کاهش وزن شما موثر باشد. از قهوه گانودرما برای تقویت دستگاه ایمنی در برابر اختلالات ویروسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا استفاده می‌شود. بسیاری از اختلالات ریوی مثل برونشیت و آسم را نیز می‌توان با کمک این قارچ و قهوه‌های غنی شده با آن بهبود بخشید. از آنجا که قهوه گانودرما حاوی استرول‌ها، پلی ساکاریدها، ملانین، تری ترپنوئید‌ها و پروتئین است، این ترکیب می‌تواند در کاهش و افزایش وزن نیز تاثیرگذار باشد.

قهوه اسپرسو و لاغری

این قهوه کالری کنترل شده‌ای دارد ولی مزه تلخ آن باعث می‌شود تا اغلب افراد از شکر، خامه و قند برای شیرین شدن آن کمک بگیرند. بهترین زمان برای مصرف قهوه اسپرسو پس از ورزش می‌باشد. زیرا این قهوه می‌تواند از شدت حرکات ورزشی و آسیب‌هایی که به عضله وارد شده است، بکاهد و باعث شود تا عضلات شما با سرعت بیشتری ترمیم شوند.

اشتباهات رایج در مصرف قهوه برای لاغری

از آنجا که قهوه نوشیدنی‌ بسیار پرطرفداری است و انواع مختلفی از قهوه هم‌اکنون در بازارهای داخلی وجود دارند و به فروش می‌رسند، افراد زیادی هم هستند که برای مشاهده تاثیر قهوه در کاهش وزن و لاغری به دنبال خرید انواع قهوه می‌روند. توجه کنید که تنها قهوه‌های کافئین دار می‌توانند در کاهش وزن شما تاثیر گذار باشند. سایر اشتباهاتی که افراد اغلب در مصرف قهوه انجام می‌دهند عبارتند از:

افزودن شکر و خامه به قهوه

اگر نمی‌توانید قهوه‌هایی با کافئین زیاد و طعم سنگین را تحمل کنید، بهتر است از عسل، استویا و شیرین کننده‌های کم کالری کمک بگیرید. زیرا با افزایش کالری دریافتی شما هیچ تغییری در وزن خود مشاهده نخواهید کرد.

مصرف قهوه بدون استراحت کافئینی

اگر دائما قهوه را مصرف می‌کنید و هیچ استراحتی به بدن نمی‌دهید و توانایی قطع مصرف آگاهانه و کوتاه مدت کافئین راندارید، انتظار مشاهده تاثیر قهوه در کاهش وزن و لاغری را نداشته باشید، زیرا بدن شما پس از مدتی به کافئین مقاوم خواهد شد، حال راه حل چیست؟ با بالا و پایین بردن دوز کافئین مصرفی و قطع و وصل کردن نوشیدن قهوه می‌توانید در پیشگیری از این مسئله اقداماتی انجام دهید. از قهوه‌های روبوستا و عربیکا برای کاهش وزن کمک بگیرید. برای دوره استراحت بدنتان از قهوه ترک، فرانسه یا بدون کافئین استفاده کنید تا بدن شما به کافئین مقاوم نشود.

نکات طلایی در رابطه با تاثیر قهوه در لاغری

سعی کنید تا همواره پس از نوشیدن قهوه، یک لیوان آب بنوشید. با نوشیدن آب، مقدار آبی که قهوه از بدن شما خارج کرده است، به بدنتان باز می‌گردد. زیرا قهوه یک نوشیدنی ادرارآور است و مصرف آن می‌تواند باعث کم آب شدن بدن شما شود. فراموش نکنید که نوشیدن قهوه و آب می‌تواند در بهبود کنترل اشتها به شما کمک کند.

سعی کنید رژیم غذایی سالمی را پیش ببرید. مصرف ناشتا قهوه می‌تواند در بهبود کالری دریافتی شما در طول روز تاثیر گذار باشد، با به‌کارگیری یک رژیم غذایی متعادل با کالری کنترل شده می‌توانید به راحتی تاثیر قهوه در کاهش وزن خود را مشاهده کنید.

به مقدار کافی استراحت کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. رژیم و ورزش می‌توانند در کاهش وزن شما تاثیر گذار باشند، ولی پیروی از رژیم‌های سرسخت و انجام حرکات ورزشی سنگین بدون استراحت در طول روز می‌تواند باعث بروز شوک به بافت‌های عضلانی شما و عضله سوزی شوند. پس لازم است تا حداقل هشت ساعت خواب کافی و باکیفیت داشته باشید، اگر احساس خستگی کردید، می‌توانید ۳۰ دقیقه در طول روز نیز چرت بزنید. هر هفته حداقل یک روز را بدون ورزش برای استراحت در نظر بگیرید تا عضلات شما بتوانند انرژی از دست رفته را بازیابی کنند.

 

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا