سلامت بدن

کاهش درد پریود با ساده ترین روش خانگی!

کاهش درد قاعدگی

زنان از سن بلوغ تا یائسگی، به صورت ماهانه با فرآیند طبیعی به نام پریود درگیر می‌شوند. اغلب زنان در طول دوره پریود درد و اسپاسم‌های شکمی را تجربه می‌کنند. برای کاهش درد پریود خانگی روش‌های بسیار زیادی وجود دارد، همراه ما باشید تا با راهکارهای علمی و روش‌های طلایی کاهش درد قاعدگی بیشتر آشنا شوید.

درد پریود به خاطر چیست؟

رحم برای بهبود توانایی خود در نگه داشتن جنین، هر ماه یک لایه محافظ ایجاد می‌کند. در صورتی که بارداری رخ ندهد و هیچ اسپرمی نتواند با تخمک آزاد شده لقاح کند، این لایه ضعیف می‌شود. لایه ضعیف شده در طول دوره پریود دچار شکنندگی و خونریزی می‌شود. در واقع این بافت خونی خارج شده می‌تواند باعث ایجاد درد و خونریزی شود. این پدیده ممکن است هر ۲۱ روز یا هر ۳۵ روز اتفاق بیفتد، البته سیکل بسیاری از زنان ایرانی ۲۸ روز است.

این درد ممکن است در نواحی پایین شکم کمر یا حتی در آن‌ها احساس شود. در صورت زیاد شدن درد بهتر است یکی از راه‌های کاهش درد پریود که در ادامه معرفی شده است را به کار بگیرید. البته فراموش نکنید که گاهی با زیاد شدن خونریزی و افزایش ناگهانی درد در قسمت پایینی شکم باید به پزشک مراجعه کنید.

قطع فوری و کاهش درد پریود خانگی

برای کاهش درد پریود لازم است تا بیماری‌ های زمینه‌ ای خود را تشخیص دهید. تنگی دهانه رحم، ابتلا به فیبروم، حضور کیست یا داشتن بیماری‌ های التهاب لگنی که به خاطر باکتری عفونی ایجاد شده باشد، می‌تواند به افزایش درد پریود و افزایش تجمع بافت خونی تاثیرگذار باشد. برای قطع فوری دردهای شدید پریود بهتر است به سراغ مسکن‌های شیمیایی و داروهای پرعوارض نروید و از یکی از روش‌های ارائه شده کمک بگیرید.

  • حمام و دوش آب گرم و گرم کردن شکم با کیسه آب گرم

استفاده از کیسه‌آب‌گرم یا رفتن به حمام و دوش گرفتن با آب نسبتا گرم می‌تواند بهترین گزینه برای کاهش انقباضات شکمی و دردهای ناشی از پریود باشد.

  • تغییر رژیم غذایی

با کم کردن مصرف چربی و جایگزین کردن سبزیجات در بشقاب غذایتان می‌توانید در کاهش درد پریود خود موثر باشید. هرچه منیزیم ورودی به بدن شما بیشتر شود، گرفتگی عضلات رحم کمتر خواهد بود. منیزیم در بادام، اسفناج و بسیاری از ترکیبات طبیعی دیگر وجود دارد.

  • قطع مصرف الکل، کافئین و نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه و موارد این چنینی می‌توانند باعث رقیق‌‌تر شدن خون شوند. این ترکیبات باعث می‌شوند تا آب بیشتری از بدن شما خارج شود و به خاطر خونریزی شدیدی که تجربه می‌کنید درد شما نیز در پی دهیدراته شدن بدن، افزایش خواهد یافت.

کاهش درد پریود
کاهش درد پریود و قاعدگی

درمان عقب افتادن پریود دخترانه

چرخه قاعدگی به طور میانگین چیزی در حدود ۲۸ روز طول می‌کشد. البته طول این دوره برای نوجوانان و دخترانی که تازه پریود شده‌اند، متفاوت است، چرا که بدن این افراد در شرایطی ممکن است برنامه دقیق را دنبال نکند. به‌همین‌خاطر برخی از دخترها شاهد پرش دوره در پریودهای نامنظم هستند.

فراموش نکنید که علاوه بر بارداری دلایل بسیار زیادی هستند که می‌توانند باعث پرش دوره قاعدگی شوند، عوامل متفاوتی مثل شیوه زندگی، بالا بودن استرس، کاهش یا افزایش وزن، بر هم خوردن نظم هورمونی و مسافرت از مهم‌ترین دلایل کم خطر عقب افتادن پریود دخترانه هستند. از دیگر دلایل تاخیر پریود در دختران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورزش سنگین
  • ضخیم شدن پلیپ‌ها در پوشش رحمی
  • بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • ابتلا به اختلالات تیروئید(پرکار یا کم‌کار)
  • شروع قطع مصرف قرص‌های کنترل وزن یا داروهای خاص

حضور بیماری‌هایی مثل فیبروئید یا چسبان شدن لوله‌های متصل به رحم به خاطر دیابت یا بیماری‌ نارسایی تخمدان نیز می‌تواند باعث تاخیر در پریود دخترانه شود.

روش درمان فوری عقب افتادن پریود در دختران و زنان مجرد

نگران نشوید ولی شما باید به پزشک مراجعه کنید، چراکه پریود نامنظم یک اختلال بسیار شایع در بین دختران جوان است. در صورتی که مشکل تیروئید، تنبلی تخمدان، فیبروم و موارد این چنینی نداشته باشید، احتمالاً با مصرف قرص‌های ال دی، دارچین و زعفران مشکل شما حل خواهد شد. توجه کنید که دختران ممکن است تا سن ۱۸ یا ۱۹ سالگی شاهد پریودهای نامنظم باشند، پس مصرف قرص یا دارویی که پزشک شما تجویز کرده است را جدی بگیرید تا بتوانید دوره‌های منظم‌تری را تجربه کنید.

دمنوش برای کاهش درد پریود
دمنوش برای کاهش درد پریود

بهترین دمنوش برای پریود شدن

دمنوش‌ها یکی از بهترین گزینه‌های دارویی برای کاهش درد پریود هستند، با این‌حال ترکیب غیرعلمی و اصافه کردن نادرست چندین دمنوش گیاهی در مقادیر غیرمجاز  می‌تواند باعث افزایش خونریزی، درد و عوارض این‌چنینی شود.

دمنوش بانوان دکتر بیز یکی از بهترین ترکیبات گیاهی است که می‌تواند علاوه بر کاهش درد و بهبود تعادل هورمونی، به کاهش خون از دست رفته و منظم شدن پریود شما کمک کند. این دمنوش از گیاهان بسیار باکیفیت (در مقیاس کنترل شده و علمی) تهیه شده است و می‌تواند در سم‌زدایی و ایجاد تعادل تاثیرگذار باشد. اگر مصرف این دمنوش را در دوران pms و قبل از شروع خونریزی، استارت بزنید، شاهد کاهش تعریق و احساس خستگی در دوران قاعدگی خودتان خواهید بود.

این دمنوش با داشتن ترکیبات بسیار موثری از جمله فیتواستروژن می‌تواند به بهبود تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک کند. با تنظیم میزان عملکرد تخمدان، شما دیگر نگران درد کشیدن نخواهید بود. این دمنوش آرامبخش می‌تواند تمام بی‌قراری‌ها و اضطراب‌های قبل و حین پریود را از شما دور کند. از مهم‌ترین ترکیبات این دمنوش می‌توان به گیاهان رازیانه و پنج انگشت اشاره کرد. البته تمامی ترکیبات این دمنوش ۱۰۰% گیاهی هستند و در تهیه آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است.

 

 

برای زود پریود شدن چی بخوریم؟

جلو انداختن پریود با تغذیه یکی از روش‌های بسیار رایج در بین زنان و دختران جوان است اگر نگرانی در رابطه با بارداری ندارید و مطمئن هستید که هیچ نطفه یا جنینی در بدن شما حضور ندارد، بهتر است به دنبال دلایل دیگر برای تاخیر در پریود باشید. با این حال اگر هیچ مشکلی از لحاظ ضخامت آندومتر، حضور کیست و موارد این چنینی ندارید، می‌توانید از ترکیبات زیر برای زود پریود شدن کمک بگیرید.

  • رازیانه (به صورت دمنوش و عرق)
  • زنجبیل تکه‌تکه شده و تازه
  • دارچین پودر شده طبیعی
  • زعفران دم‌آوری شده
  • آب جعفری خام
  • انبه کاملا رسیده

ترکیبات قاعده‌آور باید به صورت اصولی و در مقادیر درست مصرف شوند، چرا که مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند باعث بروز مسمومیت یا خونریزی شدید شود، توجه کنید که حتی این ترکیبات دارویی نیز می‌توانند عوارضی را در پی داشته باشند و باعث شوند تا الگوی قاعدگی شما بر هم بریزد. اگر پریود شما دچار شوک و تأخیر شده، بهتر است در ابتدا از روش‌های مدیریت استرس استفاده کنید و سپس با دمنوش دکتر بیز مخصوص کاهش درد قاعدگی به تقویت حالا روحی و تنظیم هورمون‌ها بپردازید.

راهکارهای طلایی کاهش درد پریود

اگر زنجبیل، شکلات تلخ، رازیانه، دارچین و موارد این چنینی را امتحان کرده ولی نتیجه خاصی دریافت نکرده‌اید، بهتر است است یکی از راهکارهای طلایی ارائه شده را امتحان کنید:

  • ماساژ دادن شکم و کمر با روغن‌های معطر و مخصوص

استفاده از اسانس یا روغن‌های اسطوخودوس و مریم‌گلی می‌تواند در کاهش درد و گرفتگی عضلات به شما کمک کند. شما می‌توانید در طول مدت قاعدگی خود از این روغن‌ها برای ماساژ استفاده کنید. فراموش نکنید که این ترکیبات می.توانند از طریق آروماتراپی نیز در بهبود سطح استرس و اضطراب تاثیرگذار باشند.

  • نوشیدن آب بیشتر

نوشیدن آب ولرم می‌تواند در کاهش گرفتگی و انقباضات رحمی تاثیرگذار باشد. اگر به دنبال راهکاری طبیعی برای رفع گرفتگی‌های عضلانی رحم هستید و دوست دارید که نفخ شکمتان را نیز کاهش دهید، بهتر است در طول دوره قاعدگی روزانه حداقل دو لیتر آب بنوشید. درنهایت به یاد داشته باشید که بسیاری از بانوان می‌توانند به راحتی بر این اوضاع مسلط شوند، با این حال اگر پریود شما شدید شده، بهتر است درد را تحمل نکنید و با گرفتن مرخصی، در خانه استراحت کنید. سرکار رفتن در حالی که کمر شما از درد خم شده باشد، کار عاقلانه‌ای نیست.

  • مدیتیشن و مراقبه

اگر کلافه و مضطرب هستید، بهتر است با تنفس عمیق و استفاده از مدیتیشن، آرامش خود را بازیابید. این کار می‌تواند از نظر روحی و روانی شما را آرام کند.

  • کیسه آب گرم

کیسه‌های آب گرم می‌توانند مانند داروی ایبوپروفن در کاهش درد تاثیرگذار باشند. استفاده مداوم از این کیسه‌ها به افزایش ترشح اندورفین در بدن کمک می‌کند.

کاهش درد پریود
کاهش درد پریود

کلام نهایی

شما باید در با در نظر گرفتن میزان منظم بودن قاعدگی‌ تان از روش‌ های متفاوتی برای کاهش درد پریود کمک بگیرید‌ با توجه‌ به میزان خونریزی، رنگ خون و موارد این چنینی ممکن است گاهی نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید، پس بدون یافتن علت تاخیر در پریود اقدام به مصرف خودسرانه ترکیبات گیاهی قاعده‌آور نکنید.

با‌ این‌ حال اگر نگرانی از سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، فیبروم رحمی و موارد این چنینی ندارید بهتر است از دمنوش بانوان دکتر بیز استفاده کنید. این ترکیب گیاهی گزینه‌ای بسیار ایده‌ آل برای کنترل و درمان اختلالات جسمی و روحی در دوران pms و قاعدگی است. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از طریق فروشگاه بیزما اقدام کنید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا