سلامت بدن

نوشیدن قهوه با معده خالی؛ تبعات و عوارض ناشتا خوردن قهوه

نوشیدن قهوه با معده خالی و به صورت ناشتا یکی از عادت‌های بسیار اشتباهِ دوستداران قهوه می‌باشد. ممکن است خیلی از ما این عادت را چندین سال ادامه داده باشیم، ولی باید یادتان باشد که نوشیدن قهوه به صورت ناشتا هم از لحاظ سلامتی و هم از نظر اقتصادی یک اشتباه بسیار بزرگ است. همراه ما باشید تا بیشتر با عوارض مصرف قهوه با معده خالی آشنا شوید.

عوارض نوشیدن قهوه با معده خالی

نه تنها قهوه، بلکه مصرف بسیاری از نوشیدنی‌ها می‌توانند در هنگام صبح و به صورت ناشتا برای بدن مضراتی را به همراه داشته باشند. قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که عدم استفاده درست و صحیح از آن می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به اندام‌های مختلف بدن ما وارد کند.

در نظر داشته باشید که نوشیدن قهوه در حالت معمولی و در سایر ساعات روز (به جز ساعات پایانی عصر) خواص بسیار زیادی دارد. ولی اگر آن را به صورت ناشتا میل کنید، عوارض قهوه به خواص قهوه تبدیل خواهند شد.

دل درد گرفتن با مصرف قهوه ناشتا

مصرف قهوه با معده خالی یکی از بزرگ‌ترین دلایل دل درد در قهوه خورها می‌باشد. قهوه به خاطر داشتن خاصیت اسیدی و چربی‌های سنگین و کافئین نسبتا زیاد، به عنوان یک نوشیدنی نسبتا غلیظ شناخته می‌شود. سرو کردن قهوه به صورت ناشتا می‌تواند مشکلات گوارشی متعددی را برای شخص مصرف کننده به همراه داشته باشد.

نوشیدن قهوه در سایر ساعات روز به خاطر داشتن مقادیر مناسبی از فیبر می‌تواند به درمان رفلاکس و یبوست کمک کند. با این حال نوشیدن قهوه با معده خالی یکی از بدترین انتخاب‌ها برای صبحانه است.

از بین رفتن اثر قهوه

بسیاری از ما، قهوه را برای افزایش انرژی و سوخت و ساز انتخاب می‌کنیم، ولی نوشیدن قهوه با معده خالی و پس از خواب مانند دور ریختن قهوه است. این حرکت از نظر اقتصادی، منطقی نیست و عملا شما هیچ انرژی از قهوه صبحگاهی و ناشتا دریافت نخواهید کرد.

در واقع مصرف قهوه ناشتای اول صبح به خاطر کاهش کورتیزول می‌تواند باعث افزایش خواب آلودگی شود. این نوشیدنی هیچ نقشی در سرحال شدن ما نخواهد داشت. مصرف سریع و ناشتای قهوه پس از خواب باعث می‌شود تا کافئین جایگزین کورتیزول شود.

در این شرایط بدن نمی‌تواند با انرژی لازم، مغز را برای انجام فعالیت‌های مختلف آماده کند. با نوشیدن قهوه به صورت ناشتا شما تولید و انتشار ماده نشاط آور طبیعی بدن خود را سرکوب کرده‌اید. این فرآیند نه تنها از لحاظ سلامتی بلکه از لحاظ اقتصادی نیز منطقی به نظر نمی‌رسد.

بالا رفتن اضطراب با نوشیدن قهوه به صورت ناشتا

مصرف کافئین می‌تواند (در هنگام صبح) باعث تحریک و تولید هورمون‌های استرس زا در بدن افراد شود. کافئین بالای موجود در قهوه می‌تواند باعث افزایش خستگی و حس اضطراب در مردان و زنانی شود که به صورت ناشتا قهوه را مصرف می‌کنند. به زبان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که خوردن قهوه با شکم خالی و پس از بیدار شدن، می‌تواند زمینه بروز پریشانی، بی‌قراری و اضطراب را در شخص مصرف کننده ایجاد کند.

ایجاد بیماری‌های قلبی با مصرف ناشتای قهوه

بالا رفتن سرعت انتقال خون در نقاط مختلف بدن یکی از دلایلی است که شما قهوه را دوست دارید. در واقع این احساس نشاط و سرحالی می‌تواند تا حدی فعالیت سیستم گردش خون را افزایش دهد. البته زمانی که شما قهوه را ناشتا میل می‌کنید، قلبتان به صورت کوتاه مدت خون را با سرعت بسیار بیشتری پمپاژ می‌کند و این امر می‌تواند در مدت طولانی، عوارض فراوانی را برای سلامتی بدن، مخصوصا سیستم گردش خون و قلب شما به همراه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم که به جای خوردن قهوه با معده خالی، با یک صبحانه پروتئین دار روز خود را شروع کنید و در کنار آن یک فنجان قهوه رقیق بنوشید.

اختلالات گوارشی در قسمت مری و دریچه‌ معده

نوشیدن قهوه به صورت ناشتا باعث می‌شود تا اسید و سایر محتویات درون معده از دریچه پایینی مری به داخل مری بازگردند و حالتی مثل رفلاکس در افراد بوجود بیاید. قهوه به خاطر اسیدی بودن و داشتن PH پایین می‌تواند باعث افزایش تولید اسید معده شما شود. نوشیدن این مایع اسیدی می‌تواند در افزایش سوزش سر دل و سوء هاضمه در افراد مختلف تاثیر گذار باشد.

عوارض مصرف قهوه با شکم خالی
عوارض مصرف قهوه با شکم خالی

کاهش تمرکز مغز و خلاقیت

نوشیدن قهوه به خودی خود می‌تواند باعث افزایش دقت و تمرکز در افراد شود، ولی اگر شما قهوه را بلافاصله بعد از خواب و با معده خالی میل کنید، قهوه به صورت عکس عمل خواهد کرد. نوشیدن قهوه به صورت ناشتا باعث می‌شود تا مغز شما تحریک پذیری استاندارد خود را از دست بدهد و با داشتن این ناتوانی، شما قادر به تمرکز بر روی کارهای مهم خود نخواهید بود. مصرف قهوه‌های پر کافئین به صورت ناشتا می‌تواند با لرزش خفیف دست نیز همراه باشد.

از دیگر عوارض خوردن قهوه با معده و شکم خالی می‌توان به دل درد و استفراغ، زرد شدن پوست، انقباض کیسه صفرا، تب، اسهال بی اشتهایی و موارد این چنینی اشاره کرد.

رفع عوارض مصرف قهوه به صورت ناشتا

برای درمان این اختلالات باید قهوه را با یک نوشیدنی ملایم‌تر جایگزین کنید. اگر خیلی به میل کردن صبحانه‌های پروتئینی علاقه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف قهوه، کمی نان یا شیر بخورید. البته خوردن موز نیز می‌تواند اسیدیته قهوه را در معده کاهش دهد. توجه کنید که استفاده از خامه رقیق در قهوه یا جایگزین کردن قهوه تلخ با شیر قهوه یا قهوه لاته گانودرما می‌تواند یک گزینه اقتصادی و بسیار مناسب باشد. شما می‌توانید از قهوه‌های بدون کافئین و یا قهوه‌هایی با درصد روبوستا کم برای صبحانه کمک بگیرید.

بهترین تایم مصرف قهوه پس از بیدار شدن از خواب چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قهوه، یک الی دو ساعت بعد از بیدار شدن است. برای مثال اگر ساعت ۸ صبح از خواب بیدار می‌شوید، از ساعت ۱۰ به بعد اولین فنجان قهوه خود را بنوشید. با در نظر گرفتن حساسیت بدن خودتان نسبت به محرک‌هایی مثل کافئین، ممکن است شما بتوانید نیم ساعت پس از بیدار شدن نیز قهوه روزانه خود را مصرف کنید بدون اینکه دچار دل‌درد و رفلاکس شوید.

با این حال برای دریافت خواص مفید چربی سوز قهوه یا کنترل اشتها و میل به مصرف غذاهای پر کالری پیشنهاد می‌کنیم که حداقل دو ساعت پس از بیدار شدن و مصرف اولین فنجان قهوه خود فاصله بیندازید تا بتوانید بهترین نتایج و خواص را از طریق قهوه دریافت کنید.

جمع بندی

اگر دوست دارید که مصرف قهوه را به صورت ناشتا ادامه دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از قهوه‌های لاته بدون کافئین یا قهوه لاته و موکا گانودرما کمک بگیرید. حضور مقادیر مناسبی از قارچ گانودرما در این قهوه‌ها می‌تواند به بهبود جذب مواد مغذی و افزایش انرژی شما در طول روز کمک کند.

با این حال اگر از طرفداران پروپاقرص اسپرسو و قهوه‌های تلخ هستید، بهتر است درصد روبوستا را در قهوه صبحگاهی خود کاهش دهید و یا از قهوه‌های فوری برند بن مانو، نسکافه و علی کافه برای تامین انرژی خود استفاده کنید. شما می‌توانید تمامی قهوه‌های محبوب و شناخته شده را از طریق فروشگاه اینترنتی بیزما، تهیه کنید.

عوارض مصرف قهوه با شکم خالی
عوارض مصرف قهوه با معده خالی
سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قهوه پس از بیدار شدن کدام است؟

بهتر است از قهوه‌های کم کافئین و یا بدون کافئین برای صبحانه استفاده کنید. اگر قصد دارید که قهوه‌های معمولی و کافئین دار را میل کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حداقل ۲ ساعت بین زمان بیداری و نوشیدن قهوه فاصله بیندازید تا بدن شما، آمادگی جذب کافئین و مواجهه با اسیدیته قهوه را داشته باشد.

آیا نوشیدن قهوه به صورت ناشتا مضر است؟

بله، متاسفانه نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی، گوارشی و کاهش تمرکز در طول روز شود. برای آگاهی از سایر عوارض نوشیدن قهوه به صورت ناشتا می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا