دانستنی‌ها

آمار مصرف قهوه در ایران و جهان در سال 2022

آمار و ارقام مصرف قهوه در ایران و جهان

اگر شما معتقدید که زیاد قهوه می‌نوشید، باید در باورتان تجدید نظر کنید. چون آمریکایی‌ها که به خود می‌بالند که هر روز این نوشیدنی انرژی‌زا را در فنجان‌های بزرگ می‌نوشند. این غرور بی‌جا در حالتی است که آمریکا در لیست قهوه خورترین مردم دنیا نیست و در رتبه ۱۵ نقشه جای دارد. در حقیقت کشور های بسیار زیادی هستند که در بالای آمریکا قرار گرفتند. نقشه‌ای که در ادامه ارائه شده است، به وسیله سایت کوارتز و بر اساس داده‌های اصلی و آمار مصرف قهوه در جهان تهیه شده است.

بر حسب این آمار آمریکا رتبه پانزدهم را در بین قهوه خورترین کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است. همراه ما باشید تا بیشتر با سرانه مصرف قهوه در دنیا آشنا شوید.

آمار و ارقام مصرف قهوه در ایران و جهان
نمودار مصرف قهوه در ایران و جهان

آمار مصرف قهوه

  • قهوه سرد اولین بار در هندوستان و در هزاره سوم تهیه و مصرف شد.
  • ۳۵ درصد از قهوه خورهای حرفه‌ای، قهوه بدون شکر و شیر را ترجیح می‌دهند.
  • در هر ثانیه بیش از ۴۲۵ فنجان قهوه مختلف در کشور آمریکا به فروش می‌رسد.
  • از سال ۲۰۱۲ به بعد شیوه چکه ای، به عنوان دومین روش رایج تهیه قهوه در دنیا می‌باشد.
  • افراد ۲۵ تا ۳۹ ساله بیشتر از سایر بزرگسالان نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو را مصرف می‌کنند.
  • مصرف نوشیدنی‌های سرد بر پایه اسپرسو از سال ۲۰۰۸ به بعد سه برابر افزایش پیدا کرده است.
  • صنعت قهوه تا امروز توانسته است تا 1694710 شغل و فرصت شغلی مستقیم برای آمریکایی‌ها ایجاد کند.
  • آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۵ چیزی در حدود 6میلیارد دلار برای خرید قهوه و تجهیزات قهوه ساز خرج کردند.
  • ۱۵ درصد قهوه خور‌های حرفه‌ای از سال ۲۰۱۵ به اینور حداقل برای یک بار قهوه دمی سرد شده را امتحان کرده‌اند.
  • در سال ۲۰۱۵ شعبه‌های استارباکس در سراسر دنیا شاهد افزایش فروش ۲۰ درصدی در لیست قهوه‌های سرد بوده‌اند.
  • دستگاه.های اسپرسو ساز برای عصاره‌گیری از قهوه، فشاری در حدود ۱۳۲ پوند بر اینچ مربع به پودر قهوه وارد می‌کنند.
  • ۲۶ درصد از قهوه خورها خود را معتاد قهوه می‌دانند در حالی که تنها ۱۰ درصد از کل قهوه خوری‌ها، میل به ترک این عادت دارند.
  • ۶۵ درصد از قهوه خورها قهوه را به همراه صبحانه می‌نوشند، سایر افراد قهوه را در بین وعده‌های غذایی و مابقی افراد این نوشیدنی را به همراه ناهار یا شام مصرف می‌کنند.
  • ۱۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی چیزی در حدود چهار فنجان قهوه در طول روز می‌نوشند، در حالتی که ۷۴ درصد از بزرگسالان ۵۵ ساله و مسن‌تر حداقل یک فنجان قهوه در طول روز مصرف می‌کنند.

آمار مصرف قهوه در ایران

حال که با آمار مصرف قهوه در ایران و جهان آشنا شده‌اید، لازم است تا به آمار و سرانه مصرف قهوه در ایران بپردازیم تا شما بتوانید به اطلاعات دقیق‌تری دسترسی داشته باشید. با توجه به گزارشات پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین می‌توان گفت که آمار سرانه مصرف قهوه در ایران در سال ۹۴ چیزی در حدود هزار تن بوده است.

در واقع هر ایرانی به طور متوسط چیزی بین ۸۰ تا ۱۰۰ گرم قهوه مصرف می‌کند. البته در سال‌های اخیر به خاطر افزایش قیمت قهوه و روی آوردن افراد به مصرف قهوه‌های فوری، این آمار تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که اخیراً مصرف قهوه سبز در بین ایرانی‌ها بسیار رایج شده است. این نوشیدنی به خاطر داشتن کافئین بالا یک محصول رژیمی به شمار می‌رود و در ساخت بسیاری از داروها به کار گرفته می‌شود. تاثیر قهوه در افزایش متابولیسم باعث شده است که افراد در هنگام فعالیت‌های ورزشی و فیتنس از قهوه کمک بگیرند.

نرخ مصرف قهوه در دنیای امروز

امروزه کشورهای بسیار زیادی هستند که قهوه را تولید می‌کنند، با این حال هنوز هم بیشترین مقدار تولید قهوه به کشورهای پورتوریکو، برزیل، ویتنام، اندونزی، هند، مکزیک و کلمبیا تعلق دارد. ۷۰ کشور دیگر هم به کشت قهوه مشغول هستند ولی قهوه خود را صادر نمی‌کنند و در حد مصرف داخلی قهوه را فرآوری می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بزرگ‌ترین واردکنندگان قهوه کشورهای ژاپن، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و آمریکا هستند. آمریکا بزرگ‌ترین وارد کننده قهوه است ولی سرانه مصرف آن از کشورهای فنلاند، دانمارک، سوئد، استرالیا و نروژ بسیار پایین‌تر است.

نرخ مصرف قهوه در خاورمیانه

این نوشیدنی در قرن سیزدهم تا پانزدهم در مصر، شام و عثمانی مصرف می‌شد. در تمامی این کشورها شهرهایی با قهوه‌خانه‌های بسیار بزرگ حضور داشتند و افراد برای نوشیدن قهوه به این مکان‌ها می‌رفتند.

پس از مدتی مقامات قاهره، استانبول و مکه سعی کردند تا مصرف قهوه را در خاورمیانه ممنوع کنند. با این حال آن‌ها بر این تصور بودند که اثرات قهوه و الکل یکسان است، این افراد پیاله شراب را با فنجان قهوه یکی می‌دانستند. از آنجا که قهوه‌خانه‌ها به محلی برای اعتراض‌های اجتماعی تبدیل شده بودند، این افراد سعی داشتند تا با تغییر عقیده و نفوذ به عقاید دینی آن‌ها، مصرف قهوه و رفتن به قهوه‌خانه‌ها را محدود کنند.

نرخ مصرف قهوه در اروپای قدیم

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در طی طریق تجارت زمینی امپراتوری عثمانی و تجارت دریایی بود که قهوه به اروپا رسید. در آغاز قرن هفدهم، گیاه قهوه به کشورهای حاضر در اروپا راه پیدا کرد.

این نوشیدنی توانست در تمامی قهوه‌خانه‌های شهرهای آکسفورد، لندن و سایر شهرهای انگلیسی نفوذ کند. در واقع علاوه بر کشورهای اروپایی این بار انگلیسی‌ها بودند که این نوشیدنی را روی کار آوردند و در کنار چای مقدس خود قرار دادند.

در مناطق گرمسیری و اروپایی، قهوه خانه‌ها به مکان‌هایی برای مطالعه، تبادل نظر و معاشرت تبدیل شده بودند. از آنجا که عناصری برای اجتماع خرابکاران و فتنه‌گران در قهوه‌خانه برپا شده بود، پادشاهان اروپایی به خاطر شایعات سخیف، نوشیدن قهوه را در این مکان‌ها برای مدتی ممنوع کردند.

تاریخچه مصرف قهوه در ایران

قبل از اینکه کشورهای دیگر به جذابیت طعم قهوه ایمان بیاورند، ایرانی‌ها از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان قهوه بوده‌اند. قهوه برای اولین بار در زمان صفویه جای خود را در میان نوشیدنی‌های ایرانی باز کرد.

این نوشیدنی قهوه‌ای و جذاب توانست تا ایران را به یک شبکه جهانی و اقتصادی وارد کند. این ماده سیاه و تلخ تا قبل از قرن نوزدهم، یکی از جذاب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شد.

شاید باورش سخت باشد ولی قهوه در کشور ما برای قرن‌های متوالی به عنوان یک نوشیدنی بسیار محبوب شناخته می‌شده است. امروزه مشارکت کشور ایران در تجارت جهانی قهوه و صنعت قهوه  چیزی در حدود صفر است، در حالتی که در قرن‌های گذشته، ایرانی‌ها به عنوان قهوه خورهای بسیار حرفه‌ای در خاورمیانه شناخته می‌شدند.

امروزه نوشیدن قهوه در ایران به مکان‌های خاص و با افراد خاص محدود شده است. در واقع در سال‌های اخیر نوشیدن قهوه به رفتن به کافه‌هایی با فضاهای متفاوت محدود شده است و معمولاً جوانان و کسانی که قصد رسیدن به تناسب اندام دارند، از قهوه استفاده می‌کنند. به طور کلی اگر فرض کنیم که هر لیوان قهوه چیزی در حدود ۷ گرم قهوه داشته باشد، مصرف کلی ایران در سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود 1.1 بیلیون در سال برآورده شده است. با توجه به افزایش جمعیت و کاهش نرخ مصرف قهوه می‌توان بخش گمرک و افراد کوثر در قیمت گذاری قهوه را تا حدی مسئول کاهش مصرف قهوه دانست.

آمار مصرف قهوه بر اساس تحصیلات افراد

نمودار دایره‌ای که در ادامه مطلب مشاهده می‌کنید، یک توزیع آماری از قهوه خورها در شهر تهران است. این تحقیق توسط کمپانی باهمستان انجام شده است.

مصرف قهوه بر اساس تحصیلات افراد
آمار مصرف قهوه بر اساس تحصیلات افراد

آمار مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌ها بر اساس تفکیک جنسیتی

نموداری که در ادامه مشاهده می‌کنید، از نتایج یک تحقیق آمریکایی دریافت شده است. جالب است بدانید که در این طرح آزمایشی مشخص شد که مردان تمایل بیشتری به چای دارند، در حالی که زنان قهوه را به عنوان نوشیدنی گرم می‌پسندند.

مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌ها بر اساس تفکیک جنسیتی
آمار مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌ها بر اساس تفکیک جنسیتی

آمار مصرف قهوه با تفکیک جنسیتی بر حسب تعداد فنجان

این جامعه آماری نشان می‌دهد که بیشتر شرکت کنندگان روزی یک الی دو بار قهوه مصرف می‌کنند.

آمار مصرف قهوه با تفکیک جنسیتی بر حسب تعداد فنجان
آمار مصرف قهوه با تفکیک جنسیتی بر حسب تعداد فنجان

آمار مصرف قهوه بر اساس محل تهیه قهوه

بیشتر از ۸۱ درصد مشارکت کنندگان در این طرح آزمایشی گزارش دادند که قهوه خود را در منزل می‌نوشند. جالب است بدانید که تنها چیزی در حدود ۳۰ درصد از این افراد زن هستند.

آمار مصرف قهوه بر اساس محل تهیه قهوه
آمار مصرف قهوه بر اساس محل تهیه قهوه

آمار مصرف خرید قهوه بر اساس محل تهیه

قهوه خوری‌های حرفه‌ای باید بدانند که بسیاری از افراد قهوه‌های خود را از فروشگاه‌های تخصصی قهوه تهیه می‌کنند. جالب است بدانید که فروشگاه بیزما یک فروشگاه بسیار خوش نام برای خرید انواع قهوه‌ و قهوه فوری، قهوه فوری گانودرما و سایر پودرهای قهوه اسپرسو، فرانسه و ترک است. شما هم می‌توانید قهوه‌های مد نظر خود را از طریق همین فروشگاه تهیه کنید، توجه شما را به نمودار زیر جلب می‌کنیم.

آمار مصرف قهوه در ایران

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا