دانستنی‌ها

انواع قهوه در کافی شاپ؛ معرفی و طرز تهیه آن‌ها

قطعاً برای شما هم پیش آمده که وارد کافی شاپ شوید و با دیدن ۵۰ مدل مختلف قهوه‌های سرد و گرم در منو، دچار سردرگمی شوید. از آنجا که قهوه یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در سراسر جهان است، افراد مختلف راه‌ها و روش‌های متفاوتی برای تهیه قهوه کشف کرده‌اند. اگر شما هم به طعم قهوه علاقه دارید و دوست دارید تا با انواع قهوه در کافی شاپ در منو و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید، همراه ما باشید از سردرگمی بیرون بیایید.

انواع قهوه در کافی شاپ

کافی‌شاپ‌های بزرگ معمولاً قهوه را به چند صورت گرم، سرد و یا دسر سرو (در کنار بستنی، شیک یا اسموتی) می‌کنند. به طور کلی تمامی قهوه‌هایی که در کافی‌شاپ سرو می‌شوند، یا بر پایه اسپرسو تهیه شده‌اند و یا ترکیبی از لاته، کاپوچینو، فرانسه، آمریکانو و قهوه ترک هستند. فراموش نکنید که برای تهیه تمامی انواع قهوه در کافی شاپ از قهوه روبوستا و از قهوه عربیکا در درصد‌های متفاوت استفاده شده است.

قهوه اسپرسو در کافی شاپ

به جرأت می‌توان گفت که اسپرسو به عنوان محبوب‌ترین قهوه در کافی‌شاپ شناخته می‌شود. این قهوه می‌تواند با ترکیب دانه‌های عربیکا و روبوستا (یا به صورت جداگانه) تهیه شود. فراموش نکنید که درجه آسیاب شدن قهوه اولیه می‌تواند تا حد زیادی بر روی کیفیت طعمی اسپرسوی شما تاثیر گذار باشد. اگر از طرفداران انواع قهوه در کافی شاپ ها باشید، قطعاً واژه شات را بارها و بارها شنیده‌اید. در واقع شات، همان واحد اندازه گیری حجم اسپرسو است. هر شات ۳۰ میلی لیتر قهوه درونش خودش جای می‌دهد.

دلیل سرو آب در کنار قهوه اسپرسو

معمولاً در کنار اسپرسو یک فنجان کوچک آب سرد برای مشتری سرو می‌شود. شما می‌توانید بر حسب تمایل این فنجان آب را قبل یا بعد از قهوه نوش جان کنید. اگر دوست دارید که طعم غلیظ و سنگین اسپرسو را بر روی جوانه‌های چشایی زبان خود حس کنید، بهتر است از آب برای پاکیزه کردن این جوانه‌ها (رفع سایر مواد طعم‌دار) کمک بگیرید. اگر تحمل تلخی اسپرسو را ندارید، فنجان آب را برای پس از نوشیدن قهوه نگه دارید تا تلخی اسپرسو از دهان شما خارج شود.

تفاوت قهوه دبل اسپرسو با اسپرسو معمولی

اسپرسو دبل در واقع از دو شات اسپرسو تهیه شده است. در نظر بگیرید که هر شات چیزی در حدود ۳۰ تا ۳۵ میلی لیتر قهوه درون خودش دارد. اگر خامه یا فوم اسپرسو غلیظ بر روی قهوه اسپرسو شما حضور داشته باشد، به احتمال بالا قهوه شما از نوع دبل است. توجه کنید که آسیاب قهوه دبل باید به صورت کاملاً تخصصی انجام شده باشد. فشار دادن تمپر نیز باید با مهارت و دقت انجام شود تا طعم کلی اسپرسو دبل قابل تحمل باشد.

کاپوچینو در کافی شاپ

قهوه کاپوچینو یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه در کافی شاپ است و از ترکیب شیر بخارپز و قهوه اسپرسو تهیه می‌شود. جالب است بدانید که این نوشیدنی گرم اولین بار در ایتالیا کشف و به سایر مناطق جهان معرفی شد. برای تهیه این قهوه کافی است تا یک لایه بخارِ شیر جوشیده و فوم شیر را بر روی اسپرسو غلیظ قرار دهید. شما می‌توانید برای شیرین شدن این قهوه کمی خامه یا شکر نیز به آن اضافه کنید.

انواع قهوه های کافی شاپ
انواع قهوه های کافی شاپ

قهوه لاته در کافی شاپ

اگر از طعم شیر قهوه خوشتان می‌آید، پس حتماً به دنبال سرو انواع لاته در کافی‌شاپ باشید. قهوه لاته در واقع از ترکیب فوم شیر و قهوه اسپرسو تهیه می‌شود و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بین انواع نوشیدنی های گرم کافی شاپ است. اگر از هنر لذت می‌برید، بهتر است به باریستاهای حرفه‌ای مراجعه کنید تا با دیدن لاته آرت‌های رویایی و جذاب بر روی فوم قهوه خود شگفت‌زده شوید.

امروزه علاوه بر لاته معمولی، لاته نارگیل و وانیل نیز در بسیاری از کافی‌شاپ‌ها سرو می‌‌شود. اگر از طعم وانیل یا نارگیل لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که برای یکبار هم که شده، این نوشیدنی‌های جذاب را به منوی سفارشی خود اضافه کنید.

قهوه آمریکانو در کافی شاپ

آمریکانو نوعی قهوه اسپرسو است که آب جوش به آن اضافه می‌شود. اگر دوست دارید که طعم کلاسیک قهوه اسپرسو را با غلظت کمتر تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از قهوه آمریکانو برای افزایش انرژی خود کمک بگیرید.

برای تهیه قهوه آمریکانو باید اسپرسو را وارد فنجان کرده و سپس برای رقیق‌تر شدن آن، آب جوش را تا رسیدن به غلظت مورد نظر اضافه کنید.

اولین بار آمریکایی‌ها، آمریکانو را کشف کردند. از آنجا که ماگ‌ها و لیوان‌های سرو قهوه در آمریکا بسیار بزرگ بود، این افراد نمی‌توانستند مصرف قهوه خود را به یک فنجان اسپرسو در روز کاهش دهند و دوست داشتند تا حجم بیشتری از قهوه را وارد بدن خود کنند. از آنجا که مقادیر کافئین دریافتی بدن نباید از حد مجاز بیشتر باشد، آمریکایی‌ها با اضافه کردن آب جوش، حجم قهوه خود را افزایش دادند.

قهوه ترک در کافی شاپ

اگر بخواهیم یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها را از بین انواع قهوه‌ در کافی شاپ معرفی کنیم، باید به سراغ قهوه ترک برویم. معمولاً در محیط‌های خانوادگی و کافه‌های سنتی، پدران و مادران قهوه ترک سفارش می‌دهند. این نوع قهوه در ظرف‌های مخصوصی سرو می‌شود و جذابیت بسیار زیادی دارد. اگر به طرز تهیه قهوه ترک در خانه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله طرز تهیه قهوه بدون دستگاه مراجعه کنید و با دریافت اطلاعات تخصصی، بهترین و خوشمزه‌ترین قهوه‌های ترک را در خانه تهیه کنید.

قهوه کورتادو

از بین نوشیدنی‌های گرم موجود در منوی کافی شاپ، کورتادو جذابیت بیشتری برای مشتریان دارد. در واقع این نوشیدنی ترکیب یکسانی از مقدار شیر گرم جوشیده و قهوه اسپرسو است. اگر به دنبال قهوه‌ ای با اسیدیته کم هستید، پیشنهاد می‌کنیم که کورتادو را امتحان کنید، چرا که این قهوه طعم فوق العاده رویایی دارد.

انواع قهوه های کافی شاپ
انواع قهوه های کافی شاپ

کافه ماکیاتو

ترکیب اسپرسو با شیر نوشیدنی های بسیار زیادی را در اختیار باریستا ها قرار می دهد کافه ماکیاتو یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو است که از ترکیب یک شات کامل قهوه اسپرسو و یک لکه شیر تهیه می شود در بین نوشیدنی های ترکیبی شیر و قهوه تلخی ماکیاتو بیشتر است چرا که شیر کمتری به آن اضافه شده است.

قهوه موکا در کافی شاپ

قهوه موکا یا کافه موکا یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه در کافی شاپ است که بوی شکلاتی آن، دل هر قهوه‌خوری را به خود جذب می‌کند. اگر بخواهیم از نظر شیوه تهیه این قهوه را به یکی از نوشیدنی های معرفی شده شبیه کنیم، باید به لاته اشاره کنیم.

در واقع موکا هم مثل لاته از ترکیب شیر و قهوه اسپرسو تهیه می‌شود با این تفاوت که در نهایت تکه‌های پودری کاکائو و شکلات به این ترتیب جذاب اضافه می‌شود. اگر نام موکا را در منوی کافی شاپ پیدا نکردید، بهتر است به دنبال موکاچینو باشید چرا که برخی از کافی‌شاپ‌ها، این نوشیدنی جذاب را با این نام در منوی خود درج می‌کنند.

قهوه فرانسه

اگر طعم تلخ قهوه را دوست دارید و به دنبال نوشیدنی با مقدار کافئین متعادل و متوسط هستید، پیشنهاد می‌کنیم که در بین انواع قهوه های کافی شاپی، قهوه فرانسه را انتخاب کنید. معمولاً در کافی شاپ‌ها برای تهیه قهوه فرانسه، از فرنج پرس استفاده می‌شود.

البته امروزه دستگاه‌ها و تجهیزات بسیار مختلفی برای تهیه انواع قهوه در بازارهای داخلی موجود شده است. اگر به تهیه حرفه‌ای قهوه در خانه علاقه دارید و دوست دارید با دستگاه‌های مختلف آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز را مطالعه کنید تا بتوانید در محیط خانه، یک قهوه فوق‌العاده حرفه‌ای و خوش‌طعم تهیه کنید. شما با اضافه کردن کمی شیر یا شکر می‌توانید طعم تلخ قهوه فرانسه را به طعمی ملایم‌تر تبدیل کنید.

انواع قهوه‌ های سرد کافی شاپ

آیس لاته

علاوه‌بر نوشیدنی‌های گرم، قهوه‌های سرد نیز در بسیاری از کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شوند. آیس لاته یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های سرد بر پایه اسپرسو است. اگر برای تهیه لاته از چند تکه یخ و شیر سرد استفاده شود، لاته سفارش داده شده در واقع همان آیس لاته می‌باشد. این قهوه محبوب در صدر نوشیدنی‌های سرد کافی شاپ قرار دارد. طرفداران پروپاقرص آیس لاته پس از چشیدن طعم بی‌نظیر این نوشیدنی، دیگر حاضر به تهیه و مصرف قهوه‌های گرم نیستند.

قهوه سرد نوتلا

این قهوه از ترکیب شیر، یخ، نوتلا و یک شات اسپرسو تهیه می‌شود. معمولاً این مواد در مخلوط کن ریخته می‌شوند و در نهایت ترکیبِ یک دستی از قهوه سرد دریافت می‌شود. معمولا برای تزیین، محتویات قهوه بر روی لیوان گارنیش شده ریخته و روی آن با خامه تزیین می‌شوند. اگر به فکر سرو یک دسر جذاب برای مهمانان یا مشتریانتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم که قهوه سرد نوتلا را برای یک‌بار هم که شده، امتحان کنید.

قهوه سرد کاراملی

اگر از قهوه‌های شیرین و در عین حال خنک لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که از بین انواع مختلف قهوه های کافی شاپ، قهوه سرد کاراملی را سفارش دهید. این قهوه جذاب معمولاً از ترکیب شیر، دو شات اسپرسو گرم، سیروپ کارامل و خامه صبحانه تهیه می‌شود. برخی از کافی‌شاپ‌ها در آخر از اسپری، خامه یا سس شکلات برای تزیین نهایی قهوه کمک می‌گیرند، تا ظاهر کلی قهوه جذاب تر به نظر برسد.

قهوه سرد کاراملی

فراپاچینو موکای سرد

این نوشیدنی جذاب از دو شات اسپرسو، یک فنجان شیر بادام تلخ، پودر کاکائو، عصاره وانیل، شکر و نمک تهیه شده است. برخی از کافی‌شاپ‌ها از تکه‌های ریز و گرد خامه و شکلات برای تزیین فراپاچینو موکای سرد کمک می‌گیرند.

قهوه کلد برو Cold Brew

نوشیدن یک فنجان قهوه کلد برو در تابستان، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهاست. شما می‌توانید از عطر و طعم بی‌نظیر این نوشیدنی در فصول سرد سال نیز لذت ببرید. جالب است بدانید که این قهوه طرز تهیه بسیار راحتی دارد و شما می‌توانید آن را پس از درست کردن، برای چند روز متوالی در یخچال نگهداری کنید.

برای تهیه کلد برو، عامل دما حذف شده و آب سرد جایگزین می‌شود. برای تهیه این قهوه شما قهوه آسیاب شده را با آب سرد ترکیب می‌کنید و اجازه می‌دهید تا برای زمان طولانی بماند. این قهوه خواص بسیار بیشتری دارد و عصاره قوی‌تر آن باعث دلنشین‌تر شدن رایحه خروجی از قهوه شده است. برای تهیه قهوه کلد برو در خانه می‌توانید از فرنچ پرس کمک بگیرید. توجه کنید که این قهوه بابد حداقل یک شب در یخچال بماند تا طعم بی‌نظیر آن به خوبی در دهان حس شود.

نسکافه سرد

قهوه نسکافه سرد یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها در بین قهوه های کافی شاپی است و طرفداران مخصوص به خود را دارد. این قهوه خنک معمولاً از ترکیب شکر، آب سرد و پودر نسکافه گلد (قهوه فوری برند نسلته) تهیه می‌شود. پارچه‌های بزرگ این قهوه در یخچال‌های کافی شاپ قرار دارند تا شما پس از سفارش، در کمتر از چند دقیقه قهوه خود را به صورت خنک بنوشید. علاوه بر نوشیدنی‌های گرم و سردی که در کافی شاپ بر پایه قهوه تهیه و سرو می‌شوند، بسیاری از دسرهای لاکچری سرد نیز در منوی کافی‌شاپ وجود دارند که با کمک قهوه تهیه و تولید شده‌اند. از مهم‌ترین دسر های قهوه در کافی شاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیس‌ پک‌ قهوه

آیس‌پک‌ها از جمله خوراکی‌هایی هستند که هم بچه‌ها و هم بزرگسالان آن‌ها را دوست دارند. برای تهیه این نوشیدنی مقداری شکلات آب شده در لیوان ریخته می.شود و سپس از بستنی قهوه، بستنی نسکافه، شیر قهوه گردو و تکه‌های میوه (مثلاً موز و انبه) برای پر کردن و تزیین لیوان استفاده می‌شود. آیس پک‌ها با نی‌های بزرگ و قطوری سرو می‌شوند و طعم فوق العاده‌ای دارند.

قهوه آفوگاتو Affogato

آفوگاتو در اصل یک نوشیدنی غلیظ بر پایه قهوه اسپرسو است که از ترکیب ژله‌، بستنی وانیلی و یک شات قهوه اسپرسو تهیه می‌شود. برای تهیه آفوگاتو معمولاً چند اسکوپ بستنی وانیلی یا کاکائویی در ظرف گذاشته می‌شود سپس این بستنی با قهوه اسپرسو غرق می‌شود. طعم جذاب، شیرین و فوق‌العاده این نوشیدنی در کنار چند قاشق کره بادام زمینی یک تجربه دلپذیر را برای شما رقم می‌زند.

قهوه آفوگاتو Affogato در کافی شاپ
انواع قهوه در کافی شاپ

شیک قهوه در کافی شاپ

شیک‌ها ترکیبات متفاوتی از جمله میوه، شیر و بستنی و خامه را درون خود جای داده‌اند. برای تهیه شیک قهوه معمولاً از خامه، بستنی و نوشیدنی‌های حاوی قهوه استفاده می‌شود. باریستاها معمولاً از همزن برای ترکیب کردن شیک‌ها کمک می‌گیرند.

در نهایت شیک قهوه با تزیینات شکلات، بادام زمینی، موز، گردو، پسته و کارامل تزیین می‌شود. شیک قهوه در کنار طعم جذاب و منحصر به فردی که دارد، ظاهر بسیار شیک و لاکچری داشته و به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفارش در فصل تابستان شناخته می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله قصد داشتیم تا رایج‌ترین نوشیدنی‌ های گرم و سرد کافی شاپ را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم به طرز تهیه انواع قهوه های کافی شاپ علاقه دارید و دوست دارید تا قهوه خود را متناسب با حال و هوای آن روز انتخاب کنید.

فراموش نکنید که فروشگاه اینترنتی بیزما  انواع قهوه‌ و قهوه فوری معتبر خارجی و داخلی را در همین سایت موجود کرده است تا شما بتوانید از سراسر ایران، سفارش خرید اینترنتی خود را در هر ساعتی از شبانه روز ثبت کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول

نوشیدنی‌های گرم کافی‌شاپ کدامند؟

قهوه اسپرسو، قهوه ترک، قهوه کاپوچینو، قهوه لاته، قهوه موکا، قهوه فرانسه، قهوه آمریکانو، شکلات داغ ماکیاتو، قهوه لاته نارگیل، قهوه اسپرسو وانیل و سایر قهوه‌های جدید و فانتزی از نوشیدنی‌های گرم کافی شاپی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. برای آشنایی با نحوه آماده‌سازی این قهوه‌ها در خانه به مقاله مراجعه کنید.

نوشیدنی‌های سرد کافی‌شاپ کدامند؟

دسر آفوگاتو، شیک قهوه، کلد برو، فراپاچینو موکای سرد و قهوه نوتلا سرد از محبوب‌ترین قهوه‌های سرد کافی‌شاپی هستند که در همین مقاله به نحوه آماده‌سازی آن‌ها پرداخته‌ایم.

کیانا کیانبخت

🚺 سلام. من کیانا کیان‌بخت هستم. یک بیوتی تراپیست حرفه‌ای و کاربلد که سال 1400 از دانشکده صنایع غذایی (علوم پزشکی شهید بهشتی) فارق التحصیل شده شاید براتون عجیب باشه ولی نویسندگی در موضوعات مربوط به خوراکی‌ها و محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های منه🍭😍 امیدوارم از مطالعه تجربه‌ها و اطلاعاتی که در اختیارتون میزارم لذت ببرید.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا